söndag 11 september 2016

Hängande trädgård

Mitt trädgårdsland omges av en sarg där vi monterat eltrådar som skydd mot sniglar. Innanför är det en skyddad zon där jag får ha plantorna ifred. Å andra sidan är utrymmet begränsat. Man gräver inte en ny säng hur som helst och det får inte plats fler lådor innanför. 

Ändå tycker jag att det får plats rätt mycket. Det gäller att utnyttja alla nivåer.


Portaler till exempel funkar inte bara till klematis och rosor utan lika gärna till stör- och blomsterbönor. Bönorna har blivit förvuxna, men jag gillar när de hänger ner som dekorationer över huvudet. Det blir så när man åker bort en vecka och de inte plockas. Husvakten tar så väl hand om djuren, men är usel på att äta bönor. Tack och lov att det inte är tvärtom!



Remonterande jordgubbar i amplar. Amplarna har vi gjort själva av kycklingnät för att få rejäl storlek. Jorgubbar behöver plats. Tre plantor i varje som förnyas vartannat år. Kräver en hel del vatten varma dagar, men det är det värt. Nu har vi jordgubbar tills frosten kommer. Känns lyxigt. Plantorna gräver jag ner i landet under vintern. De behöver ändå planteras om med ny näring runt fötterna varje år.
 
Fyra amplar är alltid paxade för ampeltomater. Favoriten är 'Tumbling Tom'. Jag har både gula och röda. Tycker de är perfekta som smågodis när man är i landet och donar. En hel del blir också till varma sallader, delade, lätt stekta med husets örtsalt, vända i honungsvinägrett och toppade med mycket persilja. Gott till pasta, grillat eller som liten sidorätt.




Allt gott



18 kommentarer:

  1. Älskar din köksträdgård - skall nog också satsa på remonterade jordgubbar. Vilken lyx att kunna äta egna jordgubbar så sent på säsongen !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  2. Så fantastiskt fint (och säkert också gott) du har det... Ja, och här blommar jordgubbsplantorna i "dina" amplar, bär plockas. Fantastiskt!! =o))
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  3. Det gäller att komma på hur man vill ha det och kunna utnyttja utrymmet när man har begränsad yta, det har ju du lyckats med på alla plan tycker jag :) Ser härligt ut på alla sätt :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. Du har verkligen utnyttjat utrymmet väl. Vi har också en snigelbarriär runt de hemgjorda pallkragarna, annars skulle det inte fungera att odla där. Men vårt område är lite mindre än ditt. Försökte mig på jordgubbar i kruka i år men det blev inte bra. Hade nog för små krukor.
    //Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snigelstaket med el som du skulle jag skrivit, snigelbarriär kan ju vara vad som helst.
      //Helene

      Radera
  5. Så fint med ampeltomater. Bra när man även kan odla på höjden. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  6. Du använder verkligen alla utrymmen i din trädgård att odla på. Det är praktiskt med amplar och stöd.
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Smart att snigelsäkra ett område, och odla på höjden! Och jordgubbar fram tills frosten kommer, det var minst sagt lyxigt det!

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  8. Nu förstår jag bra varför mina hängande jordgubbar inte trivdes så bra. De behövde större "kruka" och mera omtanke.
    Störbönor odlade jag i år också och sådana blir det framöver. I all synnerhet när det finns mördarsniglar i närheten.
    Tack för goda tips igen!

    SvaraRadera
  9. Riktigt fint i portalen med bönorna! Ska försöka satsa på hängande trädgård eftersom vi har sniglar och andra djur som jag inte vill ge föda. Önskar bara jag hade mer tid för min trädgård.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  10. Suverän idé med jordgubbar i rejäla nätkorgar! Och remonterande jordgubbar - det måste jag skaffa. På detta sätt får nog även jag ha dem ifred för sniglarna!
    Återigen denna Tumbling Tom! Vill också ha tomater hela vintern, skulle nog funka i orangeriet. Är det någon idé att beställa fröer från Impecta och så nu? Eller ska jag vänta till februari?
    Kram

    SvaraRadera
  11. Det är hemskt att läsa dina inlägg vid fel tid på dygnet. Här sitter jag med en kopp kaffe och en banan och läser tomatrecept så som får det att vattnas i munnen. Jag kan bara inte börja steka tomater nu klockan 8 på kvällen!! Jordgubbar i amplar har jag i alla fall noterat till nästa år - remonterande!
    Ha en fin vecka /Lotta

    SvaraRadera
  12. Jag gillar skarpt dina hängande korgar med grönsaker i. Det kanske jag kan ta efter för mina jordgubbar. Landet är ju uppgräft nu för det måste flyttas. Nåt att satsa på till kommande år. Behöver tomaterna mycket sol??? har aldrig haft tomater utanför växthuset nämligen. Få se vad som kan bli av den här inspirationen från dig.
    Ha nu en skön vecka i trädgården
    kam Meta

    SvaraRadera
  13. Egengjorda korgar får bli tricket till nästa år. Åt några gubbar igår, visst är det lyx! Det blir lite tyngd med stora korgar. Har du visat något inlägg på hur ni gör dem? Diameter, förstärkt kant?
    Kram

    SvaraRadera
  14. Jordgubbar i ampel får det nog bli till nästa år:) Snyggt när revorna hänger ner! Tack för din kommentar om Malabarspenaten! Ska komma ihåg att ta in den och ställa den i fönstret:))
    Ha det gott!



    SvaraRadera
  15. Så bra tips med rosenbåge och ampelodling i trädgårdslandet! :-) Jag använder armeringsnät till ärter och bönor, men har inte tänkt på att en båge också fungerar. Här har vi utökat trädgårdslandet med några nya pallkragar för jordgubbar i år på en solig plätt framför trädgårdslandet. Tyvärr blir träden i skogen alldeles intill vår tomt högre för varje år, så det blir för mycket skugga i både trädgårdslandet och växthuset. Men eftersom vi inte äger skogen är det bara att gilla läget...

    Tack för dina goa hälsnnigar till mig och Felix!
    Soliga sensommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  16. Du har det så fint i ert köksland, och amplarna är verkligen pricken över i:et. Ampeljordgubbar testar vi hemma för första året och jag gillar det verkligen. Barnen också! :) Och jag håller med dig om att det är tur att det är bönorna och inte djuren som är vind för våg. ;)
    Har en fin vecka, det här vädret gör verkligen att utelivet lockar.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  17. Så fint det var å plante på den måten, og deilig med egne jordbær på denne tiden!
    Klem, Ida

    SvaraRadera