Mina specialsidor

Tomatsidor

söndag 10 april 2016

Växthusbygge del 7 - Strul och förseningar

Flera har undrat hur det går med växthuset. Jag har tvekat lite om jag skulle berätta denna sorgliga historia men å andra sidan har jag ingen anledning att hålla Classicum om ryggen eller skönmåla verkligheten. Tvärtom är jag för konsumentupplysning.

Om det gått som jag tänkt skulle växthuset varit färdigt nu, inrett och knökfullt av plantor. Så är det inte beroende på omfattande läckage från taket som jag väntat på att få åtgärdat. Se bilder här.



Växthuset beställdes hösten 2015. Samtidigt ville jag beställa monteringen, vilket man enligt Säljarens katalog skulle göra på en gång, men Säljaren sa och skrev i mejl att vi tar det sen när allt är levererat. Jag hade saken uppe ytterligare en gång utan att beställningen mottogs. När växthuset var levererat sa Säljaren som vi kan kalla Ulf "Du skulle beställt montering när du köpte huset". Detta kändes ganska knäckande, men en välvillig anställd klämde ändå in monteringen strax innan jul och grabbarna jobbade stelfrusna i duggregn och temperatur nära nollan.

Efter ett tag märkte jag att det regnade in och inte lite heller.  Det skvalade och vi satte balja i mitten för att samla upp en av de största pölarna, men muren var genomdränkt, därför kunde vi inte måla den som jag tänkt. Innan muren målats kunde vi inte dra el eller sätta fast ventiler, utan ventiler och el ingen värmefläkt.

Välvilligt anställd och Säljaren menar att silikonen inte tätar när det är kallt. Men går inte med på att ett handhavandefel begåtts, eller ber om ursäkt.

Veckan efter påsk kom montörerna åter och tätade om stora delar av taket. De bad om ursäkt för att de behövde komma igen, men det var ju knappast deras fel.

Till saken hör att jag beställt profiler och monteringssats för att bygga lock av fönster i samma stil som växthuset till vidhängande varmbänk. Profilerna kom men inte monteringssatsen för den hade Säljaren glömt att beställa, men en påse med diverse skruvar kom så småningom.

Som plåster på såren för allt strul gick Säljaren med på att montörerna skulle bygga ihop locket åt mig när de ändå var här. Då visade det sig att det fattades ännu fler grejer som jag fortfarande inte fått och därför blev jag snuvad på monteringen.

Det har varit annat strul också med densamme Säljare inblandad, tex rabatter som inte blivit dragna förrän efter påminnelser.


Projekt tenderar inte sällan att bli krångligare än man tänkt sig, ta längre tid och bjuder ibland på oväntade överraskningar, det får man vara beredd på. Därför bestämde jag mig innan växthusprojektet påbörjades att detta skulle få ta den tid det behöver, inga genvägar eller halvmesyrer, inget stress utan vara lustfullt och mysigt. Men det räcker med en strulande och slarvig nyckelperson för att sabotera. Liten tuva stjälper stort lass heter det ju. Jag vet inte heller vad jag kunnat göra annorlunda.

Har vetat exakt hur jag velat ha det från början.

Har läst på.

Har försökt få så mycket som möjligt skriftligt.

Har varit lugn, sansad, tålmodig och trevlig.

Allt onödigt strul är ändå tärande och förtar mycket av nöjet. Dessutom känner jag mig ganska stressad över att hålla på med växthusbygge mitt i intensivaste odlingssäsongen. Så onödigt.

Nu är det i all fall målat invändigt och elektrikern är på gång.



Mannen har så smått börjat med att fylla upp och jämna till runt växthuset. Platsen lutar så det är inte helt lätt att räkna ut hur man ska ha det.


Fortsättning lär följa...



Under tiden är jag glad för vårt pyttelilla drivhus som tjänstgjort i 25 år utan att läcka nångång. Vissa år har jag klämt ur det 2000 plantor, men så mycket blir det inte i år.


Allt gott

53 kommentarer:

  1. Nä men fy vilken tråkig historia. En sån värdelös säljarkontakt behöver man verkligen inte hålla om ryggen. Jag hoppas verkligen att allt är åtgärdat nu och att du kan få riktigt sköna stunder därinne. Det blir ju onekligen vackert i alla fall.
    Allt gott till dig!

    SvaraRadera
  2. Tänkte skriva massor men finner inga ord. Kan bara önska dig lugn och ro... och förhoppningsvis upprättelse från detta stora företag. Kanske ett högre led borde få veta hur Säljaren agerat... för att inte orsaka fler köpare skada och få än sämre rykte?

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Så hemskt! Ideligt strul och dessutom en småskurk till försäljare. Att du orkar hålla inne med ilskan, förstår att det om något tar på krafterna. Jag tycker att du ska kontakta Classicums vd och lägga fram hela historien för hen.
    Även våra Classicumväxthus läcker men eftersom vi inte målat därinne har vi försökt leva med det. Roligt är det inte!
    Vilken fin liten grävare ni har! Skulle verkligen behöva en sådan. Har ni hyrt den eller köpt? Kostnad?
    Här är det minus fyra grader nu på morgonen, hönsen vägrar gå ut. Hunden vill gå ut.
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  4. Vilken trist historia! Alla drömmar och förväntningar inför våren och så detta, det tar så oerhört mycket energi.

    Bra att du skriver om det så öppet, konsumentupplysning är viktigt.

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Det där ska du inte nöja dig med. Du har ju bilder som dokument och alla samtal med försäljaren. Det ska vidare till Classicum med massiv kritik om den säljaren.Så får man inte bete sig som säljare. Han borde ha ett annat jobb.För ytters är det han som är ansvarig att allt blir rätt.
    hoppas nu att det blir ordning på allt och du får det bra i ditt nya växthus åxå..Idag lyser solen och jag ska till kolonin och grundmåla takfoten( bäst att göra det själv) hihi.
    Önskar dig en bra söndag.
    Kram Meta

    SvaraRadera
  6. Nej men usch och fy! Vissa människor har inga skruppler! Hade det varit jag hade jag krävt halva pengarna tillbaka.

    SvaraRadera
  7. Så frustrerande!! När du dessutom gjort allt rätt och i god tid. Bra du skriver om hur illa Classicum sköter detta, så här ska det inte gå till. Hoppas att allt löser sig. Kram/Annelie

    SvaraRadera
  8. Sådan otur ni haft. Vårt lusthus som är runt är i och för sig i aluminiumprofiler. Det har klarat sig rätt bra. Men vi monterade det själv. Tur du har din trotjänare det lilla växthuset. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  9. Åh skrev just att långt inlägg som inte kom med.

    Jo nu blir jag förbannad på riktigt igen!!! Har också växthus från Classicum och har inte helker velat skriva så mycket om allt som hände bara för att man vill glädjas åt sitt växthus.
    Det var en dröm och jag åkte till Upplands Väsby för att se det uppställt och 100 mil till Skäne för att se det.
    Vi bestämde oss och fick ett billigare pris i Upplands Väsby och vart idiotförklarad mer eller mindre hur jag kunde vara så dum att jag trodde det kunde vara billigare där än vad dom hade sagt i Skåne. Ja jag tittade bara på prislappen det som satt direkt på huset där och de hade glömt att prishöjja det.
    Nåväl det dyrare priset var det och vi beställde i supergod tid så att det skulle hinna komma till den veckan vi tog ledigt beställde hantverkare och så.
    Jag hörde mig för några ggr att det var på väg och att det skulle komma tills dess. Daumet närmade sig och det kom inget hus, mpndagen samma vecka efterlyste jag det igen, fick besked att det var på väg och skulle komma senast fredag samma vecka. Jag anade iråd ich ville dubbelkolla, ringde själv upp fraktbolag o Danmark och fick besked om att huset inte var skickat. Dom ljög mig rakt in i örat.
    Huset vart ca. Två veckor försenat, vi packade upp och orickade av och hade inte fått någon monteringsanvisning aller nåt monteringssats som de skriver om att monteringser eller sats ingår till ett värde av blä, blä, blä... (En skitsumma i det stora hela att briljera med) det ska ju bara ingå. Ringe om det men fick ändå ingen monteringssats skickad. Och gissa om det var svårt för två att få upp glaset utan sugproppar o tillbehör i höga runda taket vårat. Ja vi fick till det! Vände mig efteråt till Classicum och tyckte att vi kunde få nåt i kompensation för förseningen och allt vad det innebär och för att inte tala om att vi aldrig fick monteringssatsen. En dörr som aldrig passade och som vi fått gjort nåt special på. Jag ville ha en sekatör och nåt annat som plåster på såren, de besvarade inte ens mitt krav. Fick INGET!!! Har inte velat göra reklam för Classicum om ingen frågar direkt vad för hus vi har så har jag inte berättat det! Vårat hus är sex år nu och jag bävar över , tänk om vi behöver nåt händer innan garantin. Tror knappast att vi bli bättre bemött då!! Hoppas att detta kommer fram, tror inte att det bara är vi slumpmässigt blivigt så dåligt bemötta.

    Hoppas nu att du kan njuta av din dröm och att du kan förtränga Classicum vart det lider!

    Ha det gott, kram Ewa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis som du säger så vill man njuta av sin dröm och inte dra upp det som inte funkat eller klaga allmänt, men man är inte heller sugen på att spontant briljera med var man köpt det. Jag har dessutom redan haft en garantiservice, bytt ut låset som rostade igen på tre månader. De trodde mig faktiskt inte för det hade aldrig hänt tidigare, men montörerna såg med egna ögon.

      Det nonchalanta bemötandet känner jag igen och retar mig på också. Jag handlade av Skånebutiken.

      Verkligen tråkigt att du också har dåliga erfarenheter, men bra att vi får vädra våra erfarenheter.

      Radera
  10. Oj, vad jag känner med dig. Nej, du har inte gjort något fel eller kunnat handlat annorlunda.
    Hoppas nu att allt snart är som de ska och att du kan börja njuta av allt det fina.

    Kom att tänka på hur Willab behandlade mig för 13 år sedan, när mitt växthus vid leveransen välte mitt på vägen med massor av glassplitter överallt. Jag fick en rundlig ekonomisk ersättning. Summan fick jag bestämma själv :-)! Glasen som var hela fick jag behålla.
    Försök att härda ut!
    /Anja

    SvaraRadera
  11. Familjeföretag kan vara strålande och helt hemska. Konsumentverket jobbar idag mer centraliserat. Man är inte beroende av kvaliteten på en lokal person i kommunen. Googla på Hallå konsument - de borde läsa den här sidan!
    Kram

    SvaraRadera
  12. Men fy va tråkigt!!! Du har rätt att vara förbannad och tappa förtroende för dom. Bra att du skriver om det. Har dom ingen kundsida som du kan klistra in detta på!?
    Hoppas det ordnar sig till det bättre för er snarast. Kram

    SvaraRadera
  13. Hoppas verkligen att allt ordnar sig till slut. Det skall vara lustfyllt med växthus, och inget strul. Tycker du gör helt rätt som berättar om det.
    Hittade kommentarer på deras hemsida av personer som inte heller var nöjda, samt en på FB som avråder till köp.
    Hoppas du kan njuta av ditt snart.
    Ha en fin söndag
    Marika

    SvaraRadera
  14. Ja, vad ska man säga och skriva? Jag är helt matt av att läsa om denna soppa. Jag är djupt tacksam att du och fler inte håller företag om ryggen utan faktiskt skriver om allt strul och hur företag har hanterat det. Har haft några rejäla strul under åren när vi renoverat hus och för vår del har det i slutändan löst sig med folk som fixat fel och ekonomiskt plåster på såren. Företag som inte fattar att badwill är sämsta reklamen är illa ute i dag när vi har så lätt att nå andra konsumenter.
    Kan bara skicka en väldigt stor kram till dig!
    Kristina

    SvaraRadera
  15. Men oj! Det som skulle bli så roligt.
    Vårt läcker också litet, men absolut inte så man behöver en balja under. Vårt är ju väldigt mycket enklare än ert (och mycket billigare skulle jag tro) och maken satte ihop det själv. Vi hade dock inte mycket markberedning innan då vi hade ett mindre växthus på stället.
    Hoppas fortsättningen går smidigare och att det blir riktigt bra till sist. Det ser ju SÅ jättevackert ut. Med mur, värme och bevattning (som ni reglerar). Lycka till! / Britt

    SvaraRadera
  16. Så himla trist man blir frustrerad arg ledsen och allt annat som gör revolt i kroppen.
    Ha ju läst om detta läckage innan, trodde faktiskt att det var fixat nu, men vad farao håller 'de' på med. Verkligen ingen bra reklam för dem, de ska ju vara 'stora' på detta ämne som växthus. Att de inte skäms och tycker det är pinsamt, ja 'på dem' ge dig inte.
    Annars ser hela erat växthusområde fantastiskt ut, varför måste alltid något jävlas.

    Sköt om er, kram/ Eva

    SvaraRadera
  17. Oj här har det hänt saker!! Trots allt strul och misstag så ser jag ändå ett otroligt vackert växthus växa fram! Men jag förstår att alla krångligheter förtar lite att lusten speciellt när du verkligen har gjort allt för att det skulle gå smidigt men snart har du ett paradis på jorden i din trädgård. Dumt av Classicum att ha personal som inte tar sitt jobb på allvar eller så är det ren inkompetens och då är det ju ännu allvarligare. Det funkar inte i dagens informationssmhälle. Men tänk nu positift och fokusera på att snart har du en otrolig köksträdgård med en kronjuvel som inte heter duga!! Allt gott och lycka till!!!

    SvaraRadera
  18. Oj, vad jag lider med dig! Såå frustrerande! Finns verkligen ingen anledning att hålla tyst om detta.
    Hoppas att du till slut kan känna glädje över ditt växthus trots allt!/ Pia

    SvaraRadera
  19. Jag blir flyförbannad när jag läser detta ! Vilket jävla sätt att sälja växthus på ! Jag som har planer på att köpa ett nästan lika stort som ditt kommer nu INTE att välja Classicum i alla fall så där går de miste om EN affär ! STACKARS ER ! Tur du har tålamod för det hade inte jag haft ! Men det kommer att ordna sig :) Och SEN sen har du ditt drömväxthus :)
    En STOR Styrkekram
    Elisabeth

    SvaraRadera
  20. Anette, vilken soppa och jag hoppas att du lyckas hålla humöret och lusten uppe ändå! jag har hört så mycket skit om Classicum genom åren och har inte heller fått något särskilt bra bemötande när vi varit där (bor ju bara några mil därifrån). Är väldigt glad att jag sluppit hantera deras kundservice. Med allt detta sagt så är ju ditt växthus otroligt vackert och jag hoppas att du om bara några månader kan tänka på detta som en "historia" när växthuset byggdes och inget annat.
    Kram Elin

    SvaraRadera
  21. Men fy så tråkigt! Och så dåligt från företaget. Hoppas verkligen att det löser sig till det bästa. Kram

    SvaraRadera
  22. Det låter verkligen inte klokt! Tycker ni ska ha rejäl ersättning, så här ska det väl inte få gå till! Det är ju inget billighetsföretag ni handlat av. Då kan man tåla mer!

    SvaraRadera
  23. Jag tycker verkligen jättesynd om er, så himla tråkigt. Men jag är samtidigt glad att du skriver, nu vet ju i alla fall jag att Classicum ska strykas från min lista när växthuset ska inhandlas.
    Jag hoppas att allt ordnar till sig och att ni kan få njuta av ert lilla paradis på jorden.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  24. Vad tråkigt det är med sådana energitjuvar.... helt rätt av dig att berätta, då vet man var man inte ska beställa växthus. Men det ser verkligen tjusigt ut där det står. Men som med allt arbete så syns ju inte allt man trilskats med på vägen, utan bara slut resultatet. Jag hoppas att du blir nöjd till slut och kan lägga allt elände bakom dig och bara få fokusera på ditt odlande! Om du har skriftligt på en del saker som inte stämmer kan säkert konsumentombudsmannen hjälpa dig, eller kontakta plus - då brukar det ju ordna till sig väldigt förmånligt ibland. Men man ska ha energi till det också. Ha en fin söndagskväll! Kram

    SvaraRadera
  25. Åh, förstår att du varit och är frustrerad. Nej, detta är inte OK, förvisso kan man ju räkna med, ja, förvänta sig, lite strul, men inte såhär mycket. Bra att du skriver om det, man blir ju förbaskad av allt slarv och nonchalans. Ja, och i mina ögon kunde du inte ha gjort annorlunda... Hoppas nu verkligen att allt löser sig smidigt och att du får stor glädje av det fina växthuset! kram
    /Katarina

    SvaraRadera
  26. Men så tråkigt när man väntat o längtat och allt bara blir fel :( Det är så vansinnigt dåligt av ett stort företag att behandla sina kunder så illa. Hoppas nu att allt blir bra och att du slipper ha med dem att göra i framtiden :) Kram/Monne

    SvaraRadera
  27. Men fy, så tråkigt! Det är ju en stor investering och rätt ofta mycket känslor inblandade. Ett växthus är ju så mycket mer för många av oss trädgårdstokar! Vi har ett litet på 11 m2 som var lite struligt att montera, men i det stora hela ett väldigt bra köp. Så himla synd att er dröm har börjat på ett så tråkigt sätt! Förhoppningsvis blir detta bara en pyttedel av era upplevelser med växthuset och om ett par år kan ni kanske inte skratta åt eländet, men iaf skaka på huvudet.

    SvaraRadera
  28. Åh, så tråkigt när det bara strular!!! Vissa företag är inte så smidiga att göra affärer med.... Hoppas att allt snart är åtgärdat, så du får njuta av allt det vackra som du tänkt!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  29. Ett växthus är ju en (dyr) dröm som skall GE energi inte ta. Tråkigt att det varit så oprofessionellt hela vägen. Hoppas ni skall landa i något positivt till slut. Fint är det redan nu och vackrare blir det.

    Kram Helene

    SvaraRadera
  30. Nu har Classicum gjort bort sig rejält. Så bra att du skriver om det,men synd att du skulle bli drabbad mitt i vårruschen och allt. Jag vet ingen som inte haft något strul när det gäller byggprojekt ,men trodde faktiskt inte detta om Classicum. Min man har nog rätt när han hela tiden avrått mig från Växthus och menar att det är som att bädda för bekymmer. Han är dock en obotlig realist och jag mer en romantiker.
    Du som verkligen behöver ett växthus för din odling önskar man inte råka ut för detta.
    Styrkekramar
    Luna

    SvaraRadera
  31. Bevare mig vilket elände! Bra i alla fall att du har mycket i skrift med säljaren. Köper man ett växthus bör säljaren förstå att allt ska vara klart när odlingssäsongen börjar. Måtte det inte bli fler tråkigheter nu!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  32. Ååh nej vilket strul ni haft! Säkert irriterande nu när säsongen är på gång
    och man inte ännu kan använda det så som man tänkt. Hoppas det ordnar sig,
    det ser för övrigt så fint ut! h. Malin

    SvaraRadera
  33. Tråkigt att höra, jag trodde Classicum var ett stort och seriöst företag, dyra är de åtminstone. Nu får du begära kompensation för alla fel och allt strul, de vill väl behålla sitt goda rykte, ifall de har något. Jag skulle ha varit galen för länge sedan. Även om de rättar till alla fel bör du ha kompensation för allt besvär, och tidsförskjutning. Lycka till!
    Kram

    SvaraRadera
  34. Så oerhört trist att behöva kämpa mot "jätten Goliat"...
    Jag hoppas det löser sig snart och att du kompenseras på något sätt för allt strul!
    Hoppas att du snart kan njuta av ditt växthus!
    Ha en fin vecka!
    Kram
    Jenny

    SvaraRadera
  35. Så ledsen jag blir för din skull när jag läser vad du skriver. Minns hur glad du var när det hela började och ni startade upp med att röja där växthuset skulle stå, och hur ni har arbetat och slitet sedan dess både du och maken. Riktigt trist med företag som strular (milt uttryckt) på det viset. Hoppas verkligen att det löser sig så snart som möjligt och att entusiasmen och glädjen väcks på nytt, för visst är det så att såna här saker tar på energin även om man försöker hålla sig lugn och inte stressa upp sig. Tänker på er och håller tummarna för en snar och i alla avseenden korrekt och väl fungerande lösning! Anna-Karin

    SvaraRadera
  36. Trots den långa raddan av kommentarer måste jag ändå stämma in i kören av sympatier.....såååååå himla tråkigt, onödigt och faktiskt förvånande att någon i dagens läge med alla möjligheter till att recensera snabbt och enkelt vågar ge sitt företag dålig image!
    Självklart kan det strula ibland med både det ena och det andra men då är ett bra bemötande A och O. Det är inte kunden som ska lida för något som företaget gjort fel med! I ert fall verkar det ju också bli krångel om och om igen och jag vet av egen erfarenhet hur energikrävande det är att behöva tinga och ifrågasätta, hoppas att det fungerar, bara för att upptäcka att nä, det hände inget även fast de lovat.
    Åh vad jag hoppas att allt sånt snart är ur världen och att du bara får njuta av ditt underbara växthus. För trots allt strul är det väldigt, väldigt vackert!
    Varm kram
    Birgitta

    SvaraRadera
  37. Fy f...n så tråkigt. Alla projekt klarar man inte att fullfölja på egen hand och då finns alltid risken att man stöter på stolpskott som Ulf. Inte mycket goodwill för Classicum att hämta här. Jag hoppas att det löser sig snart så att du kan lägga din energi på växterna i stället.

    SvaraRadera
  38. Stämmer in i kören av alla ovanstående kommentarer - jag blir verkligen rent ut sagt förbannad av Classicums bemötande och inkompetens!!! Ett fall för SVT-plus tycker jag - i allra högsta grad!

    Kramar till dig och hoppas nu att du kan njuta av våren och växthuset i alla fall <3
    Cathrine

    SvaraRadera
  39. Är jag förvånad? Nej.
    Tycker jag det verkar något träligt. Jaaaa. Och så typiskt.
    Tröttsamt.
    Tala om att krossa illusioner och att dubbla budskap inte är bra.
    Bojkott.
    Fast du kan ju inte bojkotta nu. Men jag kan. Och en massa andra. Det är inte bra.
    Men fint blir det, fantastiskt fint. När det är helt klart, glöm det tråkiga och bara titta på det fina huset! Fantastiskt vackert!
    Kramar

    SvaraRadera
  40. Synd att du inte berättade det här i februari då jag började planera växthusbygget! vi har nämligen beställt vårt från Classicum också. Dom verkade så seriösa och hade dessutom just den typ vi ville ha. Nu börjar det dra ihop sig till leverans från dom - så då får man ju se om dom sköter sig!
    Du skrev att du inte hade fått någon rabatt, själv har jag fått 10% på allt trots att jag aldrig bad om det!? Ja ja, nu kommer jag vara orolig tills allt är här och kollat och uppsatt (vilket våra byggare ska göra)!!!
    Och du har helt rätt, jag har väl frösått kanske 3-4 gånger under 40 år - men alla dom gångerna har jag lyckats. Så tydligen gör jag rätt så långt i alla fall..... *fniss*
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  41. Vi har inte beställt ett så tjusigt växthus som ditt, utan ett väggfast om heter Arcadia. Det skulle inte stå på mur utan direkt på ett gjutet golv och vara svartlackerat (vilket skulle ta tid). Jag håller dock med dig att "monteringsanvisninarna" är under all kritik, men som tur är har jag en tekniskt klurig gubbe och sen är det byggarna som ska sätta ihop det. Så jag hoppas det går bra.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  42. Vad tråkigt! Dock så känns det som strul oavsett vad man har med bygg att göra! Vi ska ju själva bygga ett litet växthus på 3 kvm av gamla fönster, och så ska vi bygga en pergola tll uteplats med markstenar. Var iväg till bygghandeln och fick veta att de hade utgående sten så den paxades och så tänkte jag att virket skulle beställas strax efter, men nej!
    Har nu gått ca 2 veckor sen jag beställde stenen och fortfarande inget virke, för vi ville ha hjälp med att beställa virket så att det blir rätt och bygghandeln har "proffsäljare" för projekt. Ja men då var proffssäljaren inte där förrens om 3 dagar, när vi väl får träffa honom då tar mötet 5 min och han ska maila offert. Efter 3 dagar till kommer offert med virke till ett växthus på ca 45 kvm...
    Mailar tillbaka och påtalar de felaktiga måtten han angett och därför det felaktiga virket och ber om att få en ny offert på den delen. Då svarar ett automat mail att han gått på semester och man kan maila kollegan istället. Kollegan mailad och inget svar på ytterligare 4 dagar...Så efter 2 veckor sitter man här inget virke ens beställt, och så får man åka till bygghandeln IGEN! och tjata på dem >.<

    SvaraRadera
  43. Nä men usch så jobbigt! Det var ju inte så här du trott att det skulle bli. Tycker det är helt ok att skriva om det företaget, det finns ingen anledning att skydda dem i ett sånt här fall. Det ledsamma är ju också att man mår dåligt av både ilska och frustration, det tar energi. Hoppas innerligt att du/ ni kommer att få njuta av detta framöver och så småningom glömma allt tjafs.
    När jag haft bekymmer med företag har jag blivit förtvivlad och dränerad på kraft och hade jag inte fått hjälp och pepp av kommunens konsumentvägledare vet jag inte hur jag skulle klarat det.

    Kram till dig!

    SvaraRadera
  44. Sånt där gör mig förbannad! Bristande service och ovilja till att lösa problemet...
    Hoppas du snart får njuta i massor av ditt växthus!!

    SvaraRadera
  45. Vi har beställt fem i varierad storlek från Willab och monterat fyra av dom själva, det största på 25 kvm, två på 15 kvm alla har varit lätta att montera men lite strul med leveranserna, men mycket trevligt bemötande och bra kompensation för strul.
    Man kan nästan tro jag fått betalt för att skriva så men det har jag inte...
    Hoppas det slutar gott och du får njuta av ditt vackra och förhoppningsvis täta växthus.
    Mariana

    SvaraRadera
  46. Fy, så trist att det strulat så mycket med bygget! Jag har ju också ett växthus från Classicum men vi monterade det själva. Då var det bara en liten del som var fel, jag ringde om det och fick en ny med posten nästa dag. Vi tyckte mest att de var lite problem med ritningarna som inte var helt tydliga. Det där med tätlisterna låter också så konstigt. Vi satte visserligen upp våra mitt i smällheta sommaren men de har hållit tätt från dag ett.

    Hoppas du får rätt på saker och ting till slut.
    Kram, Karin

    SvaraRadera
  47. Kan bara hålla med alla andra som skrivit kommentarer - fy så trist när äntligen växthusdrömmen ska förverkligas. Hade blivit skogstokig om mitt växthus läckt så man inte kan vara i det eller möblera upp det. Hoppas allt ordnar sig till slut och att ni kan njuta av det för det ser fantastiskt ut på dina bilder.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  48. Åh så tråkigt att höra :( Jag som tittade in på din blogg full av förväntan på hur ditt växthusbygge går och så blev det så här... Hoppas verkligen allt löser sig till slut och att du i slutändan kommer att ha ett fantastiskt växthus du kan njuta av i många år.
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  49. Men fy så vansinnigt tråkigt. Och så dålig support från Classicum. Blir så ledsen för din skull. Jag skulle kontakta en konsumentvägledare för att få hjälp. Vi köpte ett snigelstaket förra året som var allt annat än vad som utlovades. Dessutom var det dyrt. Tjafsade i ett halvår med firman som sålde det utan att få någon vidare hjälp. Sedan kom jag på att jag kunde vända mig till konsumentvägledaren. Då blev det full fart på säljaren.

    Kram
    Linda

    SvaraRadera
  50. Beslutar man sig för att montera ett växthus i December, så bör man vara medveten om att gummilister o.s.v. är hårdare och därmed svårare att få att sluta tätt, mot om man monterar en varm vår eller sommardag när listerna är mjuka.

    Gör jämförelsen med t.e.x. en kola rem eller liknande om du tar ut den från kylen eller ännu värre från frysen eller om du äter den när den har legat i rumstemperatur eller kanske ute en solig dag? skillnad eller hur? så där är nog största orsaken till att växthuset läckte så mycket som det gjorde.
    Misstänker att det inte läcker lika mycket nu längre?

    SvaraRadera