fredag 20 september 2019

Samla tomatfrö


Det är inte ofta jag köper tomatfrö. Nya sorter tillkommer förstås hela tiden fast genom byten och favoriterna tar jag sen enkelt egna frö av.


Nu är de flesta frö insamlade. Endast ett par sega eftersläntrande bifftomater återstår att ta från.




I mitten av säsongen väljer jag ut de tomater som är mest representativa för sorten, ofta de större på plantan. De ska vara friska och fina. Om till exempel några tomater har spruckit, kan det vara frestande att ta dem till frötomater, men att skaleet spricker lätt är ju ingen gen jag vill spara på, tvärtom. Alltså samlar jag hellre från de plantor som klarat sig bättre.  Det optimala är att ta från ett par olika plantor för att få fler anlag representerade.

De kan vara en fördel att samla från flera sorter samtidigt. Då blir det tillräckligt mycket tomatkött över när fröna är tagna för att laga nån god röra. För att slänga en massa mat vill man ju inte.

Så fort tomaten lämnat plantan skriver jag en namnsticka, för mitt minne är oftast kortare än jag tror och kanske hinner jag inte ta hand om dem på en gång. Många medelstora, röda går dessutom inte skilja från varandra utseendemässigt men kan ändå har helt olika egenskaper vad det gäller hur tidigt de mognar, höga eller busk, sjukdomsresistens, hur de tål dåligt väder, avkastning, hårdhet på skalet och så förstås smaken.

Man kan klämma ut kärnorna på ett kaffefilter, låta torka och pilla bort dem när man ska så, men det där pillandet gillar jag inte och det följer också med frön som inte är grobara. Inte min grej helt enkelt.

I köket sköljer jag av tomaterna, delar på mitten och gröper ur med en liten sked. Vissa, väldigt saftiga sorter är enklare att klämma ur.



Fröna hamnar i var sitt glas med sin namnsticka och lite vatten. Ibland kan diskbänken vara helt full av brickor med glas och skåpet tomt eftersom jag samlar från cirka 30 sorter per år och ofta flera omgångar av samma sort. På diskbänken är de skyddade från direkt solljus.
När man tar hand om flera sorter samtidigt är det viktigt att skölja kniv, skärbräda och sil mellan varje sort så inget frö fastnat och hänger med till nästa omgång. Det kan bli förvillande överraskningar annars när plantorna börjar växa.

Efter nån dag börjar fröna att jäsa lite grand - fermenteras. Det geléaktiga höljet som är till för att skydda mot bakterier och svamp bryts ner, vilket gör fröna mer lättgroende. Jag brukar ha 100 % grobarhet på eget frö. Omogna, skadade och för små frö flyter upp till ytan och möglar. Det kan se lite äckligt ut, men ska vara så. Efter fem till sju dagar är geléhöljet upplöst. Allt klägg på ytan skummas av och fröna sköljs med rumstempererat vatten i sil. Man kan få hjälpa till lite med fingret och putta dem lite fram och tillbaka för att bli av med de sista köttresterna.


Sen häller jag upp dem på ett fat och delar på dem så de ligger en och en. Brukar använda namnstickan.  Ofta blir det lite vatten på fatet, men det dunstar under dagen. Skyddar från direkt sol. Efter ett par dagar är de lätta att skrapa ihop med hjälp av stickan. De får en torkdag till innan de åker ner i en väl märkt provpåse som hamnar i tomatkartoteket.

Fröna förvaras svalt och mörkt. Kan även frysas, men öppnar man påsarna och fryser igen, kan lätt kondens bildas som förstör.

Just nu finns det cirka 150 sorter i min samling, men jag sätter som sagt inte alla varje år och hela tiden byts sorter ut mot liknande med bättre egenskaper. Den goda hållbarheten gör tomatfrö till ett kul samlarområde. Även om grobarheten sjunker något för varje år så kan man mycket väl så frö som är upp till sex, sju år gamla och ännu äldre.

Se upp med F1 hybrider! På köpefröpåsar står det ibland F1 efter sortnamnet, vilket betyder att fröna är första generationen efter korsning mellan en bestämd mamma och pappa. Tar man frön från såna tomater kommer alla anlag som de båda föräldrarna hade att poppa upp och ingen kommer att se ut som ursprungstomaten. Med lite tur kan nån bli god, men oftast smakar de inte bra alls. Tar man frö av en butikstomat vet man alltså inte om det är en F1 eller ej.

I korthet:

Välj frisk tomat
Skriv namnsticka
Skölj, dela, gröp ur
Lägg i glas med lite vatten
Låt stå ca en vecka
Skumma
Skölj i sil
Låt torka på tallrik
Förpacka
Förvara svalt, torrt och mörkt


Länksamlingen TrädgårdsFägring


--=0=--








10 kommentarer:

  1. Så inspirerande att läsa Dina inlägg även om Du är på en helt annan nivå så skriver Du så tillgängligt för oss glada amatörer. Inspirerande! Vi har tagit första spadtaget för ett eget växthus så hoppas att allt går som det ska så får jag odla egna tomater nästa år. Blev bara några i hink i år. Till helgen ska jag göra minst en höstkrans också.
    Tack för all inspiration och trevlig helg!
    Annika

    SvaraRadera
  2. Hej Anette!
    Tack för info, alltid kul att läsa dina inlägg. Fick också förklaring till varför tomaterna som svärdottern odlade i år, inte var goda. Förra årets favorit smakade inte gott i år. Skall försöka ta reda på om de ursprungliga var F1 frön. Samma sak hände med förra årets favoritchili, mild och god. I år var den starkare än stark.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  3. Tomater får sin smak av sol och värme. Även om sorten är aldrig så söt, kan den bli helt smaklös en dålig sommar. Tomater tappar också smak av övervattning och framför allt om de utsätts för kyla (temperaturer under 15 grader).
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette!
      Det var inte F1 frön, förra året stod plantorna ute på altanen i krukor, i år i ett nybyggt växthus. Det är bara att göra ett nytt försök.
      Ha det gott /Marika

      Radera
  4. Jag är full av beundran för hur du förbereder dig inför nästa säsong.
    Tack för tydlig information om hur man samlar frön allra bäst. Nu har jag redan tagit frön till mina få plantor till nästa år men jag ska ta dina tips till mig.
    Trevlig helg önskas!

    SvaraRadera
  5. Vilken otrolig trevlig läroblogg du har. Skulle gärna försöka mig på, men jag får väl vänta tills nästa år när jag kanske odlat några trevliga sorter.
    TREVLIG HELG/Susie

    SvaraRadera
  6. Väldigt bra inlägg :) Tog frön förra året från min favorit och Wilma. Jag hade köpt frön av min favorit men grobarheten var usel. Nu vet ja inte om den är en F1 och i år satte jag inte tomater... Så den som lever får se helt enkelt. Men att grobarheten är lång även för gamla frön har jag noterat många gånger.

    Hoppas skördemässan var trevlig och lyckosam! Kram, Carina

    SvaraRadera
  7. Ja du, tänk att minnet inte alls är så bra som man vill tro. Jag har just stått och sorterat en hel del fröställningar från perenner som ju var så självklara när jag tog in dem. Nog klarade jag så gott som alla nu, men en har jag ingen aning om vad det kan vara.
    Gillar hur du först är utan glas i en vecka och sedan utan assietter i flera dagar. Det måste vara roligt att hälsa på er under tomatfrötorkartider. Jag kör den enkla vägen, klämmer ut på hushållspapper, låter torka och klipper lämplig bit när det är dags att så nästa år. Med papper och allt. Kan faktiskt t o m skriva på pappret när jag är duktig.
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Så fint att du delar med dig av all din kunskap. En tomat är inte bara en tomat. Blir så glad över alla små och stora hobbyodlare som i både tanke och handling värnar om allt som växer.

    SvaraRadera
  9. Oh 150 sorter!! Ja varenda frö är ju en guldgruva - jag älskar tomater! Nu blev jag inspirerad till att samla egna fröer...
    Ha en härlig fredag!
    Kram Titti

    SvaraRadera