söndag 10 augusti 2014

Ture och fröken Kantnepeta

Ture passar på att gosa med fröken Kantnepeta Nepeta Cataria medan jag rensar rabatten. Hon doftar nämligen alldeles oemotståndligt. Nepetan kallas ju också kattmynta och finns i en mängd varianter. Om det är nån särskild sort som innehåller mer av den aktiva ämnet Nepetalactone än nån annan vet jag faktiskt inte, kanske du vet?

Det är i alla fall ett ämne som stimulerar kattens egna feromonreceptorer och lär resultera i en eufori som varar 5-15 minuter. Det räcker med att katten inandas ämnet. Plantorna blir alltså inte uppätna. Man tror att ämnet påminner om ett feromon i honkatternas urin som har med sexuella beteendet att göra. Mer om detta kan du läsa här http://kattstatus.se/sida58.html



I år ska jag spara klippet från nepetorna, torka på en tidning och använda till vinterleksaker. Tänker att jag kan klippa av fingrarna på avlagda stickade fingervantar och fylla med torkad nepeta. Är jag riktigt på humör kanske det blir svansar och öron på de små skapelserna också.

Vill man inte pyssla själv kan man köpa så här fina fyllda möss av
Raija med bloggen  http://www.nitida.se/. Hon virkar och säljer billigt till förmån för ett katthem.



Ha det fint därute


27 kommentarer:

  1. Tack för reklamen :-) och det är bara att höra av sig till mig, när man önskar köpa möss.

    Har dina katter gillat dessa? Katterna på djurhemmet blir helt till sig när de får mössen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de älskar mössen. Leker med dom så fort de kommer in.
      /Anette

      Radera
  2. Jag kände mig tvungen att ta bort kattmyntan i min rabatt eftersom katterna låg och rullade där, såg inte så vackert ut efter ett tag. Nu har det ju kommit upp små bebisar (myntor, inte katter) överallt så de är där ändå, men men.

    Kram,
    Jenny

    SvaraRadera
  3. Kattmyntan älskas av alla katter som kommer in i vår trädgård:) Så fint av Raija att göra så fina "råttor" till hjälp för katthemmet! Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. Hade jag haft katt, hade jag absolut gjort möss. Man riktigt ser hur katterna njuter när de rullar sig i växten.

    SvaraRadera
  5. Tänk så fiffig naturen är, skulle finnas liknande
    för oss tvåbeningar. Bra idé och göra leksaksmöss
    med sån fyllning.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  6. Känner igen att katter blir helt tossiga av den växten. Gulligt av Raija att virka möss till förmån för katthem! Och din idé är också bra!

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera
  7. Men oj vilket bra tips! Jag har redan klippt ner mina nepetor men de kommer ju igen, kanske skulle ta o göra några leksaker av dem!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  8. Så sött!! Ja, katterna blir verkligen tokiga av kattmynta!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  9. Kantnepeta är en härlig växt. Visst gillar katter den. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  10. En av våra katter blev helt vindögd när han fick leka med en lite kudde med kattmynta. Nu har jag ingen katt längre, och det verkar inte ens finnas några kvar i vår del av byn längre... Tur man har en hund som sitter och vaktar vid sorkhål...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  11. Söta små "mynta-möss"!
    Vår katt verkar inte bry sig om kattmyntan, vet ínte om det är katten eller växten det är fel på... ;)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste nånstans att det är 60-70% av katterna som är intresserade.
      /Anette

      Radera
  12. Det är inte bara katter som blir euforiska av kantnepetan! Jag höll på att lägga ny kantsten i nedre trädgården i går, och hade näsan några millimeter från kantnepetan...oj vilken doft...helt underbar. Jag kände mig nästan lite rusig efteråt. Söta små kattleksaker/ Kram Titti

    SvaraRadera
  13. Så söta små möss, här är katterna också smått galna i vår kattmynta. Kanske skulle man göra som du och plocka in lite för vinterns lekar.

    Fin dag till dig
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  14. Så söta möss! Ja, kattmyntans namn är ingen slump =o)
    kram
    Katarina

    SvaraRadera
  15. Så fint och ljuvligt söta bilder...härliga tips för mig som är "kattmormor"...hiih..
    Ha det gott vännen♡
    Kram Lollo♡

    SvaraRadera
  16. Jodå, visst gillar katterna Kantnepetan. hade köpt en sådan för flera år sedan och visste inte då inte om att katterna älskar den. Jag planterade Nepetan och det dröjde inte länge förrän vår Sissi i princip bosatte sig i plantan och tog död på den på bara ett par dagar, Den var verkligen utrotad.
    Mysig bild på Ture och jättesöta möss. Vilket bra tips!!
    Ha det gott!!
    //lisa

    SvaraRadera
  17. Härlig kattbild! Ha det bra!

    SvaraRadera
  18. Tack för tipset om hönsförening ska söka!
    Vi är nya ägare av en bobil och jag insåg snabbt att det går att ta hem en hel del växter i den men det där med toavasen var en kul idé!
    Mariana

    SvaraRadera
  19. Vilket kul pyssel och vilken bra idé! Den heter ju inte"Kattmynta" för inte! Hos mej lägger sej den tjocka grannkatten på min och det blir nästan inget kvar av den efter allt gnoende, så nog är den poppis alltid! :)
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  20. Festligt det där med katter och kantnepeta! Här har jag inte märkt att grannens katter varit på vår nepeta, men det kanske inte är rätt sort. Eller också överväger skräcken att träffa på en stor svart hund framför kantnepetans doft! :D

    Vilka roliga leksaker du planerar åt katten till vintern!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  21. Jag har kantat kattburen med kattmynta för att det ska se lite snyggare ut - den är ju så tacksam, men jag visste sedan tidigare att min katt inte bryr sig det allra minsta om kattmyntan. Jag har två sorter varav den ena ska vara ett riktigt kattknark, men nix. Min bryr sig bara om den syntetiska varianten på sprayflaska ;)

    SvaraRadera
  22. Din katt Ture ser helt tagen ut av nepetan. Kanske som julafton för en katt? Söta möss! Jag önskar dig en skön tisdag! Zinnia

    SvaraRadera
  23. I våras funderade jag på om det var rådjur eller hjort som flyttat in. Tills en dag en stor, fet, svart katt vände rumpan åt mig med svansen i vädret och lugnt spatserade iväg. Han verkade inte bry sig ett dugg om namnsorter - det var bara dofter i hans huvud :)

    Synd att katthem ska behövas men tur att människor engagerar sig. Mössen var kul :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera