söndag 8 januari 2017

Varmbänk del 2

Så här såg det ut i slutet av mars 2016


Det är varmbänken som levererar pak choi, tatsoi, spenat, knipplök och rädisor.
  


I år kommer jag att använda den permanenta varmbänken som vi byggt ihop med växthuset. Den är 240 x 80 cm. Det jag är mest spänd på är hur isolerblocken som den är byggd av kommer att fungera, hur mycket värme de kommer att stjäla så småningom.
Just nu är den täckt med ett lager av snö och fylld med halm för att inte frysa i botten. 





Jag lovade ju i höstas att ni skulle få följa med på hela proceduren i detalj och nu är det dags att förgro plantor för utplantering i mitten/slutet av februari beroende på hur vintern blir. Jag satsar på tatsoi, pakchoi, spenat, vårgyllen och salladslök i ytterkanterna. Det tål lite kyla och i mitten där det blir varmare sallatsväxter och rädisor. Morötter kommer jag att direktså i bakre kant mot växthuset där utrymmet uppåt mot glaset är högst. Morötterna ska ju stå kvar längst av det jag sår nu.

Dessa frö är värmegroende och därför får de kickstarta på badrumsgolvet. Enda stället vi har golvvärme nämligen. Så snart det tittar upp minsta lilla grönt kommer jag att flytta sådden under belysning och lite svalare 15-18°. 



Det brukar vara svårt att inte få några plastaskar med sig hem varje vinter även om man äter efter säsong och använder egna påsar. Som tur är går de att återanvända många gånger. Jag lägger en bit dubbelt tidningspapper i botten för att täcka hålen och låter locken stå på glänt genom att bara trycka fast det ena hörnet. De som saknar lock har fått en plastpåse över sig istället. I den stora lådan från IKEA stor ett pluggbrätte med rädisor. Jag har borrat hål i locket men det brukar ändå bli för fuktigt och därför lägger jag på det lite snett istället. 

Nu gäller det att kolla burkarna morgon och kväll och spreja med vatten så snart det börjar torka till eller vända påsarna om det blir kondens.

Här kan du läsa förra inlägget om principen för varmbänk och hur jag förberedde i höstas.


Allt gott






22 kommentarer:

  1. Spännande att följa. Förra årets plantor såg ju väldigt fräscha och fina ut!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Oj, vilket jobb du lägger ner på din matodling. En utmaning i vårt kalla klimat som kräver inte bara arbete utan massor av kunskap. Trevligt att du delar med dig.

    SvaraRadera
  3. Smart att använda golvvärmen! Hos mig blir det en avvägning ljus vs värme. Dessvärre har jag inga fönster i badrummet. Hur tänker du där? Har du badrumsfönster eller en tänd lampa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte heller några fönster i badrummet, därför flyttas sådderna direkt till garaget under belysning i 15-18° så snart det första lilla gröna syns. Kräver passning både morgon och kväll annars blir det rangliga plantor.
      /Anette

      Radera
  4. Intressant att följa din odling. Har inte tänkt på golvvärmen för detta ändamål tidigare.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Vintersådd och tidig sådd ... ja, säsongen kan verkligen förlängas om man har tid och kunskap. Så bra och kul att du delar med dig av metoder, misstag och framgångar. Ska försöka mig på vintersådd i en pallkrage.
    Angående din fråga om snigelstaket på min blogg. Pallkragarna är seriekopplade. Inget batteri utan ström med en transformator som ger 12V. Vi har ganska nära från huset så jag har en en nedgrävd kabel.
    //Helene

    SvaraRadera
  6. Jag har aldrig odlat i varmbänk men skulle gärna testa någon gång så jag suger åt mig av din kunskap och följer din sådd med spänning.
    Ha en härlig vecka

    SvaraRadera
  7. Ser spännande och trevligt ut. Hoppas du får mycket gott att skörda. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  8. Härliga gröna bilder :) Jag har det perfekta drivningsutrymmet men sen saknas det svalare rummet med gott ljus. Alltid är det något. Har köpt pak choi i år men får fundera lite hur jag ska göra. Får vänta så jag kan sätta ut de direkt i växthuset tror jag. Men så småningom kommer jag satsa på varmbänk.

    Blir spännande att följa! Carina

    SvaraRadera
  9. Roligt med härligt gröna kulörer så här i vintertid och som dessutom går att äta och så bra att du delar med Dig av Din kunskap till oss andra.Ha det gott
    Margareta

    SvaraRadera
  10. Älskar ditt foto från badrumsgolvet! Jag använder vårt varma hallgolv, som tur är finns där tillräckligt med plats!

    SvaraRadera
  11. Så fantastiskt att kunna odla mitt i vintern! Vilken lyx med egna grönsaker så här års!
    Ha en fin vecka!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  12. Så jag längtar efter att börja så och pyssla när jag ser den där bilden med spröda blad från förra våren!!!
    Ha en bra vecka! Kram/Annelie

    SvaraRadera
  13. Tack för att vi får följa med på resan! Goda grönsaker du har valt. Golvvärme är bra till mycket. :)
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  14. Men så roligt att få läsa om hur du gör detta. Jag blev så ivrig att hjärtat slog extraslag :)

    SvaraRadera
  15. Tänk att odlingssäsongen redan är i gång ..... för vissa :) Jag ska hämta min ljusodlingslåda på Evatorp i morr´n och så smått börja jag med. Jag har ju ingen varmbänk så det får bli så´nt som kan sättas ut på friland framemot våren. Jag sådde en del kryddor förra året tidigt. Jag måste nog gå in och titta på "Sådder 2016" på min blogg och kolla vad det var.
    Allt gott till dig! ram

    SvaraRadera
  16. Vilka fina och illustrativa inlägg om varmbänkar. Har själv aldrig odlat i varmbänk men blev sugen att prova när jag läste hur du gör. Det är den där tiden som inte vill räcka till för allt som man vill ..... (Ett ganska vanligt fenomen kanske :) ) Har också värme i badrumsgolvet och det är bra. Funderar på pak choi och rädisor. Jag brukar byta växtplats på dem eftersom de är kålväxter men det kanske man inte behöver göra. Är så rädd för att få klumprotssjuka men de kanske inte drabbas av det. Skulle vara behändigt om man inte behövde vänta sju år med att odla dem på samma ställe igen utan kunde ösa på lite mer fritt :)
    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. I varmbänken har man ju möjlighet att rotera jorden istället eftersom mabn ändå gröver bort den på hösten, så det går bra att undvika rotklumpsjuka.
      Kram
      /Anette

      Radera
    2. Jo, när du säger det så känns det rätt självklart! Fick ett lätt glädjerus och tänkte att man kanske inte behövde rotera dem lika noga som de mer uppenbara kålväxterna. Har dock hittat en uppgift på att ca 300 av växterna i den stora kålfamiljen är känsliga så ingen ro och ingen vila där inte. Bara att rotera eller, så smart, byta jorden.
      Kram Anna-Karin

      Radera
  17. Wow. Du är helt otrolig. Om jag hade ställt plastlådor i badrummet hade jag omedelbart glömt bort dem. Troligen hade jag trampat på dem när jag skulle borsta tänderna... Du om någon har väl energi? =D
    Ang din fråga - boken har varit ett projekt som jag har låtit ta tid. Jag har inte velat skynda. Men nu är det dags och det känns fantastiskt roligt!

    Allt gott till dig! Hoppas du får en fin helg

    SvaraRadera
  18. Hej!

    Jag försökte kommentera ditt inlägg med groddarna och energi-boosten, men det gick inte. Kom till ett helt annat ställe. Lägger min kommentar här i stället ;)

    Men åh vilka bra idéer du kommer med. Blir sugen på att grodda och ta fram centrifugen. Det låter ju toppen att kunna använda det som blir över. Jag har en make som tidigare var väldigt slarvig med bröd. Han köpte färskt bröd och lät det ligga framme och ratade det sedan. Numera lägger jag brödet på en plåt i ugnen och låter det ligga där tills jag har en ordentlig hög med torrt bröd. Sedan blir det ströbröd. Fick ihop en halvliter ströbröd i dag, vilket är perfekt eftersom vi ska göra en stor sats köttbullar på hjort i morgon. Fast nu får jag vänta ett bra tag på att få ihop tillräckligt för en ordentlig omgång ströbröd eftersom maken har förstått vinken och är bättre på att inte låta bröd ligga framme så att det blir tråkigt :D

    Ha en finfin helg!
    Linda

    SvaraRadera
  19. Det skall bli spännande att följa dina odlingar, och tack för att du delar med dig av din kunskap.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera