onsdag 14 mars 2018

Det spirar och gror

Ute håller vintern sitt grepp, men inomhus gror och spirar det desto mer.  De flesta plantorna hamnar i garaget efter de har grott. Tar mig en stund varje kväll, sår ett par sorter, vattnar, skolar om, flyttar runt och pysslar. Det är rogivande. Det behöver inte var nån lång stund men just regelbundenheten gör att det ändå blir en hel del gjort och att det fyller på i varje vrå. Det där med att hålla igen är inte riktigt min grej.





100% grobarhet på egeninsamlade Vilmafrön. Mer än vad man kan säga om alla sorter. Vildtomaterna är riktigt tröga att gro. Har bara 50% grobarhet på köpt material. I år blev det 30 tomatsorter. Hur knasigt är det... men nästan omöjligt att välja bort gamla favoriter.




Första sådden Vilma har börjat blomma med små, små solar som gör mig så glad. Nu är det fram med hittefjäder och pollinera varannan dag. Drar med handen lätt över plantorna för att känna färskt grönt och den speciella bladdoften, men också för att det stimulerar rotsystemet.




Morötter på kruka för att det är kul. Brukar bredså fjolårets slattar eftersom grobarheten är för dålig för prydliga rader på friland. Sen skördegallrar jag fram späda primörer ur krukan och sparar 7-10 stycken som får växa sig stora. Blasten är också användbar både i sallad, som dekoration på morotssoppan och till pesto.





I växthuset har de höstsådda pak choiplantorna tagit fart, liksom spenat, bindsallat, rädisor och tidiga morötter i backar. Lite vårsol nu så blir det även fart i varmbänken.

Blommor blir det också. Det här är vit gräsfibbla. Nån som har testat?


Allt gott

Ps. Det finns en ny samlingssida för nordiska bloggar, TrädgårdsFägring som uppdateras varje söndag. Än ligger den i sin linda, men vi bygger tillsammans.
Klicka här

23 kommentarer:

  1. Så flitig du är. Morötter i en kruka var en bra idè.

    SvaraRadera
  2. Hej Anette!
    Så imponerad av dina odlingar. Har inte sått mina tomater ännu, vet att de blir rangliga innan de kommer ut i växthuset. Men nu är det nog dags att sätta igång. Paprikan har kommit upp fint. Idag var det vår i luften, härligt.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  3. Kan ingen tro att det fortfarande är vinter ute fullt med olika odlingar hos dig....
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Du är så inspirerande och duktig på fröer mm. Jag har precis sått tomater, får se vad som kommer upp. Ha en fin kväll.

    SvaraRadera
  5. Full fart på odlandet! Håller med om att det är svårt att så lagom, det är ju så kul. Nu är det ett femtonspel om vem som får stå under belysningen. Hos mig får växterna turas om!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Tomater som blommor redan, låter rekordtidigt. Du kan verkligen trotsa vintern, känns som att jag inte har en chans.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Så spännande med morötter i kruka. Behöver de extra ljus eller räcker det med fönsterbrädan? /Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blasten blir lite rangling utan belysning, men rötterna blir lika fina. Dessa har än så länge lyxat sig under lysrör.
      /Anette

      Radera
  8. Morötter i kruka! Vilken bra idé. Fast det är väl kanske lite sent nu. Jag antar att du sått dina för ett bra tag sedan då blasten är så pass kraftig. Men definitivt något jag ska tänka på till nästa år. Tack för tipset!

    Ha det gott!
    /Anita

    SvaraRadera
  9. "Det där med att hålla igen är inte riktigt min grej."
    :-)

    SvaraRadera
  10. Visst är det härligt med allt som spirar. Jag snurrar krukor och sår, snurrar krukor och sår. I går tog jorden i boden slut så att jag tvungen att vänta på att jorden skulle tina. Aj aj, inte alls vad jag kände för just då ;)

    Trevlig helg!
    Linda

    SvaraRadera
  11. Du är då verkligen i fullgång! Härligt och det där med att så morot i kruka, det får jag nog testa. Galet vad tomatsorter.... men jag ska inget säga, jag har ju min last på Dahlior/pioner. Ha en fin solig lördag! Kram

    SvaraRadera
  12. Nej jag har inte testat men tror det var den jag tänkte wow om när jag såg en bild häromda'n :)

    Låter så himla härligt att gå ut och skörda nu. Nu när det är så efterlängtat. Hade andan i halsen en stund för Wilmafröerna från dig grodde inte i takt med de andra sorterna. Men si - de behövde bara lite mer tid. En sort jag köpte från England 'Green Grape' dyr... och med fruktansvärt dålig grobarhet. Jag reklamerade förra året och fick 2 nya påsar som kompensation men de gror lika dåligt. 2 av 8 fröer grodde i första sådden. Nu tog jag och sådde ut resten ur en påse så kanske jag kan få ihop 4 plantor. Av den ska jag låte de första tomaterna mogna riktigt och skörda egna fröer.

    Ha en fin söndag! Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en sort som jag inte lyckats gro ett enda frö av, trots ytlig sådd och undervärme (köpefrö) En del är verkligen svårflirtade och förmodligen har vissa sorter kortare hållbarhet än medeltomatfröna.
      Kram
      /Anette

      Radera
  13. Så härligt att kunna trotsa vintern på det viset. Blommande tomater redan, morötter på kruka och skördeklar pak choi. Så gott det låter, och så imponerande. Hur hinner du allt? Tycker jag kämpar på men ......

    Har aldrig sett en vit gräsfibbla så den vore väldigt roligt att få se.

    Ha det gott i vårsolen!
    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  14. Här har precis tomaterna kommit ner i sina krukor! Men däremot en himla massa olika blommor gror och växer för fullt! Min grej lixom :)

    PS. det finns en ny bloggportal där man kan länka sina inlägg om man vill var det en liten fågel som viskade till mig! Bra idé tycker jag :D

    Kolla längst ner i mitt senaste blogginlägg :)

    Kram och snart har våren kommit på riktigt!

    SvaraRadera
  15. Jag är så imponerad och lite avundsjuk på dina odlingar och ditt kunnande. Jag inser dessvärre att jag aldrig skulle ha tid att pyssla så mycket som du gör tyvärr. Jag får helt enkelt köpa mitt gröna i affären...
    Ha en fin dag!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  16. Vad smart att odla morötter i kruka! Otroligt smart och så kan man ju ställa den vart man vill. Måste verkligen testas :)

    Tack för att du länkat din blogg till TrädgårdsFägring för så bra det är att vi kan samla trädgårdsbloggarna på ett ställe för att hitta nya att följa men framförallt att låta nyare trädgårdsbloggare och andra intresserade kunna hitta så mycket kunskap på ett och samma ställe!

    Kram

    SvaraRadera
  17. Så flitig du är! Och vilken snygg pak choi!
    Måste testa att så morötter i kruka, på friland vill de inte här, alldeles för lerig jord antar jag.
    Kram

    SvaraRadera
  18. Svårt hålla igen. Ser alldeles underbart ut med alla frösådderna. Känner igen frölustan men 30 sorters tomater är mycket så många tomater kan det bli hos dig, men du är ju van vid det. Ska försöka övervinna min hatkärlek till Vilma. Ibland smakar den absolut ingenting men när den har ett bra år är den super. Köper mina plantor i år. Ska inte ha så många.
    //Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. I fjol smakade även mina Vilma mindre, men det gjorde även övriga sorter eftersom det var en usel sommar. Att plåga tomaterna lite genom att snåla in på vattningen och låta jordklumpen torka upp lite när plantan börjar gå i frukt är ett knep för att få dem riktigt smakrika.
      /Anette

      Radera
  19. Hej,

    För att många har velat veta så finns nu en presentation vilka som håller i TrädgårdsFägring. Sedan finns det även många som vill kunna blogga på ett givet tema. Vi önskar att alla hjälper till med teman som vi kan välja ifrån. Har du förslag? Lämna isf en kommentar på TF /Kram

    SvaraRadera
  20. Hej jag är ute för att sprida denna goda nyheter till hela världen om hur jag fick min man tillbaka. Jag blev galen när min man lämnade mig för en annan kvinna förra månaden, men när jag träffar en vän som presenterar mig för profeten Okona stor budbärare till det orakel som han tjänar, berättade jag mitt problem för profeten Okona om hur min man lämnade mig. Han sa bara till mig att jag har kommit till rätt ställe var jag kommer att få mitt hjärta längtan utan några biverkningar. Han berättade för mig vad jag behöver göra, efter det hade gjorts. Under de närmaste 2 dagarna ringde min man jag på telefonen och sa förlåt för att bo mig förut. Jag är så glad och överväldigad att jag måste berätta för hela världen hur profeten Okona hjälper mig att ge mitt hjärta begär. Om du behöver någon form av hjälp kontakta profeten Okona på följande e-postadress: prophetokona@gmail.com eller WhatsApp på +2348069032895 Han kastade också så många stava som,
    (1) Om du vill ha din ex tillbaka.
    (2) du behöver inte skilsmässa i ditt äktenskap.
    (3) Du vill bli befordrad på ditt kontor.
    (4) Du vill ha botemedel mot dödliga sjukdomar
    (5) Om du vill ha ett barn.
    (6) Du vill vara rik.
    (7) Du vill knyta din man och hustru för att vara din för evigt.
    (8) Om du behöver ekonomiskt stöd.
    (9) du vill ha en fru / make
    prophetokona@gmail.com

    SvaraRadera