onsdag 7 mars 2018

Papperskrukor har många fördelar

Inlägget är flyttat till Ätliga trädgården

18 kommentarer:

  1. Så mycket sådder och fina små plantor du redan har. Härligt att se, nu när man längtar efter våren men istället verkar få mer vinter med snöfall i över en vecka till.

    Dina papperskrukor är väldigt fina. Jag gillar också att inte behöva störa rötterna vid omskolning, utan att kunna plantera hela krukan med plantan och allt i ny jord. Använder dock fiberkrukor, som tyvärr är lite dyra, och väl därför inte så lämpliga när man odlar mycket. Har funderat på vad det är för fibrer i dem och hur pass miljövänliga de egentligen är. Vet du något om detta?

    Tack för tydliga och bra anvisningar. Alltid intressant och lärorikt.

    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  2. Många bra tips, tack så mycket! Länge sedan jag såg den där mojängen som man rensar lingon i.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Så många bra tips - tack för all inspiration !
    Nu skall jag ta fram min krukmakare och fixa krukor till omskolningen. Tyvärr köpte inte jag den största så vi får se hur länge krukorna håller.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  4. Så flott å lese om avispapir potter. har selv laget et innlegg om alternative /gjenbruk av potter.
    Det er jo så fint med disse som formulder og kan settes rett i jorden:)
    Nå venter jeg bare på snøen skal forsvinne...utrolig men den ligger tjukk ennå.

    SvaraRadera
  5. Krukmakaren är en bra uppfinning! Jag tog ett gäng med godislådor så sent som i går i butiken, visst jag har en uppsjö men godiset kommer oftare och oftare i plastpåsar har jag sett så lika bra att bygga på det där gratislagret! Fin knubbig liten Vilma! Ha en härlig dag i krukmakeriet. Kram

    SvaraRadera
  6. Vilka fina plantor du har av Wilma. Mina tomatfröer kom i jorden i helgen som gick eftersom jag har lite ont om plats för sval mellanlandning. Och nu vet jag vad jag glömt men hade tänkt så... Kronärtsskockor. Brukar också göra papperskrukor av samma skäl som du. Men det börjar bli svårare att hitta tidningspapper.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske borde skrivit matt reklampapper. Det får vi så det räcker till krukorna.
      Kram
      /Anette

      Radera
  7. I går tog jag fram min krukmakare och började rulla. Perfekt syssla när man är på bättringsvägen efter att ha varit sjuk och när man har en bra ljudbok att lyssna på. Men de där stora har jag inte fått kläm på än. Du instruerade ju förra året, men nja. Jag tänker dock inte ge mig. Övning ska ju ge färdighet ... jag ska ta fram en stor glasburk och se om inte jag också kan snurra till en jättekruka av tidningen :D

    Ha en fin dag!
    Linda

    SvaraRadera
  8. Hej Anette!
    Alltid lika kul att läsa dina inlägg. Wilma har blivit riktigt stor, och jag som väntar med att så, då jag inte har några växtlampor inne.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  9. Vilka bra tips och instruktioner. Jag har en krukmakare men det blir inte så många krukor längre sedan vi slutade med den tjocka morgontidningen ... och reklamen kommer på mailen så där blir det inget papper heller. Dina Wilma ser fantastiskt fina ut. Tipset om kokhett vatten för att ta död på eventuella sorgmyggelarver var väldigt bra. Det ska jag anamma.

    Ha en bra dag!
    /Anita

    SvaraRadera
  10. Fiffigt! Har bara försökt en gång för länge sedan och då möglade papperet så jag gav upp. Kanske dags för ett nytt försök?
    Kram

    SvaraRadera
  11. Så fina plantor du har redan, men ni är ju längre hunna med våren. Har inte sått tomater ännu , och Wilma har jag inte lyckats fått tag på här. Men har en del nya sorter jag snart ska ska så.Retar mig på att jorden ofta just innehåller sorgmyggor fast man köper kvalitetsjord. Tack, nu ska jag också köra upphettningsgrejen! Ha det gott!

    SvaraRadera
  12. Inte heller jag har en tidning i brevlådan på morgonen och inte heller reklam så min krukmakare ligger oanvänd nuförtiden. Jag har inte sått några tomater ännu men temperaturen ska gå upp vad jag förstår så nu är det dax :)

    Kram

    SvaraRadera
  13. Tack för alla tips!!!
    Trevlig Helg!

    SvaraRadera
  14. Tack för alla fina tips du delar med dig av jag gillar även återanvändning brukar använda mjölk och gräddförpackningar. Så fint den har vuxit din Vilma jag har inte ens satt några fröer ännu men det dröjer inte så länge nu förrän även jag ska börja med denna trevliga syssla.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  15. Ack så smart! Tack för det tipset...
    Ha nu en skön helg!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  16. Hej jag är ute för att sprida denna goda nyheter till hela världen om hur jag fick min man tillbaka. Jag blev galen när min man lämnade mig för en annan kvinna förra månaden, men när jag träffar en vän som presenterar mig för profeten Okona stor budbärare till det orakel som han tjänar, berättade jag mitt problem för profeten Okona om hur min man lämnade mig. Han sa bara till mig att jag har kommit till rätt ställe var jag kommer att få mitt hjärta längtan utan några biverkningar. Han berättade för mig vad jag behöver göra, efter det hade gjorts. Under de närmaste 2 dagarna ringde min man jag på telefonen och sa förlåt för att bo mig förut. Jag är så glad och överväldigad att jag måste berätta för hela världen hur profeten Okona hjälper mig att ge mitt hjärta begär. Om du behöver någon form av hjälp kontakta profeten Okona på följande e-postadress: prophetokona@gmail.com eller WhatsApp på +2348069032895 Han kastade också så många stava som,
    (1) Om du vill ha din ex tillbaka.
    (2) du behöver inte skilsmässa i ditt äktenskap.
    (3) Du vill bli befordrad på ditt kontor.
    (4) Du vill ha botemedel mot dödliga sjukdomar
    (5) Om du vill ha ett barn.
    (6) Du vill vara rik.
    (7) Du vill knyta din man och hustru för att vara din för evigt.
    (8) Om du behöver ekonomiskt stöd.
    (9) du vill ha en fru / make
    prophetokona@gmail.com

    SvaraRadera
  17. När jag hittade Dr. Ogume som bor i Turkiet var jag i desperat behov av att föra tillbaka min exälskare. Han lämnade mig för en annan kvinna. Det hände så snabbt och jag hade inget att säga i situationen alls. Han dumpade mig bara efter 3 år utan förklaring. Jag kontaktar Dr. Ogume genom hans kontakt och han berättade för mig vad jag behöver göra innan han kan hjälpa mig och jag gjorde vad han berättade för mig, efter att jag gav vad han ville, han kastade en kärlek för att hjälpa oss att komma ihop igen. Strax efter att han gjorde sin förtrollning började min pojkvän smsar igen och kände mig hemsk för det han gjorde mig igenom. Han sa att jag var den viktigaste personen i hans liv och det vet han nu. Vi flyttade in tillsammans och han var mer öppen för mig än tidigare och han började spendera mer tid med mig än tidigare. Ända sedan Dr Ogume hjälpte mig är min partner väldigt stabil, trogen och närmare mig än tidigare. Jag rekommenderar starkt Dr. Ogume till alla som behöver hjälp. E-post: ogumenspellcaster@gmail.com. du kan kontakta honom för något av följande problem:

    SvaraRadera