fredag 1 mars 2019

Kärlek i hönsgården

Har ni hört talas om änkekonservering? Det var när den nye prästen fick jobbet om han gifte sig med prästänkan som förstås kunde vara betydligt äldre. Präster skulle vara gifta och prästfrun fick fördelen av att bo kvar på gården och behålla sitt hem. Lite så är det i hönsgården också. Ny tupp bildar par med alfahönan. Även om alla hönor förstås ska befruktas efter varje lagt ägg så är det alfahönan som kommer i första hand och får mest uppmärksamhet.

När Petter tillträdde för två år sen var det alltså alfahönan Astrid, sju år som var änkekonserverad. En medelålders dam i hönsvärlden. Petter var bara två år och de blev ett lite udda par där hon verkade gå helt sina egna vägar och Petter hängde på hack i häl och servade med att leta mat och spana efter inkräktare så gott han kunde, men egentligen klarade hon sig väldigt bra själv. För några veckor sen blev hon sjuk och dog.

Sen dess har Petter och Lilla Stumpan har varit nästan oskiljaktiga. De är mer jämngamla. Han gör sitt befruktningsjobb i skaran, generna ska ju spridas, men bryr sig inte alls om att ta med sig flocken ut. De har blivit ståendes i hönshuset medan han tagit med Lilla Stumpan på alla möjliga utflykter i trädgården. Tätt, tätt har de gått tillsammans till fågelbordet för att se om nån tappat frö, till det lättspekade ensilaget som jag lagt som marktäckare, till solen i lä vid garaget. De håller ihop som ler och långhalm och har bara ögon för varandra.




Häromdagen när jag skulle fota spirande ätligt hade Lilla Stumpan balat ner sig bredvid minikiwin. För en gångs skull utan Petter. Antagligen skötte han sina tuppliga plikter i hönshuset. Lilla Stumpan kände sig störd. Efter att ha rest sig och vankat lite hit och dit utan att hitta ro försvann hon.





Två minuter senare hörs ett upprört kacklande bakom flätade staketet. Hon har varit och hämtat Petter som raskt närmar sig, mycket upprörd med Lilla Stumpan två steg efter. Jag känner mig ordentligt tillrättavisad, ja rent av utskälld.
Vad är det som försiggår här? Min höna kör man minsann inte bort hur som helst! Nu stannar jag här och ser till att hon får bada, komma och störa... känna sig otrygg... lugn och ro...  bla, bla, bla, osv.




Se hur han blänger.



Lilla Stumpan går direkt till sin grop igen och börjar böka ner sig och sprätta sand omkring sig med vingarna. Lägger sig bekvämt tillrätta i den solvarma sanden och Petter ställer sig beskyddande alldeles bredvid.

Där fick jag så jag teg. Förlåt så mycket att jag störde!


Instagram @atligatradgarden
Länksamlingen TrädgårdsFägring

17 kommentarer:

  1. Hej Anette!
    Dina berättelser om dina höns är helt underbara. Visst är de ett stiligt par.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  2. Hahaha......vårkärleken spirar :-) Härligt med en partner som gör allt för en. Såååååå charmiga är dina berättelser om dina fjäderklädda vänner!
    Ha en fin lördag!
    KRAM

    SvaraRadera
  3. Lärde mig just ett nytt begrepp :) Man var mer praktisk förr precis som mina indiska kollegor tycker vi är konstiga som gifter oss av kärlek och pekar på vår skilsmässostatistik.

    En underbar berättelse och det måste vara hur härligt som helst att följa gruppens, och individernas, liv i hönsgården.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  4. Underbart att läsa om dina höns och tuppen. De har mycket att stå i och du får ta del av allt som åskådare. De måste också tycka det är härligt med vår att kunna sprätta runt i solen, leta mask och hitta kärleken.

    SvaraRadera
  5. Oj, det var en ordentlig utskällning du fick. Hoppas du tar lärdom av den 😊
    Du skriver så berättande och fint.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig berättelse! Hönsen är verkligen underhållande, och har sina personligheter!
    Ni ser ut att ha det bästa vårvädret också. Här ville inte hönsen alls gå ut idag i
    den kalla snålblåsten och snöyran! Ha det fint!

    SvaraRadera
  7. Så söta de är, var och en har sin personlighet. Önskar dig en fin söndag.
    Kram Annica

    SvaraRadera
  8. Men vilken härlig berättelse och fina bilder.
    Kul att få en inblick i hur det funkar i hönsflocken och prästerskapet *S*.
    Tack för att du delar med dig.

    SvaraRadera
  9. En underbar berättelse som gör att man faktiskt skulle kunna tänka sig att ha lite höns..... :-)
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  10. Ah - høns er herlig fascinerende!

    SvaraRadera
  11. Så fina de är tillsammans! Alltid lika kul att läsa om hönsens liv.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  12. Tack för ännu en fascinerande inblick i hönsgårdens liv.

    SvaraRadera
  13. Underbar berättelse! Jag drömmer om höns också och ska nog skaffa om några år, de verkar vara helt underbara djur. :)

    Kram Nina

    SvaraRadera
  14. Vilken söt kärlekshistoria i hönsgården de har kanske vårkänslor kan man tänka.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  15. Åh, en sådan fin berättelse om kärlekslivet i en hönsgård! Ja, du får mig att längta efter livet på landet! Det där med "prästänkan" har jag ju hört om, men glömt bort. Men det kunde nog gälla vilken änka som helst som hade en större gård och som behövde en "husbonde" vid sin sida.
    Hälsningar, Gunilla

    SvaraRadera
  16. De verkar ju "mänskliga" de där hönsen och tupparna!
    /Eva Linnea

    SvaraRadera
  17. Goddag vänner, mitt namn är Antonio Laura från Israel, jag är en läkare av yrket Kirurg, jag är 45 år, läs noga mitt vittnesbörd om hur jag återställde ex kärlek inom två dagar av kärleksdel ljus stavningsbön, jag har goda avsikter att dela denna goda nyhet här ute, för jag vet att den här informationen kommer att hjälpa någon som läser detta just nu att läka brustet hjärta och återställa förlorat kärleksförhållande inom två dagar. Min stoy kan vara likadan, jag var gift med Antonio fyra år, förra månaden han gick upp med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka till älska mig, men allt jag gjorde var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket eftersom vi hade två små barn tillsammans och jag älskar honom så mycket att jag inte kan leva utan honom, jag frågade honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min kollega på jobbet, hon är min goda vän och hon rådde mig att snarare kontakta en kärlek stavningskärna som kan hjälpa mig att stava kärlek tillbaka, men jag är den typ av person som aldrig trodde att kärlek stavdelning fanns eller kan fungera, jag hade inget annat val än att prova, jag mailade stavningskanalens e-postmeddelande som hon gav mig och få muniter efter att jag fick ett svar Dr.Oduduwa sa till mig att han kan hjälpa mig att få tillbaka min man, det var inga problem att allt kommer att gå bra innan tre arbetsdagar, jag följde noggrant all hans instruktioner om vad jag ska göra hemma under mitten av natten kärlek spell bön. Oduduwa lanserade en Love-stavningsdel i luften och förvånansvärt andra dagen var den omkring 06.00. Min make kärlekspartner ringde mig på min mobiltelefon, jag blev så förvånad eftersom min man vägrat att ringa mig eller smsar mig de senaste tre veckorna, plötsligt ringde han för att be om ursäkt för mig och han sa att han kommer att återvända hem för att besöka mig och mina barn snart. Ända sedan den första dagen han ringde mig, han har ringt och smsat mig varje dag, idag ringde han att jag svarade på telefonsamtalet och han sa igen att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle förlåta och återvända till honom som kärlekspartner, att han älskar mig så mycket. Jag är så glad och tills idag började vi leva tillsammans lyckligt som en familj. min djupa tacksamhet till Dr.Oduduwa för hans begåvade krafter för att återställa trasiga äktenskap och föra tillbaka ex kärlekspartner inom två dagar kärlek stavning bön som fungerar. Jag rekommenderar honom varmt för alla som söker brådskande återställande av kärlek (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

    SvaraRadera