Visar inlägg med etikett stjärnor. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett stjärnor. Visa alla inlägg

söndag 14 december 2014

Morgonstund har guld i mun

Att tassa upp medan huset fortfarande sover, tända morgonljuset på frukostbordet och sätta gröten på spisen. Det är skönt att mjukstarta dagen ibland. Serverar katterna frukost. I bästa fall dyker de upp samtidigt. Fixar och donar.



I köksfönstret metallstjärnor i mässing och koppar inköpta på höstens storloppis i grannbyn. Förr tyckte jag denna typen var så otroligt fula, men nu har de blivit snygga helt plötsligt. Visst är det väl konstigt vad smaken kan ändra sig. Bläddrar i söndagsbilagorna. Dags att ta tag i dagen.

I garaget har sticklingar av snötörel, pelargoner, gula novemberkatusar och skott av F1 tomathybrider setts över, liksom agaveplantor och kaktusar. Allt står med extrabeslysning på timer och behöver lite vatten med jämna mellanrum. Det är knökfullt på extrahyllor och bänkar trots att jag har en egen garageplats till mitt förfogande. Solrosskott och höstsådd machésallad i krukor trängs med redan överblommade amaryllisar och material till juldekorationer som är på gång.

Men först ska vi till hembygdsstugorna och förbereda lite för eftermiddagens julmingel med glögg, lotterier och utställning med byns hantverkare och konstnärer. Inget stort evenemang på nåt sätt, men ett tillfälle att träffas och småprata. På sommaren blir det mycket stakethäng, men på vintern ser man knappt av grannar och bybor över huvud taget, så det här blir ett trevligt "häng". Hagen med hembygdsstugorna kommer att lysas upp med marchaller och eldkorgar, några utvalda träd får egen belysning och granen ger stämning. Barnen har möjlighet att lämna önskelistor till tomten som sitter i gungstolen vid brasan.

Det blir nog en fin dag.
 
Kram