söndag 31 januari 2016

Så och skörda året runt


Nåt att skörda eller njuta av året runt skriver jag i min presentation i kanten... och faktum är att frösådderna och odlingen pågår i stort sett året runt. Januari och februari är de stora groddmånaderna. Odlar solros- och ärtskott, groddar alfalfa, rättika, linser och mungbönor.


Varmbädden laddas i slutet av februari med förgrodda sallatsplantor, spenat, rädisor, salladslök, pak choi och tatsoi, tidiga morötter direktsås. I mars/april när plantorna rotat sig börjar jag skörda nåt blad här och där.

I mars/april sår jag också huvuddelen av grönsakerna, ärtor, bönor, kål. Rotsakerna som skördas till hösten hamnar på en lånad markbit eftersom lådodlingen inte riktigt räcker till.





I april/maj börjar det spira i höstsådden som gjordes på friland i januari med ungefär samma grödor som i varmbänken. De blir lagom att börja äta av när varmbänkens är slut. I varmbänken tar squashplantorna över.



Har hela tiden burkar på gång med förodlade grönsaker, olika sallater, kål och rädisor att plantera ut när tomrum uppstår. När en burk förgrott planteras ut, sår jag samtidigt en ny. Fem-tio plantor per burk räcker. Jag har hellre mycket att välja på än mycket av en sort.

I juli sås nya omgångar sallatsgrönt, snabbväxande morötter, rödbetor och asiatiska grönsaker som kan skördas fram till jul.



Nånstans runt juletid när frosten är mer beständig höstsår jag på nytt och cirkeln är sluten.



I högerkanten under rubriken Mina specialsidor kan du se årets frölista.

Allt gott



34 kommentarer:

  1. Du är otrolig. Du har sån koll på hur det ska gå till. Jag sår lite grann inte alls i den mängd du gör. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Beundransvärt! Det märks att du hållit på i några år med frösådd då du verkar ha stenkoll på hur du ska få allt att fungera utan avbrott :) Själv sår jag bara lite kryddtagetes ;) Lycka till med årets grönsakssådder o skördar! Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Känner mig lite tjatig när jag skriver - det är väldigt inspirerande läsning. Har inte riktigt bestämt om jag ska prioritera grönsakslandet i år... ..men om det blir så har jag ett givet ställe för planeringen :) Igår sådde jag paprika, chili och basilika i vart fall.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går bra att tjata på, Tack Carina!
      Kram Anette

      Radera
  4. Det syns att du kan det där med att odla. Så frodigt och grönt och fint. Vilken härlig bild av dig, mitt i all grönska.
    Ha det fint!
    Marika

    SvaraRadera
  5. Imponerande Anette! Många års erfarenhet och samlad kunskap bakom din matproduktion, tålamod också förstås för att ge sig på såna utmaningar som det trots allt är att odla mat i vårt vinterklimat.

    Allt gott!

    SvaraRadera
  6. Fantastiskt! Vilken ork och energi och planeringsförmåga!

    SvaraRadera
  7. Fin bild på dig. Jag är imponerad av att du är så konsekvent och hela tiden odlar nytt.
    I höstas grävde jag upp några rödbetor, som egentligen aldrig blev rödbetor. Jag grävde ner dem i växthuset. Och nu har jag plockat litet nya småblad till sallad från dem.
    Vad bra med ett kraftigt nät över pallkragen. / Britt

    SvaraRadera
  8. Önskar att jag var lika ihärdig och konsistens som du! Ska i alla fall kopiera texten i det här inlägget och trycka ut den som en minneslista!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  9. Vilken inspiration, kanske jag någon gång kan ägna mig åt en del av det som du beskriver.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Imponerade !!
    Du har en fantastisk köksträdgård och så mycket kunskap !
    Fin bild på dig mitt bland grönsakerna !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  11. Vilka härliga bilder som ger kli i fingrarna! Jag har inventerat mina fröer, köpt lite nytt och bestämt mig för att öka odlandet lite sakta så jag inte tar mig vatten över huvudet. Det låter så härligt att alltid ha egna grödor att plocka av. Där är jag inte på långa vägar, men jag låter mig inspireras :)
    Kram
    Birgitta

    SvaraRadera
  12. Jag blir så inspirerad av dina bilder! Det ser så härligt ut och med ett nytt växthus till det också så blir man ju grön av avund.....det är nästan så jag längtar tillbaka till dåtiden när vi hade hus i kanten av storstan med en sån där jätteträdgård med jord som var så fin så det kändes som att skära i smör när man satte ner spaden, men det var då det! Nu sitter jag här på mitt berg och jag får ju njuta av dina härliga bilder i stället! Inte dumt det heller!
    Kramar

    SvaraRadera
  13. Vilken lycka att kunna se det spira året runt.
    Det kallar jag FRÖLISTA! Jag blev matt bara av att ögna igenom den.

    SvaraRadera
  14. Verkligen en riktig odlingskonst du håller på med.Du kunde säkert ha en lite mer "pragmatisk" kurs för oss noviser. Varmbänken, t.ex - berätta hur din varmbänk funkar.
    Jag fattar inte heller hur du kan plantera ut i december-februari förgrodda plantor?

    Ha en go' vecka!/Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tyvärr inte visa eller berätta särskilt mycket om varmbänken eftersom den kommer i ett reportage nästa år, men nu körs det hästgödsel var och varannan dag.
      /Anette

      Radera
  15. Helt fantastiskt att se och läsa om din odlingsenergi! Det ger verkligen inspiration, så lite blomplantor ska det iallafall drivas upp även hos oss... :)

    Kram
    Annica

    SvaraRadera
  16. Önskar jag var lika strukturerad i mitt odlande om du är! Din sita bild älskar jag, vilken frodighet och så vackert!
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  17. Så fint du har! Jag sår med året runt, har hoppat över det något år då jobbet varit för stressigt och det har jag sedan ångrat! Det är en lisa för själen attalltid ha fingrar i jord! tack för titten i din fina blogg! Bara älskar dina vackra hönor! Sådan aska jag ha i framtiden! Ha en fin söndagskväll !

    SvaraRadera
  18. Groddning är verkligen helt nödvändigt så här års, så enkelt och behändigt!
    Hälsar
    Katarina

    SvaraRadera
  19. Är verkligen imponerad av hur välstrukturerat och väl genomtänkt ditt odlande av grödor är. På vintern går jag lite i ide men du lyckas få till det så bra då också. Fina bilder, det växer verkligen så det knakar hos dig.
    Ha en fin ny vecka! Anna-Karin

    SvaraRadera
  20. Underbart! Vi har "bara" frukt och bär.

    SvaraRadera
  21. Hatten av ! Jösses vad du är duktig och vad fint du har det i din köksträdgård :)Håller mig till mina få pallkragar jag ;) Men ev tänker jag utöka med en till i år....det du ! ;) Vilket härligt reportage det var om dig och dina ideér i Allers trädgård :) Jag var ju bara tvungen att köpa den när du skulle vara med och det är jag glad för att jag gjorde ! :D

    Ha en bra ny vecka !

    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera
  22. Vilka ljuvliga bilder. Man kan inte annat än längta till sommaren.

    SvaraRadera
  23. Underbart med egenodlat hela året! Här tar jag en paus i december och januari, men nu är det dags att sätta igång på dessa breddgrader ;)
    Kram Lena

    SvaraRadera
  24. Det ska bli fantastiskt, om cirka så där 25 år, att ha samma rutin och koll som du har på frön, sådder, plantor, varmbänk, växthus ....... året runt!!
    /Eva Linnea

    SvaraRadera
  25. Så härligt! Underbart när man kan äta hemodlat så gott som hela året :D

    Kram
    Linda

    SvaraRadera
  26. Sååå himla imponerande!! Wow vad häftigt att ha sådan planering och koll, avundsvärt! Och så kul att kunna äta egen odlat under året. Jag hoppas kunna komma någorlunda i ordning med vårt växthusprojekt till sommaren, men det kommer ju inte i näääärheten av allt du har i dina grödor :)

    Kramar aka

    SvaraRadera
  27. Glömde din fråga, gammaldags svarta kontakter och strömbrytare har jag köpt ifrån en lokal lampaffär men också ifrån Clas Ohlson, se länk http://www.clasohlson.com/se/Infälld-strömbrytare-Schneider-Renova/32-4604


    kram aka

    SvaraRadera
  28. Blev väldigt inspirerad av din varmbänk. Ska själv testa att sätta igång en, hur många sopsäckar hästskit lägger du i din bädd?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minst 40 cm tjockt lager. Desto tjockare ju bättre. Jag använder ca 2 m3.
      /Anette

      Radera
  29. QUE HERMOSURA DE HUERTO!!!!
    QUE TAMAÑO DE REMOLACHA...
    SALUDITOS

    SvaraRadera