söndag 16 juli 2017

Bra för plånboken och själen

Jag står där i kassan med min shoppingvagn, kollar veckans inköpslista en gång till. Det känns som jag glömt nåt. Behöver jag verkligen inte mer. I vagnen mest mejerivaror, en flaska olja, nötter, torkade bönor, frukt och choklad. Frukten hade jag kunnat strunta i för det finns mycket bär i trädgården. Men det är bra mellanmål att ta med sig när man är än här än där. Chokladen förstår ju var och en att man inte kan välja bort... Har ändå knappt fyllt botten på vagnen.







Nästan omärkligt har de egna odlingarna börjar leverera för fullt och stå för merparken av allt vi äter. Det kommer lite som en överraskning varje år när det plötsligt märks så där tvärt i plånboken. Detta magiska infaller när squashen mognar och kan fyllas med kantareller och gratineras. Potatislandet levererar, morötterna börjar skördas och det kan bli varma sallader av klyftade rödbetor. Sockerärtorna sprutar fram och ersätter försommarens sparris, kålen gratineras, wokas och blir till sallader. Svala dagar blir det färgglada grytor och soppor med dignande salladstallrik bredvid.







Den kålen jag tänker använda först står utplacerad lite här och var i trädgården och har klarat sig utan angrepp hittills, men nu börjar kålfjärilar och liknande djur sväva över landen. I tunneln på Södra filialen däremot står den trygg och säker till framåt höstkanten.




Fänkål går snabbt i blom. Jag hinner med tre omgångar per säsong. Så god grillad eller i pasta, med vitlök och parmesan.

Mycket av det jag odlar räcker året runt, som persilja, dill, örtsalt, basilika timjan, mynta, örtteer, tomater och tomatprodukter, färsk sallat, mangold, spenat, grönkål, vitlök, lök, vinbär, blåbär.
Annat räcker nästan hela vintern eller åtminstone fram till jul.  Jag vet helt enkelt inte vad veckohandlingen skulle kosta om jag hade behövt köpa allt året runt.

Potatis är en av de råvaror som jag har svårt att odla mycket av eftersom bara en sjättedel av jorden kan användas till knölarna när man tillämpar växtföljd och det gör man för att slippa sjukdomar. Den är också svår att lagra i mindre kvantiteter om man inte har jordkällare. Periodvis kan det ändå gå flera veckor mellan potatisrätterna eftersom det finns så mycket annat att variera med. Så det är inget stort problem.



Själv äter jag inte kött och fisk, men även mannen har omärkligt börjat dra ner. Måltiderna känns helt enkelt kompletta ändå.  När jag för länge sen gick över till vegetariskt var det viktigt att även lägga till kött för mannens skull, men numera får vi anstränga oss att planera in en kötträtt (Jag äter då nåt grönt sparat i frysen). Boxarna är fulla av vilt och fisk. Att ha egna ägg är förstås värdefullt, både i bak och som proteintillskott.

Idag blir det blank potatissallad, med mycket grönt, sallad, solvarma tomater i olika färger och pesto på basilika och persilja. Mannen får stekt vildsvinskorv till.

 Ha det så fint











31 kommentarer:

  1. Så bra ni har det. Är så imponerad av dina odlar kunskaper! Fint har ni det med!
    Trevlig fortsättning på sommaren!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  3. Jag förstår verkligen din njutning och tillfredsställelse av att kunna odla så mycket mat. Men det kräver förstås både tid och kunskap för att få till en leverans över så lång tid. Det kommer inte av sig självt. Tack för alla tips du delar med dig hela tiden. Har ökat min odling av ätbart lite i taget och är väldigt inspirerad att göra mer.
    //Helene

    SvaraRadera
  4. Det låter så himla lyxigt med allt egenodlat. Jag är stum av beundran. Du bär på så mycket kunskap och erfarenhet om detta. Och jag läser och försöker lära mig lite:)
    Ljuvliga bilder.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Håller med de andra om att det är inspirerande. I år känns det dessutom som, om jag hade, skulle kunna hinna med grönsaksbäddar. Det är fröogräset bland blommorna som minskat - jag har alltså lyckats med ogräsrensningen andra år. Kålen i odlingslådan har vuxit så rusligt på höjden. Och igår tog jag av drygt ett kilo små, spröda broccolihuv'en. Grönkålen har jag också tagit av.

    Det jag funderar mest över eftersom jag prövat är hur du fryser dill och persilja och sen tar upp fräscha kryddor? Jag tycker mest det blir en brun sörja som inte är kul eller god att använda...

    Middagen låter underbar :) Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dill fryser jag in i vippor i begagnade creme fraicheburkae. För att locket ska hålla riktigt tätt lägger jag en bit plast emellan. Klipper den fryst rakt ner i burken efter hand som jag använder.
      Av persiljan använder jag bladen och de finare kvistarna som jag mixar lätt och fryser som dillen.
      Myntor, oregano, timjan, basilika, citronverbena, citronmeliss, körvel och vilda örter torkar jag oftast på tidningar i rumstemp, torrt och luftigt. Vänder runt varje dag. Repar och smular sönder bladen när de är snustorra. Förvarar mörkt i täta glasburkar.
      Till mer köttiga växter använder jag tork och ugn.
      /Anette

      Radera
  6. Oj, vilken inspirationskälla du är! Här växer det dåligt i år, jag vet inte varför. Ärtor brukar ju alltid funka, men nej de vill inte och bönorna tja de växer men inte en endaste bönbalja syns till ännu. Potatisen är inte färdig ännu men blasten är fin! Ha en fin söndag! Kram

    SvaraRadera
  7. Sällar mig till de övrigas lovord, beundransvärt mycket kunskap du besitter för att få så mycket, fin skörd :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  8. Det låter ju härligt att du odlar så mycket själv, att det märks i kassan! Men det är mycket arbete bakom...
    Min man är också köttälskare och jag äter också kött, men inte alls så mycket som förr!
    Kram/Monica

    SvaraRadera
  9. Full av beundran, över dina fina odlingar. I år har jag faktiskt lyckats bättre än de senaste åren, men tomaterna dröjer innan de mognar. Ser så gott ut, det du har i korgen.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvaraRadera
  10. Måste vara härligt att kunna plocka sina egna grönsaker. Här blir det mest tomater. Men det är jag nöjd med. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  11. Även här har de egna odlingarna börjat leverera för fullt och står för merparten av det vi äter. Det är en på många sätt härlig känsla.

    SvaraRadera
  12. Så härligt det ser ut. Korgen med grönsaker är så vacker - inte minst de röda vinbären. Jag kom igång väldigt sent i år, så här finns det ännu inte så mycket att skörda. Men det kommer. Och kanske är jag ute i bättre tid nästa år :D

    Ha en fin kväll!
    //Linda

    SvaraRadera
  13. Vilken rikedom du har och du är ju så medveten om den! Kunde jag och hade möjlighet att odla som du skulle jag också skippa köttet, nu är det mest på sommaren vi äter kött när vi grillar, vintertid blir det mer och mer sällan. Så jag känner mig ganska nöjd.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  14. Så gott och fräscht det låter. En ynnest att kunna ha denna livsstil.
    Kram

    SvaraRadera
  15. Det är lyx att kunna äta från egenodlad mat. Tänk så mycket näring den innehåller, och du kan variera hela tidn. Beundrar verkligen dig och din trädgård.

    SvaraRadera
  16. Inspirerande! Tack för alla tips och all information du delar. Jag kommer testa att odla mer, gräsmattan åker. Vill se hur långt jag kan försörja mig i en villaträdgård. Kommer besöka din blogg flitigt via dina etiketter nu när jag drar upp planerna:))
    Kram

    SvaraRadera
  17. Låter sååå magiskt när D beskriver allt.... :) Men hur får Du salladen att räcka året om..? Odlar Du året om..? Fick svar ovan också hur Du gör/förvarar kryddor mm... Idag tror jag att jag ska cykla ner till Änga Gård och titta/köpa från deras stora urval av ekologiska kryddor! Hört talas om dom? Njut av dagen!
    Sommarkram från Kate

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Jag odlar lite färskt även på vintern. När kylan kommer brukar jag flytta in några rucolaplantor som får växa vidare i dränerad hink i växhuset. Vilda rucolan är perenn.

      I augusti/september sår jag pak choi, tatsoi, vintersallat, spenat och babyleaves i brödbackar av plast som klätts med tidningar. De hinner gro och växa till sig lagom innan ljuset försvinner. När kylan kommer flyttar de in i växthuset och överlever vintern under dubbel väv. Växer inte men går fint att skörda av. Behovet av färskt är inte lika stort under vintern för min del.

      Inomhus odlar jag babyleaves och groddar på fönsterhyllan. Brukar också klä in ett fönster med malabarspenat (perenn spenatkrukväxt)

      I februari startar jag varmbänken och laddar med förgroddade plantor, rädisor, spenat, sallat, pak choi, tat soi som kan börja skördas så smått i mars. I slutet av mars början april kommer också mina fleråriga bladgrönsaker utomhus spenatskräppa och rankspenat.
      Kram
      /Anette

      Radera
  18. Helt fantastiskt....Vilken rikedom du har i din trädgård.
    Sommarkram!

    SvaraRadera
  19. Hej! Jag har précis hittat till din blog och är imponerad over din busiga trädgård. Vad mycket rikedom du har I din trädgård. du inspirerar verkligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
  20. Vilken rikedom, helt fantastiskt! Men att få tomater att räcka hela året, hur många plantor har du tänker jag?! Jag har tre plantor i år (för första gången) och de tar ju plats, men kommer väl inte att ge så där värst många måltider tänker jag... åtminstone vi äter ju tomater varje dag och hemodlade är ju såå mycket godare så dem skulle jag äta som godis ;)

    Ha det gott!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skördar förädlar 50 kg tomater och äter förstås en massa färska, som blir torkade marinerade tomater, men mest användning har jag för tomatbasröra(som smaksatt tomatkross) och min hemmagjorda ketchup.
      Lilla Wilma trivs på fönsterhyllan året runt och blir flera år gammal. Ger inte kilovis, men tillräckligt som söndagsgodis även på vintern.
      Så finns det särskilda vintertomater som ger länge och har särdeles god hållbarhet. Skördade på senhösten kan de hålla sig fram till nästa skörd på våren.
      Ungefär hälften av mina plantor växer i skyddad utomhusläge, så alla behöver inte tak över huvudet. Allt hänger på vilka sorter man väljer.
      /Anette

      Radera
  21. Herregud så fina grönsaker! Och så mycket du redan kan skörda! Här kom jag igång lite sent med sådden på friland men nu börjar trädgården leverera. Härliga tider. Måste fråga hur du bär dig åt för att få så fin kål. Sort? Jordtyp? Gödning? Fänkål har jag förgäves försökt odla, samma frågor där.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förgror kålplantorna och sprider ut dom både i trädgården och på Södra filialen där jag har tunneln. De trivs på alla ställena med jordmån från ren mull till ganska sandig och lite mer lerig, men alla växtplatser är välgödslade. De vill ha mycket näring och får också guldvatten första tiden. De täckodlas för jämn fuktighet. Jag har satt svartkål, spetskål vit och röd, blomkål och nån brysselkål. Det är också viktigt att samma växtpplats inte återkommer oftare än vart sjätte år pga risken för rotklumpsjuka.

      Fänkål verkar väldigt känslig för torka och går lätt i blom. Mina står mullrikt och jag försöker hålla jämn vattning. Andra omgången som jag satt i krukor gick i blom direkt. Får se hur det går med tredje nu som jag sätter på friland.
      Kram
      /Anette

      Sortnamnen är jag osäker på. Jag sätter några frö av det ena och några av det andra och har så många påsar igång samtidigt.

      Radera
  22. Egenodlade grönsaker, kryddor och frukt & bär är ju bara bäst!! Just nu går jag och kollar mina första mörka cocktailtomater. De är SNART färdiga. Blomorna jag fick av dig förra året ser toppefina ut. Upptäckte det ljuvliga franska kungsljuset när det bara hade kommit en liten bit upp. Det står lite olämpligt i rabatten, men nu syns den iaf. Jag spar rapporten till månadsbilden 1/8.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
  23. Jag vill använda denna gyllene möjlighet för att tacka chef Dr Wealthy för att bota min (DIABETES VIRUS) med sin örtmedicin. Jag har lidit av DIABETES Virus i 5 år nu, och sedan dess använde jag läkemedel som håller mig till idag, men en dag när jag surfar på Internet träffade jag ett inlägg om en dam som botades för DIABETES av Chief Dr Rika så jag bestämde mig för att försöka se om han kunde rädda mitt liv. Lyckligtvis för mig blev jag botad av honom. Jag kan inte sluta tacka honom för vad han har gjort för mig om du har liknande problem kan du kontakta honom via e-post: wealthylovespell@gmail.com

    Chief Dr Wealthy har botemedel mot alla typer av sjukdomslag, ring eller Whats App +2348105150446.

    SvaraRadera