söndag 9 juli 2017

En hyllning till Linné - utflyktstips


Här kommer ett semestertips som jag klämt på ett tag.




Kommer nån ihåg Ulf Nordfjells idéträdgård 'En hyllning till Linné' som vann guld på Chelsea Flower Show 2007? Efter CFS flyttades den till Göteborgs botaniska trädgård precis innanför entrén för att 2009 få sin slutliga plats i Växjö. Den är nu en av stadsparkerna även jag personligen tycker den är väl liten för att betraktas som park.



Växjös största och första stadspark, har förresten också anknytning till Linné genom att helt enkelt kallas Linnéparken. Den omger domkyrkan och ursprungliga Katedralskolan där Carl von Linné påbörjade sin utbildning till präst innan han skickades till Lund och Uppsala för vidare studier till läkare eftersom intresset för botanik var större.
Även om flera orter vill sola sig i Linnés glans, så tycker vi i våra trakter att han är vår.


Linné föddes nämligen i Råshult, Stenborhults socken, Älmhult som är en annan grannkommun, även känd för första IKEA-varuhuset och Ingvar Kamprads hemkommun. Råshult är nu kulturreservat med ekologiskt café i sköna omgivningar och väl värt ett besök. Passa på att boka guidning. Den är nåt alldeles extra.




Lyckan var alltså stor när 'En hyllning till Linné' fick ett fortsatt liv och hamnade på hemmaplan år 2009. Det är helt enkelt en fantastisk liten trädgård eller kanske installation som talar till alla mina sinnen med sina vilda inslag inom kontrollerade former, sina tak, väggar, gångar, stenar, vattenblänk, porlande och kvitter, anar till och med en doft av skog. En bit av Småland i stiliserad form och dessutom lika vacker året runt.  När jag har ärenden till Växjö tar jag ibland en stund för mig själv för att njuta och betrakta allt vackert ur olika vinklar och vrår. Står under det extremt hårt hållna äppelträdstaket några minuter där fåglarna stortrivs, sitter en stund och låter pulsen sjunka.
Det är en meditativ plats trots det inklämda läget mellan trafikleden till stadsdelen Teleborg, studentlägenheter och promenaden runt sjön Trummen. 

Det går inte heller att låta bli att fascineras över själva hantverket och logistiken. Hur sjutton gör man för att bygga en flyttbar trädgård, med växter, stensättningar, damm och rörligt vatten. Tänk bara hur svårt det är att förankra en vägg rakt upp och ner utan att den genom åren blir sned och vind eller helt enkelt blåser ner.


Allt gott






19 kommentarer:

  1. Vacker! Såg den på Botan men det är ju några år sedan. Besökte Råshult för att par år sedan. En underbar miljö.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal bröt han upp med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag Mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett problem med förhållandet, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavaren som hjälpt mig med mitt eget problem. Email: drogunduspellcaster@gmail.com du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

      1) kärleksspell
      2) Lost Love Spells
      3) Skilsmässa Spells
      4) Äktenskapsstavar
      5) bindande stavning
      6) Breakup Spells
      7) Förvisa en tidigare älskare
      8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
      9) vill tillfredsställa din älskare
      Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
      Genom drogunduspellcaster@gmail.com

      Radera
  2. Säger som Birgitta, såg den på Botan :) Förstår att du är glad över att den "kommit hem". Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Vackra bilder :) Såg den, eller delar på botan i GBG. Länge sen jag var i Växjö nu. Min dotter bodde i strykjärnet, det strykjärnsformade huset granne med domkyrkan, när hon läste på gymnasiet där. Ska kanske stanna till där på väg till Öland i augusti. Tack för tipset!

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  4. Råshult är en av de platser som jag verkligen vill besöka någon gång :)
    Vackra bilder från parken i Växjö! Ska komma ihåg den när vi kommer söderut igen. Tack för tipset!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Mycket fint! Tänker också på det praktiska med att få dit det och att allt ska klaffa...
    Kul med besöks tips!
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  6. Intressant sommartips! Utflyktsmål är alltid bra att samla på sig...
    Härliga bilder också!
    Sommarkram från Titti

    SvaraRadera
  7. Väldigt snyggt för en park eller så. Det skulle kanske inte passa i vår trädgård. Bra resetips om man inte hittar på annat, överkomligt och inte så långt. Ha en fin dag. Carita

    SvaraRadera
  8. Fina tips och bilder. Vackra besöksmål inför sommaren och semestern är alltid så välkomna. Råshult låter som en underbar plats och så också "En hyllning till Linné" och Ulf Nordfjells idéträdgård. Kanske bär vägarna genom Linnés hemtrakter senare i sommar. Mycket att se och njuta av i Småland.
    Önskar dig en fortsatt skön sommar!
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  9. Så fin park! Här inte så långt från mig i Sveden, Falun så finns Linnés bröllopsstuga där han gifte sig med Sara Lisa som var uppväxt på den gården som var en bergsmansgård.
    Ha det gott!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  10. Just detta är något av det som är så fantastiskt med bloggvärlden. Alla tips på olika pärlor som bloggare delar med sig av. Sådant som man själv inte har en aning om men som läggs till listan över platser värda att besöka. Och otaliga är de gånger jag har passerat genom Växjö, på väg mot andra mål, men nästa gång ska jag se till att stanna till i Växjö och uppleva på plats. Tack Anette för tipset!
    Jag vill också passa och tacka för dina alltid lika vänliga och omtänksamma ord hos mig. För all glädje du spridit i mina kommentarfält. Du är pärla!Nu är det dags för mig att lämna bloggvärlden ochvirvla vidare på nya äventyr men jag kommer fortsätta kika in här hos dig för att få en härlig trädgårdsdos och se hur du har det.

    Sköt om dig och ha en fin sommar!♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  11. Härligt semestertips....lite för långt ifrån oss bara ;). Vi blir på torpet hela sommaren (om man kan kalla detta sommarväder för sommar ?)...sen blir det en resa till Kreta i slutet av aug. Så vi håller nog oss mest hemmavid, lite små utflykter blir det kanske. Bl.a ska vi åka över Höga kusten bron (ligger inte så långt ifrån oss ) vi har varit där förut men det är vackert där uppe ;)) Vi tar med oss mamma på en liten "road trip " Ha det gott !
    Kram

    SvaraRadera
  12. Så bra med tips! Man vet aldrig när det kan komma till nytta. Kommer absolut att lägga det på minnet. Ser ut att vara värt ett besök.
    Må så gott!
    Pia

    SvaraRadera
  13. Dit har jag tänkt åka...men som vanligt aldrig kommit till skott. Sommarkram från en semesterfirare.

    SvaraRadera
  14. Läste om just denna plats i någon tidning, intressant och spännande att få 'rå om platsen'. Folk är duktiga på trädgård nu för tiden, andra idéer är bra och behövliga.Tänkt har jag gjort men inte mer, det är fullt upp mitt i sommaren fast jag inte känner stress nej, allt är härligt men om tiden kunde lugna ner sig en aning . . .
    Ludde får all uppmärksamhet nu,skyller inte på honom om jag inte hunnit med de och ....
    man får mer tid att sitta - ligga och gosa, fast han vill mera leka.
    Vädret har oxå varit bra här, lagom att få jobba i, blir det galet varmt orkar jag inget.
    Må så gott/ Eva

    SvaraRadera
  15. Tack för tipset, intressant läsning.
    Så bra att den utställningen hamnade där.
    Där hör den ju hemma.

    Om jag någon gång har vägarna förbi så är det ju ett måste att besöka den parken.

    Ha det gott/Hans

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal bröt han upp med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag Mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett problem med förhållandet, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavaren som hjälpt mig med mitt eget problem. Email: drogunduspellcaster@gmail.com du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

      1) kärleksspell
      2) Lost Love Spells
      3) Skilsmässa Spells
      4) Äktenskapsstavar
      5) bindande stavning
      6) Breakup Spells
      7) Förvisa en tidigare älskare
      8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
      9) vill tillfredsställa din älskare
      Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
      Genom drogunduspellcaster@gmail.com

      Radera
  16. Jag var (givetvis) och tittade på den pyttelilla anläggningen, när jag bodde i Växjö. Den är verkligen pytteliten, men MYCKET sevärd. Även jag förundrades över kombinationerna av stramt & vilt. Det fick plats mycket på det lilla området. Skickligt!
    /Eva Linnea

    SvaraRadera
  17. Jag heter Lantigua Gloria från Sverige, jag vill vittna om Dr Adodos storheter om hur han hjälper mig att återställa mitt brutna äktenskap. min man lämnade mig efter 7 års äktenskap och han uppgav att han gick ut med en tjej som jobbar på samma kontor med honom, jag var så ont och bitter tills min vän presenterade mig för den här stora stavningskastaren som heter Dr Adodo och han lovar att hjälpa till med att ta med tillbaka min man. jag gjorde vad han krävde av mig och till min största överraskning kom min man tillbaka till mig efter två dagar att han kastade stavningen, så om du har några problem i ditt äktenskap, vänligen kontakta Dr Adodo idag för lösningar på hans e-postadress Adodospelltemple @ gmail. com eller ring hans mobilnummer på +1 (661) 704 3225

    SvaraRadera