fredag 28 juli 2017

Röd och Vit nya i hönsgården




Shipp, shipp, shipp låter det så fort jag visar mig, åtföljt av små snabba fötter i krasande grus. Det är den nya kycklingen som just nu bara får heta Vit. Jättetam och lärde sig redan efter ett par dagar att det var mig man skulle tigga mat av. Det går ju inte att motstå huvudet som läggs på sned med de tindrande ögonen, så visst blir det några extra små godbitar, havregryn, smuliga bullar, pasta och lövmask även om det innebär ett springande hit och dit över tomten för jag har knappast fickan full av godis hela tiden.


Vit har också en lite äldre kompis som helt enkelt heter Röd än så länge. Att de inte fått riktiga namn beror på att jag inte är säker på könet ännu. När man inte har en hel kull och kan jämföra hur de utvecklas är det verkligt svårt att avgöra vem som blir tupp och vem som blir höna. 

De här två små gynnarna hittade jag på lokala fjäderfäföreningens smådjursutställning härförleden.
Jag var ute efter en tupp som inte är svart eftersom de flesta egna blivit svarta på sistone och nuvarande Mr Houdini visade sig vara en dvärgsilkesras. Mina är vanliga silkeshöns. Jag vill inte att hönsen ligger på ägg han befruktat och att raserna blandas.


Att besöka en utställning är spännande. Det finns så många raser att titta på, men mer om det en annan gång. Bland hundratals burar var det faktiskt bara två med silkeshöns och många olika åldrar i samma bur. Försökte se något anlag till kam eller om de såg långbenta ut som silkesynglingar kan göra. Jag vill också att de ska hålla rastandard med fem tår och blå kam. Förstås ska de se friska ut med blanka ögon och vara fria från ohyra. Är 90% säker på att röd är en tupp och bli den som ska ersätta Mr Houdini till nästa vår.



Mr Houdini jätteduktig men fel ras

Sen kunde jag inte motstå lilla Vit, som jag håller tummarna för ska bli en höna. Om hon visar sig också bli en tupp är jag riktigt illa ute. Hur sjutton ska jag kunna välja?


Eftersom de kom till trädgården samtidigt håller de ihop. Vit är lite snabbare, mer social och en hejare på att leta mat, även om det är enklast att tigga. Röd håller sig gärna nära vit för att om möjligt sno en brödbit som visat sig för stor att svälja i en tugga. De solbadar ihop och håller värmen ihop när de sover tillsammans som en enda dunklump i en av matskålarna i hönshuset. De stora släpper inte upp dem på pinnarna ännu. Om nu vit är en höna kan de fortsätta att vara kompisar, men är hon en tupp kommer de så småningom att bli rivaler och börja bråka. 

Den stora hungern talar tyvärr för att båda är tuppar, men vit har inte fått de långa benen. Är de båda tuppar kommer de i målbrottet om ett par månader och då vet man säkert.


De gula ringarna markerar att de är födda
2017. Varje år har sin färg

Den bästa matbiten kan kanske ligga under Röd...

Allt gott





33 kommentarer:

  1. Vilka sötnosar som flyttat in. Vilket härligt liv dom får hos dig, gå ute hel dagen och njuta av sommarvärmen. Hoppas det är rätt kön på dom. Spännande att gå på marknaden och se alla olika raser som finns.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
  2. De är så söta silkeshönsen, hade aldrig hört talas om rasen innan jag läste hos dig. Håller tummarna för att utvecklingen sker som du önskar.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Älskar att höra om dina höns :) Hoppas verkligen att vit är en höna, Vad gör du av Houdini sedan då? Säljer honom kanske. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han får vara kvar till våren när det är troligare att nån behöver hobom. Alldeles för trevlig och för duktig för att slaktas.
      /Anette

      Radera
  4. Det är ett härligt gäng du har, både små söta och stora stiliga. Inte visste jag att könsbestämning är så svårt.

    SvaraRadera
  5. Så roligt att höra dig berätta om dina höns! Främmande fåglar för mig...
    Kram/Monica

    SvaraRadera
  6. Åhh så härligt med höns :) Skulle så gärna vilja ha några men tror inte min hyresvärd skulle uppskatta det tyvärr...
    Härlig läsning och fina bilder du bjuder på!
    Sommarkram från Titti

    SvaraRadera
  7. Så roligt att läsa om dina höns, hoppas det är en tupp och en höna, så de kan vara kvar båda två.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  8. Vilket svårt val det blir om båda är tuppar! Dina höns är ju riktiga familjemedlemmar - och lite bortskämda hi hi - och att välja bort någon är ju hemskt, hoppas du slipper det!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  9. Som vanligt är det så roligt att läsa dina "hönsiga" historier. Jag blir riktig avis. Det blir tyvärr inga höns hos mig.
    /Eva Linnea

    SvaraRadera
  10. Så roligt att få läsa om dina höns och tuppar! Hade ingen aning om hur intressant det kunde vara innan.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
  11. Lilla Vit, tigger visst inte bara godsaker utan åker visst taxi fram på dina axlar. Så coolt. (Jag hade en katt för många år sedan som också gärna satt på axeln) Jag håller tummarna för att du har en vit höna och en röd tupp - välja går ju inte, så du får göra två uppsättningar med hönsgårdar om det är två tuppar =) Ha en fin lördag. Kram

    SvaraRadera
  12. Det är så kul att läsa om dina höns. Dom är helt bedårande söta. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
  13. Vit och Röd kan de ju heta! Eller kanske Vitnos och Rödtopp, då spelar det ju ingen roll vilket kön de har. Så jämnställt och bra! ;-) Sååå fina är de i alla fall!
    Ha det fint!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  14. Vilka underbara höns du har. . . lilla Vit är ju helt bedårande söt! Men hur låter höns när de kommer i målbrottet. . .? Blir det ett "mörkare" kacklande då? :-)
    Önskar dig en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. De kacklar inte alls när de är små utan säger shipp,shipp. I tonåren kommer de i målbrottet och kuckelikuar lite skrovligt och halvdant.
      /Anette

      Radera
    2. Hi hi. . . vad charmigt!!! :-)

      Radera
  15. Du är en riktig hönsmamma...så gulliga de är röd och vit.
    Sommarkram från Anne-Lie

    SvaraRadera
  16. Så fina de är! Vi håller tummarna för att röd är en tupp och vit en höna. :) Hoppas du hittar ett bra hem till Houdini till våren.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  17. Åh så fina! Vilken lycka att kunna ha höns som "shippar" utanför knuten. Tuppen gal väl inte så grannarna blir galna bara? ;D
    Ha det gott i högsommaren!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, tuppen gal inte så länge han inte känner sig hotat av andra tuppar och man behöver ju inte fler än en.
      /Anette

      Radera
  18. Tänk att de är så söta. Spännande att se hur många tuppar det är.
    Kram

    SvaraRadera
  19. Vilka nya sötnosar du hittat! Har läst om att ni i Sverige har just hönsutställningar
    med just byt eller köp möjligheter av höns. Det har vi inte här, vore intressant om
    de kunde få till nåt liknande här,när man vill få nya raser eller individer.
    Silkes är svåra att se kön på men den rödbruna ser åtm.e "tuppig" ut!

    SvaraRadera
  20. Ha ha ha 'den bästa matbiten kan ligga under Röd', ja vilket härligt inlägg om dina små sötingar. Livet är verkligen kul när man har djur och fjun runt omkring sig.
    Mycket av det du beskriver hade jag ingen aning om, men man kan inte vara allvetande.
    Våra hönor får inte springa fria lika mycket nu som innan, ja innan Ludde kom, men han hälsar på dem tillsammans med husse varje dag och de är inte rädda eller arga på varann
    De mindre hönorna fyra st. får vara ute på förmiddagen även utanför hönsgården, men de håller sig närmare sitt hem än de större. De stora Blommhönorna vill gärna komma fram i trädgården och där vill jag inte ha dem på sommaren, men till hösten blir det okej.
    Sen måste vi hålla utkik uppåt, för det cirkulerar flera Glador här och jag vet vad de spanar efter. Vem skulle inte vilja ha små söta silkeshöns . . . . ? !
    Nu har vi våran Ludde som vi försöker uppfostra till en duktig vovve, han gläder oss varje dag med nya hyss och trick och även kunskap.
    Sommaren har varit helt underbar med många besök av släkt och vänner så tiden vid datorn har inte räckt till. Nu när det regnar härligt får man lite tid för den också och jag läser ifatt blogg inlägg hos alla för de är alltid intressanta.
    Lycka till med dina 'Hen', eller the hens 'fniss'
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  21. Härligt inlägg. Håller tummarna att vit är en höna. Så söta dem är. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  22. Men jisses, så söta...:) Håller tummar och tår att det är små hönor då!
    Sommarkram från Kate
    PS. Tack för ditt mail om hur du har sallad året om.. :)

    SvaraRadera
  23. Så himla goa de är och fina! Kul att lära sig mer om hönsen. Jag blir allt lite sugen att skaffa egna, det är det nog många som blir av att läsa dina inlägg:))
    Håller tummen att det är en av varje!!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  24. Jag som trodde jag hade den sötaste följeslagaren med Svante kattunge i hasorna, men Vit var helt underbar! Hoppas på höna! Du undrade om mitt mullbär och det är Mulle som jag köpte för 10-12 år sedan efter att ha smakat äkta mullbär i Alnarp. Trädet är nu ca 5 m högt och lika brett. Fåglarna är som galna liksom sork/mullvad som lyckades välta det för några år sedan. Vi drog upp det med bogserlina och förankrade det stadigt så det tog sig snabbt igen. De få bär vi får smaka är goda men om jag inte minns helt fel så var Alnarps snäppet bättre, så idag hade jag köpt ett äkta och placerat det lite i utkanten av trädgården och placerat Svante i det :)
    Kram /Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag glömde... köpte på Flyinge plantskola om jag inte missminner mig.

      Radera
  25. Så fina. Som vanligt finns det hur mycket som helst att lära sig när man börjar titta efter. Höns till exempel är ju inte bara höns - följer din hönsskola med intresse.
    //Helene

    SvaraRadera
  26. Jag vill använda denna gyllene möjlighet för att tacka chef Dr Wealthy för att bota min (DIABETES VIRUS) med sin örtmedicin. Jag har lidit av DIABETES Virus i 5 år nu, och sedan dess använde jag läkemedel som håller mig till idag, men en dag när jag surfar på Internet träffade jag ett inlägg om en dam som botades för DIABETES av Chief Dr Rika så jag bestämde mig för att försöka se om han kunde rädda mitt liv. Lyckligtvis för mig blev jag botad av honom. Jag kan inte sluta tacka honom för vad han har gjort för mig om du har liknande problem kan du kontakta honom via e-post: wealthylovespell@gmail.com

    Chief Dr Wealthy har botemedel mot alla typer av sjukdomslag, ring eller Whats App +2348105150446.

    SvaraRadera