lördag 6 april 2019

Fyller upp växthuset

Växthuset är igång. Visserligen används det året runt för vinterförvaring och fotografering, men nu är det nyskurat både utvändigt och invändigt och börjar fyllas på.


 Ja, till och med glaskronan gnistrar nu lite extra.




Tomaterna flyttar ut lite efter hand även om det är i kallaste laget trots golvvärme och värmefläktar. Det går ju aldrig veta i förväg hur våren ska bli så jag satsar för fullt med sådderna och hoppas att uppvärmningen inte ska gå till en förmögenhet i slutänden.


Det gäller också att komma ihåg att öppna dörrarna så fort solen visar sig. Takluckorna öppnas automatiskt men de räcker inte långt. Det blir snabbt över 30°


Ett gammalt kompisgäng till mannen hör av sig och vill ta en öl. Perfekt att jag inte hunnit fylla upp med fler tomater för nu blev det ju plats att sitta här. Ville inte störa dem med kvällsfotografering, men du får föreställa dig att det blir rätt mysigt med ett trettiotal värmeljus runt om på muren och lampslingor i taket när skymningen lägger sig.



I den bästa av världar hade jag förstås byggt ett jätteväxthus där jag kunnat ha en permanent umgängeshörna, men jag satte upp så stort platsen och ekonomin tillät och är hyggligt nöjd med att det ändå blivit rätt flexibelt. Det blir fyra, fem ommöbleringar per år, allt efter behov, men då har jag god hjälp av mannen.




De röda trädkaktusarna (Aeonium arboreum) stortrivs hela året om i växthuset, men måste förstås bo frostfritt i övervintringstältet när det är riktigt kallt.





Lite blomning och färg piggar upp så några penséer får vara kvar tills jag vågar låta dem byta plats med pelargonerna. I fjol var jag nämligen för snabb och hade ihjäl ett par favoriter.


Länksamlingen TrädgårdsFägring

10 kommentarer:

  1. Mysigt! Jag har så smått flyttat ut i växthuset jag med. har såklart en värmefläkt. Dina trädkaktusar ser fina ut. Jag hade mina inne och den ena dog den andra ser ut som en pinne. Ha Ha! En fröjd att kika in i ditt växthus. Jag kan klart och tydligt se hur det glimmar av alla ljusen där på kvällskvisten. Helt underbart. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  2. Hej Anette

    Super att ta sig en öl eller två i ett sånt växthus, omgivningen gör så mycket.

    Ha en trevlig söndag

    SvaraRadera
  3. Hej Anette!
    Valde också växthus efter platsen, och var nöjd med att dubblera ytan från det förra. Men det hade gärna kunnat vara lite större. Du har massor på gång, mina plantor står inne, får nog satsa på värmefläkt till nästa år. Snygg takkrona.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvaraRadera
  4. Vilket underbart växthus så mysigt att sitta där inne i en fin miljö och ta sig en öl kan tänka mig att de trivdes där.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  5. Jag är så glad att du kan njuta av ditt fina växthus trots alla besvär det orsakat dig. Är det ordning på firman nu?
    Mina småplantor har redan fått flytta ut i mitt lilla hus, men risken är ju stor att de inte klarar sig de kommande nätterna. Tyvärr har jag så mycket bladlöss på glasverandan att jag inte törs ha dem stående där. Pest eller kolera, men vad ska man göra?
    Kram!

    SvaraRadera
  6. När jag ser bilderna från ditt växthus njuter jag. Så fint och mysigt ni fått det där inne du och maken, och alla växterna. Kan tänka mig att ölen smakade extra gott därinne med den mysiga belysningen och den omgivande grönskan, och att kvällen blev sen.

    Så fint att se. Hoppas vädret håller sig på ditt och växthusets sida nu i vår, och att de kalla nätterna snart är ett minne blott.

    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  7. Riktigt mysigt och hemtrevligt är det i ert växthus...hur gör du för att putsa alla de fönstren?
    Ses på måndag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De skuras med långborste, såpa och T-sprit både vår och höst eftersom det blir mycket algpåväxt. Sköljs av med högtrycksspruta. Får givetvis tömma växthuset då. Vid ett tillfälle hade jag en fönsterputsare som var jätteduktig, men det är viktigare att skura bort grogrund för ohyra än att rutorna är lika rena som på boningshuset.
      Kram
      /Anette

      Radera
  8. Underbara bilder från det fina växthuset, tänk vilken glädje det ger. kan tänka mig att det är vackert när kristallkronan lyser och utanför är det mörkt.

    SvaraRadera
  9. Åh, så mysigt!Ser hur ljusen och slingan stämningsfullt lyser där inne på kvällen. Själv har jag nu mer ett växthus typ tunnel och det är totalt omysigt, men praktiskt. Drömmer om ett växthus eller orangeri att kunna sitta och mysa i!

    SvaraRadera