söndag 3 april 2016

Vårblomning

Härligaste tiden när blomningen börjar.



Tibasten (Daphne mezereum) började slå ut redan i januari, men nu har den exploderat. Det växte ett antal på platsen där nya växthuset står, men två är räddade och har övervintrat fint i murarhinkar.



Gullvivorna (Primula veris) ligger i startgroparna. Självsår sig glatt.



Självsår sig och sprider sig i hela trädgården gör också Smånunneörten (Corydalis intermedia). Älskar när de gröna tuvorna brer ut sig över gräsmattan och överser gärna med att det ser lite fult och tufsigt ut när de vissnar ner om några veckor innan de helt gömmer sig och försvinner till nästa säsong.




Färgskalan skiftar från skarpt rosa till ljuset lila, men av nån anledning blir de flesta lila.

 Allt gott





30 kommentarer:

  1. Fina färger och former. jag fotade också tibast i skogen igår. Inte så ofta man ser den här men ibland så händer det. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Visst är det underbart nu när det kommer mer o mer i rabatterna :) Hur har det gått med ditt växthus förresten? Kommer det fortfarande in vatten? Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Tibasten är ju så vacker när den blommar hos mig står den och visar på blomknoppar i rosa mot den vita snön.Nu är det en helt underbar tid då trädgården och naturen lever upp igen

    SvaraRadera
  4. Så underbart med den tidiga blomningen, är själv lite sugen på olvon och tibast. Vi får se så småningom om de får komma in.
    Ha de gott. Catarina

    SvaraRadera
  5. En härlig tid vi går till mötes, ena dagen är blomman i knopp, nästa dag har den slagit ut. Det går fort nu.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Vackert och helt underbart! Vi väntar tålmodigt ett par veckor till ;)
    Skön söndag!

    SvaraRadera
  7. Underbar blomning hos dig. Har dina Gullvivor redan kommit så långt, måste se hur det går för mina idag:)
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Härlig nunneört, har en tanigare variant som tittar fram överallt, men inte alls lika fin och kraftig som din. Tibasten har vackra blommor. Den finns i skogen där vi brukar promenera, riktigt fin.
    Ha det fint!
    Marika

    SvaraRadera
  9. Så mycket fint som blommar hos dig redan. Där ligger vi i lä!
    Du frågade om våra erfarenheter av Classicum. Nu har jag gjort ett inlägg där jag framför en del av vår kritik!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  10. Håller helt med om att vissa är såå vackra att lite skräp efteråt spelar liten roll. Nunneörterna är så'na. Hittade ett par nästan vita bland frösådderna i år. Det är i sig en kul process att följa de olika generationerna.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  11. Har man smånunneört då kan t o m jag tänka mig en gräsmatta! Vi har inte det här. Men vilka söta små blommor och dom blommar redan, alltså! Och tibasten är så fint och doftar så gott. Våra är ännu aningens taniga, men jag väntar!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  12. Så fint det är med tibast jag saknar verkligen min. Mannen klev nämligen sönder den när sovstugans ena fönster skulle sättas dit (snyft)tror knappast att den klarar sig.
    Vad söt den där lilla nunneörten är.
    Ha det gott i veckan
    kram Meta

    SvaraRadera
  13. Så fina! Tibast har jag ingen men jag vet att den doftar underbart och gullvivor är så speciellt. Lite tidigare hos Dig men snart är de här också.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  14. Väldigt fina bilder och växter. Smånunneört skall jag prova, tack för tipset.
    Hälsnign Helene

    SvaraRadera
  15. Underbara vårbilder :) Oj, nu är det den bästa tiden framför oss och bråda dagar...Gillar Nunneörten skarpt men har för mig att den är svår och ska ha "surjord" ?? Vet du om det är så, Anette ? :D

    Ha en fortsatt skön söndag !
    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera
  16. Våren är en ljuvlig tid. Så mycket hopp och förväntan som finns i alla dessa knoppar. Kanske just därför som jag tycker så mycket om våren. Underbara bilder Anette. :)

    Ta hand om dig och ha en fin söndag!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  17. Så vackert med Tibast! Har ingen här, men brukar njuta av en stor sådan som står längs en gata i Latorp!
    Underbar tid nu när mycket börjar knoppas!
    Förresten vad kan jag skicka över för pelargonstickling? Vad saknar du?
    Kram Lena

    SvaraRadera
  18. Kan känna doften av Tibasten hade den då vi gjorde vår trädgård för 25 år sedan men vintern tog dem efter några år .Smånunneörten hade jag också en gång men lyckades väl rensa bort den man glömmer var man planterar ibland .Gullvivorna är härliga jag låter dom växa överallt ,kramen Nette

    SvaraRadera
  19. Jag tycker mycket om tibast och planterade in några för några år sen - men maken körde över dem med gräsklipparen så de blev kortlivade.
    Smånunneörten har jag tänkt plantera, så bra när den försvinner helt efter en tid. Vet var jag kan få plantor och får skynda mig innan de försvinner.
    Ha en fin vecka!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  20. Den härligaste tiden är nu och framåt.... så mycket att se fram emot i växtvärlden, min gullvivor är något efter dina, men då har jag mitt kvar! Gullvivor är bland det bästa jag vet om våren finns väl inget som luktar så gott. Ha det gott! Kram

    SvaraRadera
  21. Javisst är det härligt, nu har det börjat. Primula tillhör mina favoriter.
    Kram

    SvaraRadera
  22. Jag igen. Men vi har ingen jord, det är så pyttelite mellan stenar och berg som går upp i dagen och det är samma viol vartenda år om och om igen. Och när vi får nåt nytt får vi köpa 20 säckar jord, minst, och hälla i en håla, det bara är så! Men vi har ju valt det själva, men inte visste jag att trädgårdsintresset skulle bli så stort när det är nästintill omöjligt!!! Men allt går, bara man vill!
    Kramar

    SvaraRadera
  23. Glömde! Det har alltid, sen jag var barn, varit så skillnad på temperaturen och vädret i Göteborg och där jag bor nu. Havet har varit kallt och då blir det senare här, så har det alltid varit, och gäster som kommer från Göteborg och hit, det tar i alla fall bara 1½ tim m bil kan bli förvånade. 12 grader låter underbart, jag tror jag tar och flyttar tillbaka!
    Kram igen

    SvaraRadera
  24. Härligt när det börjar spira i trädgården.nu vill jag bara vara ute i trädgården.ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  25. Härlig tid just nu :) Nunneört har jag och den beter sig som din, kanske är det smånunneört - fick ett par plantor av en vän, men har aldrig fått namnet...
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  26. Härligt med nunneört! Vi har en lila sort som sprider sig mer och mer för varje år. Jag tror det är hålnunneört den heter. Är väldigt förtjust i den. Man blir så lycklig över vårblommorna, nästan lite rusig av lycka:-)

    SvaraRadera
  27. Vad härligt det är med alla vårblommor som kommer nu och dina bilder är så fina. Tibasten är så vacker men har aldrig vågat odla den med tanke på att det bor så mycket barn runtomkring. Nunneörten är också underbar och en växt jag verkligen saknar för jag gillar ju de där som breder ut sig lite......
    Önskar dig en fin vårvecka! Anna-Karin

    SvaraRadera
  28. Åh vilka fina. Ingen av dessa växter har jag, men skulle velat om jag fick plats. Men en liten nunneört ska jag nog skaffa. / Britt

    SvaraRadera
  29. Nu är den goda tiden då man får uppleva våren om och om igen, beroende på var alla bloggvänner bor. Vi har ett tag kvar innan vi har det lika vackert som du har det.

    Tack för sköna bilder!

    SvaraRadera