onsdag 16 mars 2016

Krukodlade morötter och olyckan Ture

Men det här ser väl lite mysigt ut... Basilika, körvel och lite annat på gång...

Fönstertomaten 'Wilma' som visat sig vara perenn inomhus. Har två plantor som gett oavbrutet sen våren 2014 och detta är fröplantor från dessa. Ska fylla ett fönster med denna oumbärliga supertomat och även ha några plantor i växthuset. De blir bara ca 40 cm höga, så man får plats med många. 


Och så morötter på kruka som jag tänkt avnjuta som primörer när de är sex, sju cm långa. Detta är en sommarsort sådd för två månader sen.


Från början hade jag en större kruka också...
 




Men nu hänger de på timern... Rötterna är känsliga och bör helst inte gallras ännu mindre planteras om, men jag får göra ett försök...

Olyckan Ture Svinto och jag var rörande överens om att han skulle tillbringa en stund utomhus tills vi båda lugnat ner oss.



Allt gott



35 kommentarer:

  1. Ajajajaj det där blir man inte glad åt.( skulle ha kunnat vara jag haha) Han ser rätt mysig ut ändå där han sitter i trädet.hihi.( katter är kul att fota bara man kommer i rätt stund, de gör mycket roligt)De där tomaterna har jag inte hört om förut,mysigt att kunna ha i fönstret inne och få tomater på dom.
    Önskar dig en fin och bra dag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Jag vet att man inte ska skratta åt andras olycka men du beskriver Olyckan Ture Svinto så roligt att jag skrattade högt. Tack för de fina bilderna med en försmak av sommaren.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Men lite sånär det ju med odling, allt blir inte som man tänkt sig. Tack och lov blir man lika ofta positivt överskattad av resultat som blir bättre än man tänkt sig. Jag har odlat Wilma tidigare men inte varit så förtjust i den men när jag läste om din fleråriga blev jag peppad att testa igen. Hittade inte fröer till dem här i småstad och orkade inte beställa... Testar istället en tiny tom som inomhustomat.

    SvaraRadera
  4. Oj så det växer hos dig, synd om krukan och morötterna, men Ture verkar ha klarat sig. Tur det.
    Ha en fin dag!
    Marika

    SvaraRadera
  5. Hihihi....vilken liten odåga till katt :) Även om man vet att de inte gör något sånt av elakhet så är det ju inte så kul att hitta små späda morotsskott hängandes från timern. Håller tummarna för att de klarar en omplantering!
    Kram
    Birgitta

    SvaraRadera
  6. Å så det kan bli! Förlåt men jag ler åt ditt roliga sätt att skriva:) Hoppas nu allt går bra, och att sötaste Ture Svinto håller sig i skinnet framöver:)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Den där olyckan ser för ljuvlig ut, morötterna på timern till trots.
    Tack för idén om att så morötter i stor kruka. Ska göra ett försök jag också i år. Wilma-tomatfrön finns de i fröhandeln att beställa?
    Ge kram åt Ture Svinto! :)
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen!

      Jag sände två mejl till den adress som du gav mig men de kom tillbaka så jag sänder mejl till den adress som finns här i höger kolumn. Hoppas det kom fram. Det har i alla fall inte kommit tillbaka. Ha det gott! :)

      Radera
  8. Ja, det ser jättemysigt ut. Men kan du få morötter att bli morötter i en kruka? För man kan väl inte plantera ut dem. Jag har läst att man kan så i toarullar (då pappret är slut) och sedan gräva ner hela rullen, för att inte störa rötterna. Jag har inte provat. / Britt

    SvaraRadera
  9. Fiffigt att så morötter i kruka om man bara vill ha dem små :) "Hängmorötter" är kanske en nyhet som du kan vara ensam om :) Hoppas att ni blivit sams igen du och Ture Svinto :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  10. Mullbärslund eller mullvadslund - det är frågan det. / Britt

    SvaraRadera
  11. Jag tror nog att Ture Svinto får mattes förlåtelse när besvikelsen lagt sig. Han ser i a f ut att ångra sig bittert där i trädet. Eller kanske förbannar han sin otur.

    SvaraRadera
  12. Aj,då...tur fur kisse att det är fint väder ute.
    man blir verkligen upprörd när det händer något galet med våra småplantor. Vi sköter ju om dem som små babisar och så händer det som bara inte får hända.
    Kram!

    SvaraRadera
  13. Lilla pissen, sånt händer och hade det varit här hade det nog varit jag som rivit ner istället för katterna, jag gör jämt sånt! Den där tomaten Wilma, jag vet att du skrivit om den tidigare och att den ger tomater hela året. Det är alltså så????? Är det Impecta som har fröerna tro. Vad har du för läge för plantan ljust norr, söder, extra ljus. Jag har så otroligt svårt att få in i mitt huvud att jag skulle lyckas med detta, men jag vill ju försöka! Tänk ändå!
    Katten ser för rolig ut där den sitter i träet, man ser ju att den vet att den gjort något galet!
    Kramar

    SvaraRadera
  14. Aj då, vilken tur att Ture Svinto inte fick den huvudet..... Inte lätt med katter o plantor!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  15. Underbara katt! Så fin han är! Inte kan man bli arg på honom för att några morötter gick upp i rök. Hände mig för några år sedan men då var det gurkplantor..... Tja, det är bara att börja om. Jag satte mina tomatplantor nu i helgen, än har det inte tittat upp med grönkål, vitkål och spetskålen växer så att det knakar. Härlig blogg du har det var Anki med Bildbloggen som tipsade mig om din blogg och jag kommer titta in till dig ofta. Ha det gott! Vi ses

    SvaraRadera
  16. Lille Ture, inte hade han turen med sig inte. Trist att det var just morötter, det mesta annat hade ju 'bara' varit att kruka om.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  17. Han ser så vansinnig gullig ut så jag antar att du förlåter honom.
    Lyckas aldrig med morötter på friland här i vår hopplösa leror. Odla i kruka vore kanske en chans att få några egna att knapra på?
    Nu SKA jag beställa hem frön till Wilma!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  18. Oj, så det kan gå när man ska kolla odlingarna - men jag tror ni snart blir vänner och hoppas de små plantorna klarar sig ändå! Din första bild ser mysig ut, det håller jag med om.
    Jag ska skicka efter frö till Wilma från Runåbergs, ska bli riktigt spännande att odla den sorten.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  19. Hehe, vilken bus-True..söt är han i alla fall:)

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  20. Ojdå. Som det kan bli. Hoppas du klarar några fröer ialla fall. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  21. En nyhet för mig är fönstertomat! Spännande också att din sort är perenn... Önskar mig ett orangeri, eller ännu hellre en liten söt gruvstuga med lagom stor innergård innanför ett skyddande plank! Jodå, såna finns det många av här i Falun. Bara det att de aldrig blir till salu och förresten kostar de alldeles vansinnigt för mycket! Men att sitta på balkongen i solen och drömma kan man alltid!

    Attans Ture Svinto:)
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  22. Så det kan gå ;-)! Ture Svinto hade säkert goda avsikter och ville bara undersöka rötternas kvalité. Annars är det väldigt bra att "vara rörande överens" om en paus på varsitt håll ;-)....man vet ju aldrig vad som kan hända...;-)!

    Hälsa katten!
    /Anja

    SvaraRadera
  23. Hihihi...:D Älskade djur ! Ibland blir man lite mindre glad bara som när mina katter gräver upp tulpanlökar osv eller när hunden lägger sig mitt på det första krokusståndet som man har väntat på men men vad gör det om 100 år ! Underbart full i sjutton och oskyldig ser han ut där i trädet i alla fall :D Sötgöten :D

    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera
  24. Vilka fina odlingar du har. Jag är lite senare. Bara chili uppe. Katter kan ställa till det minsann

    Kram Eva

    SvaraRadera
  25. Oj då Ture, du har visst klantat dig lite... Men matte har nog snart glömt det. Och fixat nya krukor du kan leka med.
    Hälsar
    Katarina

    SvaraRadera
  26. Oh no, Ihate to break things, aww your cat is sweet :)

    SvaraRadera
  27. Men katter alltså... Våran Inez har också tabbat sig med sådderna och det är lätt att hålla sig för skratt då.
    Med önskan om en trevlig helg!

    SvaraRadera
  28. Det är nästan som om Ture Svinto ser lite ångerfull ut där han ligger och begrundar sina tilltag. Så söt! De kan allt hitta på det ibland de där små liven men man är ganska snabb med att förlåta dem. Hoppas morötterna klarar sig, fast det klart, lite illa tilltygade såg de allt ut :-(
    Önskar dig en riktigt fin vårhelg! (och Ture också :-) Anna-Karin

    SvaraRadera
  29. Kan förstå att du behövde slippa se honom en stund! Så retfullt!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  30. Jag vet precis :) vår lilla tjej har också svårt att hålla tassarna borta ibland :)
    Ha en skön fredagskväll och helg.
    Stor kram
    Jessica

    SvaraRadera
  31. Sicken en buse, men det är svårt att va arg på dem länge ;) Vilma är en trevlig tomat, får nog ta undan en till mig själv i år, de brukar gå åt allihop i försäljningen :) Ha en fin helg
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  32. Fniss - trist, men vilken tur att Ture är så söt :D

    Vilma ja, henne skulle jag ju så. Tack för påminnelsen!!!

    Kram
    Linda

    SvaraRadera
  33. Men snälla Lilla Ture vad gjorde du nu? Och med glimten i ögat dessutom. En riktig charmör tror jag.
    Vem kan vara arg på dig
    Fortsatt trevlig helg
    Luna

    SvaraRadera
  34. BUENO TENDRAS QUE PERDONARLO ES TAN AMOROSO!!!
    SALUDITOS

    SvaraRadera