söndag 20 mars 2016

Påskblått

Jag har en gultapetserad stövelkartong full av påskfjädrar i alla upptänkliga färger. Jag har sparat alla jag någonsin köpt, några har jag själv samlat in från familjens pärlhöns för länge sen, tvättat i milt shampo och fönat i tvättpåse. De gör sig bäst inomhus där man ser dom på nära håll.

För mig är fjädrar en humörsak. Just när riset ska kläs och jag står där med alla färggranna påsar, bestäms vilken som ska bli årets färg. I år blev det blått. Dessa fjädrar har säkert funnits i min samling mer än tjugo år, men aldrig blivit använda. Att de kom till heders nu berodde sannolikt på att det var en gråvädersdag när jag klädde och det hade varit riktigt grått och trist ett bra tag. Jag hade sug efter blått helt enkelt. Lite som att handla mat när man är hungrig. Man kan komma hem med helt oväntade saker.






Skuggorna blir långa, men hönsen njuter av de sista strålarna tills solen försvinner bakom skogskanten.




Nuppe väntar på Petra som inte vill följa med in. Han försöker flera gånger locka henne med ett par danssteg och småprat men stannar sen hos henne tills hon vill fortsätta. Det visar sig att hon skadat foten.

Det är kväll i påskpyntad trädgård.

Allt gott

33 kommentarer:

  1. Jättefint ris blev det! Älskar blått! ♥ Så synd att din fina kruka gick sönder.. dessa katter.. ;-)

    Kraam Therese

    SvaraRadera
  2. Nuppe och Petra, så rart. Hoppas Petra tillfrisknar snart så hon kan
    ta en påskdans med Nuppe.
    Dina fjädrar lyser upp. Också jag har fjädrar som är gamla, över trettio år vid det här laget men jag har däremot inte så många att jag kan välja färg så
    det får bli lite brokigt som vanligt.
    En fin tid ligger framför oss

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Så fint. Satt upp lite blandade fjädrar i våra små träd på vår framsida. Blir väldigt effektfullt med lite fjädrar. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  4. Fint med blått! Tycks minnas att jag hade blått ifjol, ska leta i gömmorna och vara ute i god tid i år ;)
    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  5. Härlig färg! Jag brukar inte ha fjädrar utomhus men inne, vilken färg det blir i år får vi se. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  6. Älskar dina höns!
    Här ser du en som inte sparar någonting, och pynta är jag jättedålig på. Men jag kan tycka att det är fint när andra gör det. Det här var fint!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  7. Så fint det blev med blått!
    Jag har ännu inte bestämt mig för årets färg... Precis som du skriver, en humörsak! ;o)
    Stackars lilla Petra, hoppas foten läker snart.
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  8. Det blev en fin färgklick hos dig, själv har jag aldrig sparat påskfjädrar och det var nog synd det, för numera köper jag inga nya heller då jag är rädd för att fåglarna inte släppt i väg sina fjädrar o dun frivilligt:( Hoppas verkligen att lilla Klara inte är allvarligt skadad.

    SvaraRadera
  9. Ja men så är det precis. Humöret styr mycket. Modern är du med ser jag blått i Påsk är det överallt nu tycker jag mig se.
    Härligt att få bli glad åt varje gång man ser det.
    Ha det gott idag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  10. Ja, det kan behövas lite färg. Vaknade till ett vitt landskap. Ska nog göra du du. Ut med lite färgglatt i trädgården!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Det blev färggrannt och fint, hoppas Petras fot blir bra så hon kan ta några danssteg med Nuppe.
    Ha det fint!
    Marika

    SvaraRadera
  12. Påsken är en härlig tid när vi får plocka fram de vackra färger som påsken har och blått är ju aldrig fel det blev ju hur fint som helst.Jag ska göra som du men hos mig blir det olika kulörer.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  13. Helt rätt färg, det piggar verkligen upp en grå dag! /Ida

    SvaraRadera
  14. Kul! Jag har aldrig hört talas om någon som tvättar fjädrarna. Jag har blivit så fundersam till att köpa fjädrar efter allt prat om hönor utomlands som blir illa behandlade. Då känns ju ditt system med eternellfjädrar mycket sympatiskt!

    SvaraRadera
  15. Vilken härlig färgklick det blev i trädgården! Superfint!

    SvaraRadera
  16. Det var de sötaste höns jag sett, sååå himla charmiga :) Och vilka stämningsfulla bilder, så vackert med blåa fjädrar, bra färgval - superfint!! Jag slog till på svarta fjädrar i år, lite oväntad färg men det blev fint tycker jag :)

    Söndagskramizar från aka

    SvaraRadera
  17. Stackars Petra. Hoppas det går att få ordning på foten. Dom går ju till frisören, så varför inte till ortopeden, eller det räcker kanske med en sjukgymnast.
    Mycket uppiggade färg på fjädrarna. Nog bra för hönsen så de inte tror att du tagit deras. / Britt

    SvaraRadera
  18. Härlig blå påskfärg på fjädrarna. Hörde att dom någonstans skulle börja använda färgad ull i stället för fjädrar. Kanske något att tänka på om dom som säljer fjädrar inte tar hänsyn till fåglarna också. Jag brukar också återanvända dom jag redan har. Ha det fint. CArita

    SvaraRadera
  19. Tjusigt ris! Och du vilket underbart växthus jag skymtar i bakgrunden - det kanske är ett orangeri t.o.m. ? Fina hönor - hoppas att det inte är någon allvarlig skada på foten. Idag har vi haft helt ljuvligt väder - man vill ju knappt gå in, men nu fick det vara färdig jobbat för idag. Kram

    SvaraRadera
  20. Så vackert med blå fjädrar. Jag har blandade färger i mitt ris. Stackars Petra, hoppas det inte var någon allvarlig skada med foten. Våra hönor har verkligen satt igång att värpa ägg, så gott med de egna äggen.
    Kram!

    SvaraRadera
  21. Hoppas det inte är någon allvarlig skada på Petras fot!
    Vilken fantastiskt vacker blå färg på fjädrarna, de lyser verkligen upp.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  22. Jättefint!
    Ha en trevlig kommande vecka!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  23. Vackra Påskblåa bilder du bjuder på :)
    Ha det Gott!

    SvaraRadera
  24. Jag måste bara säga att inget går upp emot ett välformulerat blogginlägg. Instagram kan för min del slänga sig i väggen. Jag vill läsa, känna in atmosfären och titta på tjusiga bilder. Jag vill lära "känna" personen bakom.
    Få se om jag får till det med mina sparade,gamla fjädrar. Än så länge har jag inte pyntat något ris med dem.

    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera
  25. Tänk så det kan bli när man får sug efter blått.
    Nuppe och Petra; vilket stiligt par.

    SvaraRadera
  26. Osedvanligt fin färg på fjädrarna! Dom får mig att tänka på blått lagunvatten som är alldeles varmt och man kan vara i och simma timma efter timma nästan. Bilden där man ser nya växthuset bakom, den borde du sälja, måste finnas massor av spekulanter på den!
    Jajajaja, jag ska göra mina övningar, jag looovar. Jag har en inneboende som också talar om för mig hur viktiga dom är. Och i morgon skall jag till en "riktig" sjukgymnast, en kille, det blir nog bra!
    Kramar

    SvaraRadera
  27. Vacker blå färg på fjädrarna ! Ser härligt turkos ut :) I år ska jag inte pynta så mycket...förra året var alla här och firade påsk men i år ska vi bort , skönt :D Men lite saker ska väl fram ;) Stackars punkflicka som skadat foten :( Blir hon bra tror du ? Hoppas ! :)

    Ha en härlig påskvecka !
    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera
  28. Så härlig färg på påskfjädrarna och så vackert med nya växthuset i bakgrunden !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  29. Du har förmodligen Sveriges vackraste hönor!! Så fina de är:) Kram/Annelie

    SvaraRadera
  30. Ja, varför inte? Påsk kan självklart vara blått! Här hemma är den traditionellt gul och grön, men blått piggade sannerligen upp.
    Underbara bilder från din fina trädgård!

    SvaraRadera
  31. Det var kanske en bra satsning :) De kan lysa upp påskhelgen och påminna om blå himmel ifall nu vädret inte blir så kul. Men hönorna är allt finast ändå.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  32. (Google Translate funka skapligt på finska)

    SvaraRadera