söndag 27 mars 2016

Skördar från varmbänken




I varmbänken som jag startade i kalla februari frodas det nu och jag kan skörda bladgrönt till sallad och wok. Det är förstås riktigt härligt, men även resan hit är rolig. Det är alltid lika spännande att se hur snabbt gödselbädden ska börja brinna och följa temperaturstigningen dag för dag. Kika in under locket och se vad som händer, känna den fuktiga jorddoften.

Under de sex veckor den varit igång har det varit frost de flesta nätter och de första veckorna även -6-7° dagtid. I varmbänken har förbränningen fortgått och avgett värme. Sådde och planterade ut förgrodda plantor när temperaturen var 25° inuti och sen har den sjunkit efterhand och hållit sig runt 14° fram till nu. Fortfarande finns det mer plats att sätta på, vilket beror på att jag haft missväxt på två omgångar sallat. Sorgmyggorna har ställt till det och ätit upp groddar och rötter inomhus.

(Sätt på ljudet)


Nu kommer jag att fortsätta fylla på med förgrodda grödor efterhand som vi äter upp. Nån vecka innan midsommar räknar jag med att den är i stort sett tömd och då får squashplantorna ta över och bre ut sig.

Brädan i mitten har ingen funktion för odlingen. Det är helt enkelt så att denna lådan är alldeles för bred för att jag ska komma åt från ett håll. Att kliva i en bädd är nästintill en dödssynd, men brädan utjämnar trycket.

Till hösten tänkte jag ni skulle få hänga med på hela resan steg för steg, från det att lådan förbereds till skörden framåt vårkanten.

Allt gott




26 kommentarer:

  1. Så underbart med värmbänk! Jag saknar verkligen min, men har tyvärr inte samma möjligheter längre.
    Ha de gott och njut av din skörd. Catarina

    SvaraRadera
  2. Inspirerande och lärorikt (som vanligt ;o) Har ingen varmbänk, men nu funderar jag om ett inte utnyttjat ställe vid husväggen skulle kunna användas till en liten - men god - köksodling. Fundera, fundera...
    Fortsatt härlig helg!
    kram
    Katarina

    SvaraRadera
  3. Så fint! Jag väntar med spänning på en steg-för-steginstruktion i höst. Har försökt för flera år sedan men inte lyckats.

    SvaraRadera
  4. Åh vad fint med allt grönt i varmbänken! Är så avis på alla som redan har skörd i varmbänken, hos mig är det fortfarande brunt :P Men jag gjorde också misstaget att inte sätta igång plantor till varmbänken i förtid så jag har sått rakt i bänken. Vad varm din bänk är ! Min bänk varierar jätte mycket i temperatur på natten ligger jordtemperaturen runt 5 grader och på dagen kan det bli uppåt 20 grader i jorden. Min bänk brann riktigt bra i början med 85 grader som sin topp men nu tycker jag den redan börjar bli kall :/

    SvaraRadera
  5. Det är ju helt underbart! Och jag lyssnade på din fina inspelning och jag blir ju så sugen, och så bad jag Peter att läsa och lyssna, för nu vill jag också, men det han såg var ju förstås "sorgmyggorna" och sen babblade (ja, han babblar kanske inte så mycket, men allt han sa just då blev till babbel i min öron, han mumlade nog mer) han om en massa andra odjur och svampar och cider, fungi och insekti och acari och allting och plötsligt gick solen ner för mig. Men nu ger inte jag mig så lätt! Vänta bara! Tänk vilken god mat ni får genom detta! Helt underbart!
    Kramar i stormen, regnet, grådiset denna underbara påskdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tappa inte modet! Jag har läst att det kan bli komplikationer om man inte ventilerar bädden tillräckligt, men jag har aldrig haft några bekymmer med varken svampar eller insekter i bädden. Tvärtom hinner man ju odla och äta en hel del innan rapsbaggar och jordloppor vaknar, slipper uppätna rötter och hål i blad som annars kan vara bekymmer på kålväxter (tatsoi och pak choi är kålväxter). Morötterna håller sig också friska och fina. Nej inga problem i lådan. Missväxt på sallaten berodde på några övervintrande sorgmyggor inomhus i huset där jag kickstartat sådderna. Rosor är mycket besvärligare:-)
      Kram
      /Anette

      Radera
  6. Japp så kände jag igen din röst, hi hi . . .
    Japp det blir till att hälsa på dig och få provsmaka de sorter jag ej känner igen. Är man en trädgårdsmästare som du måste du låta en 'Svensson' okunnig få 'ta en bit av skörden', *fniss*
    I år MÅSTE vi åka till er det har Rolf sagt fler ggr än mig . . . .
    Japp håller med dig, de där sorgmyggorna är verkligen för sorgliga, de är svåra att utrota, likväl som de, så ger jag mig icke . . . få se vem som ger upp. Vi har en god smaskig kompost hög nu, ja i tre olika graders förbränning
    Vi har även 'hästaskit' 'fniss' som vi får av en granne då och då.
    Tummen upp för din varmbänk !!!
    Ha en fortsatt fin påsk helg, solskens kram/ Eva

    SvaraRadera
  7. Varmbänk! Så intressant. Jag har inte riktigt tänkt på det, men det vore ju ett bra sätt att odla här i norr där det är så kort odlingssäsong. Fin fortsättning på påsken.

    SvaraRadera
  8. Det verkar oerhört bra med varmbänk. JAg ska sannerligen hänga med i höst när de utlovade inläggen kommer.
    Så härligt att kunna skörda så här års!
    Må så gott

    SvaraRadera
  9. Wow vad det växer! Kan tro att det smakade gott med egen odlat. Ha en fortsatt fin söndag. Kram

    SvaraRadera
  10. Egen skörd till påsk, det är ju oslagbart.
    Kram

    SvaraRadera
  11. Jag ska knacka ner min plåtkant lite till,(har tänkt att ca 8cm ska under jord) men det gick rätt smidigt att använda en gammal morakniv på in och utsidan innan jag tryckte/slog ner plåten. Nu valde jag 2mm plåt i smedjan - vet inte vad du tänkt att använda. Visst är det lite jobb - men det är inge som ser, alla ser bara resultatet. Ha det gott!

    SvaraRadera
  12. Häftigt med varmbänk. Något jag skulle vilja prova. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  13. Den resan hänger jag gärna med på! Har inte riktigt fått till det med varmbänk trots god tillgång på både hästgödsel och halm. Så här har du en förväntansfull elev!
    Kram
    Laila

    SvaraRadera
  14. Mumsigt att ha egen mat att bara gå ut och hämta. Kolonin ligger för långt bort för att det ska funka här men det lockar allt.
    Ha det gott på annandagen
    kram meta

    SvaraRadera
  15. Vilken bedrift och vilken lyx ska testa detta något år!!! Ska bli super kul att läsa om hur du gör. Måste börja snickra på en drivbänk redan nu.

    SvaraRadera
  16. Wow! Du skördar i god tid! Glad påsk!

    SvaraRadera
  17. Så gott med egen skörd till påsk! Och så kul att se och höra dig berätta. :) Någon gång borde jag prova varmbänk, när det blir är en annan fråga.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  18. Underbart att kunna skörda så tidigt!
    Ha en fortsatt fin vecka!
    Kram
    Jenny

    SvaraRadera
  19. Fantastiskt. Så härligt med så mycket egenodlat så tidigt på våren.
    kram!

    SvaraRadera
  20. Vilken härlig skörd :) Ser verkligen fram emot din steg-för-steg beskrivning till hösten.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  21. Men vilken spännande film. Otroligt att det blivit så stora blad redan. Odla det kan du. / Britt

    SvaraRadera
  22. Så otroligt roligt att följa dina odlingar och alla råd du ger. Själv är jag prydnadsodlare i huvudsak så att jag har mycket att lära mig av dig!
    Trevligt med filmsnutten också!
    Ha det super!
    /Anja

    SvaraRadera
  23. Ser verkligen fram emot hela resan. Jag blir otroligt sugen på att testa detta med varmbänk när jag ser dina skördar.
    Ha en fin vecka /Lotta

    SvaraRadera
  24. Mums - va gott det ser ut! Jag ser fram emot mer info om varmbänkar så småningom!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  25. Den skålen skulle jag allt vilja ha! Hoppas och tror att din påskhelg blev nästan lika fin som min!

    Ha en fin fortsättning på sista marsveckan.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera