onsdag 23 mars 2016

Växtföljd och att ha en plan.


Visst ser det ut som kaos när lådorna svämmar över av frodighet, men det finns en plan och en tanke. För min del får det gärna se ut som en djungel, men för att ge växterna bästa möjliga förutsättningar vad det gäller näring, skydd från sjukdomar och förhindra att jorden får fel balans vill jag gärna rotera grödorna enligt en fyraårig växtföljd. Även om jag bara hade haft en enda låda skulle jag delat upp den i fyra kvarter och roterat.


Redan på hösten förbereder jag för kommande odlingssäsong genom att tänka igenom, vilken låda som blir varmbänk, var det ska höstsås och vilka grödor som står på tur i övriga lådor. Det är också då jag gör min skiss.

Jag utgår från den mest välgödslade lådan, vilket i år är varmbänken. När den är så gott som tömd på vårens första skörden av wokgrönsaker, sallat, rädisor och tidiga morötter i mitten/slutet av juni planterar jag ut huvudgrödan som är squash. Skulle också kunna varit pumpor eller gurkor som också vill ha det mycket välgödslat.

I förra årets varmbänk är det fortfarande ganska näringsrikt och här hamnar ett gäng kålväxter

Sallad, rotsaker och lökväxter är inte särskilt gödselkrävande och hamnar där squashen växte för tre år sen.

Där squashen växte för fyra år sen hamnar ärtor och bönor som tillför kväve. Hade jag odlat potatis i nån av lådorna hade den fått ett femte år i växtföljden.

Ofta tar jag två, tre skördar i samma låda som till exempel i varmbänken, men jag planerar växtföljden efter huvudgrödan. Det är den som ska stå längst tid i lådan.

Nu noterar säkert någon att jag har sju lådor igång och det innebär att jag odlar grönt, bönor, rotsaker och blommor i fler än en låda, men ändå aldrig samma gröda efter vartannat.

Som om inte detta vore nog tar jag hänsyn till att vissa växter hjälper varandra och andra stjälper. Viktigast är att plantera lök och baljväxter så långt ifrån varandra som möjligt eftersom ärtor och bönor lätt förvandlas till kvidande krymplingar i lökens sällskap. Ska gå in närmare på detta i kommande inlägg.

Det har tagit några år att få till det här systemet och det är väl en del av charmen att man utvecklar något som passar just en själv och efter de förutsättningar odlingen har och den kraft man vill lägga ner.  Jag vill få ut så mycket som möjligt av min begränsade yta och jag vill att det finns nåt att skörda året runt,i alla fall hyggligt varma vintrar.



Rent praktiskt går planerandet till så att jag har ritat upp lådodlingen skalenligt på ett rutat papper där varje gröda kan skrivas in rad för rad. Lat som jag är har jag tagit en bunt kopior av grundskissen så jag slipper rita om varje år.
Kryddland, perenner både grönsaker och blommor skriver jag i med bläckpenna om de inte ska flyttas, resten noteras med blyerts. Det är ett pusslande, jag kan ändra mig under planerandet och uppdatera efterhand för att kunna ligga ett steg före när lådorna byter grödor och funktioner under säsongen. Mot slutet av sommaren blir några bäddar kompostlådor, medan nån annan odlas för vintern, hänsyn för persilja och rucola som ska övervintra måste också tas.



Om ett par tre veckor ser det ut så här.

Allt gott


 





38 kommentarer:

  1. Åhh vad kul att läsa! Jag förstår att det ligger en hel del jobb och planerande bakom all denna skönhet!
    Makalöst vacker köksträdgård du har!
    Önskar dig en fin och solig påskhelg!
    Kram
    Jenny

    SvaraRadera
  2. Så imponerad av er alla som har köksträdgårdar! Mycket att hålla reda på och fixa med. Intressant läsning!
    Trevlig påsk!

    SvaraRadera
  3. Som nybörjare blir man så inspirerad av dessa djungel trädgårdar. Jag är nog alldeles för feg med utrymmet i mitt land och odlar så som det står på fröpåsen med radavstånd. Och det gör att mitt land aldrig ser sådär djungelaktigt ut utan väldigt luftigt. Ska nog våga mig på att sätta lite tätare iår och verkligen försöka maximera ytan i bäddarna.

    SvaraRadera
  4. Så redig du är undrar om jag kommer dit någon gång. Är av naturen lat liksom. Men man kan ju ändra sig och bli redigt här med. Har ju bara tre lådor så det borde ju gå.Hade tänkt börja byta i år men potatisen kan den stå i en grund låda, har bara en djup.
    Ha en fin Påskvecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  5. Det är roligt och bra att ta del av dina planer för köksträdgården och jag är imponerad över hur välordnat du har det. Jag har börjat med några odlingslådor och ska försöka göra skisser och skriva upp så jag har bra koll på allt. Någon låda kommer jag att ha som kompost i köksträdgården - bara för att det ska finnas nära till hands.
    Följer med glädje dina odlingar!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  6. Ordning och reda! Det där med ärtor, bönor och lök låter intressant. Ska prova att odla lök i vår, har inte testat det innan men ärtor och bönor måste man ha en uppsjö av - det betyder att jag ska tänka till ordentligt nu då. Däremot brukar jag byta plats på växterna precis som du - kanske inte lika organiserat - men ändå. Jag inväntar nya pallkragar, men de ska komma på lördag ihop med mitt nya kantstöd till rundalandet! Ha en fin onsdag! Kram

    SvaraRadera
  7. Jag beundrar verkligen ditt engagemang och tror att du har kommit mycket längre än vilken trädgårdsmästare som helst. Så kloka tankar och så förnuftiga funderingar! Du gör det som förr i tiden var självklart och jag ser din inbyggda kärlek och vördnad för jorden du brukar. Jag är säker på att du ger många odlare inspiration! Heja dig:)

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  8. Föredömligt! Jag försöker också hålla växtföljd men det blir lite knepigt eftersom vi gärna vill ha mycket potatis. Mina skisser har en tendens att försvinna efterhand och det är svårt att komma ihåg vad som växte var efter några år. Måste hitta ett bättre system!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  9. Åh, så inspirerande! Jag som flyttar jord från låda till låda pga lådbyten mm har svårt att hålla i sär vad som stått var, men jag brukar i alla fall se till att inte ha samma sak i samma låda två år i rad. Men jag har en bit kvar till din planeringsnivå :-)
    Kram Elin

    SvaraRadera
  10. En hel vetenskap att sätta sig in i. Men om man planerar på papper först är det ju inte omöjligt. I år har jag gjort det, och kommit fram till att jag bara kan ha 32 potatisar! Det var väl inte roligt. Men jag ska ändå försöka följa ritningen. Glad påsk! / Britt

    SvaraRadera
  11. Så organiserad du är! Jag brukar vara fröken kameralordning i vanliga fall, men just i köksträdgården blir jag oftast så till mig att jag glömmer av mig fullständigt. Kanske ska ta itu med den där planeringen inför årets grödor :D

    Snöflingan har stått under ett rejält lysrör (åtta i bredd) och blivit vattnad lite lagom hela vintern.

    Kram
    Linda

    SvaraRadera
  12. Tack för att du delar med dig av din kunskap, visste inte att löken skulle hållas ifrån baljväxter, nu skall jag tänka på det.
    Ser fint ut i din köksträdgård, hoppas på lite värme i Påsk, så jag kan vara ute och snygga till.
    Ha det gott!
    Marika

    SvaraRadera
  13. Den ser så härlig ut din köksträdgården och är en stor inspirationskälla. Smart att ta kopior av grundskissen - kanske jag också skall bli ordentlig och skissa upp årets odling. Det måste ju underlätta enormt att ha koll på var grödorna skall sås och frodas.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  14. Kunskap och erfarenhet behövs nog vad man än ska pyssla med och du verkar ju ha båda delarna eftersom du får den djungellika känslan av bilden att döma :) Beundransvärt med allt jobb du lägger ner men så blir det ju bra också :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  15. Hehe jag är faktiskt en såndär lyllos som inte har sniglar. Förra året då det var så blött och eländigt då tog vi nog en 30-50 sniglar på hela sommaren och de åt upp första rundan tagetes. Men så planterade jag nya då de var så billiga på plantskolan och dem fick stå kvar. Året innan då det var en fin sommar då tog jag 2 sniglar på hela sommaren.
    Så sallad får jag ex ha ifred.
    Får tänka loite på det där med högt och lågt, just kållandet tycker jag ser hemskt luftigt ut då broccoli ska ha så himla långt rad och plantavstånd.

    SvaraRadera
  16. Så intressant att läsa och roligt med bilderna. Förra våren var jag på en föreläsning på Plantagen om just detta med växtföljd. Som tur var fick vi med allt i pappersform efteråt för det är inte mycket som jag minns. Än så länge har jag så få odlingslådor och tar mest hänsyn till Rolands framfart på gräsmattan men så småningom hoppas jag kunna klippa gräset själv och därigenom bli friare med odling och planteringar.

    SvaraRadera
  17. Tackar och tar emot all information och inspiration som du bjuder på.
    Så jättefin som din köksträdgård är.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  18. Wow! Vilket trädgårdsland! Helt fantastiskt :) Det är så jag saknar köksträdgården vi hade för ett par år sedan ännu mer. Ska nog sätta mig och kolla igenom bilderna igen. Kan bli ett nostalgiskt inlägg om grönsaks-, och rotfruktsodling.

    Visst är det något speciellt när man sätter sig ner för att planera nästa års odling. Vad ska vara med och var ska de hamna så de får bäst förutsättningar. Underbart :)

    SvaraRadera
  19. Planering, förutsättningar och intresse är A och O. Ser så prydligt och frodigt ut i din odling. Önskar jag hade plats och flit för sådan planering.
    Tack för kommentaren hos mig.
    Glad påsk
    Luna

    SvaraRadera
  20. Sånn som på det første bildet, drømmer jeg om å ha det. Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  21. Tack för informativa och inspirerande inlägg. Kommer inte ihåg allt men vet ju exakt vart jag ska återvända när det är dags... I år har jag bestämt mig för att inte bygga lådorna jag funderade på. Ibland får jag ju, tyvärr, vara tidsrealist också :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  22. Trädgårdsmästaren Anette har förklarat hur det ska vara, ordning och reda är nr.1. Ja du lever verkligen för din trädgård. Grattis vännen bra gjort !
    Inatt hade vi -5 gr, fy vad ledsamt men dagen verkar bli solig.
    Önskar dig och Bengt en skön GLAD PÅSK.
    KRAM / Eva

    SvaraRadera
  23. Växtföljd önskar jag att alla funderade kring, så bra att du skriver om hur du gör. Det gäller att hitta ett system som passar en själv. Och den sista bildens grönska längtar jag efter.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  24. Djungel är bäst ♥
    Vi har nästan inga skadedjur eller sjukdomar, kört alltid helt utan gifter och konstgödsel.

    SvaraRadera
  25. Jo, det där med växtföljden och vilka grödor som är mer näringskrävande och vilka som klarar sig i en fattigare miljö eller själva kan tillföra kväve är intressant och det finns alltid en massa nytt att lära sig. Du har det så otroligt fint och välordnat och köksträdgården på bilden ser verkligen härlig och "god" ut.
    Önskar dig en Glad Påsk! Anna-Karin

    SvaraRadera
  26. Så otroligt duktig du är på att organisera dina lådor rätt. Hade önskat jag var bättre på just den biten. Här blir det förhoppningsvis ialla fall tomater fröna ska bara gro. Var lite sen med sådden i år. Ha en fin dag Och Glad Påsk. Kram Pernilla

    SvaraRadera
  27. Borde nog läsa på och skaffa mig en plan, snart ;) Ser härligt ut i ditt land!
    Glad Påsk!

    SvaraRadera
  28. Älskar att titta på bilder på din köksträdgård!!! Glad påsk önskar jag dig!!

    SvaraRadera
  29. Intressant, inspirerande och lärorik läsning. Imponerande och väldigt ambitiöst måste jag säga :)En plan är alltid bra att ha! Såååå vacker köksträdgård du har! Kommer att bli mycket gott både för öga och gum :) Blir så inspirerad så jag kanske tänker om och börjar odla ätbart igen istället för bara blommor!
    Glad Påsk!

    SvaraRadera
  30. Såå roligt att läsa.... och så sugen jag blir på att börja odla ätbart i lite större skala än sallad och tomater. Ska spara inlägget och ta fram när jag har gjort min plan över odlingslådor klar (just nu står det en massa träd i vägen och skymmer).
    Ha en fantastisk påskhelg /Lotta

    SvaraRadera
  31. Vilket jobb och vilken planering :O Inte undra på att du lyckas så bra med dina grödor :D Hoppas det blir ett riktigt prunkande grönsaksår för dig, Anette ! Ha en fortsatt skön påsk !
    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera
  32. Ordning och reda hos dig och din trädgård. Vilken planeringsmänniska du är. Men så växer det så det knakar i din trädgård också.
    Önskar jag vore lite bättre på det.
    Önskar dig en fortsatt fin påskhelg!

    SvaraRadera
  33. Vackert säger jag också :-)! Här finns mycket att lära, men skissen kommer jag att hoppa över. Det har aldrig funkat för mig, men för den som kan få det att fungera måste den vara en otrolig hjälp. Förra året lärde du mig att ha baljväxterna och lökväxterna så långt som möjligt ifrån varandra. Det var just dessa som jag fick, tack vare ditt goda råd, de största skörden förra året.

    GLAD PÅSK!
    /Anja

    SvaraRadera
  34. Din köksträdgård är så fin. Jag önskar att jag lyckades ens hälften så bra med min odling. Men här hos dig lär jag mig alltid något nytt.
    Önskar dig en riktigt skön påskhelg!

    SvaraRadera
  35. Den där bilden med planteringsspade, blyertspenna och en plan på papper verkar bekant. Det finns visst flera trädgårdsentusiaster som liksom Sickan i Jönssonligan har en plan. Glad Påsk!

    SvaraRadera
  36. Njae, LAT tycker jag absolut inte att du är som tagit kopia på grundskissen - snarare SMART! Jag skulle ha gjort likadant, men eftersom ritningen inte blev skalenlig så var det lika bra att jag inte gjorde det. Men när jag får tid någon dag ska jag göra en ny skiss. Alltså först en grundskiss som kopieras och sedan en med ALLT inritat på. Ska bli kul, så tack för tipset...
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  37. Du är helt fantastisk <3 Kram och tack för än mer inspiration!

    SvaraRadera
  38. Inspirerande! I höst ska jag försöka komma ihåg att förbereda en varmbänk!

    SvaraRadera