onsdag 9 mars 2016

Plåtar och brickor

Jag har dille på brickor. De är nämligen bra till så mycket både inomhus och i trädgården. I alla fall är det argumentet jag använder i min inre dialog, när jag vet att skåpen är fulla och jag bara älskar motivet, patinan och känslan av att ta i den. 
Jag har en särskild uppsättning till odlingarna. De flesta hittade på olika loppisar. En buckla eller två är inte hela världen och de får gärna vara färggranna. Nu kommer de väl till pass att ställa förgrodda plantor på, inte papperskrukorna i förra inlägget men mycket annat, sånt som är sått i små burkar och diverse förpackningar.
Jo, jag känner till att det finns färdiga, prydliga system med pluggbrätten, krukbrätten och undervattningsplåtar som passar varandra perfekt, men det är inte jag på nåt sätt. Gillar material med känsla, ting med personlighet och att återanvända. 

 

När vi bytte ut spisen hade förstås de gamla plåtarna fel mått. Inte världens snyggaste, men praktiska för undervattning och hållbara Fick de följa med till skroten...
Nejdå självklart inte! Men det fick följa med några extra hem.




Allt gott



35 kommentarer:

  1. Och du visst blir man glad av att se de fina motiven när man byter krukor.
    Plåtar var en bra idé tycker jag all återvinning är toppen i vårt slösar Sverige
    Ha det gott i mitten av veckan
    kram Meta

    SvaraRadera
  2. Haha känner så igen mig. Plåtar från spisar ligger i hör i växthuset och plockas fram utefter mängden krukor. Perfekt att bara hälla vatten i så suger krukorna upp det som de vill ha :)
    Önskar dig en fin dag

    SvaraRadera
  3. Haha känner så igen mig. Plåtar från spisar ligger i hör i växthuset och plockas fram utefter mängden krukor. Perfekt att bara hälla vatten i så suger krukorna upp det som de vill ha :)
    Önskar dig en fin dag

    SvaraRadera
  4. Det är rätta takter. Jag använder också brickor och ugnsformar i plåt. Superbra. En av brickorna med julmotiv, togs fram för ett tag sedan då barnbarn och jag åkte pulka.
    Är du ute i ditt växthus nu och odlar? / Britt

    SvaraRadera
  5. Nej, jag odlar inte heller i växthuset, men vi har ju ingen el heller och tänker inte ha heller. Så det är solvärmen jag hoppas på.
    Vad synd, men jag förstår att du vill ha det helt klart först innan du startar upp. Vårt läcker ju också, fast inte jättemycket. Men snön på taket ger litet pölar (eller fukt iallafall). / Britt

    SvaraRadera
  6. Kul att läsa om din förtjusning i brickor och den på bilden känner jag igen. Exakt en sådan har jag haft en gång i tiden :)

    SvaraRadera
  7. Håller med dej! De brickor som andra ratar, de tar jag hand om!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  8. Klart man ska återvinna. Så mycket roligare än färdiga lösningar! Till de lite större krukorna i växthuset använder jag gamla stekpannor som krukfat och även gamla kastruller som krukor :-)
    Så härligt inspirerande att se allt som börjar spira hos dig!
    Ha det så bra.
    Birgitta

    SvaraRadera
  9. ME ENCANTA PODER DARLES OTROS USOS.
    RECICLAR;)
    SALUDITOS

    SvaraRadera
  10. Du är allt en tjej i min smak du! Gamla plåtar är guld värda, konstigt att inte fler upptäckt det. För att inte tala om plåtbrickor med kant! Nuförtiden har jag inte så stor användning av dem. Men man vet aldrig!

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  11. Återvinning är bra, riktigt bra! Jag kollar alltid på loppis efter brickor och även ugnsplåtar till mina sådder. De kan användas till mycket mer också, t ex när man målar småsaker.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  12. Är också en sån som samlar på gamla brickor och plåtar för att ställa sådderna på. I somras ropade jag in emaljkärl som skall bli så roligt att ställa sådderna i efter omskolning. Det blir ju en helt annan känsla med gammalt, återvunnet material.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  13. Härligt med återvinning ! Och visst blir det finare och mer personligt ! :D Kul med färg också ! Oj,vad alla dina sådder ser ut att må bra ! :D Vad långt de har kommit :O Hoppas du får inreda växthuset snart så du får plats med allt ser fram emot bilderna :D
    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera
  14. Är också svag för brickor i olika former o färger men jag har mina inne :) Återanvänder mina såtråg år efter år (när jag sår:)) även om det inte är "riktig" återvinning :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  15. Yes, gamla plåtar och brickor finns även i mitt hem. Återanvändning är min melodi.
    Kram

    SvaraRadera
  16. Gillar Nostalgi! Och just den brickan du visar här känner jag igen från min barndom.
    ha det gott!
    Luna

    SvaraRadera
  17. Alla har vi våra " svaga punkter". Vissa tycker att saker är en belastning, men mig ger de trygghet, minnen och innehåll. Gamla ungsplåtar har jag också sparat till samma ändamål.
    Hälsar
    Marta

    SvaraRadera
  18. Ett alldeles utmärkt sätt att återbruka bra saker på och betydligt vackrare än plast!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  19. Även här finns gamla brickor inköpta på loppis och de kommer ofta till användning när jag skolar om. Oömma och lättstaplade, tar inte mycket plats.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  20. Brickor är det svårt att klara sig utan när alla sådder ska tas omhand. Har några gamla, men inte tillräckligt och blev så glad när ett varuhus reade ut fina melaninbrickor för en 20:a stycket.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  21. De färdiga systemen i all ära. Dina brickor är så mycket charmigare. Själv har jag en kombination av hop-plock och köpesystem. Nackdelen med de man köper är att de ganska snabbt vittrar sönder. Det gör inte plåtar! Men rootrainers till luktärtor gillar jag och mina har hållit länge.

    Kram, Karin

    SvaraRadera
  22. Javisst är det alla tiders med plåtar och brickor m.m.
    Jag är då precis som du, gillar brickor, har många, många fler får det gärna bli.
    Inte vill jag heller har perfekta odlingskrukor, visar inte upp mina,hi hihi . . ..
    de är så fula men vadå allt som växer där ska så småningom ut i det fria.
    Jag är en riktig burk samlare och använder även olika tetra pak, de är toppen till för- odling.
    Mina gamla ugnsplåtar använder jag till att ställa på utegrillen när jag grillar olika sorters grönsaker på sommaren, grillmästaren är faktiskt Rolf, han har lärt sig under alla de åren (jag undervisat, hi hi hi ) vi känt varann.
    Jag har även köpt gamla järnstekpannor på loppis, tunga som järn ! men bra att ha ute och Rolf är stark i armarna.
    Må så gott/ Eva

    SvaraRadera
  23. Jag skulle också vilja ha brickdille men de faller i glömska på loppisar o dyl eftersom jag har skåldille. Mängder, oändliga mängder enligt K, släpas hem och sätts i förråden. Rätt många går sönder också då jag ska försöka göra dräneringshål.
    Ha en fin helg /Lotta

    SvaraRadera
  24. Visst är det bra med brickor! Har också ett antal... det är så användbara. En bricka liknar din med Carl Larssonmotivet men med röd kant. Ha en fin helg Anette!

    SvaraRadera
  25. Javisst! Gamla brickor, burkar och plåtar, givetvis så ska de användas så mycket de går att använda. Härligt material och många gånger härliga motiv också. Jag har några riktigt gamla handmålade brickor som jag stundvis inte riktigt vet om jag överhuvudtaget ska använda, känns lite som ett helgerån men å andra sidan så ska man använda saker medan man lever.
    Återvinning, återbruk är melodin!

    SvaraRadera
  26. Gamla brickor är väl helt underbara :)
    Om de har en liten buckla eller två är bara charmigt :)
    Ha en mysig fredagskväll och helg.
    Stor kram
    Jessica

    SvaraRadera
  27. Så smart med gamla plåtar. Har jag inte tänkt på. Man lär sig alltid något nytt när man tittar in till varandra.
    När mina brickor tar slut brukar jag använda locket till Hammarplast-lådorna, funkar jättebra.
    Trevlig Helg!

    SvaraRadera
  28. Haha, skönt att se att jag inte är ensam med brickor, plåtar och allsköns grejer till frösådderna. På vårkanten ser våra fönsterbräden smått galna ut men jag gillar den där tokigheten. Det är vårkänsla för mig. :)

    Sköt om dig och ha en solig och fin helg!♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  29. Haha, ja, nej, brickor kan man aldrig få för många av och hur dom ser ut är bara kul, ju fler annorlunda desto bättre. Och gamla plåtar till spis är ju kanon. Jag hade en vän som varit i hotellbranschen och senare hjälpte till att sanera hotell och en gång fick jag en trave "silver"brickor och det är så kul att använda dom ute, folk tror på nån konstig vänster att man har värdefulla saker där, men det är ju bara skrot.....och så ser det kul ut!
    Kramar

    SvaraRadera
  30. Har också sparat gamla plåtar att ha under frökrukorna. Perfekt att ha. Fina brickor du hittat. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  31. Ja, vi har alla våra "vurmor" och alla "vet" vi precis hur oumbärliga de är. Och "so what? De skadar ingen och förgyller tillvaron för en själv och som i ditt fall- riktigt användbara..;-))!
    Ha en mysig helg!
    /Anja

    SvaraRadera
  32. Kul att det är fler än jag som samlar på gamla brickor! Har blivit rätt många med åren, toppen när man omskolat alla plantor.
    Trevlig helg!
    Titti

    SvaraRadera
  33. Gillar också brickor och fantastiskt praktiska för krukor och annat också :)

    Ha det gott, Carina

    SvaraRadera
  34. Smart med de gamla plåtarna! Jag har ju en tendens att spara på fel braåha-saker. Just nu saknar jag brickor till frösådderna, de jag har räcker inte till om man säger så. :)

    SvaraRadera
  35. Detta är super smart!! Ska försöka leta fler på loppis!!

    SvaraRadera