lördag 22 december 2018

Lucka 22, Tomatkalender 2018






Låt mig presentera förtjusande Tigerella, en välkänd och mycket omtyckt engelsk kulturarvssort, halvstor, söt, saftig godistomat, vackert röd med orange strimmor. Tunt skal som inte medger mer än nån dags lagring, men vad gör det, snarare blir hon bara ännu godare och lär inte bli gammal på klasen. Ger bra även en dålig sommar och har god sjukdomsresistens. Relativt tidig. Bäst i växthus men väl skyddat läge mot södervägg fungerar också. Hög sort som uppbindes och tjyvas.







Utlottning


Påminner om utlottningen av tomatfrö på Julafton med dragning kl 09.00 Alla kommentarer i hela kalendern räknas som en lott vardera. Alltså ju fler kommentarer du lämnar desto fler vinstchanser. Det går bra att kommentera tidigare luckor i efterhand. Alla kan delta, men viktigt att du som inte har egen blogg signerar med din e-post i din kommentar så jag kan nå dig. Jag drar tre vinnare som vardera får välja frö till tre sorter.
 

Länksamlingen TrädgårdsFägring HÄR

16 kommentarer:

  1. Ännu en kändis för mig :) Många år sedan nu, men en av de tomatsorter som jag hade varje år under en period :)
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Vad roligt med ännu en sort som jag har odlat. Ovan tomat fick jag via fröbyte men hade noll kunskap om den, utan sådde den på vinst och förlust. Riktig lyckosam och verkligen vacker med sina strimmor. Mvh, Eva-Marie evamajsan@hotmail.com

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Min 7åriga dotters absoluta favorit! Så otroligt vacker. Det gör mycket. Bra att veta att den här bra resistens.

    SvaraRadera
  5. Det verkar vara en intressant Tomat med bra egenskaper.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  6. En vacker sort. Ja den kanske jag skulle kunna klara här. Ha en fin lördag. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  7. Jag vill inte delta i någon utlottning men jag vill väldigt gärna skicka en julhälsning till dig så;

    En riktigt God Jul Anette!

    SvaraRadera
  8. Nu växer längtan starkare och starkare😋
    Mvh jasnaantonic5@gmail.com

    SvaraRadera
  9. Så många härliga sorter du beskriver, blir inte lätt att bestämma sig för vilka som ska odlas nästa år. Önskar man fick plats för alla:)

    SvaraRadera
  10. Tigerellan är bekant. Vet inte om smaken är så extra, en bra bastomat, men dess färg
    och randning är desto mer speciell. Vacker är den!
    God Jul till dig!

    SvaraRadera
  11. Bra att ha en sort som tål en lite sämre sommar o har bra sjukdomsresistens tänker jag och fin är den ju också.

    SvaraRadera
  12. Tigerella har jag odlat och var jättenöjd med den! Tack för trevlig påminnelse om en god och bra tomatsort!

    SvaraRadera
  13. Så vacker med sina ränder och så gott med ett tunt skal! Bra med tomater som ger frukt även svalare somrar.

    SvaraRadera
  14. Väldigt vacker men inte så söt som jag vill ha dem. Nu ska jag gå och göra en god tomatsallad till julmaten. Önskar jag hade haft en planta att plocka från. God jul!

    SvaraRadera
  15. En till sort som jag har funderat på ett par år, kanske är dags att ta steget nu! /Sarah (bergersara@live.se)

    SvaraRadera