onsdag 11 mars 2015

Mässa i Malmö

I helgen blev den en tur till Villa- och trädgårdsmässan i Malmö. 2/3 villamässa och resten trädgård och annat. Inte så mycket inspiration eller nyheter, men ändå en liten vårinjektion och jag fick möjlighet att se ett av mina drömväxthus i verkligheten. Blev angenämt överraskad av att det går att få i varmgalvat med vitlack. Nästan lika charmigt som trä, men lite lättare att underhålla. Bild kommer så småningom.

Annars var den stora behållningen att träffa bloggvänner. Tack för en trevlig eftermiddag tjejer!


Översta bilden: den enda montern som satsat stort på växter och jag gillade deras uppstammade bokar med platta väggbildande kronor. De satte fantasin i rörelse och jag stod en lång stund och drömde om hur de skulle kunna användas. Synd bara att jag inte ska bygga fler rum just nu.

Mittersta bilderna: rosa och blågrönt, kombo som gillas och pilflätningskonsten kom också med på ett hörn.

Nederst: Gunnel Carlsson och Hannu Sarenström som lagade kalla såser och bjöd publiken att smaka. 

Nu siktar jag in mig på att Sofiero öppnar för säsongenden 17 april och vår egen lokala trädgårdsdag i Tyrolen, Alvesta kommun den 10 maj.


Allt gott


26 kommentarer:

  1. Så härligt det låter med en trädgårdsmässa :) Nu behövs verkligen den vårinjektionen :) Väntar på att det ska bli lite bättre väder, helst sol och inte halv storm o mulet som det var i går för det var verkligen inte lockande att vara ute då :( Fick bli lite inomhus pyssel i stället :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Mmmmm, jag anar vad som kommer på mässan i Älvsjö om några veckor...Vilket kanonfint inlägg från i lördags du bjuder på! Precis så är det :)

    SvaraRadera
  3. Trädgårdsmässa, härligt, längtar till Älvsjömässan om några veckor. Kommer alltid hem med idéer och lite frön och plantor, och så njuter jag av alla vackra blomsterarrangemang. Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Detta var ju en liten försmak på trädgårdsmässorna och blommor och grönt fick du även om det kanske inte var så mycket. Sofiero kommer ju att bli fantastiskt och säkert er egen trädgårdsdag också.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  5. Trädgårdsmässor är alltid trevligt och inspirerande... men kan resultera med stora hål i plånboken också :)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Wow... Det verkar vara en kanonfin mässa! Härliga bilder! Spännande och få se bilderna på växthuset :)

    Tack för titten hos mig!

    Önskar dig en fin fortsättning på veckan!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  7. Vad mysigt med lite trädgårdsinspiration! Och kul att träffa
    bloggvänner.
    Har varit på Sofiero en gång och det var väldigt fint.
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Så fint att få se växthuset du vill ha.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Härligt med möten och ny inspiration :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  10. Härligt med trädgårdsmässa, blev inte Malmö för min del i år men var där förra året:) Trevligt med bloggträff! Ha det fint.
    Varma hälsningar,
    Sofie

    SvaraRadera
  11. Hej!
    Jag var där på fredagen, och mycket av behållningen var föredragen. Trädgårdsmässan hade minskat i omfång sedan förra året, och det var lite synd.
    Ha det!
    Hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  12. Ja, sällskapet på mässan var behållningen! Alldeles för många icke-trädgårdsrelaterade utställare tyckte jag.
    Trädgårdslyckan i ditt förra inlägg gillar jag däremot! Mycket!
    Ha det bra!
    /Katarina

    SvaraRadera
  13. Att få strosa runt på en trädgårdsmässa kan ge väldigt mycket inspiration, både möjliga och omöjliga projekt. Jag blir så imponerad av att man kan tvinga en bok att växa platt! Det går säkert med andra träd också...men det tar tid förmodar jag. Spännande att få se bild på ditt drömväxthus, drömmar som du delar med många.

    Önskar dig soliga dagar! /Cia

    SvaraRadera
  14. Så trevligt med trädgårdsmässa. Jag ser fram emot Nordiska trädgårdar. Ska du dit? Malmös har jag aldrig besökt.

    Hoppas att solen lyser lika fint hos dig som här hos mig och att du får en finfin dag!

    Solsken
    //Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu blev jag nyfiken. Hur har du gjort för att redan ha egna tomater? Vill veta allt :D

      Ha det finfint!
      //Linda

      Radera
  15. Tack själv Anette för pratstunden. :)
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  16. Åh, va härligt!!! vill också!
    Kramis Sofia

    SvaraRadera
  17. Jag har varit på en enda trädgårdmässa och det var i Jönköping får herrans många år sedan.
    Men det var så mycket folk där, kö över allt, trängsel m.m. . . jag klarar inte av sådant.
    Man kan inte heller komma in till som man önskar och så är det ett surr . . . nä det är nog fel på mig.
    Det skulle ändå vara jätte kul att få inspiration och kul att få se olika idéer folk har.
    Så att dra iväg till Malmö hade jag inte gjort ändå.
    Jo menvisst, jag har varit på Sofiero höstmässa och vårmässa på Wapnö slott, men oxå flera år sen.

    Tack för inlägget, kram/ Eva

    SvaraRadera
  18. Jag var på mässan på fredagen. Måste säga att jag var väldigt besviken. Inte mycket till inspiration.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  19. Åh så kul med mässa! Hoppas att du blev inspirerad!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  20. De rosa blommorna i mitten var ju helt underbara!! ♥ Och den där snirkliga saken på sista bilden var ju väldigt häftig.. Är det någon där som gjort den för hand där på mässan? Du som vet typ allt om trädgårdar.. ;-) När jag beskar (heter det så??) vinbärsbuskarna i Onsdags var det flera grenar/stammar som hade en svart prick i mitten.. Vad är det för något? Har det frusit och är dött, typ...?

    Kraam Therese

    SvaraRadera
  21. Åh så kul att gå på mässor...jag gillar trädgårds och inrednings mässor....tyvärr finns det inte så många av dom här uppe....lite långt att åka ner till södra Sverige för några timmar bara....vi har en Vårmässa här i stan och lite andra små mässor...men det brukar inte vara så mycket att se tyvärr....
    Ha en fin helg!
    Kram bia

    SvaraRadera
  22. Här var det också en villamässa med lite inslag av trädgård för ett tag sedan... Nej det brukar vara väldigt lite trädgård på dessa.
    Vi tar nog en äkta trädgårdsmässa istället
    Ha det gott. Åsa

    SvaraRadera
  23. Inspiration såhär på våren vill man ha, roligt
    med en trädgårdsmässa. Fina bilder.
    Ha en skön solig helg
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  24. Så kul och inspirerande att få gå på mässa och möta våren riktigt tidigt. Ha en riktigt skön helg!
    Kram Ann

    SvaraRadera
  25. Åhh. längtar så till trädgårdsmässan nu i slutet av mars :D
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera