söndag 28 juni 2015

Efter regn kommer sol

Först vill jag börja med att tacka för alla förslag till släntväxter i förra inlägget! De har googlats och listats.

På sistone har det mesta trädgårdsarbetet bestått av snigelplockning morgon, middag, kväll. Vi fullständigt invaderas från skog och hagar runtom, så att äntligen få koppla av med en fotorunda i Äppelstunden kändes befriande. Inspektera skadorna inte minst efter väder och vind.
Även om jag växlat ner några dagar har minsann inte trädgården tagit paus.

Trädpionen har nästan blommat över, men ett tiotal andra pioner stå på tur. Knoppningen är väl så snygg. Vill jag inte missa.







Under honungslöken blommar violerna troget och tobaken från Saras låda vid vägen.








 Ingen mormorsträdgård utan borstnejlikor och nävor.




Trädgårdsnäva 'Brookside'


Brunnävan finns i många nyanser och även vit, frösår sig som många mormorsväxter, men är lätt att rensa bort.


Blågullet har jag lite hatkärlek till. Just nu mest kärlek men sen kommer det tufsiga utseendet med alla frökapslar.

Stjärnflocka däremot en favorit i alla lägen och varianter. Här en ljus varigerad.


Denna planta är köpt som stjärnflocka men överraskar med helt annan blomning. Bladverket är ju inte helt olikt så jag kan föstå om nån tagit fel i all hast, men vad sjutton kan det vara? Kirskål?



Allt gott

30 kommentarer:

  1. Visst ser det ut som kirskål. Du får rapportera om hur den sprider sig. Växer den snällt kan den ju vara bra att ha för att konkurrera ut den vanliga. Blågull var ny för mig. Tycker din vita ser riktigt ljuvlig och somrig ut!
    Fina bilder!

    SvaraRadera
  2. Pioner alltså...min absoluta favorit. Den är så oerhört vacker.

    Förstår att snigeljakten tar på krafterna. Vet inte om jag inbillar mig men jag tycker att det är ovanligt mycket sniglar i år.

    SvaraRadera
  3. Din stjärnflocka ser onekligen ut som kirskål,
    fast det kan det väl inte vara...
    Har inte sett en enda snigel här, däremot en stoor
    igelkott. Kanske dom äter sniglar.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  4. Med värmen som ska komma nästa vecka blir det fullständig explosion i trädgården. Pionknopparna kommer att slå ut på löpande band.
    Jag hör, än så länge ska väl sägas, till de lyckligt lottade som slipper jaga sniglar. Tycker de är så äckliga.
    Det är nog en varigerad kitskål du har. Men de ska ju inte alls vara så invasiva som sin släkting...
    kram Milla

    SvaraRadera
  5. Ja nu får vi verkligen hoppas att värmen kommer, snart juli och ännu ingen härlig sommarkväll har vi haft :( Det ser verkligen ut som variegerad kirskål, ska tydligen inte vara lika invasiv som den vanliga men jag är väldigt skeptisk till dylik växt. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  6. Kalasdag Här idag, jag pustar redan. Brunnävan är fin, jag har den vita. Jag har ett rosa blågull, det var någon som bad om fröer förra året men jag såg minsann aldrig till några frökapslar. Underbart att ha hela pionblomningen framför sig.

    SvaraRadera
  7. Det verkar finnas mycket kvar trots sniglarnas glufsande. Jag fasar för när de kommer till oss.Honungslök står på min önskelista. Brunnävan rensar jag bort snabbt. Blågull tycker jag mycket om. Den gräver jag upp och planterar där jag vill ha den, men ofta står de fint där de själva valt./ Britt

    SvaraRadera
  8. Jag har kompletterat på mitt inlägg om sharonträdet (kanske fler som undrar). / Britt

    SvaraRadera
  9. Hej och tack för titten och din fina kommentar hos mig! Du är jätte välkommen tillbaks!
    Fina bilder du visar på din blommande trädgård! Men sniglar kan man nog vara utan!!
    Ha en fortsatt solig söndag!

    SvaraRadera
  10. Jamen visst är det en variegerad kirs. På rätt ställe, d.v.s. där den kan få leva sitt eget liv och sprida sig som marktäckare kan den vara magisk. På ställen där man inte önskar spridning av denna kan den bli en mardröm ,-)! Allt har som sagt två sidor...;-)!

    /ANja

    SvaraRadera
  11. så mycket vackert i din trädgård... och ja, de där sniglarna är ett evighetsprojekt, hoppas på sol och värme nu så att de inte gillar livet lika mycket iallafall!

    SvaraRadera
  12. Tack för fina bilder! Så fulla med sommar.
    Mördarsniglar är INTE roligt. Vi invaderas vi också och jag skulle verkligen behöva vara duktigare med motangreppen. Måtte det snart dyka upp en naturlig fiende till dem.

    Ha det fint!

    SvaraRadera
  13. Så fint du har det! Har du hunnit använda din vinst från oss? : )

    SvaraRadera
  14. Underbar vacker blomning nu!
    Här blommar pionerna som aldrig förr och sniglarna har aldrig varit fler än i år....
    Den där sist liknar onekligen kirskål, om man bortser från de vita kanterna på bladen!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  15. Härliga bilder du bjuder på!

    SvaraRadera
  16. Hej Anette!
    Tack för tipset om vad vi kan odla i våra pallkragar! Idag var i på Blomsterlandet och köpte på oss lite frön, rädisor, sallad, mm.
    Läste precis att det är ett riktigt snigelår i år..blä, de är överallt!
    Fina pioner du har!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  17. Dessa sniglar!! I år är de alldeles omöjliga. Jag hittar dem i krukor på ställningar som de inte borde kunna hitta upp i. Har de fått vingar?! T.o.m i Hortensiorna finns de, vilket jag inte varit med om tidigare. Usch, vad trött jag är på dem! Tack för att du muntrade upp med fina bilder!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  18. Så fantastiskt med alla dessa blommor, så lätt att man missar att njuta av trädgården nu när vädret varit lite sisådär. Men som du säger, trädgården tar ju inte paus bara för att det regnar och blåser.

    Ser onekligen ut som kriskål, här har vi den i massor och de vägrar försvinna.

    Fin dag till dig
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  19. Borstnejlika är en av mina favoriter i trädgården. DU har så många fina växter hos dig.
    Kram!

    SvaraRadera
  20. Mmm vilka stämningsfyllda bilder. Brunnävan i båda varianter kan verkligen sprida sig. Mycket händer i trädgården nu.
    Kram

    SvaraRadera
  21. Vackra bilder på vackra blommor, men usch för sniglar! Än så länge har jag bara sett såna små med sitt hus på ryggen i vår trädgård....är tacksam så länge det varar!
    Kram
    Birgitta

    SvaraRadera
  22. Ja, suck - sniglarna är ingen rolig historia. Vi har dem för andra året, och trots att de faktiskt inte förstört så mycket växtlighet (av den vi bryr oss om) så är det bara så tröstlöst. Jag har kört ut nematoder i två omgångar, men med delar av tomten i skogsskick och lurviga grannar så är det svårt... Så jag förstår hur du har det - tur att det finns lite fint kvar att titta på i alla fall!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  23. Vi plockar också sniglar, dygnet runt känns det som. De är ju hur många som helst. Usch!

    Kram Agneta

    SvaraRadera
  24. Usch, det låter hemskt med alla sniglar. Hoppas sommaren har kommit för att stanna så att de lugnar ner sig. Vi har också haft mer än vanligt men är nog ändå förskonade förstår jag när jag läser hur illa det kan vara. Pionknooparna är så fina och den lilla honungslöken helt underbar liksom dina övriga växter utom kanske den sista som ser lite farlig ut... men kirskål, ja vem vet...
    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  25. Pionblomningen är försenad i år men det gör inte så mycket. Speciellt inte om de blommar extra länge, så man verkligen hinner njuta av dem. Jag har också en massa knoppar på tur att slå ut.

    Kram, Karin

    SvaraRadera
  26. brunnävan va fin..men sen har jag lite hatkärlek till den blålila nävan (trädgårdsnäva)..först är den så fin..o nu "väller den ut" över gräsmattan...samma sak med blågull..den stjälper så fort det regnar..Honungslöken har jag också men i knopp ännu...och sniglar , usch.. det finns en några här som jag trampa ihjäl igår..ha en bra dag!

    SvaraRadera
  27. Usch, det där med sniglar är inget roligt kapitel. Vi hade tusentals för några år sedan, men med plockning och bekämpning av allehanda slag, så har de minskat i antal. Satt just och läste en intressant artikel om att gråsuggor äter snigelägg, och det kan nog stämma, för här har antalet gråsuggor ökat väldigt sista året, medan sniglarna minskat i antal. Gissar på att du fått en brokbladig kirskål, de är fina att ha i krukor, så har man samtidigt lite koll på dem./ Kram Titti

    SvaraRadera
  28. Ja i år är det ett riktigt snigelår. Jag plockar hundratals när jag är ute. Nu verkar det i varje fall som om dom minskar i antal och kommer det dessutom värme så hoppas jag att dom har vett att dra sig tillbaka. Den nedersta växten liknar faktiskt kirskål. Men jag har hört att den variegerade sorten inte är alls så invasiv som den vanliga. Jag har sett den i en del trädgårdar i England och förvånats över att den varit så "stillsam". Du får väl hålla den under uppsikt. För den är inte alls oäven utan riktigt snygg.

    SvaraRadera
  29. Så härligt det ser ut. Älskar som vanligt dina bilder. Om du bodde närmare skulle mer än gärna gå en fotokurs hos dig. Vet att jag har sagt det förr, men du har så fint ljus i bilderna.

    Fick syn på kaffekopparna i en av dina bilder. Måste nog ta ut mina snart. De fick inte komma ut förra sommaren, så det är verkligen på tiden att de får pryda trädgården.

    Ha en fin dag!
    Linda

    SvaraRadera
  30. Mmm jag nickar igenkännande åt orden om växtkraft. Tänk de 10 dagarna jag var borta - tittade förundrat på explosionen som skett. Jag hade ju rensan innan... :)

    Härliga bilder av vackra mormorsväxter. Borstnejlika sådde jag i våras och hoppas på stoor färgvariation. Doften är ju så ljuvlig.

    Kram, Carina

    SvaraRadera