onsdag 27 juli 2016

Torkar kryddor och te

Skördetiden har börjat flera veckor tidigare i år. Jag missade att torka oregano innan den gick i blom, men hittade en rugge som gömt sig i skuggan. Klipper ner och hoppas på nytt. Salvians tjocka blad ligger på tork, citronmelissen likaså. Årsförbrukning av dill, dillkronor, persilja och basilika är räddad ner i frysen. 




Det jag skördar allra mest av är pepparmynta. Jag samlar korgvis av decimeterlånga toppar, torkar på lakan inomhus tills de är riktigt prassliga och smular sönder i kak- och teburkar. Det kommer att gå åt mycket i vinter nämligen.

Men av mina cirka trettio krydd- och medicinalväxter används de flesta ändå färska eller är bara till lyst.

Allt gott



19 kommentarer:

  1. Låter underbart med så mycket kryddväxter. När jag får en ny egen trädgård (hyr nu) drömmer jag om att odla allt te som går åt under vintern själv, åh vad gott :)

    SvaraRadera
  2. Låter härligt att vara självförsörjande på kryddor :) Här funderar jag på om jag kan torka eller frysa in kryddtagetes. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Du säger att du skördar så enorma mängder med mynta. Till te? Annat?

    Ha det fint mitt i skördandet!
    /Anja

    SvaraRadera
  4. Fina burkar, och mycket eftertraktade. Passar utmärkt för ändamålet.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Jo men du det borde jag göra med men när???? tiden flyger iväg och varmt som attan så det blir inte mycket gjort. Krusbären är plockade idag på kvällen ska kokas i morgon.Nåt i alla fall.
    Läste att pepparmynta är bra mot möss åxå hoppas de är det mot sork med ska testa.
    Ha det gott i värmen
    Kram Meta

    SvaraRadera
  6. Ja det borde man göra - skörda kryddor alltså. Men det blir liksom inte av. Färsk användning får räcka. Men grattis till dig som får det gjort. Så tillfredsställande sedan.
    //Helene

    SvaraRadera
  7. Ditt inlägg får mig att sätta upp ytterligare en punkt på dagens att-göra-lista: skörda/torka mera libbsticka, timjan och oregano till årets örtsalt som behöver kompletteras, blev lite för mycket salt. Knepigt eftersom det mesta gått i blom precis som hos dig... Annars torkar jag mest ringblomma och rölleka till salva.
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  8. Fin känsla det i höst och vinter när
    du lyfter locket av en kryddburk och
    känner doften av sommar
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  9. Fina burkar med doft av sommar.
    Ha det fint/Marika

    SvaraRadera
  10. Använder du pepparmyntan i te eller vad har du den till när den är torkad?
    Gillar så mycket att spara en del av sommaren, i olika former, på burk. :)

    SvaraRadera
  11. Missade också oreganon iår.... Den blommar fint nu! Sådde kamomill iår, som jag tänker torka. Har inte provat det förut.
    Kram Lena

    SvaraRadera
  12. Underbart, inspirerande och härligt med skörd av egna kryddor till te med mera!
    Ha det Gott!/Lena

    SvaraRadera
  13. Underbart, inspirerande och härligt med skörd av egna kryddor till te med mera!
    Ha det Gott!/Lena

    SvaraRadera
  14. Härligt med alla kryddor :) Här har det varit ett katastrof år i mina små odlingar ! Inget vill sig...torka, värmebölja och ohyra ! Blä och tvi ! Nästan allt är uppgrävt och kastat ! Men de Svarta vinbären är nu skördade och gelén är kokt :) Alltid något !
    Trevlig helg !
    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera
  15. Det är så sant,dags att göra en insats för vinterbruk, något som jag brukar ångra att jag inte gjorde, sätter upp det på att göra listan. Svamp ollorna kan komma till bruk, lär väl inte bli använda så mycket i år annars pga torkan. Superfina burkar gör det hela extra kul. Måste nog på en loppis sväng också ;)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  16. Så duktig du är som använder dina kryddor. Jag borde bli bättre på det. Njuter mest av dem när de står där fint i rabatten. Timjan använder jag dock mycket i matlagning. Ett steg i rätt riktning. Ha en härlig dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  17. JAg torkade också blad et år men tyckte inte det blev gott te.
    Men du är suverän på att ta hand om allt i din trädgård.
    Hoppas ni haft fina dagar på Korröfestivalen.
    kram!

    SvaraRadera