fredag 21 juli 2017

Bär hela säsongen

Nåt av det bästa med sommarhalvåret är att njuta av färska bär.  Jo, jag vet att det finns bär hela året i matbutiken, men det är inte samma sak så de avstår jag helt ifrån. De få gånger jag fallit till föga för den underbara sommardoften av hallon eller jordgubbar mitt i vintern har varit en stor smaklös besvikelse. Mycket hellre infrysta sommarbär. Behöver jag gå in på hälso- och miljöaspekterna. Nej, jag lämnar det till var och en att begrunda.

Här snackar vi bär som man ser från blomma, hoppet att de inte ska frysa, att det ska finnas gott om pollinerare och inte vara för kallt för dem, längtan från man ser karten formas, lyfta på blad... därunder... om några dagar så... överraskas. Doften från hallonkullen som kommer i pustar en varm sommardag. Ja, det är obetalbart.

Utan att jag egentligen tänkt så mycket på det har det blivit så att det ena bäret avlöser det andra under hela sommarhalvåret tills frosten kommer. Jag satte helt enkelt mina favoriter till att börja med.




Smultronen på solsidan som planterat sig själva i stensättningen längs husgaveln är först ut. Skyddade från tre håll, med full sol och stenarna som värmeackumulatorer. Jag håller dem i schack så de växer som en bård och inte ut över hela sittplatsen. Bara att se dem lysa där redan i början av juni gör mig glad.
Näst i tur är de vita på södersidan på gamla stenpartiet som blivit smultronkulle. Norrsidan på kullen ligger i halvskugga och förlänger säsongen med två veckor. Samtidigt kommer de röda som jag använder som marktäckare på 20 kvm i lunden. De gömmer sig i bladverket och blir stora som mindre jordgubbar.



Smultron- och första jordgubbssäsongen överlappar varandra. Jag har vita 'Pineberry' på friland som smakar lite syrligt av ananas. Lär tålas även av jordgubbsöverkänsliga. Tycker de är roliga eftersom smaken sticker iväg åt ett oväntat håll. Man ser att de är mogna när "prickarna" blir röda. Den till vänster som börjat bli rosa är övermogen och får då en fadd smak. De får vara ifred för fåglarna utan nät vilket är ett stort plus. 




I amplarna har jag röda remonterande. Första omgången kommer i slutet av juni. När man sen ägnat sig åt andra bär hela sommaren och hunnit bli rejält sugen igen kommer de med en andra och lite rejälare omgång i slutet av augusti till frosten kommer. Detta är en sort som vandrat i släkten de senaste 30 åren. Ingen kommer ihåg namnet eller var de kom ifrån, från början.





Nu är det blåbärstider. Har sex buskar amerikanska blåbär, som också tappat namnen efter 20 år. De växer mycket lämpligt vid infarten. Jag fyller handen när jag passerar för att hämta posten en bit bort. På hemvägen är det lagom att fylla igen. En av buskarna ger ca 12 liter per säsong och det räcker till att frysa också. Nån ger aldrig bär. Amerikanska bär tycker jag har fått oförskyllt dåligt rykte. Kanske var de första sorterna som kom blaskiga i smaken, men jag måste säga att det skiljer ordentligt mellan olika sorter. En del sötare än vilda andra mer bleka i smaken, men alla köttiga och saftiga. Jag äter alla bär utan socker så det är lätt att bedöma graden av sötma.





Vinbären finns med sen förre ägaren och är mannens favorit. Han kokar saft av det mesta. Jag gullar och fjäskar för två små svarta buskar som inte alls verkar trivas fast jag har dem på olika ställen och det är olika sorter.




Med sista omgången remonterande jordgubbar kommer också hösthallonen. De ger bär på årsskotten. Jag klipper ner dem på senhösten eller tidig vår. Stora vackra bär som ger tills frosten kommer. Även här hör man klagomål på smaken och de är inte lika söta som vanliga. Knepet är att ha tålamod och vänta tills de är alldeles vinröda och i princip faller av bara man nuddar. Då är sötman där. Nog så svårt när man är sugen.


När jag sammanfattar det här inser jag att det nog blir en hel del småätanande för min del. Sköna kvällar när man vill njuta och hålla på lite till i trädgården fast magen börjat kurra och en näve bär blir det perfekta mellanmålet,  eller som törstsläckare. Må vara hänt.

Nya för i år är blåbärstry och vita körsbär, men det dröjer nog ett par år innan de börjar ge.

Allt gott






20 kommentarer:

  1. Du har mycket gott att "mumsa" på i din trädgård. Vi har en del vi också, men jag undrar om mina amerikanska blåbär kommit så långt. ska gå ut och titta när golvet torkat.
    Sommarkram från Anne-Lie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag Mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, kastade han stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningsgivaren som hjälpt mig med mitt eget problem. Email: drogunduspellcaster@gmail.com du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

      1) Kärleksspell
      2) Lost Love Spells
      3) Skilsmässa Spells
      4) Äktenskapsstavar
      5) bindande stavning
      6) Breakup Spells
      7) Förvisa en tidigare älskare
      8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
      9) vill tillfredsställa din älskare
      Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
      Genom drogunduspellcaster@gmail.com

      Radera
  2. Bär är underbart! Jag älskar bär av alla de slag. Men i år går det väldigt, väldigt dåligt med alla bär här. Vet inte vad det beror på, kanske den sena frosten i maj. Jordgubbar har jag tyvärr alltid problem med eftersom sorken alltid hinner före så fort de mognat. Funderar på att odla vitlök alldeles intill för att kanske avskräcka. Annars får kanske amplar bli ett alternativ.

    Ha det fint och njut av alla dina härliga bär!
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sorken är ett tungt vägande skäl för mig att ha bären i amplar, men läget betydligt bättre nu med tjänstgörande kisse.
      /Anette

      Radera
  3. Visst är det härligt med egna bär. Tyvärr får vi inga hallon, vinbär och krusbär i år. Så tråkigt.

    SvaraRadera
  4. Vita körsbär? Visste jag inte att det fanns.
    Älskar bär i trädgården, de vita smultronen var mina favoriter. Får nog stoppa ner några plantor på landet :)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Jag är väldigt förtjust i jordgubbar, blåbär o smultron. Ska inför nästa säsong byta jord o plantor i våra smultronbadkar och införskaffa några blåbärsbuskar till för nu börjar barnbarnen att upptäcka att det finns goda bär här :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  6. Min favorit är blåbär och ändå har jag inte en buske i trädgården. Kram Anette

    SvaraRadera
  7. Hej Anette!
    Röda vinbär får vi mycket av, däremot är det nog dags att förnya svartvinbärsbusken. Hallon blir det i lagom mängd, vi har frigjort yta i trädgårdslandet, är så sugen på björnbär. Finns inget så gott som att plocka bär direkt från busken. Har också vita smultron, undrar var de tog vägen. Blåbär plockar maken i skogen, men kanske inte är så dumt att ha egna i trädgården.
    Ha en fin helg /Marika

    SvaraRadera
  8. Oj va fina de vita smultronen, såna vill jag också ha! Har de vanliga röda som sprider sig rätt mycket men det gör ju ingenting. Vilda blåbär har vi massor på tomten, men blåbärstry köpte jag också ifjol tre olika sorter och får några bär redan i år, så kanske får du också skörda lite i nästa år!
    Fin helg!

    SvaraRadera
  9. Tänk att vita smultron och jordgubbar inte ser alls lika goda ut som röda, men jag vet att de behövs. Måste kolla om det finns några blåbär i skogen.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Oj så mycket gott du har i trädgården. Hur har du gjort amplarna med bären? Hönsnät ytterst ser jag, men vad är dom klädd med?
    Vita smultron har jag aldrig ätit, men det verkar gott.
    Ha en fin helg och njut alla bârbuskarna.

    SvaraRadera
  11. Till amplarna har jag använt kycklingnät med de mindre maskorna, invändigt juteväv och för att stoppa vattenflödet något en uppsprättad gammal jordsäck av plast med dräningshål innerst.
    /Anette

    SvaraRadera
  12. Egna bär är bättre än en kruka guld =) Igår åt jag så mycket hallon ute att jag klarade mig utan lunch - eller så kan man säga att jag hade hallon till lunch! Gott är det och jag har ju kokat sylt så jag klarar mig. Ha en härlig söndag! Kram

    SvaraRadera
  13. Gott med egna bär men jag har själv för lite av det, inser jag på senare tid. Sniglar och fåglar går hårt åt jordgubbarna på friland, så det har jag slutat med och i boxarna är det fullt. Men blåbär skulle ju kunna gå. Dessutom har jag lite bärbuskar och äpplen och körsbär och ...
    //Helene

    SvaraRadera
  14. Bär är som godis för mig! Så härligt det är att kunna skörda bären som nu börjar mogna. Vi har massor av hallon på gång!
    Ha det gott!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  15. Hm ... bär. Känsligt ämne just nu. Hade massor av fina körsbär som i princip var redo att ätas. Sedan kom det en flock fåglar ... Jag hann äta två, maken än. Nu är det soprent. Inte ett körsbär så långt ögat når. Hoppas verkligen att pippifåglarna tyckte att de var delikata :D

    Ha en fin kväll!
    Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag Mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, kastade han stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningsgivaren som hjälpt mig med mitt eget problem. Email: drogunduspellcaster@gmail.com du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

      1) Kärleksspell
      2) Lost Love Spells
      3) Skilsmässa Spells
      4) Äktenskapsstavar
      5) bindande stavning
      6) Breakup Spells
      7) Förvisa en tidigare älskare
      8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
      9) vill tillfredsställa din älskare
      Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
      Genom drogunduspellcaster@gmail.com

      Radera
  16. ja visst är det gott med egen odlade bär !!....här har vi inte odlat något, men här på torpet finns det smultron, hallon och lingon...däremot dåligt med blåbär just här. Men hallonen brukar det finnas mycket av och de använder vi till paj och att äta som dom är med mjölk/grädde, mums !
    Kram

    SvaraRadera
  17. Jag vill använda denna gyllene möjlighet för att tacka chef Dr Wealthy för att bota min (DIABETES VIRUS) med sin örtmedicin. Jag har lidit av DIABETES Virus i 5 år nu, och sedan dess använde jag läkemedel som håller mig till idag, men en dag när jag surfar på Internet träffade jag ett inlägg om en dam som botades för DIABETES av Chief Dr Rika så jag bestämde mig för att försöka se om han kunde rädda mitt liv. Lyckligtvis för mig blev jag botad av honom. Jag kan inte sluta tacka honom för vad han har gjort för mig om du har liknande problem kan du kontakta honom via e-post: wealthylovespell@gmail.com

    Chief Dr Wealthy har botemedel mot alla typer av sjukdomslag, ring eller Whats App +2348105150446.

    SvaraRadera