onsdag 14 februari 2018

Nu värps det

De kallaste dagarna håller sig hönsen inne, men när det mildar på tittar de gärna ut en stund på jakt efter färska godbitar, kanske nåt grässtrå eller nån övervintrande insekt.



Det finns en anledning till att det är staket runt häggmispeln för Gammelhönan Astrid, 8 år vet precis var det godaste plantorna växer. Till och med rötterna av myskmadran är åtråvärda och spekas gärna upp. Man skulle kunna tro att myskmadra är outrotbar men hönorna kan demolera ett bestånd på några dar. De är helt enkelt galna i denna växt. 

Astrid bryr sig inte ett dugg om staket utan hoppar lätt jämfota ett par gånger högre än sin egen höjd. Trots sin lilla hjärna har höns ett spektakulärt matminne. Det spelar ingen roll att det är flera månader sen det fanns nåt grönt att hämta här.


De yngre ser än så länge tveksamma ut till upptåget, men jag vet att de lär av varandra och snart kommer de också att våga sig över. Går de för hårt åt rötterna lägger jag ut gummiormen. Det brukar hejda framfarten.

Annars är det full fart i äggfabriken. Takten är två ägg på tre dagar. Det finns fyra reden att lägga i, men det är alltid det bortersta som fylls på först. Det är inte så noga med mina och dina ägg, bara man får ligga i favoritholken. Är man riktigt nödig spelar det inte ens nån roll om det redan ligger en höna och värper. Är man tillräckligt fräck går det att knö in sig ovanpå och trycka ner sig halvt vid sidan.

Svarta Sara och Petronella har lagt sig att ruva, dock inte i samma rede. När jag ser att nån inte går upp efter värpningen som kanske tar en timme på förmiddagen, utan ligger hela dagen, flyttas redet som är en lös holk, in i ett eget hönshus bredvid där hon får vara ifred utan klättrande systrar på ryggen. Det blir också lugn och ro när kycklingarna ska kläckas. 

Nån enstaka gång har det hänt att jag missat en ligghöna som inte fått vara ifred. Står hon högt i rang, i hackordningen så kommer hon att köra ut hela flocken för att få vara i fred. Då märks det ju i och för sig att nåt är på gång när alla står utanför och stampar. En höna av lägre rang däremot smyger iväg och letar rätt på nåt krypin utomhus. Så har man höns som värper eller ruvar utomhus är det en signal på att de har för få reden eller att hon vill ha lugn och ro som inte finns i hönshuset. Man måste flytta henne till en egen bur.

Nu får de verkligen inte ruva på alla ägg som produceras. Om hon själv fått välja hade hon klarat att ruva fram 20-25 kycklingar, naturens sätt att gardera sig inför ett stort svinn. Här klarar sig alla som är friska och då räcker det med tre ägg vardera. Annars blir det alldeles för mycket höns i trädgården.




Hemmaägg kan bli lite smutsiga och behöva rengöras. Vatten förstör den konserverande ytbehandlingen på äggen, istället använder man ättika och torkar försiktigt med en mjuk handduk.




Allt gott



Påminnelse om vårens odlingskurser.
10 april Självförsörjande i villaträdgård, Klockaregårdens trädgårdsbutik, Ör
17 april Självförsörjande i villaträdgård, Klockaregårdens trädgårdsbutik, Ör
Mer info och anmälan www.klockaregarden.se

14 maj Odla, sköta och använda tomater, Rost och rädisors växthus, Benestad
Mer info HÄR anmälan till anette.brunsell(at)gmail.com




22 kommentarer:

  1. Underbart med så "personliga" hönor!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
  2. Jasså myskmadra är hönsens storfavorit. Måste se till att skydda mina plantor i vår då, som jag satte ifjol. Tack för tipset om ättikan att putsa ren äggen med!
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  3. Så gulliga dem är. Spännande när du berättar om deras beteende. Det blir många ägg att ta hand om. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  4. Dom är ju för härliga dina höns...både dekorativa och produktiva!!
    Önskar dig en skön torsdag :)
    Kram Titti

    SvaraRadera
  5. Oj, 20-25 kycklingar. Vilken kapacitet!! Höns är fantastiska djur.
    /Eva Linnea

    SvaraRadera
  6. Coola djur och vilket minne!
    Ha en bra eftermiddag. Kram

    SvaraRadera
  7. Så härligt med höns i trädgården och att alltid kunna ha färska ägg det är lycka.jag minns med värme hönsen min mamma hade och känslan när man hämtade in de färska äggen och det speciella ljudet som hönsen har.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  8. Har alltid önskat mig höns, men jag tror att jag njuter mer av att bara läsa om dina *fniss* - för det verkar vara en otroligt massa jobb med dom. Men ändå.....längtan finns där i alla fall!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  9. Hej Anette!
    Dina höns är så fina, alltid kul att läsa inlägg om dem.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  10. Härliga höns, jag gillar verkligen att läsa dina historier om dem och hos dig har de verkligen en drömtillvaro!
    Ha det gott!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  11. Vilka mysiga höns du har. Det där med att rengöra äggen med ättika kommer jag ihåg från min barndom. Då fick jag hjälpa min farmor med det. Hon hade många hönor och sålde ägg till äggcentralen i Karlshamn och hon sålde också till fiskbilen som kom varje vecka till vår by. Jag har många roliga minnen av hönsen en del av dem lärde jag känna igen och nu bor jag och min make i farmors och farfars hus och hönshuset finns kvar men som redskapsbod nu. Men minnena finns här och när jag känner lukten av ättika tänker jag på farmor och hennes fina höns. Hälsningar från Eva L i Blekinge.

    SvaraRadera
  12. Hej Anette!

    Njuter av dina trevliga berättelser om livet i hönsgården. Det måste vara fascinerande att följa det sociala samspelet i det lilla samhället.

    Undrar vad det är som gör myskmadran så attraktiv? Den har ju en säregen doft eller lukt om man så vill men hur det är med hönsens luktsinne vet jag inte. Fåglar påstås sakna luktsinne.

    Kram!

    SvaraRadera
  13. Jag har börjat fundera på om de har ett sinne för näring och nyttigheter som vi saknar. Hur vet de annars att det är nässelvattnet man ska välja när det finns 5-6 vattenkällor till i trädgården.
    Myskmadra sägs vara bra mot ohyra och höns får lätt hönsloppor, men frågan är hur vet de detta och hur kan till och med rötterna vara attraktiva. Naturen är spännande!
    Kram /Anette

    SvaraRadera
  14. Alltid lika roligt att läsa om dina fina höns. Fascinerande att de har ett så långt matminne och att de har sådana uttalade favoriter. Också kul att få veta att de ruvar varandras ägg och kan tänka sig att "knö" sig ner hos varandra i samma rede. Gulligt! Intressant! Och fina, det är de verkligen.
    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  15. Höns och kycklingar är mysiga djur och kloka är de också.
    Så bra att dina höns börjat värpa, tyvärr har inte våra börjat värpa än men de får ta det med ro. Ute finns inget att picka på just nu, snö ända upp till hönornas näsa jag menar näbb, hihi inte utan att man är trött på det vita nu.
    Men jag ger våren en chans till, månaden februari ut, sen får det vara nog.
    Tålamod är ordet och att bita ihop är ett annat.
    Må så gott/ Eva

    SvaraRadera
  16. Satt och bläddrade i nya trädgårdstidningen på lunchen - och vem fick jag se! Fina bilder och ett inspirerande reportage av dig! Ha en fin tisdagseftermiddag!

    SvaraRadera
  17. De är underbart söta dina hönor och charmiga :) Vet att jag sagt det förut men jag blir så himla sugen på höns när jag läser dina inlägg.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  18. Tur att jag inga hönor har, jag som har så mycket myskmadra. Intressant om tvättningen av äggen, det var helt ny kunskap för mig!

    SvaraRadera
  19. Hej jag är ute för att sprida denna goda nyheter till hela världen om hur jag fick min man tillbaka. Jag blev galen när min man lämnade mig för en annan kvinna förra månaden, men när jag träffar en vän som presenterar mig för profeten Okona stor budbärare till det orakel som han tjänar, berättade jag mitt problem för profeten Okona om hur min man lämnade mig. Han sa bara till mig att jag har kommit till rätt ställe var jag kommer att få mitt hjärta längtan utan några biverkningar. Han berättade för mig vad jag behöver göra, efter det hade gjorts. Under de närmaste 2 dagarna ringde min man jag på telefonen och sa förlåt för att bo mig förut. Jag är så glad och överväldigad att jag måste berätta för hela världen hur profeten Okona hjälper mig att ge mitt hjärta begär. Om du behöver någon form av hjälp kontakta profeten Okona på följande e-postadress: prophetokona@gmail.com eller WhatsApp på +2348069032895 Han kastade också så många stava som,
    (1) Om du vill ha din ex tillbaka.
    (2) du behöver inte skilsmässa i ditt äktenskap.
    (3) Du vill bli befordrad på ditt kontor.
    (4) Du vill ha botemedel mot dödliga sjukdomar
    (5) Om du vill ha ett barn.
    (6) Du vill vara rik.
    (7) Du vill knyta din man och hustru för att vara din för evigt.
    (8) Om du behöver ekonomiskt stöd.
    (9) du vill ha en fru / make
    prophetokona@gmail.com

    SvaraRadera
  20. ej tittare jag heter Victoria från USA. Jag blev gift för tio år sedan till den sötaste och omtänksamma mannen. vi var välsignade med två barn. Vi hade det bästa hemmet tills min man började bete sig obehagligt förra året. Det var då jag upptäckte att han såg en annan kvinna. vårt äktenskap flyttade från dåligt till värre tills han slutligen lämnade hemmet med barnen. Han tog bort mitt hem och lycka. Jag hade levt med sorg, avslag och smärta sedan dess. Min vän Kate försökte göra mig glad och stoppa mig från att bryta men jag kunde inte komma igenom förekomsten. Det var då min vän introducerade prinsessa olokun till mig, hon berättade att hon kunde lösa alla civil- och hälsoproblem. vi kontaktade henne online och jag berättade för min historia för henne. Resten är historia för att jag nu är tillbaka med min familj och lever lyckligt än någonsin tack vare prinsessan OLOKUN som gav mig tillbaka mitt hem, lycka och hopp. Du kan också kontakta henne för ditt civil- och hälsoproblem kontakta PRINCESS OLOKUN via e-postadressen: princessolokuntemplee@gmail.com eller om du har följande problem kan du också kontakta henne

    1) kärleksspell
    2) Lost Love Spells
    3) Skilsmässa Spells
    4) Äktenskapsstavar
    5) bindande stavning
    6) Breakup Spells
    7) Vinn lotteri
    8) bota alla typer av sjukdomar
    9) graviditetsstavning

    SvaraRadera