lördag 14 juli 2018

Så klarar jag torkan

6 mm regn på fyra månaderna när man bor på en sandås är ingen lek. De få moln som varit i närheten har gått runt och lyckats missa byn, men på det stora hela är hela trakten snustorr.

Mina närmaste grannar, korna väljer av nån anledning att vistas i solen fast de finns skugga längre bort. Har aldrig sett hagen så torr och neräten.

Bönderna slaktar för att klara foderbristen. Stöd dem genom att köpa svenskt kött!







I trädgården är det inte mycket bättre. Krukor och korgar behöver vattnas varje dag, men desto större planteringskärl ju bättre klarar de sig.





Eftersom det inte finns nån möjlighet att klara alla växter prioriterar jag hårt när det gäller vattning. Viktigast är grönsakerna vi ska leva av nu och kommande året liksom buskar och träd satta de senaste två åren och som inte hunnit etablera sig. Gräsrundeln längs bort där både vi och hönsen vistas mycket fick en sprinkler när vi anlade och den har använts vid några tillfällen. Övrigt gräs är brunt och nerslitet.




Här syns rundeln bättre, halvtorr, men i alla fall lite grönt för hönsen att beta och inte så deprimerande för ögat som övriga trädgården.


I framkant backar med fleråriga ätliga växter som skulle planterats ut i våras, men som nu skolats om till större krukor för att klara vattningen och senare utplantering.


Grönsakslandet där något får rotblöta varje kväll är som en oas bland allt brunt.


Grannarnas brunnar sinar. Vi har två egna brunnar som tur är aldrig har blivit tomma. Den ena vattnar grannens kalvar och den andra är vårt dricksvatten. Till trädgården kör vi sjövatten i tank på pic-up. Vi har en pump i sjön och en mindre hemma. Mannen hinner med tre kubikmeter per kväll. Det ska räcka till Södra filialen också där jag har 150 kvadratmeter vintergrönsaker. Att grönsakerna blir bra är viktigt, både för all möda som lagts ner med sådder, pluggar, markberedning, sättning och täckning innan torkan kom och för att köpa så lite som möjligt. Vi kan nog räkna med att torkan kommer att påverka matpriserna rejält till hösten.







 
Även vanliga år är det viktigt att skydda jorden mot uttorkning och nu förstås viktigare än nånsin. Jag använder ensilage till marktäckning så långt det går, i hallonland, under kål, pumpor, squash, potatis, bönor, kronärtskockor. Det går åt tre ensilagebalar (vita ägg) per säsong. Där det är trängre mellan raderna i pallkragar och andra lådor använder jag gräsklipp så långt det räcker. Några vändor med klippen hann det bli tidigt i våras och det som lades på ligger kvar utan att ha förmultnat. Normalt vid den här tiden brukar jag har fyllt på med två decimeter i ett andra lager.








Mina strutbräken var först ut att ge upp redan för nån månad sen och nu har jag klippt ner hela perennrabatter som inte är prioriterade. Det vissna blir till täckning på andra ställen.

Att dutta runt med vattnet gör mer skada än nytta. Det gäller att ge rejäla rotblötor en eller två gånger i veckan så att inte rötterna luras att dra sig uppåt. Ett nysatt träd behöver 60 liter i veckan en normal sommar. Squash, pumpor, kronärtskockor, sparris, sallat och annat ettårigt behöver jämnare vattning.

Att vattna med slang tycker jag är förrädiskt. Ofta blir det alldeles för lite vatten. Jag har roat mig med att räkna tyst för mig själv hur lång tid det tar att fylla en kanna med slangen och sen räkna lika långt när jag slangvattnar på plats. Det är en dryg väntan. Jag behöver stå kvar dubbelt så länge mot vad jag gjort om jag inte räknat.

Spridare är inte heller optimalt eftersom mycket av vattnet dunstar i värmen även om man kör kvällar och mornar.



Rätt växt på rätt plats. Torrabatterna tillhör det som inte prioriteras och inte har fått en droppe. Här har jag varit noga med växtvalet redan från början och de klarar sig bra även om de bara är hälften så höga och blomningen blir kortare. Bolltisteln har aldrig fått så mycket sol och aldrig varit så intensivt blå.



På andra ställen märks det tydligt vad som hamnat fel och är mer törstigt än jag trott, som till exempel höstsilverax och hortensia. De passar helt enkelt inte i min torra trädgård och kommer att grävas upp. Den som kan tillhandahålla ett bra hem är välkommen att höra av sig. Endast avhämtning.





Vincan i skuggan under äppelträden hoppas jag verkligen klarar sig. Den är vintergrön och bäddar in ett stort område.




En liten regnbågsbräken som jag tror hamnat på rätt plats om stackaren bara får etablera sig. Jag har gett mig den på att plantan ska klara sig. Marken sluttar lite och går inte att punktbevattna med kanna eftersom vattnet rinner av, istället har den fått en PET-flaska som jag fyller på en gång om dygnet.

Djuren har det också tufft. Alla insektsblänk är framme. Jag gillar fat med glaskulor för humlor och bin att landa på så att de inte drunknar. En rödhake har kommit på att använda den flytande ångalstraren i utomhusbadkaret som brygga och hönsen har flera vattenhål att välja mellan.  

När jag skulle gå in efter fotorundan hade jag ändå hela hönsgänget efter mig. Inte för att de skulle åt samma håll, utan skyndande med tuppen i spetsen för att hinna ikapp mig och med det speciella tiggarkacklandet som annars bara hörs på hösten när det börjar bli ont om mat i trädgården. Alltså redan dags att börja stödfodra. Sprang genast och plockade några nävar röda vinbär och hämtade solrosfrökärnor, kvar från i vintras, i väntan på att returbrödet från matbutiken ska tina.






Har ni äntligen fått regn eller hur klarar ni torkan?






--//--

Trevliga trädgårdslänkar HÄR




19 kommentarer:

  1. Vi har inte heller fått regn, men vi har fått ca 10 millimeter mera än vad ni har fått sedan april. I år råder torka och också här för bönderna sina djur till slakt, försöker fördela foder på bästa sätt mellan varandra och folk som har något grönt till andras djur låter dem få det. Nu gäller det att prioritera vad som ska ha vatten och inte ha vatten. Vi har egen brunn vi också och när det är normala somrar har vi mycket vatten i den, men vi vet inte alls hur läget är nu. Jag ger också trädgårdslandet en ordentlig rotblöta ett par gånger i veckan, ser till att alla djur och insekter har vatten. Allt som normalt går till kompost gräver jag ner direkt i landet vid pumpor och zucchini för att ge lite fukt och kraft. Det finns inte gräs att marktäcka med och vi har dessvärre ingen ensilage. Allt går till bönder och jordbrukare nu för att de ska klara sig på bästa sätt. Den här sommaren går nog till mannaminne och man får en större förståelse för de länder som brukar bli som öknar med allt som därtill kommer på det.
    Lycka till med allting i torkan. Regn lär vi få vänta på ett bra tag ännu. Tack och lov så är det nattdag nu.
    Ha det gott Anette!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske måste förtydliga att man naturligtvis inte använder ätbart ensilage att täcka med utan skadade balar otjänliga som föda.
      /Anette

      Radera
  2. Torrt så att det dammar, det som växer bra í torkan är ogärset i gruset på garageuppfarten. Grönsakerna vet i sjutton hur det kommer att gå med, jag vattnar men nä, den här sommaren är inget sig likt. Jag har ju ändå fått mycket mer vatten än dig, i form av skyfall - slår ju sönder mer än det gör nytta, även om lite vatten kom växterna tillgodo. Värst är det för djur och bönder. Tänk att det ska var så svårt att få lagom väder. Vinrankan är den som trivs allra bäst och den vattnar jag inte på - den har väl skjutit iväg sina rötter långt ner. Ha en bra lördagskväll!

    SvaraRadera
  3. Hej Anette!

    Vi lever ju också med egen brunn så varje droppe är viktig. Jag är livrädd att brunnen sinar för då blir det besvärligt på riktigt. Trädgården har jag väl mer eller mindre gett upp, den är för stor för att klara under en hel sommar med sådan begränsad nederbörd som vi haft de senaste åren, kombinerat med extrem värmen. Träden fäller sina löv för att skydda sig, det började redan i maj. Jag är inte längre optimist, för varje år som går har det blivit värre och det kommer att fortsätta. Jag lider med djuren och med bönderna som riskerar allt de äger.

    Kram!

    SvaraRadera
  4. I södra Skåne är det snustorrt, och min lilla trädgård har jag koncentrerat mig på två hortensior, samt terass-blommorna i krukor.
    Jag har inte sett en talgoxe eller blåmes sen i maj. Är de döda allihop?
    Mitt i eländet önskar jag dig en fin helg!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  5. Många kloka ord. Jag köper aldrig annat än svenskt kött. Gillar inte heller att vattna med kanna. Kan inte ens minnas när det regnade senast, kommer några droppar ibland men inget som hjälper. Hur ska det bli.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Lycka till! Ännu mer hårt arbete för er med stora odlingar pga torkan. Vi har egen brunn i stugan. Håller tummarna för att den inte sinar. Mullrade idag men kom bara få droppar.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  7. Köper inte svenskt kött, utan norskt eftersom jag bor i Norge. Tänk i början på juni var det stora översvämningar här, p g a all snö som smälte i norska fjällen. Nu har samma älv flera meter mindre strandkant, och det har varit flera skogbränder.
    Vi har vattningsförbud och får bara använda kanna. Vattnar mina hallonbuskar, och 5 solrosor.
    Slutar aldrig hoppas på regn...

    SvaraRadera
  8. Hej Anette!
    Det är regnfattigt här med, senast vi fick regn var för fyra veckor sedan, inga mängder men allt är välkommet. Igår mullrade det flera gånger, tänkte äntligen, men nej inte en droppe. Mina odlingar är inte stora, prioriterar dem och växthuset.
    Hoppas på regniga dagar framöver /Ha det fint, Marika

    SvaraRadera
  9. Åh Anette....det här är sorglig läsning!.....och vi funderar också på hur sjutton det ska bli när väderprognosen bara visar mer värme och inget regn.
    Vi vattnar normalt sett trädgården med vatten från egen brunn, men den sinade redan förra sommaren och har inte fyllts på under höst/vinter. I huset har vi kommunalt vatten, men bevattningsförbud. Jag planterade det jag ville ha i växthuset, men väntade ända till början på juni innan jag satte några frön på friland, hoppades hela tiden på att det skulle börja regna, men när det inte gjorde det sådde jag ändå. De sporadiska plantor som orkat komma upp vårdar jag med att springa med vattenkanna varje kväll, men det känns tröstlöst och jag har övervägt att dra upp allt och bara låta odlingsplättarna gå i träda.
    Vissa växter har till min glädje ändå gett bra skördar som hallon som varit så stora, goda, fina och helt utan mask. Svarta vinbären var som mindre körsbär nu när jag plockade av dem, vindruvorna hänger som tunga klasar färdiga att börja mogna och alla fruktträden är proppfulla med kart!
    Det finns inte så mycket annat att göra än att ta det som är och göra det bästa av det och jag lider med de som har djur som drabbas och de som ska leva av det som jorden ger och så blir det missväxt. Nu när det redan är +30 grader och gassande sol vet jag inte riktigt själv heller vad jag ska göra av mig. Blir alldeles matt och orkar bara sitta i skuggan och dricka vatten. Men, men, emellanåt njuter jag också av ljumma sommarvindar och vi som sätter ny fasad på vårt hus har ju haft jättebra förutsättningar förutom nu då vi får vänta till natta innan vi kan måla då vi håller på på södersidan, men den är å andra sidan snart färdig och sen är det bara norrsidan kvar och där spelar det ingen roll om solen gassar åt söder :-)
    Trots torkan önskar jag dig allt gott!
    Kram
    Birgitta

    SvaraRadera
  10. Inget regn här på Gotland heller, sedan i april.. så här är torrt, så torrt... Men vi hade en regnig höst så vi har inte fått bevattningsförbud över hela ön förrän i går, så nu blir det tufft framöver. Man får prioritera de viktigaste växterna och be till vädergudarna...
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  11. Det är kanske inte lika torrt här men ändå väldigt torrt. Torrare än jag någonsin sett... Jag tappar vatten i tråg och ställer ner krukor däri för att spara vatten. I övrigt vattnar jag det som är nysatt ungefär som du gör. Men jag vet ju också att det i lunden ligger plast i botten och därför försvinner inte vattnet iväg. Skillnaden syns nu.

    När jag klickade på din länk från trädgårdsfägring fick jag felmeddelande.. "Ditt nuvarande konto (carna.lind@gmail.com) har inte åtkomst att visa den här sidan.
    Klicka på här om du vill logga ut och byta konto."

    Jag vill inte behöva logga in på blogger som väl för övrigt också kräver att man har en blogg den vägen. Nu lyckades jag via min egen länk att nå din blogg. Men vad sysslar google och blogger med?

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  12. Sånn langvarig tørke har jeg aldri opplevd så lenge jeg har levd...

    SvaraRadera
  13. Du har ju både erfarenhet och kunskap så din odling i år blir så bra som det bara är möjligt även om det inte är någon tröst nu. En "nybörjare" i motsvarande situation hade fått svälta. Med det menar jag att erfarenhet räknas i odling och trädgård och att det är viktigt. Det är otroligt tråkigt och ledsamt att de som försörjer sig på näringen har sådana problem och det är förstås ännu allvarligare på lång sikt. Här har det regnat 50 mm sedan i början av maj. Men det är extremt torr här nu också.
    //Helene

    SvaraRadera
  14. Ja, vilken sommar.... Aningens mer regn har vi fått sen maj, men inte mycket. Det mesta torkar bort på alla gården och betesvallar. Nu har vi bevattningsförbud, med kommunens dricksvatten, men som tur är har vi bevattning från sjön, inkopplad till trädgården.. så vår trädgård är faktiskt grön!!
    Och självklart svenskt kött för oss.... alltid!!!
    Kraaam Kate

    SvaraRadera
  15. svenskt kött (ser Highland cattle från altanen) och vatten till fåglar och insekter på vårt berg.

    SvaraRadera
  16. Hade jag vetat om hur sommaren skulle bli så hade jag gjort en hel del annorlunda från börja, men det är svårt att förutspå. Jag var dock vältajmad med den sista Lindas täppan i tidningen eftersom den handlade om att klara torka och om att vattna smart.

    Intressant att läsa om hur du gör. Jag önskar att vi kunde använda sjövatten. Jag har ställt så gott som alla krukor i skugga för att åtminstone de ska klara sig längre tid utan vatten. Bäst går det i växthuset där druvornas blad skuggar och gör att vattenåtgången minskar.

    Jag hade faktiskt trott att det skulle börja regna i nästa vecka, men den ser ut att bli sommarens varmaste och torraste hittills :/


    Ha det fint!
    Kram
    Linda

    SvaraRadera
  17. Beautiful images.
    I loved knowing your blog.
    janicce.

    SvaraRadera
  18. You have such a great area of land, your chickens are so cute. Looks like you have quite a large garden as well. Thanks for the share, keep up the posts.
    World of Animals

    SvaraRadera