fredag 15 mars 2019

Favoritkrydda och favoritkrukväxt

Rätt som det är när jag inspekterar vinterförvaringen är rosmarinen full av knoppar och nu nån vecka senare blommar den för fullt. Det brukar hända nån gång i januari/februari och känns som den finaste present varje år.

Den har övervintrat frostfritt i bubbelplasttältet  i växthuset med blått LED-ljus tillsammans med agave, teplantor, lagerblad och annat. Jag brukar försöka hålla runt 15 grader, men det kan bli nära nollan också. Vattnar igenom några gånger under vintern men låter krukan torka upp emellan. När värmen kommer får den flytta ut omplanterad i större kruka.


Långa skott fungerar bra som grillspett om man plockar bort de flesta bladen och bara sparar en vippa i toppen. "Pinnen" ger lagom smak åt bitarna man trätt på.

Vårvinterns favoritkrukväxt och en av  favoritkryddorna, given på rostade rotsaker, men också i mannens crème brûlée. Kanske lite otippat men ger en spännande brytning som känns festlig.



Crème brûlée
5 port

Ugn 150°

1 st vaniljstång
4 dl grädde
1 dl mjölk
2 tsk torkad rosmarin
1/2 + 1/2 dl strösocker
7 äggulor
3 msk råsocker

Sätt ugnen på 150°.
Dela vaniljstången på längden och skrapa ner fröna i en kastrull. Lägg även i stången. Tillsätt grädde, mjölk, rosmarin och 1/2 dl strösocker. Koka upp under omrörning och ställ åt sidan så det får svalna lite. Ta upp vaniljstången och sila av rosmarinen.
Vispa äggulor och 1/2 dl strösocker vitt och pösigt. Rör ner den ljumna gräddblandningen i äggsmeten. Fördela blandningen i fem portionsformar och ställ dem i en långpanna med lite varmt vatten. Grädda i nedre delen av ugnen ca 45 minuter eller tills krämen stannat. Ställ svalt.
Precis innan servering sikta över råsocker och bränn av ytan med brännare. Det ska bli gyllenbrunt men inte bränt och ge ett härligt knäckljud när man spräcker sockerlocket.







10 kommentarer:

  1. Hej Anette!
    Tror inte jag sett en blommande rosmarin, så vackra blå blommor.
    Ha en fin helg /Marika

    SvaraRadera
  2. Så vacker din Rosmarin är....och att använda de långa skotten som grillpinne är ju perfekt, kryddat och klart på en gång.
    Kram Anne-Lie

    SvaraRadera
  3. Så fin rosmarinene er når den blomstrer. Og så deilig med en dessert-oppskrift. Ha en fin helg!!

    SvaraRadera
  4. Åååh rosmarin är min favorit också, vilken bra idé att använda som grillpinne :) Jag försöker dra upp rosmarin från frö i år, tog ut sådden ur kylen för någon vecka sen, inget har grott hittills...

    SvaraRadera
  5. Så vacker blomning. Jag lyckas aldrig övervintra rosmarin utan får köpa ny planta varje år. Vill inte vara utan. Nypotatis i ugn med olja, rosmarin och lite citronskal...mmm. Måste prova den till efterrätt också. Tack för recept. Ha en bra helg/Gunilla

    SvaraRadera
  6. Vilken lycka att ha en Rosmarin som övervintrar och blommar jag brukar köpa mig en planta på försommaren då jag älskar dess doft.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  7. Rosmarin är fantastisk! Jag flyttar alltid in en kruka i verkstaden som håller sig över nollan men så fram i februari - mars torkar den in hur jag sen skött den. Jag tror det är ljuset som felar. I höst ska jag börja byta ut växtbelysningarna. Nu i vinter byggde pappa en stor ställning som jag kan montera upp dem i.

    Vi har samma favoritdessert här och brytningen kan jag känna på tungan. För jag gissar att det är hans som i att han gör den och inte bara hans portion :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  8. Hej Anette!

    Något av det vackraste som finns är blommande rosmarin. Jag köpte en rosmarin en gång som färsk krydda i en livsmedelsaffär. Den tog sig så pass bra att jag stammade upp den och hade den i många år. Den blommade flera gånger med sina vackra ljusblå blommor. Men till slut fick den så mycket mjöldagg att jag var tvungen att slänga den. Sedan dess har jag försökt nästan varje år men dom bli alltid angripna den här tiden på året så nu har jag gett upp.
    Crème brûléen ser verkligen delikat ut.

    Ha det gott!
    /Anita

    SvaraRadera
  9. Mmmm vad gott det receptet låter =) Gillar också rosmarin, hade gott om vitlök och rosmarin då jag stekte lammfärsbiffar förra veckan. Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  10. De rosmarinplantor jag har försökt övervintra har jag inte lyckats med. De kräver nog lite mer pyssel förstår jag nu av ditt inlägg. På´t igen!
    /Eva Linnea

    SvaraRadera