söndag 26 maj 2019

Vad säger tomatbladen? del 1

Är det nån som tänkt på tomatbladen? Nej, det är nog mest smaken på tomaterna som intresserar och bladen liksom bara finns där.

När man ställer om fokus och tar på sig bladglasögonen finns det en hel del att upptäcka. Bladen ge ledtrådar om släktingar, hur de vill växa, övervattning, för lite vatten, näringsbrister och sjukdomar, men jag delar upp detta på fler inlägg under sommaren.
Trots att tomatblad kan se så olika ut, känner vi ändå genast igen dem


Mest spännande blad denna säsongen har bubblaren 'Silvery Fir Tree'. En röd busktomat som sägs ha krämigt välsmakande kött, plattrunda, ljusröda tomater i generös mängd, höjd 90 cm. 
Jag tycker nästan den är värd att odla bara för sitt skira bladverk.
Faktum är att när tomaten först kom till Sverige på 1500-talet var det just som prydnadsväxt.



Det här får man väl kalla ett ganska ordinärt tomatblad och man anar släktskapet med potatis. Själva tomaterna är det däremot inget ordinärt med. Det är en så kallad 'Evighetstomat' och frukterna kommer aldrig att mogna helt utan hålla sig saftiga och friska långt in på nästa år. Ingen kulinarisk höjdpunkt utan mest en kul sort att ha i sortimentet. Det är bara tomaterna man sparar, själva plantan blir för stor och får återgå till kretsloppet som övriga när hösten blir för kall. Hög, tjyvas.



Tomat eller potatis, ja blommorna brukar avslöja om inte annat. Potatisblomning brukar vara vit, rosalila eller lila, medan tomaternas är envist gula. Tomater med potatisblad skvallrar om att de ofta är känsligare för värme än andra sorter. Det vill säga pollenet gillar inte alls för höga temperaturer och här bör man se upp lite extra. 

Vid 35 grader dör det mesta pollen på alla sorter. Idealet är att inte utsätta pollen för över 30 grader så det gäller att ha god ventilation och skugga växthuset. Har man ett litet växthus kan stora vattendunkar eller tunnor med vatten utjämna temperaturen till en viss gräns. Skuggväv gör stor skillnad och har man betonggolv kan man alltid spola golvet, men det tar förstås både tid och slösar vatten. I fjol bar jag till sist ut alla hinkar från växthuset.

"Potatisbladet" ovan tillhör en 'Bloody Butcher' som är en tidig busktomat, ca 90 cm, med medelstora, mycket saftiga, röda tomater. Hyggligt god som bastomat, men för mig är det viktigaste att ha nån med normalstora som ger tidigt och rikligt. I år har den haft det tufft med kyla och övervattning vilket försenat fruktsättningen lite, så än så länge gosar sig ett par plantor i växthuset, men de kommer att må bäst utomhus under sommaren.

Ampeltomaten 'Pendulina' med sitt hängande, buskiga växtsätt är däremot på gång och levererar fantastisk, söta tomater med fyllig smak. Snygga också.


9 kommentarer:

  1. Intressant, jag har nog aldrig reflekterat över bladen utan mest läst hur hög plantan blir samt hur tomaterna smakar. I år har jag bara en tomatplanta, så jag kan tyvärr inte kolla hur olika plantornas blad är. Men jag kommer absolut kika på plantskolan nu när jag har det i åtanke. Jag har en tendens att behandla alla mina tomatplantor lika, hittills har det gått bra men jag har antagligen aldrig haft någon som varit så känslig för värme.

    SvaraRadera
  2. Oj så mycket man kan se om man studerar tomatbladen. . . vilket man aldrig har tänkt på att göra! Det blir att ta med sig förstorningsglas nästa gång man ska besöka Plantagen! :-)
    Ha en fin Morsdag!
    KRAM

    SvaraRadera
  3. Hej Anette!
    Besökte en trädgårdsvän idag, hon har ett jätteväxthus, och jag reagerade faktiskt över att det var stor skillnad på bladen. Fick med mig hem några spännande sorter, trots att jag redan hade mer än tillräckligt. Skulle bara ha några Aklejor.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvaraRadera
  4. Ja det är verkligen stor skillnad på bladverken! Tomatblad luktar ju så gott jag kan inte låta bli att fingra på dem :)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  5. Hej Anette!
    Visst har jag tittat på tomatbladen och konstaterat, lite fascinerat, att dom är väldigt olika. Men inte mer än så. Därför var det väldigt intressant att läsa ditt inlägg. Speciellt om "potatisbladen". Har haft några sådana sorter och märkt att dom, svala somrar, gett väldigt mycket. Har för mig att 'Outdoor Girl' är en sådan men kan minnas fel. Har inte haft den på många år. Nu ser jag fram mot kommande inlägg. Och jag ska direkt gå och spana in bladen på mina tomater.

    Ha det gott!
    /Anita

    PS! Jag odlade evighetstomaten 'Ponderosa' förra sommaren och har fortfarande ett gäng kvar som ligger som prydnader i en skål i köksfönstret. Nu smakar dom ingenting men dom pryder sin plats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anita, jag kan inte kommentera hos dig. Sidan vill ha speciell wordpress inloggning som jag inte har, bara så du vet. Har skrivit flera långa kommentarer som försvunnit och så orkar jag inte börja om.
      /Anette

      Radera
  6. När man som jag odlar dem i stora baljor jämte varann så blir bladens olika utseenden tydliga. Särskilt de med stora 'potatisblaffor' syns men också de med mindre och sirligare. Det är lätt att tro att det beror på gödning mm men det har jag lärt mig är just en tro...

    Spännande serie du startat :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  7. Härligt med tomater gillar doften av bladen och så många sorter det finns. Ha en riktigt trevlig helg kram Nins

    SvaraRadera
  8. Hej jag är Allison Howarts Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal bröt han upp med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskastare som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få honom tillbaka men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskastan och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad att jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett problem med förhållandet, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskramen som hjälpt mig med mitt eget problem. email: ogagakunta@gmail.com du kan maila honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall eller vad är han på +2348069032895
    1) kärleksspell
    2) Lost Love Spells
    3) Skilsmässa Spells
    4) Äktenskapsstavar
    5) bindande stavning
    6) Breakup Spells
    7) Förbanna en förälskad älskare
    8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
    9) vill tillfredsställa din älskare
    Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
    ogagakunta@gmail.com

    SvaraRadera