onsdag 9 november 2016

Vintergrönt

Nej, jag tänker inte på buxbomshäckar och barrväxter utan grönsaker förstås! 

Jag har inte lika stort sug efter sallader på vintern, men lite färskt då och då är ändå gott och känns lite vardagslyxigt. Jo, jag vet att det finns påsar i affären, men varför köpa när jag lika gärna kan odla själv och få pinfärskt. Eget grönt till julmaten. Det är grejer det!

Tills frosten slog till för en vecka sen har jag haft sallater att plocka både utomhus och i lilla växthuset, så backarna har jag inte börjat nalla av ännu.


Sådde vintersallat och pak choi i september som hunnit växa till sig rätt bra på 7-8 veckor innan dagarna blev för korta. Några småpurjo och självsådda portlak samlades ihop i en egen back från odlingen utomhus och en tuva rucola fick också följa med in. Den växer fortfarande fast det bara är nån plusgrad i växthuset.




Använder plastbackar som jag isolerar med tidningar. Rötterna kommer inte att bli så djupa så 15-20 cm jord räcker. Detta är vintersallat som jag gallrar efterhand som jag plockar några rosetter.





Pak choi är en superfavorit. Otroligt snabbväxande och krispig. Tål nån minusgrad. Använder den främst som wokgrönsak, men de här späda bladen går bra till sallad också.





Grönsaksbackarna står under ett upp-och-ner-vänt bordsstativ, så det blev enkelt att bygga ett litet tält över av dubbel väv och fortfarande lätt att komma åt och plocka. Har ingen värme på i växthuset utan räknar med att det klarar sig bra ändå även om det blir smällkallt.

Allt gott







22 kommentarer:

  1. Härligt odlande!
    Borde nog själv göra likadant, få igång salladsodling i september inför vintern, för jag köper inte sallat i affärerna den här årstiden, däremot rotfrukter och kål som får ersätta.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Härligt! Har också ett gäng bladgrönsaker under fiberduk i stora växthuset. Men min Pak Choi är inte i närheten av din! Vad gödslar du med?
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. I detta fallet ca 1/3 kogödsel som brunnit tre år. Är ungefär som kompost.
      Hade golvvärmen på ett par veckor i växthuset innan vi satte upp tältet av bubbelplast. Det gjorde nog sitt till.
      Kram Anette

      Radera
  3. Ja, nu sidder jeg jo og ser at jeg mangler et væksthus :-) Det ser spændende ud at du kan lykkes med at dyrke grønt i kulden - og jeg har fundet endnu en grund til at vi må købe et drivhus ;-)
    Hilsner fra Nana

    SvaraRadera
  4. Härligt att du fortfarande odlar :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  5. Visst är detta vardagslyxigt så att det förslår.

    SvaraRadera
  6. Jag förstår inte hur du klarar de små plantorna under hela vintern. Men du är en fantastisk duktig trädgårdsmänniska, så för dig är det nog inte så svårt.
    Kram från din bloggvän Anne-Lie

    SvaraRadera
  7. Gott med grönt! Kom på att jag har pak choi kvar i pallkragen ute..... Tror inte de mår så bra nu i snön!
    Ärtskotten i köksfönstret växer desto bättre!
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  8. Du är så väl förberedd med grönt! Jag vill gärna ha mycket grönt under den mörka årstiden men har tänkt att det är omöjligt när jag inte har värme i växthuset. Jag ska notera att jag ska så grönt i god tid nästa höst och prova att ställa det i glasverandan med mycket väv över, kanske det kan klara sig.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  9. Jag beundrar dig så för din energi och alltid ligga steget före. Själv har jag gjort nåt jag sa aldrig mer.... Jag har satt massor av lökar. Kunde inte låta bli när det var 90% på blomsterlandet Lökarna är fina och det kan bli bra i vår. Man ska aldrig säga aldrig tror jag efter detta.
    Ha nu en fin mitt i veckan
    Kram Meta

    SvaraRadera
  10. Du är så otroligt duktig på att odla och det är ju underbart att ha egna grönsaker. Lite avis är jag, men jag har inte riktigt ork, tid och intresse att fixa så mycket som du. Heja dig, du gör det bra!
    Ha det gott!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  11. Så otroligt härligt med egenodlat nu i November. Här har vi alldeles vitt utanför fönstren minus 4 grader.
    Så dina odlingar ger en längtan till kommande vår.
    Jag har inga grönsaksodlingar utan endast perenner så jag blir ganska avis på dig. Men jag har inte ditt intresse men skulle gärna vilja.
    Fast i drivhuset finns nu ingen plats. Förråd för utemöblerna.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  12. Det ser så gott och fräscht ut allting så man blir sugen. Jag har gjort rent ett antal så-krukor som jag ska använda snart. Jag har inte riktigt bestämt när jag ska sätta igång och försöka så lite ätbart grönt inomhus. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  13. Trevlig läsning. Jag odlar också sallad fortfarande. Saknar dock växthus, men istället har jag pallkragar med dubbel väv och bubbelplast. Vi hade -8 grader igår kväll, så jag undrar om salladen har överlevt. /Mia

    SvaraRadera
  14. Jag trodde inte det var möjligt att odla så pass sent på året. Kul att se och läsa om. Pak Choi har jag inte ens hört talas om men kanske testar jag det till sommaren.

    SvaraRadera
  15. Ja det borde man ju verkligen testa! Trött på de där smaklösa salladsbladen man köper nu...
    Ha en finfin helg!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  16. Hej! Jag har missat din blogg! Jättefin blogg verkligen! Så nu fick jag en till att följa! Jag hade tänkt skippa varmbänken i år och odla inne tills det är dags att fortsätta ute men nu fick du igång min inspiration med ditt inlägg om varmbänken. Kanske får bli en iallafall.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Urstarka Jag!
      Tack för kommentaren. Tycker inte inomhusodling kan ersätta varmbänken. Den känns som ett måste.
      Har försökt komma in på din blogg, men det bara står och snurrar. Så tråkigt att det inte funkar, men jag försöker igen vid tillfälle.
      Fin helg till dig också
      /Anette

      Radera
  17. Kul läsning! Och lyxigt att plocka eget. En praktisk fråga - använder du jord från dina land ute eller köpt påsjord? Egentligen är den egna jorden bättre tänker jag men jag vågar oftast inte använda den utan att sterilisera. Det är lite meckigt så därav frågan :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  18. Nej, jag orkar alltså inte hålla på att sterilisera. Har ingen sån ugn utan får i så fall använda bakugnen och att köpa jord ser jag som ett nederlag. Använder egenblandad utom till känsliga frösådder som jätteverbena. Det brukar gå bra, men är noga med att hålla undan sorgmyggor.
    /Anette

    SvaraRadera
  19. Så inspirerande det är att läsa om allt du odlar! Tack!
    /Petra

    SvaraRadera
  20. Bravo Anette så ska det gå till . . . . det vore väl konstigt annars när du har ett splitternytt växthus, gröna fingrar och hjärnan full av gröna ideér.
    Det är bara till att äta och må väl, där är jag grön av avund,
    när allt är färdigt och klart att ätas, hi hi ...
    Vi äter grönt väldigt mycket, det verkar bli mera 'testmat' för varje dag.
    Givetvis blir det mindre av den färska salladen, men det finns annat så klart.
    Trevlig helg kram/ Eva

    SvaraRadera