onsdag 30 november 2016

Julklappstips

Vill tipsa om tre böcker som jag verkligen gillar. Samtliga utkomna i år. 


Högaktuell är GRODDAR SKOTT OCH MIKROGRÖNT av Lina Wallentinson, nu när man börjar längta efter färskt på tallriken igen. Hur man groddar olika sorters frön, bönor, ärtor, linser och säd. Hur man odlar mikrogrönt och fräscha recept där allt kommer till sin rätt på fler sätt än bara att ligga på kanten av tallriken. Många och snygga bilder.


Nästa är en riktig tegelsten av TV-kändisen och älskaren av medelhavsträdgårdar Peter Englander. Den heter OM KONSTEN ATT ODLA DET OMÖJLIGA.
Här står det mesta om känsliga åtråvärda växter alla omskrivna i bokstavsordning. Man får veta odlingsförhållande, skötsel, hur man zonknäcker i olika odlingszoner, vinterförvaring och historik om växten. Själv är jag för tillfället rätt intresserad av matnyttiga träd som mullbär och valnöt, men man inbjuds verkligen att tänka i andra banor också och får många nya uppslag. En avdelning handlar om krukodlat och fikon står högt upp på önskelistan.




FLERÅRIGA GRÖNSAKER av Philip Weiss m.fl har jag tipsat om tidigare i år, men tål att nämnas igen. Det är den första boken i Sverige om just perenna grönsaker.  Det finns många fler att välja på än man kunnat ana, några känns igen men de flesta är nya bekantskaper. Författarna ingår i ett nätverk av permakulturodlare i Stjärnsund och har egen erfarenhet av växterna de berättar om. De har testat sig fram för att se vad som passar i vårt klimat. Boken inleds med några förklarande kapitel om bland annat permakultur, fördelar med fleråriga växter och rent praktiska tips. Största delen av boken är växtporträtt med fakta om växten, hur den odlas, härdighet, ätliga delar och hur de används, även bilder på var och en. Det finns en lista över plantskolor och andra möjliga inköpsställen där man kan hitta växtmaterial och fröer, samt en liten receptsamling. Helt enkelt en efterlängtad toppenbok.



Allt gott

18 kommentarer:

  1. Tre intressanta böcker! Groddar står lite då och då hos mig. Valnöt och fikon vill jag lära mer om och även permakultur. Undrar vilken bok jag ska önska mig? Tack för tips!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Vad kul med bra boktips, tack! Alltid intressant att få ta del av beskrivning av bra böcker av någon som verkligen har erfarenhet av odling :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Jag har börjat intressera mig mer för grönsaker genom alla fina tips på din blogg och Skillnadens, Boäng mfl. Särskilt kul med fleråriga. Men ska jag utöka får jag omdisponera i trädgården och den lösningen har jag inte ännu. Men jag kan ju kanske blanda in grönsaker som inte är så kinkiga i andra rabatter.
    Angående din fråga på min blogg om banan: Ja det är ett bananblad du ser på bilden. Har faktiskt fått bananer två gånger under åren. Men jag har Strelitsia också, som var ditt andra alternativ. Bilderna är inte från vårt växthus utan från vårt orangeri. Det är sammanbyggt med huset på ena kortsidan. Fullt isolerat (dvs husstandard) i golv (men betongsten ovanpå råsponten) och tak med isolerglas på tre sidor. Vi håller 10 grader på vintern med hjälp av en luftvärmepump. Maxhöjden är drygt 5 m och sidohöjden ca 2,5 m. Jag får göra ett inlägg någon dag och beskriva det.
    //Helene

    SvaraRadera
  4. Bra tips, de lät spännande! :-)

    Kraam Therese

    SvaraRadera
  5. Vilka fina boktips inför julen. Blev sugen på alla tre. Den om fleråriga grönsaker ska jag absolut lägga på min önskelista trots att jag har många böcker som jag inte hunnit ta mig an än. Min syster odlar mullbär, både vita och svarta, samt fikon i zon 4. Mullbär är bland det godaste som finns och när min dotter åt dem i somras vaknade hennes annars ganska slumrande trädgårdsintresse. :)
    Allt Gott!
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  6. Det finns många fina böcker och ibland är det svårt att välja, det är bra när man får böcker också. Jag fick Peters bok i höstas av Annica och den jag trånar lite efter är den sista du ger tips på.Få se om tomten har fattat det.hihi.
    Ha det gott i Advents tid
    Kram Meta

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Intressanta böcker du tipsar om.
    Ha det gott idag!
    Hälsningar
    AnnA

    SvaraRadera
  8. Fleråriga grönsaker är högintressant, fast inte nytt. Den boken önskar jag mig. Englanders bok fick jag tidigare men bara skummat,men det kan bero på mitt ljumma intresse för växter som måste fjäskas med. Alla har vi olika intresse så det är bra med varierade tips på julklappsböcker. Tack för tipsen.
    Ha det gott
    Luna

    SvaraRadera
  9. Intressanta böcker allihop! Men här är överfullt i bokhyllorna och gotlandsfamiljen har just rensat ut ett helt antikvariat från sina bokkartonger och hyllor så det får tyvärr bli något annat till tomtesäcken...
    Kram/Laila

    SvaraRadera
  10. Jättefina tips. jag vill ha alla. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  11. Tack för boktips! Fikon i kruka vore inte dumt, ska tydligen gå bra.
    Kram

    SvaraRadera
  12. Tack för tips! En uppskattad bok är alltid roligt att ge bort. "Om konsten att odla det omöjliga" låter som en bok som skulle passa D. Hon som älskar att testa nåt nytt och inte sällan lyckas med "det omöjliga".

    SvaraRadera
  13. Vilka fina tips! Önskelistan på hårda klappar börjar bli lång nu. Jag har bland annat önskat mig boken Gödsel av Tomten i år. :)

    SvaraRadera
  14. Spännande böcker och verkligen bra julklappstips! Tack för det!
    Trevlig helg!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  15. Tack för inspirationen...och så fint du har arrangerat bilderna ;))
    Ha det gott nu och njut av dagarna...
    Kram bia

    SvaraRadera
  16. Tack för tipsen.kul med lite ny läsning. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  17. Englanders tegelsten är den som jag skriver upp på önskelistan. Grönsaker i mängder har fått stå tillbaka för alla vackra perenner men framför allt växthuset.
    Men en liten bok om att odla grönsaker i säck skulle sitta fint dock :)

    Kram och må gott!

    //Veronica

    SvaraRadera
  18. bra tips på böcker och säkert fina bilder.
    Jag önskar mig alltid böcker och får alltid böcker, då blir jag glad och nöjd.
    Köper även böcker på Sekund Hand och loppisar, så om jag vill kan jag ha ett eget loppis snart, hi hi . . .
    Må väl kram/ Eva

    SvaraRadera