söndag 25 december 2016

Årskrönika 2016 januari till juni

Även om det faktiskt förekommer en del trädgårdsaktiviteter även i januari med vintersådder, fröbeställningar, förodling till varmbänk, odling av groddar och skott, så väljer jag att visa tulpaner som månadens bild.
Längtan efter färg och ljus är stor, liksom frasiga tulpaner.


Februari: På fönsterhyllan självsår sig malabarspenaten i blomkrukorna. Bara att dela och tacksamt ta vara på plantorna när jag ändå planterar om.


Mars: Varmbänken som startades i februari har börjat leverera pak choi och tatsoi.


April: Det finns en ny byggnad på tomten. Arbete med målning, el- och vatteninstallation pågår och växter flyttar in och ut.


Maj: Jag samlar nässlor till soppor, gödning och ohyrmedel. Hönsen visar stort intresse och återvänder flera gånger om dagen till emaljbunken för att sörpla näringstillskott. Det slutar med att jag laddar om bunken hela sommaren med färskt nässelvatten. Gracie (den beigebruna) som stått lägst ner i hackordningen sörplar mest, växer till sig och blir kaxig, avancerar i rang.


Redan i juni märks det att det kommer att bli en ovanligt fin odlingssäsong. Trots att jag sått betydligt mindre sallad än vanligt hinner vi inte äta undan.

Fortsättning följer...

Allt gott



19 kommentarer:

  1. Ser härligt ut på dina bilder! Tänk att hönsen växer av nässelvatten både psykiskt och fysiskt, man kanske skulle ha en stärkande slurk;)
    Trevlig fortsättning på julen!

    SvaraRadera
  2. Härligt med ljus och tillväxt. Håller med Merja - kanske ska fundera på nässelvatten även för egen del. Men först ska jag läsa frölistor för här behövs tomatfrön och sommarblommor.

    God Fortsättning! Carina

    SvaraRadera
  3. Har man trädgård finns det arbete året runt och särskilt denna vinter som är grön än så länge. Vi har en stor tomt med många träd och den gränsar till naturen, det finns alltid grenar och kvistar att ta bort och ogräset växer denna milda vinter. En varmbänk funderar jag på, du har inspirerat mig, vår, höst och vinter har jag mer tid att sköta och skörda. Sommartid får det växa som det vill och kan.
    God fortsättning på julen!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Hei!
    Det er så fint med sånne minneturer. Og så deilig at det ikke er så himla lenge til igjen at vi kan gå ut i hagen og ta med oss mat inn.
    Fortsatt god jul til deg! Anne

    SvaraRadera
  5. Trevligt att se året som gott. Ser fram emot fortsättningen. Ha en fin jul kram Pernilla

    SvaraRadera
  6. Åh vilken härlig tid du - och vi - har framför oss! Tycker det är så kul att läsa om dina höns och att en som var lägst i rang nu håller på att flytta upp tack vare näringsvattnet! Heja Gracie!!
    KRAM och GOD FORTSÄTTNING
    Susie

    SvaraRadera
  7. God fortsättning på julen och GOTT NYTT (odlings)ÅR!!!!!!
    Vi hörs. Kram

    SvaraRadera
  8. Visst längtar man efter färger igen i trädgården nu efter de mörka grå månaderna. Alltid lika intressant att läsa årskrönikor på olika bloggar.
    God fortsättning på julen!

    SvaraRadera
  9. God fortsättning!
    Alltid roligt med tillbakablickar! Jag säger som några andra här, kanske ska man ta sig en slurk nässelvatten!

    Hälsningar Agneta

    SvaraRadera
  10. Ett fint första halvår! God fortsättning!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Det är så trevligt att läsa om året som gått. Ska tag i den biten för egen del nu. Man lär sig så mycket och minns det man glömt tack vare bilderna. Busken på stenen i julkalendern hos mig är en Krypoxbär Cotoneaster radicans 'Eicholz'. Väldigt tacksam och kryper så fint över stenarna helt av sig själv.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  12. Ja men alltså du är ju för duktig med dina årskrönikor. Så roligt att läsa.
    Jag är usel på det. Har försökt nåt år men nej det är inte min grej.
    Ha det gott i mellandagarna och god fortsättning snart är det ett nytt år och vad allt det innebär så spännande.
    Kram Meta

    SvaraRadera
  13. Tänk att hönsen gillade näringsvattnet! Smart att inte göra så stor laddning för doften är ju inte precis god! Jag tänker varje vår att i år ska jag samla nässlor till gödselvatten men der blir aldrig av! Galet!
    Jag älskar dina höns och sitter och ler bara jag ser dem på bild. Fint att den lilla försiktiga hönan växte till sig!
    Roligt med en årskrönika!
    Ha det fint i mellandagarna!
    Kram / Maria

    SvaraRadera
  14. Jag längtar också efter tulpaner! Nu är det snart dags för den första buketten för mig!
    God fortsättning!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  15. Underbara tulpaner! Tänk, snart är vi där igen. :) Låt oss hoppas på ett fint odlingsår 2017.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  16. Nu längtar jag också efter vårens första krispiga tulpaner :) Om bara ett kort tag är vi där igen, när jorden doftar o fåglarna låter på ett speciellt sätt :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  17. Härliga bilder från året som gått, att minnas och att glädjas åt, men också som en vitamininjektion inför året som komma skall. Härligt med Gracie som växer sig stor och stark på nässelvatten. Förståndig flicka! :) Tulpaner är alltid underbart och kanske allra finast i januari när man längtar som mest efter färg och grönska..... Det känns att vi går åt rätt håll nu och det är så gott!
    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  18. Vilka vackra tulpanbilder! Så skirt. Önskar att du höll fotokurser. Jag skulle skriva upp mig på en gång :)

    Kronan du gjorde till nyår blir jag jättenyfiken på. Hoppas att du lägger upp en bild. Jag är lite sugen på att ta in lite grenar och på att kanske driva någon av penséerna redan nu.

    Här blev det inte så mycket trädgårdsstök i går. Hamnade i solstolen.

    Ha en fin dag!
    Linda

    SvaraRadera
  19. I think this is one of the most significant information for me.
    And i’m glad reading your article.
    But should remark on some general things, the web site style is perfect,
    the articles is really great : D. Good job…
    หนังเพลง

    SvaraRadera