onsdag 14 december 2016

Flexibelt växthus

Växthuset har fyllt ett år och det känns som ett bra tillfälle att summera. Blev det som jag tänkte? En av de viktigaste sakerna var att få det så flexibelt som möjligt. Odling i första hand, men det finns ju så mycket mer man kan ha ett växthus till... ja det ska finnas möjligheter till både det ena och det andra. Har underlättat genom att sätta hjul på bord och bänkar så att de är lätta att flytta runt, dubbla eluttag på samtliga väggar, två vattenkranar och två golvbrunnar. 

Att städningen skulle ta sån tid var ett streck i räkningen. Mängder av insekter hittar in, men inte ut. Skräp samlas i fönsterprofilerna och behöver helst rengöras varje vecka.

Att montörerna inte har fått växthuset tätt är fortfarande ett stort bekymmer. På de två ställen som är lämpliga att placera radion är det oftast pölar, liksom mitt i huset där jag gärna vill ha ett litet korgbord att ställa saker på som blickfång. Eftersom jag glömde flytta bordet i höstas när det började regna har det fått en stor mögelfläck och en gång har det blivit kortslutning i lampan. Sånt här är förstås tröttande och onödigt, särskilt eftersom montörerna varit här och tätat två gånger efter bygget, men jag får nog ta tag i problemet igen. Känns motigt.

Men själva flexibiliteten är jag nöjd med.

Plantorna fick flytta in långt innan allt var färdigt.


Drygt 60 kg tomater blev det av alla möjliga storlekar och färger.  Alla planterade i 20 liters murarhinkar och uppbundna med käppstöd för att vid behov kunna flytta runt.


Det kändes först ovant med en ny byggnad längst bort i trädgården så vi lämnade ljuset på för att vänja oss. Nu har vi gjort en grej av att ha slingor tända året runt, för att det helt enkelt känns trevligt när man tittar ut.


Över huvud taget är det bra fotoljus i växthuset och morgonkondensen är kul att leka med som filter. Älskar det naturliga ljuset och södra halvan är vikt för fotojobb. Jag kan enkelt flytta runt och leta rätt ljus.


En helg funkade växthuset som pop-up butik och odlingsborden blev inklädda med lakan,  arbetsbordet blev inslagsdisk.


Andra halvan blev kransverkstad (Det är inte jag på bilden).



Odlingsborden blir enkelt middagsbord om man sätter ihop dem.


Buffé på en annan bänk.




Nu fyller ett innertält av bubbelplast ut platsen där matbordet stod och en liten fläkt med frostvakt håller värmen i vinterförvaringen.

Jul och trädgårdsmöbler har flyttat in i andra halvan.

Och mitt i alltihop odlas det lite vintergrönt.


Egentligen är det väl bara en säng som fattas. Får fundera på hur jag ska lösa detta...

Allt gott
 
















26 kommentarer:

  1. Det ser så fint ut, så det är verkligen synd med läckagen. Kan inte annat än tycka att det är riktigt dåligt! Hoppas du får rätsida på det.

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt växthus du har, tänk så mycket du har använt det till olika saker under året. Trist att montörerna inte fått det tätt, det är ju inte bra för småplantor med drag....och putsa alla fönster, blir jag trött på bara jag tänker på det.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Låter som du lyckats bra med att variera växthuset efter behovet. Bra med hjul på bord och soffa! Så tråkigt att höra att du fortfarande har problem med läckaget. Ren skam från växthus företagets sida!!!
    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt att du lyckats med att använda växthuset till så mycket :) Det kräver kreativitet och det verkar du ju ha i överflöd :). Sorgligt att du fortfarande inte har fått det tätt, det är ju ingen vidare reklam för företaget så de borde ju verkligen se till att ta tag i detta omgående samt att du bör få en rejäl kompensation! Ser riktigt fint ut med dina granbockar påvar sin sida ingången :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  5. Det är så fint i ditt växthus! Problemen med tätningen hoppas jag att löses.
    Säng, ja, varför inte!!
    Kramar Karin

    SvaraRadera
  6. Nästa års stora projekt är att komma till skott med växthuset. Suger i mig allt och tar tillvara på hur jag kan tänka och hur växthuset ska passa mina behov.
    Anette

    SvaraRadera
  7. Ditt växthus är så fint och så mycket olika saker du använt det till redan. Kreativt, trevligt, smart och produktivt. 60 kg tomater det heter duga det. Wow! Så ledsamt att montörerna inte lyckats få det tätt än. Dåligt och skämmigt rent ut sagt. Hoppas du får någon slags kompensation för detta för själva tanken med ett växthus är ju att det ska vara tätt för väder och vind när så behövs. Vackert är det i alla fall både inifrån och utifrån och bockarna vid entrén är ju bara för fina.
    Allt Gott!
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  8. Passar på att önska dig en GOD JUL. Jag styr kosan mot Afrika i dag och är hemma till mellandagarna igen.
    Kram Eva Linnea

    SvaraRadera
  9. Du lämnar inget åt slumpen och jag förmodar att du kommer att göra något åt läckan också, växthuset är ju stort och kostar en slant så det bör vara tätt. För övrigt kan jag bara säga att växthuset är en dröm, så genomtänkt och välordnat.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  10. Såå härligt mysigt det är hos dig och du har ju sån koll på hur allt ska vara. Tänk på att sätta sängen där det inte droppar in då för annars får du ju en vattensäng, är inte säker på att det är det du tänkt dig. hihi
    Ha det gott i slutet av veckan
    kram Meta

    SvaraRadera
  11. Vilket stort och fint växthus du har! Imponerad! Påminner lite om det "Ernst" byggde i somras, om än i lite mindre skala!
    Trist att det inte blir riktigt tätt, hoppas att du får rätt på det!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  12. Flexibelt så det förslår. Flexibiliteten har du själv skapat så därför fungerar den oxå. Men, man ska ju inte behöva göra allt själv utan fullvärdiga insatser ska oxå kunna förväntas när man köper tjänster. Ha de gott så här inför jul!

    SvaraRadera
  13. Som tur är har ditt växthus varit mest till glädje på många olika sätt. Jag har också en ljusslinga som lyser året runt i mitt växthus, nu förstärkt med en adventsstjärna. Har möblerat bl a med en pinnsoffa, där sover jag allra bäst, ja typ en middagslur. Kan varmt rekommenderas.
    Kram

    SvaraRadera
  14. Så bra med en utvärdering efter ett år med växthus, både på ont och gott för alla som står i begrepp att skaffa ett växthus av den här typen. Du har fått till det bra med flexibla och kreativa lösningar och för dig som odlar mycket måste det vara drömmen. 60 kg tomater! Inte dåligt. vad blir det då inte nästa år?
    Ha det gott!
    Luna

    SvaraRadera
  15. Åhh, jag kan inte se mig mätt på ert fina hus! Så vitt och fräscht (även om det tydligen har brister också) och så gott om plats. Jag tror vi såg det från vägen då vi åkte från Tyrolen sist (eller?).
    Vårt är också fint, men saknar ju el och ser inte så "rent" ut. Snyggt på kvällen med belysning - vilket jag också skulle velat ha. Men, men jag är glad ändå. Och igår kom Impectakatalogen, så nu börjar drömmarna om våren. Ha en fin helg! / Britt

    SvaraRadera
  16. Så bra att det blivit nästan som du tänkt dig. Så ska bara de sista orosmolnen bort. Ju större desto mer möjligheter och flexibilitet. Ser väldigt mysigt ut alltid på dina bilder. Vi har också vårt växthus i andra änden av tomten med belysning. Jättemysgt.
    //Helene

    SvaraRadera
  17. Du har verkligen ett bra växthus som kan användas till mycket. Mitt växthus är lite mindre , men om jag haft större plats hade jag gärna haft ett som ditt. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  18. Härligt växthus du har!
    Det där med att få ett tätt tak är inte helt enkelt. Vårat läcker också på ett par ställen, men vi har ju ingen leverantör att skylla på ;)
    Trevlig helg!
    Lena

    SvaraRadera
  19. Vilken härlig summering. Sen är det ju massor av praktiskt tänk för mig att ta med när jag tänker och planerar för växthus. Hur gjorde ni med glas och isolering? Har ni valt isolerglas? Jag funderar på plast som har bättre u-värde.

    Ha en skön sista adventshelg! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lyckades inte skaffa mig tillräcklig information om de olika glaskvalitéerna och vilken inverkan det skulle ha i förhållande till mina behov. Isolerglas hade dessutom kostat ytterligare 40.000.
      Eftersom mannen plötsligt kom på att lägga in golvvärme i gjutningen, ångrar jag att jag inte kostade på isolerglas också, särskilt eftersom jag använder växthuset både till förvaring av växter och för fotografering på vintern.
      Övervägde plast till taket, men avråddes av säljaren. Det är ju både en utseende- och miljöfråga också.
      Lycka till!
      /Anette

      Radera
  20. Växthuset är så vackert! Tråkigt att det varit så svårt att få det tätt för inte är det roligt att få saker förstörda och inte kunna utnyttja utrymmet precis som du själv vill!.....och jättefint har det också blivit utanför som du visade för ett tag sedan med gräsrundeln och gruset som binder ihop med det andra. Mycket jobb, men också mycket glädje!
    En fin helg önskar jag dig!
    Birgitta

    SvaraRadera
  21. Hej!

    Grattis på växthusdagen :) Det måste vara så härligt att bygga växthus nummer två och kunna förbättra det som inte var optimalt i det första. Trist bara att det inte är ordentligt tätt än. Blir impad av dina smarta mobila lösningar. Och av storleken. Angående problemet med insekter. En vän till mig sätter små genomskinliga fyrkanter i sina fönster. Jag är inte säker på de håller insekter borta eller om de fångar upp insekterna. Men hon är väldigt nöjd.

    Älskar bilden med pelargonen bakom immig ruta.

    Ha en fin helg!
    Linda

    SvaraRadera
  22. Vilket underbart växthus ni har, väldigt flexibelt verkar det som och kan användas till mycket. Ha det fint. CArita

    SvaraRadera
  23. Vilket fantastiskt växthus! Jag förstår att det måste var rena drömmen att få jobba i det. Trevlig helg

    SvaraRadera
  24. Nytta med nöje som man säger...härligt!
    Vinterkram från Titti

    SvaraRadera