fredag 9 december 2016

Tomatklubben

Lika överraskad som jag blir varje år när jultidningsförsäljerskan dyker upp på hösten när det känns långt till jul, lika överraskad blir jag när Tomatklubbens frölista dyker upp mitt i julstöket. Fast det är ändå som att få en julklapp i förskott. Jag ligger väl helt enkelt lite efter hela tiden.


Tomatgurun Åke Truedsson är pappa till Tomatklubben och håller igång en enorm fröbank med sorter från världens alla hörn. I år finns det 669 olika att välja på. Förutom själva frölistan brukar Åke dela med sig av sin klokskap. 

För min del är de ryska sorterna bland de mer intressanta eftersom de har god härdighet och ofta blommar tidigt eller väldigt tidigt. Jag eftersträvar att i alla fall 90% av skörden ska hinna mogna på plantan. Då blir de som godast. 

Brukar testa tre-fyra nya sorter varje år och är de riktigt bra tar jag egna frön och håller de inte måttet i fråga om avkastning, smak eller friskhet så sparar jag hel enkelt inte på dem. 

I fjol testade jag 'Eva' en mycket tidig frilandstomat som visserligen levererade men samtliga tomater fick bruna uppsprickande stjärnor även de som jag gett bort till bekanta. Så det är inte alla gånger det lyckas.

Bättre gick det då med busktomaten 'Admiratelskij' som var mycket tidig och levererade hyggliga tomater hela sommaren. Den kommer jag att sätta även i år.

I mellandagarna ska jag lägga mig på soffan med hela katalogen, katten på magen och en stor mugg te och börja med att läsa igenom listan under Busktomater. Brukar göra en första preliminär önskelista genom att stryka under de mest intressanta. Sen går jag igenom övriga kategorier och fyller på några sorter med kul färg eller form. Till sist gör jag en slutgallring. Jag vill ha olika smaker, storlekar, former och färger. Jag vill också ha tomater som är lättpollinerade och kommer igång snabbt på våren, några för växthuset och några för utomhusodling. Att de ska vara friska och motståndskraftiga är också viktigt. 

I detta läget har jag god hjälp av min egen frölista från i fjol  där jag skriver in kommentarer efter hand, länk i högerkanten.

Allt gott





 








18 kommentarer:

  1. Roligt! jag har ingen tur med tomater eller kanske skickligheten inte är som den ska. Får små skördar och så mognar dom aldrig. kanske man ska läsa på som sagt så man får tidig sort. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Röda jultomater! Synnerligen passande så här års :)
    Man blir verkligen inspirerad nu när man surfar runt bland trädgårdsbloggar och tittar på bilder och läser vad alla har haft för projekt och erfarenheter från säsongen som gått, så efter helgerna blir det allt till att börja planera inför nästa säsong.

    Låter som en bra plan att skriva upp allt man har på önskelistan för att sedan gallra ur ju närmre våren man kommer och spara det som man i slutänden inser är realistiskt att orka och hinna med.
    Tomater brukar vi bara ha någon planta av i växthuset, kanske jag skulle ta och läsa på och sedan prova några olika sorter i år. Det får iallafall skrivas upp på min önskelista, så får vi se om det står kvar när våren kommer :)

    Ha en fin helg!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  3. Svårt att tänka på tomatsådd redan. Fast tiden går snabbt nu. Tack för tipsen. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  4. Önskar dig en skön stund där med katten, muggen med te och hela tomatlistan. Spännande att höra vilka nya sorter det blir i år.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Det är ju extra intressant att frossa i katalogen när man odlar så mycket tomater som du gör. Nästa år köper jag nog 10 plantor, men det är ju väldigt frestande med alla olika sorter man kan få tag på om man sår....
    //Helene

    SvaraRadera
  6. Jag köpte plantor hos Åke i våras och satte i stora terrakottakrukor. Jag fick bra utdelning på de 4 frilandssorterna. En påse har jag kvar i frysen. Det ska bli tomatsås när barn & barnbarn kommer på besök i mellandagarna.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  7. Jag sår oftast inte några tomater själv, brukar köpa en o annan planta :) Kul är det däremot att ta del av andras erfarenheter och synpunkter på olika sorter, ibland kan man ju faktiskt få tag i ovanliga plantor på växtmarknader :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  8. Vad det låter mysigt. Med katten på magen och Tomatkungens frölista som lektyr. Jag var med i tomatklubben ett tag, men man borde kanske gå med igen.
    Mina tomater som skulle hålla ända till våren, verkar hålla vad de lovar. Jag har en kvist hängande i köket med flera fina tomater. /Britt

    SvaraRadera
  9. En påminnelse om våren i mörkaste december - så underbart härligt med fröer. Ha en fin tredje advent!

    SvaraRadera
  10. Vilken lista att välja från! Häftigt! Lässtunden låter väldigt mysig. :)
    Tyvärr är det bara jag som tycker om tomater hos oss, så här blir det bara fyra plantor per år.
    Önskar dig en fortsatt fin helg!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  11. Jag älskar att odla tomater och letar nya fröer varje år. Tomatklubben låter verkligen som något för mig. En hel frölista med bara tomater, vilken dröm. Var inne och tittade och kommer att gå med jag också. Tack för tipset.

    Ha en fin adventsöndag!
    /Anita

    SvaraRadera
  12. Kärt besvär - som jag avstår från i år! Kommer att prioritera sådd av sommarblommor och perenner och överlåter åt en bloggkompis att dra upp tomatplantorna. Hon ska även få välja både sorter och plantor åt mig - ett experiment.
    Här har vi fått massor av snö det senaste dygnet. Men lite vårarbete hann jag med under de varma dagarna i veckan som var:-)
    Kram

    SvaraRadera
  13. Där klack det till i hjärnans irrgångar... Det var flera år sedan som jag var med i tomatklubben. Men listan var ju så spännande. Får nog gå med igen. Tack för påminnelsen.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  14. Spennende med frølister på denne tiden av året!

    God helg!

    SvaraRadera
  15. Här har det snöat hela helgen, så tomatsådd är nog det sista jag tänker på. Du är ju så hängiven i ditt odlande så jag förstår att du redan nu börjar planera och längta!
    Ha en fin kväll!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  16. Oj, vad du gör mig sugen att odla tomater! Jag som bara brukar ha en eller två plantor som knappt ger någon skörd.
    Tackar för boktipsen i tidigare inlägg, en av dem har jag nu beställt som julklapp till svärsonen. Hoppas det blir bra!
    Önskar dig en fin vintervecka.

    SvaraRadera
  17. Vi missar inte Åkes föredrag på trädgårdsmässan. Dottern är med i tomatklubben och brukar beställa frön av honom, det blir ofta något nytt spännande, som jag får plantor av.
    Hade missat din frölista, skall titta igenom för tips.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  18. Tänk att Tomatklubben finns kvar! Där var jag medlem för många år sedan och köpte massor med roliga tomatfrön :) Saknar odlandet lite, men det går inte så bra ihop med husbilslivet...
    Ha det gott!

    SvaraRadera