onsdag 29 juli 2015

Trädgårdsmoppen

Motorintresset i huset är stort och det spiller över lite även på mig, så i våras köpte jag mig en gammal trädgårdsmoppe. Hittills har jag i och för sig inte lyckats köra många sträckor utan att få stopp, men nu hoppas jag att Mannen fått ordning på den så jag slipper gå hem från mina utflykter.



Varma dagar är det helt perfekt att ta en liten svalkande tur till Södra filialen dvs min pumpaodling hos svärfar ett par kilometer bortåt. Jag har en liten släpkärra att hänga på också som du får se en annan dag. Ser framför mig hur jag till hösten kör hem med en jättestor halloweenpumpa som fyller hela vagnen. 
- Hur ska du få upp den då? Undrade en praktiskt lagd vän med ett leende på läpparna. Få upp den… hm… kände hur drömmen sprack som en våt såpbubbla mitt i nyllet… Okej, det kanske blir många små pumpor att köra hem istället, men den drömbilden känns på nåt sätt inte lika effektfull.



Till  buketterna räcker det med en äppelkorg och nu är dikena fyllda av dessa tacksamma vresrosor som bara blommar och blommar. Än så länge är vägrenarna inte klippta, men antagligen bara en tidsfråga innan en del av buskarna ryker så jag frossar.




Ha det gott

34 kommentarer:

  1. Jag kan absolut se din drömbild där du kommer farande på trädgårdsmoppen - och jättepumpan är med !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  2. Det är en läcker trädgårdsmoppe du införskaffat. Jag kör oxå "trädgårdsmoppe", elmoppe av något annan modell. Tyvärr har jag ingen släpkärra att hänga på.

    SvaraRadera
  3. Kan redan nu i min fantasi, se dig komma farande på den underbara moppen men en släpkärra full av solgula och orangea pumpor. härligt!
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  4. Den doften är förförisk! Vill gärna se en bild på hela ekipaget. Och den kommentaren från vännen triggade jag-ska-minsann-mänschan i mig. Ser en presenning, plast, säckväv dras in under pumpan med hjälp av 'någon'. Någon får sen hjälpa till och dra pumpan till kärran och där baxas den uppför ett par brädor. Allt kan underlättas om det finns ett 'spel' som kan göra tungjobbet. Flyttade min gigantiska rhododendron så. Den fick sen lyftas på ny plats med kran ;) Ibland hade det varit skönt att tysta den sidan i mig.

    Lycka till! Carina

    SvaraRadera
  5. Vilken underbart vacker moppe! Du får be någon hjälp med pumpan den dagen du ska ha hem en jätte :) Tills dess får du skörda så mycket annat som du kan :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  6. men vilken fin... och så gulligt med korgen där bak!

    SvaraRadera
  7. Vilken härlig moppe.....och vad praktiskt att ha ett släp till! I vårt uthus står en så fin klarblå liten släpvagn som husets förra ägare fäste bakpå sin stora jordfräs när han åkte iväg för att hjälpte vänner och bekanta att fräsa i trädgårdslanden. Fräsen försvann innan vi övertog huset, men släpet står kvar. Vresrosorna doftar sååååå gott! Har funderat på att gräva upp en sån där liten dikesplanta och flytta in den i vår trädgård.
    Klart att du ska ha en stooooor pumpa. I och urlastning löser sig säkert!
    Kram
    Birgitta

    SvaraRadera
  8. Nämen så fin! Kan se dig komma susande på grusvägarna. Ja, nu vet jag ju inte om du bor vid någon grusväg men det är så jag ser dig! Kram Merja

    SvaraRadera
  9. Nämen så fin! Kan se dig komma susande på grusvägarna. Ja, nu vet jag ju inte om du bor vid någon grusväg men det är så jag ser dig! Kram Merja

    SvaraRadera
  10. Nämen så fin! Kan se dig komma susande på grusvägarna. Ja, nu vet jag ju inte om du bor vid någon grusväg men det är så jag ser dig! Kram Merja

    SvaraRadera
  11. Vilken härlig idé! Nu blir jag bara sååå himla nyfiken på kärran? Håller du på att måla den kanske hust nu? Med rosor på?
    Det kommer i varje fall se läckert ut när damen blåser med släpkärran bakom moppen med en jätttepumpa i ;-)))!
    /Anja

    SvaraRadera
  12. Det var en fin Moppe!!
    Har en Moped intresserad make som i bland får upp mej på sadeln på en av hans gamla moppar för en tur.
    Ha de bra
    Mariana

    SvaraRadera
  13. Vilken cool hoj!! Kan se dig tuffa förbi på denna med pumpan därbak! Klart att du klarar att få upp den, rulla den på en planka eller nåt bara!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  14. Vilken skönhet!! Ja, jag tittar på bilden av dig också givetvis...Och har du väl fått en sån klenod i huset, som moppen, ja men då är väl också en jättepumpa en baggis...Man ska aldrig se hindren utan möjligheterna...*blink,blink*...
    Sen blir jag precis lika lycklig som du över dessa rosor som förgyller både trädgårdar och ängar, ibland. Här har jag två stycken som får pryda sin plats vid huset, trots att en del rynkar på näsan och tycker att det inte är någon "riktig" ros. Klipper ned dom helt med jämna mellanrum, de blir ju fula med åren. Älskar doften när man tar in dom, även om deras tid då är kortlivad.
    Sen blir jag lite fundersam när jag ser dina bilder...eller jag mer konstaterar, det är hos dej solen är...för här har det regnat så jag tror inte jag varit med om maken!
    Ha det så gott vännen, och jag blev jätteglad för din mejl!
    Kram kram

    SvaraRadera
  15. Vilken söt moppe. Hoppas du får upp pumpan (en riktigt stor en) på vagnen där bak när det blir dax. Jag ser framför mig hur ekipaget med dig på moppen ocj jättepumpan i bak skulle se ut. En härlig, glad och lite mäktig bild! Vad skönt det är att vägkanterna inte slås direkt utan att de får blomma så att, humlor, bin och fjärilar kan leva där i denna i alla fall lite ängslika miljö. Det glädjer mig och om de sparar lite av de nu så vackra vresrosorna så får ju småfåglarna lite gott till hösten. Man kan ju hoppas.
    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  16. Nämen gudars vad läckert!!! Och du måste bara visa vagnen sen också! Återstår att se hur du gör med bautapumpan ... 😉

    SvaraRadera
  17. Så mysigt det låter, och så trevligt det skulle vara att möta dig i dikeskanten med den fina mopeden. Hos mig är vägrenerna klippta.
    Kram!

    SvaraRadera
  18. Åh, vilken fin gammal Monark! Perfekt att köra ut på små turer och kolla in naturen. Klart att du får upp jättepumpan på kärran, svärfar får väl hjälpa dig.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  19. Vilken fin moped, och vilken perfekt idé med en trädgårdsmoppe, det ska min med få bli:) Skulle gärna vilja se vagnen också:)
    Vacker bukett!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  20. En sån fin gammal raritet du har! Förstår att du gillar den och ser verkligen framemot ditt pumpasläp. Själv kör jag en italiensk vespa - himla roligt är det!

    Kram Cathrine

    SvaraRadera
  21. Låter härligt att susa omkring på en trädgårdsmoppe! Att sen ha en korg fylld med blommor gör ju inte saken sämre.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  22. Vilken fin trädgårdsmoppe kan riktigt se hur du susar fram med kärran fylld av härligheter ;)

    Fin kväll önskar jag dig
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  23. Så härligt det måste vara att åka runt på den :) super fin ! Kram Malin

    SvaraRadera
  24. Så du har en trädgårdsfilial, så praktiskt och fin moppe. Liksom rugosabuketten.
    Kram

    SvaraRadera
  25. Verkligen jättefin moppe! Så härliga bilder :) Håller med Carina, klart du måste ha en stor pumpa med dig så småningom. Tänker mig en bräda, typ landgång som du helt enkelt rullar upp pumpan på.

    SvaraRadera
  26. Snyggt! (vi har trampcykel... segelbåt och sånt :)

    SvaraRadera
  27. En alldeles underbar moppe. Kan se dig susa fram på soliga vägar.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  28. Vilket praktiskt fordon, en sådan borde jag verkligen skaffa mig. Här finns inga allmänna kommunikationer så vill jag förflytta mig så är det apostlahästarna, cykel eller bil som gäller.

    Kram!

    SvaraRadera
  29. Så häftigt med en trädgårdsmoppe. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  30. Det är klart att du får upp en jättepumpa. Om du bara vill tillräckligt mycket. Men det vore roligt med bildbevis. / Britt

    SvaraRadera
  31. Vilken gullig moppe! Vill ha!
    Allt gott!
    Laila

    SvaraRadera
  32. Askungen på moped :) den bilden fick jag i mitt huvud. Hon hade väl pumpavagn? Åh vresrosor doftar ju helt underbart. Lycka till med ditt fina fordon!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  33. Jag trodde det skulle handla om någon städgrej, en mopp helt enkelt. Men kopplingen till trädgård kändes... underlig, men inte osannolik för vad du skulle kunna hitta på =o))
    Ja, och en moppe är ju härligt! Attans många år sedan jag körde en... men kan ännu minnas känslan av fart, även om den kanske inte gick så fort...
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  34. Wooo,den är ju underbar ♡ ...
    Ha det så gott & kör försiktigt!

    SvaraRadera