söndag 14 februari 2016

Tomater 2016

Tomater är ju så kul, faktiskt ett måste för mig och utbudet enormt. Strategin är att satsa på ett par säkra kort med hög avkastning för växthus, några väl beprövade busktomater utomhus och sen fyller jag ut med roliga nya sorter. Eftersom jag odlar i växtzon 4 blir jag alltid extra intresserad när det står "mycket tidig" i beskrivningen, men så ska de ju vara goda och helst ge mycket också. Några saknar bilder.
 

UTOMHUS
Ampeltomat 'Tumbling Tom Red', Impecta, Åke Truedsson
Ampeltomat 'Tumbling Tom Yellow', eget frö

Busktomat, låg 'Sub-Artic Plenty, mycket tidig, Runåbergs

Busktomat gul 'Taxi', eget frö

Busktomat 'Admiratelskij', röd, mkt tidig 1,5 m, Åke Truedsson
Busktomat 'Eva' röd plattrund, mkt tidig, bäst på friland , Åke Truedsson
'Bloody Butcher'extremt tidig, röd, plattrund med tjockt skal, ca 1 m, Sesam

I VÄXTHUSET
Plommon, röd 'Principe Borghese', Impecta
Körsbärstomat 'Black Cherry', Impecta
Bifftomat 'Buffalo Steeak', Impecta

Busk, röd 'Ace55VF', odla.nu

Pärontomat 'Indigo' Pear Drops, Impecta

'Paola'
F1, tidig, Impecta




INOMHUS
Har du nån favorit?

Allt gott

34 kommentarer:

  1. Oj, här var det en hel del som jag inte har testat! Står i beredskap att så årets tomater idag, men jag ska nog fylla på med några av dina favoriter, måste bara läsa lite mera om dem!
    Hoppas du får en fin hjärtansdag!
    Laila

    SvaraRadera
  2. En del har jag provat. De andra ska jag skriva upp namnet på inför trädgårdsmässor. Det är alltid roligt att få tips.
    Å. Truedsson har ju en del från kalla orter som bör passa oss i zon 4.
    Hoppas vi får en god tomatsäsong. / Britt

    SvaraRadera
  3. Ja det finns många att utforska. Hade en busktomat som inte alls var bra i förra året. ska nog satsa på vanliga tomater i år nu när tiden är knapp att sköta dom.Får höra hur dina var till nästa år.Lycka till
    Ha en fin alla hjärtans dag
    kram Meta

    SvaraRadera
  4. Så härligt med tomater. Jag köpte fyra olika sorter i år. Får se vad det blir av det. Ha en fin alla hjärtans dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  5. Så härligt med tomater. Min dotter förser mig med plantor av nya sorter varje år. Black Cherry och Indigo är favoriter. Bifftomaterna lyckas jag inte med, de ruttnar innan jag hinner skörda. Hade en liten blåbärstomat förra året, som var riktigt god.
    Ha en fin alla hjärtans dag / Marika

    SvaraRadera
  6. Jag måste vänta ett tag till med att sätta tomater... har inget växthus att ta ut dem till så jag måste hålla mig. Sätter dem för tidigt varje år ändå och därför blir de ibland lite rangliga. Upptäckte att det finns en riktig tomatentusiast här i kommunen som säljer plantor som nästan är gratis. Hon har ungefär 50 sorter så jag sätter enbart säkra kort och sedan fyller jag på med de spännande sorterna hos henne med

    SvaraRadera
  7. Så spännande med så många! Jag sådde i går, men hade bara en enda nykomling och dessutom många fröer som var 5-6 år gamla, så det blir spännande här också när det gäller vilka som orkar gro...:-)
    Kram Elin

    SvaraRadera
  8. Provar också varje år några nya tomatsorter. Black Cherry är en av mina favoriter som får fortsätta hänga med, den är så söt och god i smaken.
    Indigo Pear drops och de mycket tidiga sorterna du hade måste jag notera, de såg intressanta ut.
    Fin alla hjärtans dag! /Malin

    SvaraRadera
  9. Här hemma blir det Gardeners Delight i växthuset och eventuellt någon busktomat på friland. Det senare beror på om jag har någon plats i pallkragarna. Black cherry är annars en favorit. Jättegod! Tack för tipset på Wilma. Den ska jag hålla utkik efter.
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  10. Jösses vad många sorter och jag antar att du har mer än en planta av varje också. Instämmer i lovorden från andra när det gäller Black Cherry. Min favorit. Testar i år också att så Piennolo och så brukar jag köpa några (för mig) nya sorter på Lisebergs trädgårdsdagar. Du får återkomma med smaktest i sommar. Skulle vara intressant.
    Hälsning Helene

    SvaraRadera
  11. Har slutat med tomater, jag hinner knappt få de att mogna på friland...:( Men de riktigt tidiga sorterna skulle man kanske prova av den anledningen :)Men sen när växthuset finns i mer än i mina drömmar då j-lar ;)
    Ha en skön söndag och en trevlig alla hjärtansdag !
    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera
  12. ...och jag får nog ta till skämskudden ...har inte odlat tomater på flera år. Egenodlade tomater är nog bland det godaste man kan äta och det finns ju faktiskt färdiga plantor att köpa.

    SvaraRadera
  13. Bra med lite tomattips! Saknar mitt växthus så mycket och att odla tomater utomhus förra sommaren gick helt åt skogen :)
    Ha en fin söndag!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  14. I år, i orangeriet, får det nog bli några tomater... jag älskar inte tomater, men mannen och dottern gör och jag tänker att de nog kan trivas där inne. Eller hur?
    En fortsatt härlig söndag önskar jag dej!

    SvaraRadera
  15. Så fina tomater och dom smakar så mycket bättre när dom är "hemgjorda"! Tyvärr har vi ju inte något växthus och det går inte att få hit något heller, svårt med berget! Men de gånger vi har tur att få tomater som är hemodlade så känner man ju den otroliga skillnaden mot dom köpta, det går inte att göra en jämförelse ens på samma år!
    Kramar
    Agneta

    SvaraRadera
  16. Jag tror att jag satsar på "ärttomaterna" i år med.../Lilla gumman

    SvaraRadera
  17. Har tyvärr inget växthus längre men några sorter utomhus blir det oftast:) Brukar köpa "färdiga" plantor av andra odlare, får se om några av "dina" sorter finns :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  18. Sungold och Mei wei. Båda är söta i smaken. I år ska jag prova Vilma för första gången. Den har jag höga förväntningar på.

    SvaraRadera
  19. Jag kommer att försöka mig på någon sort utomhus i år och även Vilma inomhus. Förra året blev det inget av mina utomhustomater men skam den om ger sig.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  20. Så roligt att få se och läsa om dina tomater. Det gav en längtan till sommaren. I fjol drev jag upp plantor från en ask köpta mixade tomater men gav bort alla. Det skulle var spännande att veta om det blev någon skörd. Har inget växthus och ont om plats hemma men det får väl bli en färdig planta i värsta fall :)
    Kram!

    SvaraRadera
  21. Ja, ooooh vad jag längtar efter solmogna tomater! Tycker de man köper i affären så här års är så hopplöst smaklösa. Och eftersom det är min första hela säsong med växthus, så tackar jag för just det här inlägget. Vi får se vilka sorter det blir hos mig i år.

    Må så gott i veckan som kommer!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  22. Jag odlar inga tomater, men jag köper och äter dem. Jag blir riktig sugen i sena timmen när jag bara tittar på dem, det kallas oxå för att dregla, hi hi . . .
    Jag tycker inte om alla sorters tomater, de bästa är ju dock de solmogna, självklart.
    Sen har jag nog aldrig smakat på alla de sorter som du presenterar, du kanske skulle ha en sådan 'tomat provnings' grej för allmänheten. Det hade varit kul och intressant att få testa olika sorter någon gång, eller det kanske redan finns ett sådant koncept.

    Jag har varit förkyld och frånvarande någon tid, jag fick en mild variant men den var ändå seg och gjorde mig slö. Men nu börjar jag röra på mig igen, hi hi . . . .
    Må väl, kram/ Eva

    Ps. boken kom och jag tackar ännu en gång, den är så trevlig och rolig att läsa i.

    SvaraRadera
  23. De enda jag haft av dem du visar är 'Sub-Artic Plenty' och 'Taxi'. Tycker väl att de var sådär. Min erfarenhet är att sol och värme är viktigare än vilken sort man väljer, men om båda är rätt blir det såklart optimalt. Tror jag hoppar tomater denna säsong. Eller inte.
    Kram

    SvaraRadera
  24. ''Buffalo steak'' såg jag framför mig på en nygrillad hamburgare en solig sommarkväll!! Mm... :-)

    SvaraRadera
  25. Härliga bilder :) Älskar att odla tomater! Finns ju såååå många spännande sorter. Kanske också ska starta frösådden nu ;) //Victoria

    SvaraRadera
  26. Ildi är min gula körsbärstomatfavorit, Tiny Tim min röda. Tyvärr är det bara jag i familjen som gillar tomater, så det blir inte så många plantor.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  27. Åh tomater! Kärleksäpplen. Jag hade inga i somras men i år! Jag längtar redan. Sist jag odlade körde jag med tåliga, flera östeuropeiska sorter och det var väldigt lyckat måste jag säga. Kram Maria

    SvaraRadera
  28. Spännande att följa hur det går med alla dina tomater. Själv har jag alltid älskat tomater. Det har alltid varit min favoritgrönsak. Tyvärr har jag gått och blivit allergisk mot dem de senaste åren. Men jag odlar några plantor i alla fall. Letar då efter de allra sötaste sorterna för att inte tungan ska svida alltför mycket.

    Kram, Karin

    SvaraRadera
  29. Min stora favorit har (förutom Black Cherry och Mei Wei) blivit Cesu Agrie. Mums vad god och dessutom tidig.

    SvaraRadera
  30. Här hittade jag ett gemensamt intresse. I vårt lilla växthus odlar jag 9 tomatplantor och utmed garageväggen 6 sorter i spirorör. Alla fröer köper jag hos Tomatklubben Åke Truedssons. Min favorit Chielega, en pytteliten tomat som vi äter som godis. Förra sommaren fick vi ca 700 tomater på den och det är inte rekord. Du kan söka mina inlägg om tomaterna på min blogg.
    Spännande här så jag lägger dig i min blogglista.
    Ha en härlig helg. //Eva

    SvaraRadera
  31. Här hittade jag ett gemensamt intresse. I vårt lilla växthus odlar jag 9 tomatplantor och utmed garageväggen 6 sorter i spirorör. Alla fröer köper jag hos Tomatklubben Åke Truedssons. Min favorit Chielega, en pytteliten tomat som vi äter som godis. Förra sommaren fick vi ca 700 tomater på den och det är inte rekord. Du kan söka mina inlägg om tomaterna på min blogg.
    Spännande här så jag lägger dig i min blogglista.
    Ha en härlig helg. //Eva

    SvaraRadera
  32. Hej! Härliga tomater^^ Du verkar ha odlat en hel del tomater. Hur är det med cocktailtomater, passar de flesta utanför växthus eller måste man ha växthus till dem? Om man ska odla dem utanför växthus vad är bästa platsen och planteringsättet att ha dem på?

    SvaraRadera
  33. Vill bara tipsa dig om att gå in på ....föreningen Sesam...där kan man som medlem få ett enormt utbud av bl.a tomatfrön...

    SvaraRadera
  34. Vill bara tipsa dig om att gå in på ....föreningen Sesam...där kan man som medlem få ett enormt utbud av bl.a tomatfrön...

    SvaraRadera