torsdag 25 maj 2017

Drömrundan

Denna vår och försommar verkar bli en kopia på fjolårets med sol och torka. Grundvattnet är redan lågt sen i fjol och vi har bevattningsförbud i kommunen. Vi har som tur är egen brunn och kör dessutom i tank från sjön. Alla tunnor och kar som står utplacerade väntar förgäves på droppar från ovan.

Torkan gör att det blir omständigt att plantera ut sommarplantorna. Det går långsamt när man måste börja vattna upp jorden dagen före och sen sköta om plantorna som bebisar med rotblötor, men det som kommit ut växer så det knakar. Mina direktsådder kommer däremot dåligt. De ska ju hållas fuktiga, vilket inte varit lätt. Satsar på att så om när vädret vänder.



Njuter så mycket jag bara kan av de sköna morgnarna  trädgården och timmarna på kvällen tills skymningen kommer. Det doftar nåt helt otroligt från liljekonvaljerna i skogen och syrenerna som slagit ut i veckan. Det blev fyra dar mellan hägg och syren i år. Ingen lång ledighet för skomakaren.



Morgonljus genom växthuset, klar luft och göken som hörs i fjärran nånstans mot sjön. Annars har de flesta fåglar tystnat och håller väl som bäst på med att ta hand om sina ungar.




En låda penséer som jag inte hunnit skola om kommer att bli dekorationer på mannens morotskakor till helgen. Vi hänger nämligen på Drömrundan med öppen trädgård 27-28 maj kl 10-17. Jag har fått en del förfrågningar från folk som vill se hur jag har det så nu finns chansen. Har packat upp bohemkorten i utekontoret och det finns en del grönsaks- och tomatplantor. Vädret kommer att bli kanon.

drömrundan.se kan du välja bland cirka 40 utflyktsmål i Kronobergs län och lägga upp rutten. Jag finns med i presentationen men inte i broschyren eftersom jag anmälde mig lite sent, men adressen är Benestad Solhem, 34290 Alvesta och koordinaterna 56.866992, 14.545114  Tel 070-2071120

Håll utkik efter den rosa blomman vid vägen.


Välkommen!




12 kommentarer:

  1. Åhhh, vad jag önskar att det var närmre till Dig och Din underbara trädgård! Så jag njuter av dina fina foton med massor av inspiration! Nu har jag skrollat upp och ner i massor... :) Önskar Dig en fin helg med mycket besök!
    Kram från Kate

    SvaraRadera
  2. Hoppas verkligen inte att ni får en upprepning av torkan från förra året, men även här är tydligen grundvattennivån lägre än vanligt på sina ställen så man blir ju lite nervös :( Vi ska också ha öppen trädgård till söndag och det är ju alltid kul :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Visst är det tråkigt med torkan. Men jag njuter ändå av det vackra vädret. Här blommar också syrenen för fullt. Hoppas det går bra på er Drömrunda. Kram Pernilla

    SvaraRadera
  4. Liljekonvaljsdoft från skogen låter helt underbart.

    SvaraRadera
  5. Vi har också torrt och bevattningsförbud men jag vattnar lite med kanna på sånt som ser för bedrövligt ut.Kul med trädgårdsrundor, vi är också med i en http://besokstradgardar.se/ där man kan åka runt och besöka flera på samma dag. Ha en fin helg med många besökare. Carita

    SvaraRadera
  6. Synd att Alvesta ligger så långt bort, för din trädgård skulle jag väldigt gärna vilja besöka! Hoppas ni får en trevlig helg med många besökare!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  7. Lycka till med Drömrundan, hoppas det blir kul, mycket folk och "rätt" väder. Elände med torkan. Vi har lagom fuktigt i jorden och mer regn väntas på söndag. Tror att Västkusten är den enda större regionen som faktiskt har lagom mycket vatten i marken.
    //Helene

    SvaraRadera
  8. Ja, det var ju typiskt. Jag var i närheten igår och idag, ett par dagar för tidigt för att göra ett besök hos dig. Synd, jag är löjligt nyfiken på din trädgård och framförallt på din köksträdgård.
    Jag önskar dig varmt lycka till i helgen!
    Ha en fin helg

    SvaraRadera
  9. Drömväder för drömrundan! Än har vi inte bevattningsförbud, men det kommer nog. Ha en fortsatt bra helg!

    SvaraRadera
  10. Mmm.. jag är också nyfiken men har inte riktigt landat i Sverigetid ännu. Då undviker jag att köra bil. Violer på morotskakan låter som fägnad för både öga och gom :)

    Hoppas ni får en härlig helg med trädgårdsintresserade! Carina

    SvaraRadera
  11. Så härligt att det blir bra väder för Drömrundan då kan det bara bli bra.Vi har ännu kvar den underbara tiden mellan Hägg och Syren men det kommer att hända inom kort och då ska jag bara njuta och andas in de underbara dofterna.
    Ha det gott/margareta

    SvaraRadera
  12. Så kul det hade varit att besöka dig och din fina trädgård! Jag kan tro att ni har många som vill hälsa på!
    Ha en fin dag!
    Kram, Ann

    SvaraRadera