måndag 22 maj 2017

Nytt staket av gammalt

Nu har det blivit staket vid norra växthusgaveln som ska gränsa av mot komposterna. Förhoppningsvis ska vi också få plats med pallkragar för sand, torv, gödsel, jord och sånt man behöver ha till hands, men det blir i etapp två.



På konkavsidan blir det tomtens mest skyddade plats och här skulle jag vilja ha ett träd med ätliga bär, gärna ett mullbär, men de verkar inte lätta att hitta. Tänker att det skulle vara rejält redan från början och det får gärna bli en jätte med tiden.  I stolpen med el till grannen har humlet fått en ny plats, sen kommer jag att fylla på längs staketet med rankspenat och klematis. I rabatten framför (mellan staket och växthus) blir det sommarblommor denna säsongen.



För en gångs skull kom jag ihåg att ta en bild innan vi startade också. Synd bara att jag inte tog nån förra våren när hela området lyste neongrönt av kirskål. Nu är allt minutiöst noggrant täckt av dagstidningar som överlappar varandra, ca 24 st/kvm, men det kan vara svårt att få det helt tätt runt stenar och trädrötter. Kommer att hålla allt under uppsikt och trötta ut eventuella framstickande plantor genom att ta bort bladen så fort. Har goda erfarenheter av det här sättet att ta tag i jobbiga områden sen tidigare och är rätt övertygad om att det ska gå bra.
 


Materialet är gamla krakar (hässjestörar) som sågats av i neränden och stolparna är specialbeställda av lärk. Använder inte tryckt virke över huvud taget i trädgården. Krakarna är skruvade på tjocka plåtremsor som man kan böja som man vill.

Södra växthusgaveln börjar också arta sig, men det tar vi en annan gång.


Allt gott










20 kommentarer:

  1. Wow, så snyggt, vilken skillnad det blev. Hoppas du lyckas hålla kirskålen stången med ditt grundliga arbete, "min" kirskål utgår från grannens häck, då är det svårt.
    Kram

    SvaraRadera
  2. WOW, jag är djupt imponerad! Vilket arbete! Men så fint det blir!!!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Så skönt att få skärma av komposttunnorna och annat som kanske inte är så fint. Staketet blev jättebra. Vilka energiknippen ni är du och din man. Man kan tro att du har en jättestor trädgård, men har ju sett en videosnutt och där ser man att den inte är så jättestor, men ni utnyttjar verkligen varje liten plätt och gör det bästa av det.
    Nu ska jag ut och plantera dahlior.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Elegant utformat. Bra med före- och efterbilder. Vi har sedan ett antal år en liknande lösning (pilstaket) som avskärmar vårt växthus och är mycket nöjda.

    SvaraRadera
  5. Åhh så SNYGGT !!!
    Älskar ditt staket av krakar - har ju haft förmånen att uppleva din trädgård IRL med staketet i andra änden av trädgården.
    WAOO - vilket paradis du har !
    Ha det så gott och njut i din vackra trädgård !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  6. Men åh vad snyggt det blev, vilken skillnad mot innan :) Det är så himla kul att få se före o efter bilder :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  7. Så fint det blir. En helt annan trädgård när ni fick dit det fina staketet. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  8. Jätte snyggt staket!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  9. Verkligen snyggt och passande där!!!
    En fråga: vad var det öppna besöksdagen hette i din kommun nu den 27 maj då du har öppen trädgård. För det var väl inte tusen trädgårdar den 3 juni?
    Tacksam för svar. Ha en bra dag.
    Luna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Hej! Drömrundan har vi nu denna helgen 27-28 maj. På drömrundan.se kan man se vilka som är med och lägga upp sin rutt. Jag anmälde mig lite sent så jag har inte kommit med i broschyren om du tänkte skriva ut den, men koordinater, adress och tel finns med i presentationen.
      Kanonväder är utlovat! Ses vi kanske?
      /Anette

      Radera
  10. Vad snyggt det blir! Spännande med mullbär - ska du satsa på ett vitt eller svart? Vad är härdigt? Själv gav jag mig på ett Mulle mullbär i år. Har inte samma smak som det äkta enligt vad jag kan läsa mig till men det är mer härdigt. Ska bli intressant att se om det överlever sitt första år;)
    Kram

    SvaraRadera
  11. Oj vilket lyft för platsen och därtill en väldigt bra idé. Gillar inte heller tryckimpregnerat för kemikaliernas skull och sen är det ju som pappa uttrycker det - skrabbevirke man använder så det är inte så konstigt att det inte är världens mest hållbara lösning.

    SvaraRadera
  12. Wow så snyggt staket! Vilken skillnad på före och efter bilden. Där lyckades ni riktigt bra. Håller tummarna för att ni får bort kirskålen också. =)
    /Emma
    https://tantgronblog.wordpress.com/

    SvaraRadera
  13. Vilken skillnad det blev, och riktigt snyggt.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  14. Så snyggt och praktiskt och du har verkligen en konsekvent tanke och linje i det du gör. Gillar också före-efterbilder. Det är svårt att föreställa sig vilket stort jobb varje liten yta innebär annars.
    //Helene

    SvaraRadera
  15. Jisses, vad snyggt!!!
    /Eva Linnea
    PS Inlägg på Lavendel & Salvia, med bilden på mina pallkragar i Allers Trädgård Vårspecial, kommer senare i den här veckan/helgen. DS

    SvaraRadera
  16. Läckert och annorlunda! Att bekämpa kirskål det är jobbigt, men skam den som ger sig - den kampen går att vinna! Ha en fortsatt härlig helg i trädgården! Kram

    SvaraRadera
  17. Snyggt med staketet och gillar speciellt att det svänger. Blir en riktigt bra hörna för de saker du vill samla där. Angående mullbärsträd: hör med plantskolan du besökte när du hälsade på mig (om du inte redan har gjort det).
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  18. Hej Anette ! :) Jag läser ikapp lite på din blogg... Jag orkar ju inte sitta så mycket vid datorn längre för nacken :( Oj,vad ni jobbar på ! Vad fint det blir, bit för bit :) Snyggt staket !
    Kram

    SvaraRadera