fredag 11 augusti 2017

Klockranka som insynsskydd

I år testar jag klockranka för första gången. Jag kan inte säga att jag drunknar i blomning precis, men de som kommit är snygga från knopp till vissna.




Knopparna är faktiskt ganska svåra att skilja från de överblommade i början, men plötsligt behöver man inte tveka längre.








Alla börjar som vita och ändrar sen sakta färg.









Kanske kommer nån ihåg att jag i våras planerade en levande vägg som avgränsning mot parkeringen....



och så här blev det...


Klockrankorna växte mig högt över huvudet redan för nån månad sen, trots att jag beskar småplantorna två gånger. Växtkraften är enorm och jag har varit tvungen att toppa två meter till. Nån ranka har fått fäste i häggmispeln bredvid, så jag ser hur höga de hade varit utan beskärning. Tyvärr kommer blommorna högt upp så de flesta har jag nog klippt bort, men de som finns är stora och snygga, blommar cirka en vecka. Många har faktiskt kommit på skuggsidan av väggen.


Jag har några plantor på andra ställen också i trädgården. Ska bli kul att se framåt hösten var de bäst kommer till sin rätt. Detta får bli en testsommar.




Allt gott


26 kommentarer:

  1. Där finns det växtkraft minsann. Trevligt med en levande avskärmning.

    SvaraRadera
  2. Så fin din levande vägg blev, det växer så det knakar hos dig. Överallt.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Hej Anette!
    Äntligen lyckades jag få många blommor. Har sått både blå och vit Så vackra blommor. Fint med ditt insynsskydd.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  4. Det är ju onekligen en väldigt vacker blomma och växer tydligen fort! Bra om man behöver något som täcker snabbt!
    Det blev jättefint med den tillfälliga avgränsningen, tycker jag! Inte en bastant, permanent "mur", utan en delvis genomsiktlig skir avskärmning!
    Det kan du ha permanent...😆
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  5. Så fin levande skärm mot parkeringen. Det ger inskydd och ändå ljust och luftigt.
    Blommam är vacker och har riktig livsvilja.

    SvaraRadera
  6. Den är så jättefin, underbar färg. Jag har provat att så en gång, men det gick inte alls :)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Tycker avgränsningen blev väldigt snygg. Växtkraften går ju inte att klaga på. Nästa år kan du prova något nytt. Det är ju fördelen med flyttbar skärm. Men klockrankan är underbar tycker jag.
    /Helene

    SvaraRadera
  8. Snyggt och luftigt blev insynsskyddet! Jag har också klockrankan i år och faktiskt få växter har sån enorm "växtvilja". Jättefina bilder på knopparna och blommen.
    Fin helg!

    SvaraRadera
  9. Det där blev ju utmärkt! Det gör mycket att få upp något som skapar rumskänsla. Håller med om att man får testa en växt. Även om man läser på så behöver man hitta just sin plats och sina förutsättningar för det som växer.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Härligt när klättrarna levererar! Jag har en Lejongapsranka som växer som insynsskydd på balkongen. Otroligt rikblommande och växer så det knakar. Blir lika högrest som klockrankan och hänger nu ner på grannens balkong under. Synd nog är de flesta blommorna på utsidan men grannarna klagar inte!

    Önskar dig en fin dag.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  11. Det er godt tænkt - din afskærmning af p-pladsen! Din tegning og virkeligheden er jo fuldstændig identiske, så forventningerne blev indfriet. Hvor ofte oplever man egentlig det? Som regel sker der et eller andet uforudset, i hvert fald her hos mig.
    Fint ser det ud med og uden blomster på!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
  12. Det blev ju jättebra, vilken växtkraft. Fina blommor och coolt att de ändrar färg med tiden. Ha en bra lördagskväll!

    SvaraRadera
  13. En imponerande växt, jag har tittat på den hos Mandelmanns de gånger jag varit där :) kul att din vägg fungerar och att det blev så snyggt.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  14. Så fina de är klockrankorna! Och "väggen" blev ju toppenfin!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  15. Du kommer att drunkna i blomning för de blommar som bäst på sensommaren/hösten. Makalös blomma med en enorm växtkraft !
    Så fint det blev med dina växtstöd !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  16. Jag gillar klockrankan och dess blommor...sådde ett gäng i år men det blev inte mycket att hurra för tyvärr. Längsta rankan är väl 1 meter, jag skyller på den dåliga sommaren :)
    Ha det gott!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  17. Jag hade en klockranka för några år sedan och trodde inte det skulle bli något av den. Men den växte till sig och blommade helt otroligt sent på hösten ända till frosten. Den är allra finast då. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  18. Vilken vacker avgränsning, och klockrankan är verkligen underbar!
    Önskar Dig en fin och skön söndagskväll, kram från Kate

    SvaraRadera
  19. Väldigt vacker på nära håll klockrankan och det blev en grön vägg!
    Kram

    SvaraRadera
  20. Så vacker Klockrankan är! Måste komma till skott och så den nästa år, har tänkt det länge nu.
    Ha de gott!

    SvaraRadera
  21. Nej minsann den är inte så dum alls. Synd bara att den är lite svår att få och blomma mycket varje år behöver nog mycket sol och värme känns det som. Har haft den både med mycket blommor och med lite. Bladen klär lätt in en spaljé och det är ju bra som grund till annat annars. Blommorna är ju så fina.
    Ha det gott i sen sommarvärmen
    Kram Meta

    SvaraRadera
  22. Har också satt Klockranka i år. Är förvånad över hur snabbt den växer och letar sig nya vägar att ta fäste på. Tycker bara den är lite tråkig nertill vilket i och för sig kan bero på att sniglarna kalasat lite i krukan.
    Må så gott!
    Pia

    SvaraRadera
  23. Nu blir jag sugen på att odla klockranka igen, när jag ser dina fina.
    Jag kommer ihåg att det tog tid för dem att komma igång men när de väl hade gjort det så tog de över med fart och var väldigt vackra. De täckte en växthusvägg för min del.
    Jag älskar din bild av din höna....de ser så personliga ut de små fjäderbollarna.

    SvaraRadera
  24. Se så bra det blev med den 'levande väggen', jag förstår att Bengt fick lite jobb också
    din ide´passade perfekt in där.
    Klockrankor har jag aldrig testat här, jag har sett dem växa i polen hos en släkting och den rankan hade tagit över hela väggen eftersom de inte hunnit hålla efter rankan.
    Så det blev typ som sagan om 'bönrankan', hi hi . . .
    Må gott/ Eva

    SvaraRadera
  25. Jag har också Klockranka här för första gången. Vilken trevlig växt, och ja, den växer! - trots dålig sommar....Så snygga blommor från vitt till mörkt blålila!
    ha det gott! Lena

    SvaraRadera
  26. Tycker bara den är lite tråkig nertill vilket i och för sig kan bero på att sniglarna kalasat lite i krukan.


    เย็ดสาว

    SvaraRadera