lördag 23 juni 2018

Användbara squashen



Inlägget flyttat till Ätliga trädgården






16 kommentarer:

  1. Tack för bra tips! Jag odlar faktiskt några squash för första gången i år! Men dom kom lite sent i jorden, så dom har inte kommit så långt än. Spännande!
    Bra med förslag på vad man ska göra med den!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Tack för alla bra tips! Nu kan jag utsöka tillagningen:) Annars blir det med bakverk här. I år odlar jag dessutom egna.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Har aldrig odlat squash men det låter väldigt trevligt. Tack för inspiration och recept.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Bra tips på rätter! Tack! Här hemma används överflödet, speciellt om man missar att skörda någon i tid, till squashkaka. Supergott och håller bra i frysen.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  5. Grillet squash er kjempegodt! Har nettopp hatt det som tilbehør til lammekoteletter :) Husker første gangen jeg dyrket squash sånn ca 1990, og fikk enorme mengder. Lette febrilsk etter oppskrifter. Lagde blant annet squashkake, husker jeg...

    SvaraRadera
  6. I år odlar vi ingen squash, men har gjort det tidigare år. Håller med om att den är fantastiskt användbar och rolig att odla.
    Kram Nora

    SvaraRadera
  7. Squash - eller zucchini som jag kallar dom - är jättegoda. Min favorit är: Smördeg som man brer tomapuré på, sen varannan skivad zucchini och tomatskiva. Strössla på ordentligt med fetaost och massor av salt, peppar och - viktigt - timjan. Så in i ugnen i 15 minuter, underbart gott!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  8. Vilken underbar squashplanta. Ser att det växer så det knakar hos dig. Jag tycker också om att odla squash, så tack för alla fina tips på hur de kan användas. Variation är alltid ett trevligt och välkommet inslag i matlagningen.

    Intressant också att få veta att den var så pass ny som grönsak.

    Önskar dig en fin ny odlarvecka!

    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  9. Så många toppentips, lade genast en länk hos mig så jag hittar hit när min squash ger frukt!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Tack för dina fina tips ! Det ska jag absolut pröva.:-)
    Må gott !
    /LOTTA

    SvaraRadera
  11. Här ska det bli falsk ostkaka! Måste bara testa detta, har bara hört talas om det innan - men aldrig fått något recept, men jag litar på ditt recept. Ha det gott!

    SvaraRadera
  12. Jisses, får du så många frukter per planta! Jag får tre - fyra stycken. Tror minsann att du är ett sant proffs. Ja, det vet jag ju att du är, men här blev det så otroligt tydligt.
    En favoritgrönsak som verkligen är användbar!

    SvaraRadera
  13. Ja sen är den ju så god också, bara det! En massa bra tips också...
    Kram från Titti
    (Nää ingen vinst på lotten heller ha ha!!)

    SvaraRadera
  14. Visst finns det mycket gott att göra med squash.
    Minns att mina föräldrar hade dem någon gång på 80-talet och det var fyllda squash varje dag!
    Hälsningar från det soliga och vackra Wales

    SvaraRadera
  15. Tack för recepttipsen och därtill samlade :) Jag skäms lite tror mina squash står kvar i kruka om inte nån magisk fe trätt in. Det är inte helt omöjligt. Konstaterar att sen jag kom hem från USA finns inte lusten där. Själen vill till havet och vila till vågor..

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  16. Hej
    Tack för dina supetfina blogg och Insta. Odlar Squash i år för typ första gången.
    Men nu plötsligt efter att en av plantorna gett ett pat frukter så kommer det nya frukter men när de är 5-10 cm börjar de gulna och skrumpna. Precis likadant sker även med de som bara är pyttesmå bebisar... de bara gulnar och stannar av. Har sett samma tendens hos mini-gurkplantorna.
    Vad kan det bero på att det blir sådär?

    Återigen, Tack!

    Hälsningar
    Anna

    SvaraRadera