söndag 10 juni 2018

Tomaterna på plats

Nu har tomaterna (i alla fall nästan alla) kommit på plats i sina murarhinkar både ute och i växthuset. Jag brukar räkna med 30 tomathinkar i växthuset, men som vanligt har hinkar köpts till. Sen tillkommer minitomater som nöjer sig med 5-literskrukor, paprikor, aubergine, mini-pumpkin-tree och en del annat. Det skulle gå att få in betydligt mer om jag nöjde mig med smala gångar, men jag vill ha lite svängrum.

Växthuset byter skepnad ett par, tre gånger under våren. Först med bubbelplasttält för övervintrare, sen med plantbord för uppdrivning och under sommaren i huvudsak tomater.



Här syns en fjärdedel. Har provat olika möbleringar med hinkarna varje år i hopp om den optimala lösningen...  och visst jag skulle kunna bära ut nåt bord och några stolar, men det är bra både med avlasatningsytor och att kunna ha en stol till hands då och då.




Under pelargonerna en rad med dvärgbusktomaten 'Wilma'. Några blir gå-bort-presenter och lotterivinster till midsommar, men minst fem kommer att sparas som krukväxter inomhus. Tomater är ju perenna i sin ursprungsform och fortsätter leverera inomhus om man bara har plats att hysa dem. 'Wilma' är liten och behändig och växer inte ur fönsternischen på flera år, fortsätter bara att leverera. 



Sen två veckor har vi haft egna  'Wilmatomater'. De första avnjutes under andakt. Det är ett mindfulnesstillfälle som sker i växthuset. Väljer noga ut den första som ska vara mörkröd och från en så gott som mogen klase. Jag blundar. Noterar att tomaten är lika varm som munnen och en lagom stor munsbit, saftigheten när det lagom tjocka skalet brister och inte minst sötman. Mmmmm...
Är inte sötman tillräcklig drar jag helt enkelt ner på vattningen och låter den plågas lite.
 

Eftersom jag inte köper tomater under vintern är det fem månader sedan jag smakade färska, med undantag att jag ätit nån köpetomat när jag varit bortbjuden. Det känns helt okej, mer än okej faktiskt. Det finns en finess med att bygga upp ett sug efter en råvara, att vårda med kärlek och längta, att äta efter årstid. Det skulle till och med kunna vara så att kroppen mår bra av att vila sig från en råvara ett tag även om tomater är väldigt nyttiga.

Ett tips: Första tomaten som blir röd avger ett hormon som påskyndar mognaden av övriga tomater, därför kan det vara bra att inte nypa bort den så fort den börjar ändra färg, utan vänta tills de flesta i klasen är mogna.




Växthuset åt söder. Det gula som lyser är tagetes som jag testar att odla som undervegetation i hinkarna. Tagetes förbättrar mikroklimatet i jorden. Några hinkar har fått tobaksplantor som också ska ha gynnsam inverkan på jorden.


Luft, luft, luft... Ju mer drag desto bättre dessa varma dagar.


Allt gott


Fler trädgårdsbloggar i länksamlingen TrädgårdsFägring HÄR




20 kommentarer:

  1. Ordning och reda i ditt växthus...kommer att bli många goda solmogna tomater hos dig. Nu har mina Wilmatomater mognat, har en hel klase med 7 tomater som ska avnjutas imorgon. Jag hoppas att även mina flyktingkvinnor fått tomater på sina plantor.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Va fint du har det i ditt växthus!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  3. Så fint och praktiskt det blir. Och så mycket tomater. Måste nog ge Wilma en andra chans nästa år och svälta henne lite. Så härligt att du börjar ha mogna tomater. Jag förstår den extra njutningen nu när du är svältfödd på dem.
    //Helene

    SvaraRadera
  4. Vilken ordning och reda du har i växthuset! Jag är imponerad!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  5. Tack för ett jättebra tips om hormonet som påskyndar mognaden av övriga tomater i klasen, det har jag aldrig tidigare hört om. Så fint att du delar med dig av din kunskap.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Hej Anette!
    Tack för dina tips, i år hoppas jag på en riklig skörd av tomater, gurka och paprika.
    Odlar också i stora krukor, enkelt att bära ut plantorna när de gjort sitt.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  7. Jag blir lyrisk av dina bilder och allt vackert, gott och fint du delar med dig av. Tack för goda tips också. Att ha ett så stort växthus som du har är drömmen, förstås :). Jag har två mindre växthus, ett på fem kvadrat och ett på tio. Liksom du så har jag inte heller ätit tomater på flera månader. Vi slutar äta när våra egna tar slut på hösten och visst blir det att äta tomater när vi är utomlands, men då söker vi upp de där fula, men väldigt goda, som odlare säljer på marknader. Tomat ska smaka solvarma, äkta tomater. Inte vatten...flygtomaterna får vara.
    Du har en suverän ordning i ditt glashus, men jag förstår att det behövs, när huset är så stort. Och svängrum är alltid bra. De växer ju, de inneboende. Ha det gott Anette!

    SvaraRadera
  8. Så fint du har det och tack för all info du delar med dig av! Fick lära mig att spara en Wilma och inte äta upp första tomaten direkt:)
    Ha en skön dag!

    SvaraRadera
  9. Så trevligt det var att läsa ditt inlägg till morgonfikat. Och stort tack för tipset om hormonet. Det hade jag inte hört om. Och så härligt det var att läsa om hur du njuter av årets första tomat. Jag har alla mina tomater utomhus och dom är nu utplanterade, de senaste igår. Jag hittade för många år sedan lådor som rymmer 40 liter och där har jag två plantor i varje. Kryddtagetes har jag drivit upp i år som jag ska sätta ut lite här och där. Har faktiskt inte tänkt på att sätta dom bland tomaterna men där kommer några nu att hamna och i andra blir det basilika.

    Ha en fin dag!
    /Anita

    SvaraRadera
  10. Härligt med ett stort växthus där massor av tomater får plats.
    Skulle gärna ha mera också , men får begränsa mig eftersom växthuset inte är så stort.
    De första tomaterna smakar ljuvligt, men här har jag bara kartar ännu, får gott ge mig till tåls några veckor än. Så sötman ökar om man låter tomaterna törsta lite emellan, det ska jag då låta mina göra sen. Tack för tipset!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  11. Tack för dina varma ord hos mig, var tvungen att googla på ordet kelering, aldrig hört talas om. Tror jag fick lite kläm på det, att avgifta sig från tungmetaller. Tack för tipset med tomaterna, ska vidarebefodra till mina hobbyodlarvänner.

    SvaraRadera
  12. Tomater är verkligen min favoritgrönsak men det sitter nog i sedan barnsben då jag fick följa med far till växthuset där det kryllade av tomater och få känna doften därifrån och äta direkt från stänglarna. Vilken smak de hade de egenodlade. Förstår dig att du har mycket tomater.
    Fina bilder från ditt växthus som ser lockande ut.
    Ha en fortsatt fin vecka !
    KRAM LOTTA

    SvaraRadera
  13. Jag bara suger åt mig av din kunskap, av all din erfarenhet som du så frikostigt delar med dig av. Tack.

    SvaraRadera
  14. Rena tomatfabriken. Det där mognadstipset kände jag inte till, men nu vet jag hur skörden kan maxas.

    SvaraRadera
  15. Otroligt vad det växer i ditt växthus. Intressant med mogningstipset av tomaterna, där lärde jag något nytt. Hönorna trivs också ser jag.

    SvaraRadera
  16. Vad härligt att se! Jag satte ut mina Wilma och Bonsai på friland. De är lite blågröna så jag ser att de definitivt trivs bättre i ditt drivhus. Hm, kanske ska jag ta in dem igen. Vad fint du får det i drivhuset!
    Kram

    SvaraRadera
  17. Ooo vilken växtkraft! Så mycket tomater, själv har jag bara 5 plantor varav en är en ampelsort. Men jag var lat i år och köpte färdig uppdrivna plantor - ibland får man lov att fuska. Blev mindre glad då jag tog av fiberduken från bönorna.....säkert satt 60 "bönfrön" och det finns 16 plantor.....det ser så tomt ut i landet, jag fattar inte vad som hänt. Tråkigt är det. Du njut av helgen! Kram

    SvaraRadera
  18. Jag lär mig alltid något nytt när jag kikar in till dig! Wilma och att låta första tomaten sitta, bara det!! Tusen tack :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  19. inte visste jag att man kunde ta in plantorna :D Måste testa i höst.

    Det är nog ett bra val att inte köpa smaklösa, otrevligt dyra tomater i affären under vinter.
    Jag blir bara förbannad när jag äter dem och brukar gnälla om att jag inte ska köpa tomater så jag borde ta samma beslut som du.

    Ha en fin midsommar!

    //Veronica

    SvaraRadera
  20. Du är så himla duktig och snäll också. Inte nog med att du delar med dig tips , du skickar mig favoritbönor bara jag ger en kommentar på Insta också.... och så snabbt de kom .Tusen tack!! Vad kan jag ge dig istället tro? Iallafall inte tomatfröer för det är du en fena på också.
    Ha det supergott!
    Luna

    SvaraRadera