lördag 18 augusti 2018

Bruna äpplen

Vilket otroligt äppelår det är! Grenarna dignar på trädgårdens sju träd. Sommarfrukten har vi ätit av ett par veckor och första äppelkakan är avnjuten.





Det tråkiga är att vissa träd drabbats hårt av fruktmögel som gör att äpplena ruttnar i rasande fart redan på träden. Sommarfrukten är värst drabbad. Varje dag rensar jag grenarna på dåligt så långt upp jag når och plockar fallfrukt.




Antar att luften ändå är full av sporer som spritts från ringarna av vårtor.
Eländet kallas Monilia, M.fructigena, gul monilia eller fruktmögel. Det finns också grå monilia som angriper blommorna på våren. Man ser det på att blomklasarna vissnar ihop direkt efter blomningen. Möglet kan sprida sig in i grenarna som torkar ihop. Grå monilia går att hålla i schack genom beskärning.

De bruna äpplena är det värre med. Just nu kan jag inte göra mer än att begränsa spridningen av mögelsporer för kommande år. Ett av problemen är att trädkronorna hänger över perennrabatter och vintergrönan där fallfrukt kan bli liggandes.




Jag bad mannen hjälpa till att plocka och genast vad ett nytt hjälpmedel uppfunnet, en list med en spik i toppen. Snabbt tillkommen av vad som fanns närmast till hands men funktionell. Plötsligt mycket enklare att få tag i äpplena i rabatterna utan att trampa ner. Inte behöver man böja sig heller. Nåt kommer säkert att bli liggandes ändå men hädanefter ska jag vara mycket noggrannare med att rensa upp. 



Att ta bort mumier, hålla träden luftiga och gallra karten rekommenderas i förebyggande syfte och även här har jag brustit i omsorg. Det hanns helt enkelt inte med denna våren. Redan skadade äpplen är mer utsatta än friska.

All fallfrukt körs till skogen och älgarna, egna skogen. Andras får man inte slänga i. Alternativt kan man ju alltid köra till tippen. Komposten försöker jag hålla fri från sjukdomar.




Trots de bruna äpplena har vi mer än vi orkar äta upp. Vinterträden ser friska och fina ut och vi kommer inte att behöva köpa frukt på länge.


Allt gott



--//--


Jag länkar till TrädgårdsFägring HÄR



14 kommentarer:

  1. Hej Anette!
    Har plockat fallfrukt hos dottern ett tag nu, och det finns inget tråkigare, det är så mycket som ramlar ner, och det finns massor kvar på träden. Bra med en kreativ man. Har sett en äppelplockare som man rullar på marken över äpplena, och får upp dem så man slipper böja sig, men den fungerar inte i rabatterna.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  2. Jeg har aldri sett så mye epler før på trærne! Vi kaster nedfallfrukt rett ned i skogen, som er vår nabo. Så kan rådyr, fugler, grevling forsyne seg.
    Ikke alltid så lett å ta vare på alt sammen.

    SvaraRadera
  3. Härligt med egen frukt men trist med allt som man måste slänga. Vi fick 5 äpplen på våra två träd men man kan nog få av andra som har i överflöd. Nu blev jag så sugen på äppelkaka med vaniljsås. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  4. Anette och Villrose, vad härligt att ni slänger äpplena till djuren i skogen! De har verkligen inte haft det lätt i torkan. Älgar och rådjur hör till de värst drabbade, och de sätter stort värde på saftiga äpplen. Själv bor jag med skogen inpå knuten och samlar äpplen lite varstans där de växer på allmän mark. Det är alltid roligt att se när djuren kommer fram till äppelhögarna. En del rådjur är oroväckande magra, men då kan ju matningen verkligen göra nytta.

    Olle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart är rådjuren också välkomna att äta även om jag bara nämnde älgarna. Rådjuren är inte feta här heller.
      /Anette

      Radera
  5. Mina äpplen har klarat sig bra så när som på getingar som är där och kalasar så nu är allt inplockat. Däremot så har mina plommon sån där konstig mögel. Är det samma måntro??? plockar och slänger allt som jag kan nå och som faller ner.Det är inte s kul när jag bara har ett av varje.
    Ha det gott
    Kram meta

    SvaraRadera
  6. Ljuvlig sista bild. Trist med förstörda äpplen och ännu tristare med oanmälda besök hos dig. Vilket oskick.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Mmmm ett riktigt äppelår är det även här! Det är äpplen, plommon och vindruvor på mellanmålslistan nu!

    SvaraRadera
  8. Ja det är fruktträdens år i år...päron i mängder här! Smart "äppelplockare" också :)
    Solig kram från Titti

    SvaraRadera
  9. Hej Anette!

    Vi har också massor av äpplen och päron som drabbats av Molinia eller så är det som det brukar bara att det är så kolossalt mycket frukt i år. Vi slänger också ut mängder av fallfrukt i skogen, både fåglar och rådjur låter sig väl smaka efter den fattiga sommaren.

    SvaraRadera
  10. Vet att det inte är varken bra eller kul... Men jag tänker att bilden med de bruna äpplena med sina fina ringar är vacker. Men alla mögelsjukdomarna är jobbiga. Ska blanda bikarbonatslösning och spruta tomaterna har jag tänkt flera dagar nu. Hoppas jag hinner före möglet bara..

    Bilden med de friska äpplena var jättehärlig.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  11. Undrar om sjukdomen du skriver om kan sprida sig till perennerna...? Vi har tur som har en jägare som hämtar all fallfrukt till vildsvinen. För det blir mycket när man har fem träd som avlöser varandra med frukt.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte till perenner men annan frukt.
      /Anette

      Radera
  12. Så trist med Äpplen som drabbats av mögelsporer tur att du har många träd så finns det ändå många som säkert är friska som de på sista bilden. Du har då en fyndig man som hittar på nya enkla hjälpmedel heder åt honom.Svenska äpplen är riktigt underbart goda den sista bilden får det att vattnas i munnen.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera