lördag 15 september 2018

Potatislök

Lök som smakar potatis eller potatis som smakar lök, nej faktiskt ingetdera. Denna fantastiska lök har fått sitt namn av att den liksom potatis förmerar sig när den kommer i jorden. Potatislöken Allium cepa sätter sidolökar som på en säsong blir stora som en hygglig schalottenlök och varje lök ger åtta till tio gånger tillbaka. Visst låter det fantastiskt! Den förökas inte genom frö och finns inte att köpa som utsäde i handeln utan det utsäde som finns har hållits vid liv i generation efter generation hos husbehovsodlare runt om i landet. Det går en magisk rysning genom kroppen av vördnad och historiska vingslag när jag skriver detta.


Genom POM, Programmet för Odlad Mångfald (administreras av Sveriges lantbruksuniversitet) och deras fröupprop, återupptäcktes löken på senare år. Potatislöken odlades allmänt innan det fanns sättlök och vanlig gul lök att köpa. Under uppropet fick man in ett femtiotal sorter som kallas allt från Johannislök, Jakobslök, Leksandslök, klyftlök, krasslök, till piplök och scharlottenlök. Man menar dock att schalottenlök är en annan sak även om definitionerna varierar. Potatislöken är bland annat gulare, har en rundare form och utmärkt hållbarhet. 

Du förstår att löken kändes åtråvärd när jag först hörde om den, men det gäller att känna nån som kan tänka sig att dela med sig eller ha väldig tur och lyckas få tag på några genom Föreningen Sesam.


Jag hade sån rasande tur att Jenny med bloggen
Jennys Vita Villervalla hade läst min önskelista i ett tidigare inlägg och hörde av sig:


"Vår närmsta granne här i Vittsjö (Norra Skåne) har odlat potatislök
i generationer. Ing-Marie som hon heter övertog sitt föräldrahem 1989 och hennes far var då mycket noga med att hennes familj skulle fortsätta odla potatislöken, vilket dom har också har gjort varje år. Hon är själv född i början på 60-talet och minns sedan hon var liten att hennes far som sagt odlade dessa varje år. Enligt Ing-Marie så är det mycket "malle" i dessa små godingar. Varje höst spar dom lökar till nästa års utsäde, och nu har jag fått ett gäng för att prova.
Vill du så skickar jag några till dig också, jag har inte så många men en hand full kan jag undvara om du vill ha!"


På den vägen är det. Åter igen tack Jenny! Jag sparar alla mina till nästa års utsäde.
Eftersom det händer så mycket inom odlandet under sommar och höst hinner jag inte blogga om allt på en gång, utan löken togs upp i augusti när det var torrt och ligger sen dess på tork på ett galler. I vinter förvarar jag torrt, svalt och frostfritt.


Vill du läsa mer om Fröuppropet och kulturarvssorter har SLU givit ut boken Klint Karins kålrot och Mor Kristinas böna av Lena Nygårds och Matti Wiking Leino www.pom.infohttps://www.slu.se/pom

Allt gott


--//--

Länksamlingen TrädgårdsFägring

11 kommentarer:

  1. Mycket intressant och stort tack Nette för att du delar så generöst med dig av din kunskap om alla möjliga grödor. Löken är verkligen attraktiv. Lycka till med den. Jag ska givetvis gå in på länkarna du visar. Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  2. Så kul att kunna dela med sig av dessa till dig!
    Jag har gjort precis som du i år, sparat alla lökarna till nästa års utsäde.
    Ha det fint!
    Kram
    Jenny

    SvaraRadera
  3. Roligt med de där POM-sorterna tycker jag. Ännu roligare att du fick tag i några potatislökar. Det är så bra när man kan dela och säkra att sorter blir kvar. Idag köpte jag vitlöksutsäde 4 eller 5 olika sorter varav en jag inte odlat förut. Lockas av beskrivningarna som naturligtvis är skrivna för jag ska lockas köpa fler sorter :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  4. Sannelig lærte man noe nytt i dag også!
    Veldig bra tiltak.

    SvaraRadera
  5. Potatislök har jag inte hört talas om förut men det är så bra och intressant att man tar hand om gamla arter och bevarar de för framtiden. Roligt är det även att man kan dela med sig av arter som man har så fler får ta del av den.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  6. Härliga skördetider!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  7. POM har verkligen gjort mycket bra.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Har du fortfarande lökar "över" skulle jag hemskt gärna köpa några. Har suktat efter denna raritet länge 😊
    (@gardenbykattie på instagram)

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Undrar om du möjligen kan undvara några potatislökar till mig, mot kostnad förstås?
    Mvh Marianne

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Jag undrar om du möjligtvis har potatislök som jag kan köpa av dig?
    Med vänliga hälsningar Rose

    SvaraRadera
  11. Hej!
    Jag undrar om du möjligtvis har potatislök som jag kan köpa av dig?
    Med vänliga hälsningar Rose

    SvaraRadera