lördag 13 oktober 2018

Lägger äpplena i stuka

Grannens röda järnäpple som jag passerar på väg till brevlådan är en fröjd för ögat, men inte för gommen. Stenhårt och smaklöst. Trädet brukar leverera överdådigt och ställer mest till arbete för ägarna med att städa upp all fallfrukt. Vi är några stycken som brukar få ta till dekoration.

Nu verkar det ju inte särskilt logiskt att man på 1940-talet skulle satsat på frukt som inte är användbar och pynt tror jag inte stod så högt i kurs under kriget. Läser i äppelbibeln "Svenska äpplen" av Görel Kristina Näslund och Ingrid af Sandeberg att järnäpplet var mycket populärt i Tyskland under denna tid och en annan källa säger att äpplet ska grävas ner och ätas till midsommar kommande år!?  En  bybo berättar också att det var just så äppelträdets ägare gjorde även här. 

Vad jag förstår handlar det i detta fallet inte bara om vinterförvaring utan också ett sätt att få äpplena att mogna genom mindre syre eller möjligen att koncentrera etylengasen som de avger. Etylengas påskyndar ju mognad.




Sagt och gjort. Nu gräver jag ner grannens äpplen, eller rättare sagt de som blev kvar efter att jag sorterat bort kantstötta och angripna. Det gäller att vara noggrann. Ett skadat äpple som börjar ruttna kan lätt förstöra allihopa i stukan. 



Äpplena är lagda i plastback med finmaskigt metallnät runt som sork- och kaninskydd. Backen placerad i grop på frostfritt djup. Ett tunt lager halm under för att inte jorda ner backen. 




Halm innehåller ju luft i sina ihåliga strån som har en isolerande effekt. Vid sidorna och över packar jag in backen med ca 30 cm halm. 




Stukan behöver också en liten skorsten, som jag gör av en tuss uppdragen halm.



Sen tillbaka med all jorden runt tussen.





Ett berg av löv som topping. Kanske behövs några granris eller ensilage för att hålla löven på plats. Och så lite jonglering med löven bara för att det är kul.


Det ska bli otroligt spännande att gräva upp och smaka äpplena till våren. 

Tar gärna emot synpunkter om nån har erfarenheter av just förvaring av äpple i stuka.

Om du inte känner igen trädgården från skissen i förra inlägget, beror det på att det här är odlingen som jag kallar Södra filialen på mannens föräldragård i grannbyn.

Allt gott




Länksamlignen TrädgårdsFägring HÄR

19 kommentarer:

  1. Åh, så spännande! Vilken tokig frukt som kräver nedgrävning, nog undrar man om det finns ett "modernare" sätt att få den att mogna? Det ska bli mycket intressant att läsa vad som hänt när du gräver upp härligheten igen.

    SvaraRadera
  2. Spännande. Jag är väldigt intresserad av hur det går med dina järnäpplen i stukan. Du får rapportera när du tar upp dem. Jag har ympat in järnäpplen på ett av mina äppelträd. Inte för att jag visste så mycket om dem utan mest för att en äldre släkting berättat om dessa äpplen som han mindes från barndomen. Hälsningar Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart återkommer jag med resultat.
      /Anette

      Radera
  3. Grejen i sig är kul och spännande men bilden med pricken över... för sin glada lekfullhet. Jag vill också slänga löv, många och mycket här och nu :) Men såklart vill jag veta hur det går. Och vackraste röda färgen jag sett.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  4. Vad spännande. Gillar dina bilder som ger energi och glädje. Jag gillar röda äpplen också, bara röda äpplen. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  5. Så mycket klokskap det fanns förr. Visst, nöden krävde kreativa sinnen men det fina är att det fungerar ju ännu! Har provat stuka med rotfrukter som jag brukat under vintern. Fungerar utmärkt! Vackra äpplen förresten. Trevlig höstsöndag, det är ju så vackert nu.

    SvaraRadera
  6. Hej Anette!

    Oj så spännande, ser fram emot resultatet. Jag visste inte ens vad en stuka är, så mycket gammal klokskap försvinner och ersätts av quickfixande som sällan eller aldrig ger förväntade resultat.

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Hej Anette!
    Plockade en hink med röda fina äpplen hos grannen igår, skall linda in dem i papper och försöka förvara dem ett tag. En jordkällare skulle vara fint. Skall bli kul att se hur det går för dina "jordäpplen".
    Ha en fin söndag /Marika

    SvaraRadera
  8. Spännande! Mycket jobb så hoppas de blir extra goda äpplen nu :)
    Höstkram från Titti

    SvaraRadera
  9. Hoppas resultatet blir fantastiskt. Jag fick ett litet äppelträd av min mamma vars frukter hon påstod skulle tas in och hänga i granen och mogna över jul och sen ätas när julen dansas ut. Jag provade förra året... de skrumpnade efter två dagar!
    Ha en fin vecka /Lotta

    SvaraRadera
  10. Vad häftigt, jag visste inte ens att det funkade med äpplen, tack för din fina kommentar, och så kul att jag hittade till din blogg nu :) kram

    SvaraRadera
  11. Åh så spännande! Sådana här projekt gillar jag. Ska bli väldigt roligt att följa. Har aldrig hört talas om järnäpplen. Kanske inte så konstigt om dom kräver en sådan behandling för att bli ätbara. Fast samtidigt, om man har ett järnäppelträd och samtidigt sommar och vinteräpplen så har man ju äpplen under hela året.

    Ha en fortsatt fin vecka!
    /Anita

    SvaraRadera
  12. Det ska bli intressant att följa hur det går med Äpplena och järnäpplen var någonting nytt har aldrig hört det förut.Vi får hoppas att de går att äta om de blivit mer mogna.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  13. Väntar med spänning på resultatet!

    SvaraRadera
  14. Jag har inga synpunkter då jag aldrig hört talas om detta, men som vanligt får jag lära mig nåt nytt när jag tittar in hos dig.
    Lycka till med filmskapandet, och stukan förstås!

    SvaraRadera
  15. Har aldrig gjort en stuka, fiffig skorsten. Lycka till!
    Kram

    SvaraRadera
  16. Hej Anette, min myrten övervintrar ovanpå källarnedgången. Där finns ett fönster men ingen värme. Vanligtvis är det frostfritt där. Men förra vintern var det sträng kyla under lång tid och myrtenträdet fick frysskador på sidan mot fönstret. Första gången det hände.

    SvaraRadera
  17. Hallå så otroligt kul projekt! Uppdatera med hur det gick, jag är mycket nyfiken för jag funderar på att ympa in sorten hemma.

    SvaraRadera