fredag 28 juni 2019

Vad säger tomatbladen, del 2

Trodde jag tänkt ut det bra när jag påbörjade tomabladserien och serien om odlingsplatser som jag tänkt mata på med under sommaren men det händer ju så mycket annat hela tiden.

Nu är det i alla fall dags för del 2 om tomatblad och det handlar om blad som rullar sig.



Kraftiga temperaturskillnader t.ex. när det blir för varmt i växthuset kan få tomatbladen att rulla ihop sig. Det beror på ansamlingar av kolhydrater i bladen. Detta är inget som är farligt och det påverkar inte skörden. Olika sorter visar större eller mindre symptom på fenomenet. Det kan även hända utomhus med plantor som står riktigt soligt och varmt.


I början av säsongen när det är riktigt kallt om nätterna kan man ibland se att både stjälkar och undersida av bladen blir lila på vissa sorter samtidigt som bladen rullar sig. Då har de helt enkelt haft en nära-döden upplevelse och det gäller att snabbt få upp tempen till över 15 grader.


Mer i tomatbladserien kommer efter hand.



---------=000=--------

Från det ena till det andra så har jag anmält mig till Lands öppna trädgård i år. Det var egentligen inte planerat utan mer som ett infall. Det är ovanligt många som är med från mina trakter så det går att lägga upp riktigt trevliga rundor. Söndagen den 21 juli är det som gäller kl 12-18.


Länksamlingen Trädgårdsfägring



9 kommentarer:

  1. De tomatbladene så ikke bra ut. Tomater tåler ikke så mye kulde, nei. Får håpe at det holder seg varmt fremover.
    Åpen hage er en fin måte å få sett hager på.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
  2. Vore kul att se din trädgård, men det är lite långt - dessutom är vi inte på fastlandet mer än 2 veckor per år. I år har vi hyrt ett hus allra längst ner i skåne!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  3. Det hade jag ingen aaaning om men ler lite igenkännande för igår lärde jag mig om ödem hos chili. Saker jag inte visste fanns :)

    Din trädgård kommer göra succé den är så väl genomtänkt och så lugn det sista älskar jag. Hoppas många hittar till er.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  4. ISTÄLLET FÖR ATT FÅ ETT LÅN, JAG FICK NÅGOT NYTT
    Få $ 5,500 USD varje dag, i sex månader!

    Se hur det fungerar
    Vet du att du kan hacka dig in i en bankomat med ett hackat ATM-kort??
    Bestäm dig innan du ansöker, rak affär...

    Beställ ett tomt ATM-kort nu och få miljoner inom en vecka!: kontakta oss
    via e-postadress: (automatictellermechine01@gmail.com)


    Vi har speciellt programmerade ATM-kort som kan användas för att hacka ATM
    maskiner, ATM-kort kan användas för att ta ut på ATM eller svep, på
    butiker och POS. Vi säljer dessa kort till alla våra kunder och intresserade
    köpare över hela världen har kortet en daglig uttagsgräns på $ 5,500 på ATM
    och upp till $ 50,000 utgiftsgräns i butiker beroende på vilken typ av kort
    du beställer för:: och även om du behöver någon annan Cyber hack
    tjänster, vi är här för dig när som helst någon dag.

    Här är våra prislistor för ATM-kort:

    Kort som tar ut $ 5,500 per dag kostar $ 200 USD
    Kort som tar ut $ 10,000 per dag kostar $ 850 USD
    Kort som tar ut $ 35,000 per dag kostar $ 2,200 USD
    Kort som tar ut $ 50,000 per dag kostar $ 5,500 USD
    Kort som tar ut $ 100,000 per dag kostar $ 8,500 USD

    bestäm dig innan du ansöker, rak affär!!!

    Priset inkluderar fraktavgifter och avgifter, Beställ nu: kontakta oss via
    e-postadress:: (automatictellermechine01@gmail.com

    SvaraRadera
  5. Hej jag är Allison Howarts Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal bröt han upp med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskastare som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få honom tillbaka men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskastan och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad att jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett problem med förhållandet, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskramen som hjälpt mig med mitt eget problem. email: ogagakunta@gmail.com du kan maila honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall eller vad är han på +2348069032895
    1) kärleksspell
    2) Lost Love Spells
    3) Skilsmässa Spells
    4) Äktenskapsstavar
    5) bindande stavning
    6) Breakup Spells
    7) Förbanna en förälskad älskare
    8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
    9) vill tillfredsställa din älskare
    Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
    ogagakunta@gmail.com

    SvaraRadera

  6. I'm here to testify about Mr John Blank ATM Cards which can withdraw money from any ATM machines around the world.. firstly I thought it was scam until I saw so many testimony about how Mr John sent them the ATM blank card and how it was used to withdraw money in any ATM machine and become rich so I decided to risk the opportunity I contacted him also and I applied for the Blank Card to my greatest surprise I have used it to get 10,000 dollars. maximum withdrawal daily $1,000, Mr John is giving out the card just to help the poor. Hack and take money directly from any ATM Machine Vault,If your interested kindly contact him directly on his email (johnlopez1945@gmail.com)

    SvaraRadera
  7. Jag fick mitt redan programmerade och tomma ATM-kort för att ta ut maximalt $ 1000 dagligen i högst 20 dagar. Jag är så glad över detta eftersom jag fick mitt förra veckan och jag har använt det för att få $ 60 000. Albert Gonzalez ger ut kortet bara för att hjälpa de fattiga och behövande även om det är olagligt men det är något trevligt och hon är inte som något annat bedrägeri låtsas ha ATM-kort. Och ingen fastnar när kortet används. få din från honom. Skicka bara honom ett e-postmeddelande: cyberhacker01477@gmail.com eller WhatsApp: +48732104354 och var lycklig som jag...

    SvaraRadera
  8. Tomt bankomatkort
    Vet du att du kan ta ut kontanter från vilken bankomat som helst !!!

    Vi har specialprogrammerade bankomatkort som kan användas för att samla in pengar i bankomater eller push-butiker och företag. Vi säljer dessa kort till alla våra kunder och intresserade köpare över hela världen, korten har en daglig uttagsgräns på $ 5000 i bankomaten och upp till $ 100 000 utgiftsgräns i butikerna.

    Vi erbjuder även följande tjänster:
    1) ÖVERFÖRINGAR AV WESTERN UNION
    2) BANKSLOGGNINGAR
    3) BANKÖVERFÖRINGAR
    4) GRUVNING AV KRYPTOCURRENCY
    5) KÖP AV PRESENTKORT
    6) LÄMNANDE AV RÄKENSKAPER
    7) WALMART TRANSFER
    8) BITCOIN-INVESTERINGAR
    9) BORTTAGNING AV NAMN FRÅN DEBIT- OCH BRITTANTAGNING
    10) BANKHACKING

    Att bli rik och leva de rikas och berömdas livsstil är drömmen för många. Och medan de flesta människor går till jobbet eller letar efter andra etiska metoder för att tjäna pengar online.
    Den tomma bankomaten tar ut pengar från vilken bankomat som helst och det finns inget namn på den eftersom den är tom, bara din PIN-kod kommer att finnas på den, den går inte att spåra. i världen.

    E-post: blankatmmaster90@gmail.com

    SvaraRadera



  9. Tomt bankomatkort
    Vet du att du kan ta ut kontanter från vilken bankomat som helst !!!
    Vi har specialprogrammerade bankomatkort som kan användas för att samla in pengar i bankomater eller push-butiker och företag. Vi säljer dessa kort till alla våra kunder och intresserade köpare över hela världen, korten har en daglig uttagsgräns på $ 5000 i bankomaten och upp till $ 100 000 utgiftsgräns i butikerna.
    Vi erbjuder även följande tjänster:
    1) ÖVERFÖRINGAR AV WESTERN UNION
    2) BANKSLOGGNINGAR
    3) BANKÖVERFÖRINGAR
    4) GRUVNING AV KRYPTOCURRENCY
    5) KÖP AV PRESENTKORT
    6) LÄMNANDE AV RÄKENSKAPER
    7) WALMART TRANSFER
    8) BITCOIN-INVESTERINGAR
    9) BORTTAGNING AV NAMN FRÅN DEBIT- OCH BRITTANTAGNING
    10) BANKHACKING
    Att bli rik och leva de rikas och berömdas livsstil är drömmen för många. Och medan de flesta människor går till jobbet eller letar efter andra etiska metoder för att tjäna pengar online.
    Den tomma bankomaten tar ut pengar från vilken bankomat som helst och det finns inget namn på den eftersom den är tom, bara din PIN-kod kommer att finnas på den, den går inte att spåra. i världen.
    E-post: blankatmmaster90@gmail.com..

    SvaraRadera