söndag 18 augusti 2019

Mina odlingar - Ätliga skogsbrynet

Tidigare i serien Mina odlingar:
-Södra filialen
-Trädgårdslandet
-Pallkragarna

I skogsbrynet runt och bakom växthuset bygger jag sen 2016 på ett ätligt system av växter som efterliknar naturens sätt med buskar under höga träd, klättrare som slingrar sig över stenar och runt stammar, mellanhöga örter och marktäckare enligt permakulturens tankesätt runt skogsträdgården. Meningen är att det ska bli hyggligt självskötande ytor som kommer att förändras över tid. Somligt kommer att trivas bättre än annat och ta över och då får det bli så. 


Permakultur är ett hållbart sätt att designa odlingar och trädgård och den självskötande skogsträdgården är den heliga Graal. Skogsbrynet där solen når fram är den mest produktiva delen av en skogsträdgård. 
Men permakulturtänket innebär så mycket mer och kan tillämpas i hela trädgården, i pallkragar och på balkongen. Jag kommer in mer på detta i inlägg längre fram.


Sockerrot
Ätliga skogsbrynet uppkom i samband med att vi grävde ut för växthuset och fick slänter runtom som jag gärna ville utnyttja istället för att låta sly och kirskål frodas. Jag gillar att odlandet och lövskogen bakom smälter ihop till en enhet. 
Hönsen älskar också det här området och spenderar timmar med sprättande i den porösa jorden. 

Grunden är en ren sandås som täcktes med tjocka lager överlappande tidningar. Det brukar gå åt 24 st/kvm sen 2 dm material att plantera i ovanpå. Längst i norr mycket torv blandad med kogödsel och lite sand för lågt Ph och i de soligare delarna trädgårdsjord med gödsel.

Många av våra vanliga trädgårdsväxter är också ätliga. Storramsens vårspjut som kommer upp tidigt smakar som sparris innan de börjat veckla ut sig.

 Kärleksörtens blad och skott ät godast fram till midsommar och om plantan inte får torka ut för mycket.

Fleråriga ätliga växter har alltid tilltalat mig och nu har jag chansen att samla och utforska vad som kan trivas ihop och lära mig att använda nya växter. Jag har redan några favoriter som rankspenat, ängssyra, vinterportlak, kärleksört, strutbräken och Den gode Henriks målla/Lungrot som kommer tidigt och uppskattas extra på våren innan frösådderna levererar. Jag hoppade till och med över varmbänken i våras eftersom jag tyckte att jag redan hade så mycket bladgrönt.

Strankål på andra året har börjat sätta sidoplantor

Därefter kommer de fleråriga kålsorterna som jag nyper ett blad här och där av eftersom jag inte vill störa tillväxten för mycket i väntan på att plantorna ska växa till sig och bre ut sig.

Hönsbär som marktäckare i surjordsområdet


Stora blåbär på liten buske

En av blåbärsbuskarna dignar under bärtyngden, medan de rosa inte gett enda bär. Blåbärstryna bidar också sin tid. 

I förgrunden manchurisk valnöt som växer så det knakar.

Träden kommer jag att få vänta ännu längre på, men förhoppningen är ändå att få uppleva nån manchurisk valnöt och hasselnötter borde väl inte vara nån omöjlighet. Tänk om jag på ålderns höst kunde skicka ut hemtjänsten för att plocka lite färska bär eller kolla om nötterna är mogna. Hoppas innerligt det. Dagens regler tror jag inte skulle tillåta det,  eller?

Valnötsträden kommer att bli stora som ekar och antagligen göra slänten betydligt mindre frodig efter så där 20-30 år eftersom blad och rötter utsöndrar ett ämne som andra växter inte gillar, men det känns inte riktigt som mitt problem. Då är jag i 90-årsåldern. Förhoppningsvis efterlämnar jag ändå nåt spännande och unikt för kommande generationer att upptäcka.



I somras flyttade ett bisamhälle in. Vi har inte tänkt bli biodlare, men det är intressant att vara med och lära sig och det ska bli kul att se om det gör skillnad på pollinering av bärbuskar och träd.

Nu njuter jag av det som går att skörda, studerar utvecklingen och letar nya växter som kan tänkas trivas ihop.

Jag får flash-backs till föräldrarnas nybyggartid i villasamhället och plätten som blev min efter mycket tjatande om egen odling. Jag insåg att vilda växter gillade grus och tänkte att de skulle passa i schaktmassorna. Med liv och lust grävde jag upp de vackraste blommorna längs dikesrenen och planterade in, vattnade och pysslade, men allt var dött efter ett par veckor. De krävde förstås mycket sol och inte norrläge bakom garaget. Misslyckande och besvikelse. Lite av samma nybyggaranda och lätt eufori känner jag nu fast jag lärt mig lite mer om rätt växt på rätt plats, tillgången på växtmaterial är ljusår bättre än när man är 10 år och internet inte är uppfunnet, men det är ändå inte självklart vad som kommer att funka. Det finns inga mallar att gå efter, inga färdiga planteringar att kopiera. 






Krukade växter på väg ut till en förlängning av skogsbrynet som också ska bli självskötande.

Inventerade vad som planterats hittills i Ätliga skogsbrynet utan särskild inbördes ordning:



Björnbär, svart
Björnbär, vit
Humle
Rankspenat
Rödnervig ängssyra
Manchurisk valnöt
Stornötig hasselbuske
Amerikanskt blåbär blå
Amerikanskt blåbär rosa
Blåbärstry
Strutbräken
Storrams
Sockerrot
Björnrot
Den gode Henriks målla/Lungrot
Helgoländer vildkål
Rabarber
Hönsbär
Hässleklocka, vit
Strandkål
Allåkerbär
Sommarhallon
Kärleksört
Timjan
Krypmalört



Fortsatte sen med resten av trädgården och konstaterade lite överraskande att den innehåller runt 100 olika fleråriga ätliga växter, träd, buskar, kryddväxter och vissa läkeväxter som jag använder inkluderade.



Länksamlingen TrädgårdsFägring

6 kommentarer:

  1. Vilken kvinna du är Anette! De allra grönaste fingrar måste du ha om någon har gröna fingrar. Jag läser ditt inlägg med glädje och känner stor inspiration fastän jag å min sida försöker minska på trädgårdsarbetet från år till år, vilket förstås misslyckas rätt så radikalt. Nå, lite lättare blir det för varje år som går.
    Tack för ett härligt inlägg igen!
    Ha en fin söndag med hälsningar från ett blåsigt, grått och vått Åland.
    Karin

    SvaraRadera
  2. Dette er svært interessant!
    Jeg bor i et skogsbryn med et "berg" mot skogen som er naturtomt. Oppå der har jeg i flere år eksperimentert med å plante rosebusker og bærbusker. Rundt vokser vill hassel, og der er ville blåbær + amerikanske blåbær som jeg har plantet. Sukkererter og bønner har jeg bare plass til i pallekarmer og kasser. Neste år sskal jeg forsøke å plante noen oppå berget. Genialt, om det lykkes!

    SvaraRadera
  3. Din skogsträdgård och övergången den skapar är så fin. Och det du skriver får mig att försöka minnas kursen i permakultur, skogsträdgårdsskötsel jag gick. Vad sa dem egentligen? Jag vet att jag tänkte... jag behöver inte 20 kg, valnötter eller hasselnötter och jag kommer inte sylta och safta. Förstå mig rätt - kursen var bra men nivån på odlingarna de andra och läraren pratade om kändes främmande.

    Men hepp - det är hasselnötter på skruvhasseln :) Frågan är - hinner jag före ekorrarna?

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  4. Hej Anette!
    Lika roligt att läsa varje gång, trots att mina odlingar inte är så stora. Imponeras av din energi och iver att prova nytt.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  5. Inser hur lite jag kan om trädgård egentligen...alltid lika inspirerande att kika in till dig och lära sig ett och annat matnyttigt!
    Sensommarkram från Titti

    SvaraRadera
  6. Blir alltid lika imponerad när jag läser om din trädgård och de kunskaper du besitter. Vad härligt att ha så många ätbara växter i trädgården och ett eget litet bisamhälle. Jag har inga egna bin, men adopterar bin med poäng när jag handlar på Coop.
    Önskar dig en fin vecka!
    Kram Annica

    SvaraRadera