lördag 3 augusti 2019

Mina odlingar - Trädgårdslandet

Andra delen om mina odlingar handlar om det jag rätt och slätt kallar Trädgårdslandet, 60 kvm ingärdat perennlister och plåtsarg med bockad kant mot sniglar. Här odlar jag i sju plåtlådor som är 240 x 120 cm. Bädden är alltså både upphöjd och under marken. Djupsängar med riktigt mullig jord som djupgrävs vart tredje år och samtidigt laddas med all möjlig blast och löv som blir fin mylla.



I övrigt gödslas de genom plankompostering, som är en form av täckodling, där jag varvar färskt gräsklipp med torrt material som jag sparat i säckar från i våras. De grödor som inte lämpar sig för täckodling t.ex. där det är för tätt gödselvattnas istället. I år har jag använt mycket rötat nässelvatten annars brukar det vara guldvatten som gäller. 

Den stora fördelen med det här området är att lådorna alltid är färdiga och klara för sådd. Inget som behövs grävas, inget rotogräs att försöka bli av med, inga kanter som ska formas och inga gångar som ska göras. Bara att köra igång och ändå ser det hyggligt prydligt ut året runt och det gillar jag. 

Inramningen av perenner tillsammans med gångarna av stenmjöl ger ett bra mikroklimat och så länge jag orkar hålla jämn takt med vattningen växer det så det knakar.

I år känns det som landen blev ovanligt blommiga, kanske för att det första som möter i norra portalen är kamomillandet. Har plockat som en galning en timme var tredje kväll och nu är förrådet fyllt för flera år framåt. Att odla ätligt handlar ju inte bara om hårdvaluta som potatis, rotsaker, kål och bönor utan även även allt smått runt ikring som sätter lite extra piff på tillvaron, kryddor, te, ätliga blommor, stora frö som går att göra goda inläggningar av, frukostbär, men det finns en del hårdvaluta här också.



I trädgårdslandet odlas sånt som behöver tillsyn ofta, sockerärtor, brytbönor, squash, lite jordgubbar och lite tomater i amplarna, sallad, dill persilja och andra kryddor, några rader sommarmorötter och rödbetor, kålrabbi, sötfänkål, rädisor, ja kort och gott sånt som man snabbt vill springa ut och hämta. Vinterförådet odlas på Södra filialen.





Här kan man faktiskt ana tre sorters bönor, fast det ser så blommigt ut. I förgrunden sockerärt 'Norli' som ångas, fryses och täcker in vinterbehovet. Till vänster en liten bit av 18 plantor störpurpurbönor som har just har störar att svinga sig i. De flesta mjölksyras och det blir flera kilo. De orange prickarna i högra hörnet är rosenbönans blommor. Ärtskidorna skördas ca 7-8 cm långa och mycket goda. En verkligt missförstådd växt enligt min mening.





Ampeljordgubbarna som är remonterande, laddar om för sin huvudleverans som pågår från augusti tills frosten kommer, men då lyfter jag in dem i växthuset och fortsätter skörda ytterligare några veckor. Plantorna i sig behöver inte komma in, men lyftas ner och ställas skyddat för vintern.




En ganska typisk daglig skörd även om bilden togs för en månad sen. Kålrabbin har fått mycket utrymme i år och jag testa lite alla möjliga sätt att använda den på inklusive mjölksyra på olika sätt.




Plocksallaten börjar ge sig iväg på höjden och det är dags att så nytt i flera av bäddarna. Det ska bli fler morötter, snabbväxande kålsorter, vintersallat och salladslök.

Den här lilla plätten på jorden fyller mig med så mycket glädje och njutning. Fint morgonljus, dofter, smaker, mat, utrymme för kreativitet, meditation, motion, fjärilsfladder och humlesurr. Här njuter jag ofta dagens sista, mjuka solstrålar som får dropparna från vattenslangen att glittra som ädelstenar.

Tänk att det inte behövs så större yta för att leverera allt detta!

Länksamlingen TrädgårdFägring


13 kommentarer:

  1. Det finns bara ett ord - magiskt! Vilket grönt paradis du har...jag har mycket kvar innan min trädgård blir både praktisk och njutbar!!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  2. Du har ett så vackert land att jag alltid njuter lite extra av bilderna från det. Någon speciell sorts blomsterböna förresten som är extra god? Eller smakar de alla ungefär likadant?
    Måste fråga också, hur har det gått med växthuset? Visst skulle de fixa något på det?
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  3. Ingen särskild blomsterböna, ärvd från släkting. Tror alla är goda så länge baljorna är späda.

    Växthuset tätades av Classicum för fjärde gången tidigt i våras, men vattnet formligen forsar in på två ställen ändå. Nu orkar jag inte bråka längre. Det är helt enkelt design- och monteringsfel som de inte känns vid.

    Kram
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för svar. Tummen upp på det första och ner på det andra.
      Kram!

      Radera
  4. Hej Anette!
    Lika kul varje gång att få följa dina odlingar. Odlar i liten skala och det är härligt att plocka av egen sallad, ärter och dill. Morötterna är inte särskilt stora ännu, och dillen blev skral i år. I växthuset börjar tomaterna leverera, hann få några gurkor innan jag fick slänga ut plantan. Ibland misslyckas det, men får göra ett nytt försök nästa år.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  5. Så mycket godsaker som du har i dina odlingsbäddar förundras över hur fantastiskt det måste vara att njuta av allt det goda du plockar in till ditt kök men även samlar i dina förråd. Vilken rikedom det ändå är att äta av egenodlat där du vet att det är rena produkter.
    Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  6. Så mye fint du dyrker! Dine bed ser veldig fine ut, og det er mye godt du kan spise.
    God helg!

    SvaraRadera
  7. Så fint och välordnat du har det och så inspirerande att läsa om dina odlingar. Det är något alldeles speciellt med att skörda sin egen mat.
    Har du någon favorit av störpurpurbönorna? Det är en böna som jag gärna vill prova att odla nästa år. Varma hälsningar Gunilla

    SvaraRadera
  8. Din odling är magisk både på bild och på riktigt. Inspirerad av dig har jag fått pris på 6 lådor till att börja med efter som det står ett växthus i vägen där nästa rad kan placeras. In alles har jag fått ytan till ca 12 x 24 meter.

    Precis som du älskar jag att gå ut och inspireras till dagens mat. Att ha kryddorna till hands, små rotfrukter, fräscha bönor och ärtor och mycket mer... :) Mjölksyra bönor och kålrabbi var en bra idé.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  9. Vilken fantastisk trädgård du har och så prunkande! Så härligt med egna skördar! Tusen tack för trösten för fikonträdet och "Gossen i det gröna"...ja, jag har hört det tidigare.
    Allt gott till dej och din trädgård!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  10. Du har en underbar - och mycket vacker - trädgård trots alla nyttigheter! Själv odlar jag ju bara sånt som är vackert för ögat, även i mina pallkragar som vi i år har minskat ner till 8 stycken från 10. Dom hade ruttnat (trots klädda inuti med plast) efter 10 år och behövde bytas, men min gubbe köpte bara 8!
    I våra gångar har vi lagt skyddsmatta, där är det inga problem med igenomväxt ogräs. Men den här stora rabatten nedanför poolen är det dom invasiva växterna som tagit sig igenom - och då går det helt enkelt inte att rensa utan att ta bort både rötter och matta. Ett hemskt jobb.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  11. Det är fantastiskt vad man kan åstadkomma om man har kunskap och uthållighet. Det är nog inte många som skulle kunna klämma ut så mycket på den ytan för att använda till så många ändamål.
    Ha det fint
    Helene

    SvaraRadera
  12. Känns som att du bor i Paradiset.
    Kram!

    SvaraRadera