lördag 28 maj 2016

Nystädat i växthuset

Skön känsla när växthuset är nystädat. I detta nya blir det verkligen skräpigt fort. Insekter och framförallt flugor hittar in i mängder, men inte ut och profilerna är utformade så det bildas ett fack nedanför varje ruta. Alltså 68 fack att tömma med dammsugaren och sen torka ur.

Mitt framför dörrarna har jag sparat ett utrymme för blickfång, men i övrigt finns det fortfarande en del växtlighet kvar som inte flyttat ut. Håller på att bo in mig, känna mig för hur jag bäst ska utnyttja mina 30kvm som jag delat upp i tre avdelningar.






Sexveckorspotatisen 'Early Rose' i blom och nydiskade krukfat

Malabarspenat som tagit fart och små tomater på 'Admiratelskij'

Sommarnunneört som kommer att få gula och rosa blommor

Paprikan blommar

Krukodlar basilika året runt. De stortrivs med växthuslivet och levererar pestoblad var och varannan vecka.

Allt gott

30 kommentarer:

  1. Låter skönt att bo in sig, ser jättefint ut.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Det är verkligen jättevackert. Hoppas du snart hittar ro därinne trots att byggprocessen var allt annat än smidig.
    Underbara krukfat förresten!
    Allt gott!

    SvaraRadera
  3. Vilket fint intryck den första bilden ger så härligt att ha ett så stort växthus. Njuter av dina bilder och att du kan ha det så bra.
    Ha det gott i morgon söndag kanske morsdagsfika i växthuset???
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Åh, så fint du har det! Förstår att du njuter därinne. Sommarnunneört har jag inte hört talas om, måste googla på den. Trevlig helg!
    Titti

    SvaraRadera
  5. Åh, så fint ditt växthus är! Det ser jättemysigt ut! Kul att hönsen gillar nässelvattnet, Klart att de ska ha det som de gillar (förutom mangolden då)... ;-)

    Äsch, ser att jag har missat din utlottning. Så går det när man inte är så flitig att läsa andra bloggar.

    Försommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  6. Men så fint!!! ♥

    Kraam Therese

    SvaraRadera
  7. Vilket härligt växthus du har fått nu, rena drömmen :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  8. Vilket drömhus, där kommer du att spendera mycket tid och så fint allt växer, kan också tänka mig att det krävs lite arbete för att hålla ordning. Önskar dig en skön söndag. Kram Lotta

    SvaraRadera
  9. Så härligt det ser ut i ditt växthus. Visst är det mycket att städa, men jag sopar mest av i mitt. Det får vara lite spartanskt hemma i mitt lilla växthus. Härligt med basilikan. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  10. Vilken härlig känsla ditt växthus förmedlar på första bilden - så fint du kommer att få det. Och vilka vackra krukfat !
    Känner igen det där med flugor överallt. Och det är alltid någon humla som surrar runt innan den hittar ut igen.
    Ha det så gott och njut nu när allt är klart !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  11. Så sköt att du äntligen kan bo in dig i växthuset och prova hur du vill ha det med inredning och växter. Lycka till!
    //Helene

    SvaraRadera
  12. Bra att boa in sig och känna hur man vill ha saker och ting☺Ser att det väntas en varm vecka. Mycket vattna och komma ihåg att öppna fönster i växthuset....
    Kram o ha en go söndag💚🌱🌞

    SvaraRadera
  13. Ser härligt ut och mycket yta. Basilikan planterade jag ute, och den ser lite ledsen ut, skulle kanske haft den i växthuset i stället.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvaraRadera
  14. Vilken härlig trave med assietter! Alltid skönt när det är ny städat - var det än gäller. Kul att det växer och det tar nog ett litet tag att bo in sig och veta hur man vill ha det. Ha en fin söndag! Kram

    SvaraRadera
  15. Underbart blickfång i ditt underbara växthus ! :) Kan inte sluta le...Så smart och snyggt med vikväggen där också som skärmar av till grönskan...Är övertygad om att ni kommer att trivas där både människor, växter och djur ;)
    Ha en fortsatt skön söndag !
    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera
  16. Oj, jag som har fobi för att städa, dvs jag verkligen hatar det, jag hade fått spader på dom där 68 facken, jag hade hällt i silikon eller nåt. Jag vet, det är ett så fint växthus och man gör kanske inte så, men det hade jag nog gjort! Men du är tålmodig och då blir det finare.
    Så fina fat du har!
    Och att känna in, det tror jag på! Då blir det i regel så mycket bättre när allt fallit på plats!
    Apropå dina fettpölsor! Min kusin hade hämtat jord från en gammal f d gödselstad och jösses så många larver och borrar det fanns i den jorden och då kände jag igen dom från ditt inlägg - det var riktigt roligt!
    Wilmorna är så kompakta och fina! Men vi har ingen värme!
    Kramar

    SvaraRadera
  17. Vilket underbart fint växthus med många fina och goda växter! Måste vara skönt när städningen blev klar.
    Ha det gott! Kram

    SvaraRadera
  18. Så fint! Gillar vikskärmen, pedistalen, de gamla faten. Allt ger en enhetlig känsla. Antar att det är ett kärt pyssel att städa och dona därinne nu.
    Ha en bra vecka!
    Luna

    SvaraRadera
  19. Du har så fina växter i ditt stora växthus! Min malaberspenat frodas också, det var en ny gröda för mig som är tacksam. Jag använder också gamla fat till krukorna, finns ju på loppis för billig peng.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  20. Men hjälp vilket härligt växthus du har. Trodde du skulle ha servering därute när jag såg dina fina fat. Alldeles för fina att använda till blommat (tycker jag). Kram!

    SvaraRadera
  21. Men hjälp vilket härligt växthus du har. Trodde du skulle ha servering därute när jag såg dina fina fat. Alldeles för fina att använda till blommat (tycker jag). Kram!

    SvaraRadera
  22. Sååå mysigt och fint! Har du flyttat ut dit än?
    Hälsar
    Katarina

    SvaraRadera
  23. Vilket drömväxthus du har! Så vackert du har inrett det!
    Ser framemot att få se mera.

    kram

    SvaraRadera
  24. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  25. Vilket fint växthus! Jag skrev kommentaren innan också, men det blev fel inloggning, därför togs det bort. Sorry!

    SvaraRadera
  26. Den första bilden tar andan ur mig! Snyggt med vikväggen som solavskärmning, den vill jag ha till vårt orangeri! Var har du köpt den?
    Låter lite jobbigt med alla kryp som samlas i fönstren men antar att du gärna tar det omaket så fint som växthuset är med alla spröjsar!
    Kram/Laila

    SvaraRadera
  27. 30 härliga kvadrat... Fast tömma 68 fack på flugor med dammsugare skulle jag glömma bort eller skjuta upp ;) Bra att ha en rejäl yta och kunna ha plats för olika delar.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  28. Härligt att äntligen kunna använda växthuset till det som var tänkt.
    Då är det bara att planera för den "officiella" invigningen. Var det grillbuffé catering du planerade?
    Vackra krukfat förresten.

    SvaraRadera
  29. Ditt växthus är verkligen urtjusigt! Tänk vad många härliga stunder du kommer att få där!

    SvaraRadera
  30. Jättefint växthus, och nystädat är ju förstås härligt förstår jag. Förstår att du trivs med ditt nya växthus! Vackra fat har du med! ;)

    Må gott!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera