söndag 1 maj 2016

Växthusbygge del 9 - Drivbänk

Tänkte redan när växthuset beställdes att jag skulle ha en drivbänk mot söder tillräckligt djup för att kunna ladda med hästgödsel och vinterså i om jag har lust... och det har jag oftast.

Det har förstås varit en hel del strul med detta också, som jag inte ska belasta er med, men kort kan jag säga att det har fattats delar och att det inte är lätt att bygga en ett fönster utan ritning. 

Som kompensation för läckage och förseningar med växthuset (Se bilder här ) gick Säljaren på Classicum motvilligt med på att montörerna skulle hjälpa mig med bygget när de ändå var här och tätade en andra gång.

Här provar montörerna hur locket ska sitta.




I ramarna ska jag ha plexiglas som väger lite mindre än vanligt glas och är lättare att lyfta. Varje ruta går dessutom att öppna för sig.
Nu när vi vet måtten kan Mannen bygga muren som locket ska ligga mot. Nästan halva kommer att ligga under jord. Hoppas på att kunna odla saftig sallad här i februari nästa år. Det vore väl nåt!

Allt gott

31 kommentarer:

  1. Ja du någon sort av kompensation är inte mer än rätt som ni strulat. Ska nog bli bra till slut. Vad praktiskt med bänken intill huset, låter kanon det där med salladen. Ska jag ha nåt sånt får det bli på balkongen, (Jag vet aldrig om jag kan ta mig till kolonin på vintern)
    Ha nu en fin söndag
    kram Meta

    SvaraRadera
  2. Men oj så mysigt det var i växthuset i ditt förra inlägg! Det kommer bli så fint! Jag hoppas verkligen allt löser sig nu, för sånt där strul ska man inte behöva vara med om.. och om det händer, så borde de inte tveka att hjälpa till!

    Trevlig 1:a Maj!!

    Kraam Therese

    SvaraRadera
  3. Så härligt med så djupa odlingslådor att man kan proppa hästgödsel i botten! Tycker att det är så trist hur ni har blivit behandlade, men jag hoppas att det blir bra i slutändan. Hoppas att du får en riktigt finfin söndag!

    Kram Linda

    SvaraRadera
  4. Så smart idé . Det kommer bli hur bra som helst när det är klart. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  5. Oj, vad bra det kommer bli när det är klart! Inspirerande. Vill följa hur du jobbar med varmbädden. Funderar genast på var jag själv kan göra något liknande.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Såg ditt förra inlägg, så mysigt du har det i växthuset! Odlingslådorna blir nog toppen när de blir klara. Trevlig helg!
    Titti

    SvaraRadera
  7. Det var väl en rätt bra kompensation. Det passar ju jättebra med en sådan bänk mot växthuset. Önskar att det passat på mitt också. / Britt

    SvaraRadera
  8. Vilka drivbänkar! Snyggt, gediget och väldigt växtvänligt blir det! Avundsjuk är vad jag är!
    Trevlig helg!/Laila

    SvaraRadera
  9. Aaah! Du vet, jag blir missklädsamt gröööön av avund ang. sallatsodling i februari;-)!
    När/om du postar inlägg om sådant 2017 i februari kommer jag att nonchalera ditt inlägg för jag kommer inte att ORKA kommentera sådan lyx ,-)!
    Men den hyfsat hyggliga person jag är i grund och botten eller innerst inne så önskar jag att du får allt klart utan flera problem - "because you'r worth it" ;-))!

    Ha en fin 1 Maj!
    /Anja

    SvaraRadera
  10. Så fint det kommer att bli, och att skörda sallad i februari låter kanon.
    När allt är på plats och det växer så det knakar i dett hus, så hoppas jag du glömmer allt strul du har haft.
    Kram Karin

    SvaraRadera
  11. Blir kanon för dig med drivbänk. Classicum fortsätter med sin dåliga reklam.
    Kram

    SvaraRadera
  12. Det kommer att bli bra tillslut.... även om vägen till slutresultatet har varit något krokig. Ha en fin söndag! Kram

    SvaraRadera
  13. Vilken fin drivbänk!!! Kommer att bli jättefint!
    Ha en trevlig 1:a maj!

    SvaraRadera
  14. Smart drivbänk! Det var bra att du kunde utnyttja montörerna lite med tanke på eländet med växthuset. Jag vill gärna följa arbetet med drivbänken, har lite funderingar på en drivbänk här också.
    Kram Eva
    (PS. har mailat dig.)

    SvaraRadera
  15. Nä, nu får det vara slut på denna "never-ending-story"!! Hur kan allt bli så tokigt, men det är väl som att föda barn: när det hela är över glömmer man hur jobbigt det var. Tänk, nästa år, då ...
    Kram

    SvaraRadera
  16. Drivbänken kommer att bli jättebra. Det skulle vara roligt att komma och hälsa på dig någon gång, och se ditt fina växthus och din fina trädgård. Vi bor ju inte så långt ifrån varandra.
    kram!

    SvaraRadera
  17. Hej..jag igen.
    Glömde skriva att jag fått plasten till min odlingstunnel, den levererades av postbilen i fredags. Men inga stativ (stålrör) undrar var de är och när de ska levereras.

    SvaraRadera
  18. Ser urfint ut, hoppas att ni får till det med muren och allt. Önskar att jag också hade plats för en sådan drivbänk i anslutning till mitt växthus!
    Kram Elin

    SvaraRadera
  19. Skam den som ger sig!! Nu är det ju nästan klart (syftar ju även till förra inlägget) Så himla fint det blir, en riktig dröm. Det blir gott för er att knapra hemodlad sallad nästa vinter :-) Kram Katarina

    SvaraRadera
  20. Underbart!! Det ser helt fantastiskt ut!! Sådana lådor ska jag också vilja ha på mitt växthus!!! Ska bli såååå kul att se hur det går för er framåt! Det tar sig sa...

    SvaraRadera
  21. Det tar sig efter alla turer.

    SvaraRadera
  22. Tack för din uppmuntrande kommentar, jag behövde den!
    Kram

    SvaraRadera
  23. Hej!

    Tänkte bara kolla – har du försått dina ärter och bönor än?

    Kram
    Linda

    SvaraRadera
  24. Tråkigt med allt strul men njutningsfullt vackert ser det ut att bli. Vad mycket odlarglädje du kommer att framöver.
    /Birgitta

    SvaraRadera
  25. Tråkigt med allt strul men njutningsfullt vackert ser det ut att bli. Vad mycket odlarglädje du kommer att framöver.
    /Birgitta

    SvaraRadera
  26. Tack snälla! Hur menar du med två tre omgångar? Jag har en omgång sugarsnaps på gång i växthuset. Där växer de fint och ska få fortsätta växa där tills de är klara för skörd, tror jag :D

    Kram
    Linda

    SvaraRadera
  27. Hej!

    Trögo-Berth är igen. Hur menar du? Typ med någon veckas mellanrum och sätter på samma ställe? Jag är nog förvirrad ;) Gissar att du får längre skördeperiod så, men hur sätter du dem i förhållande till varandra? Alltså de lite äldre och de lite yngre - om du förstår hur jag menar.

    Kram
    Linda

    SvaraRadera
  28. Tack för stt du orkade förklara! :)

    Sov gott!
    Linda

    SvaraRadera
  29. Vad snyggt det kommer att bli med den matchande drivbänken mot växthuset !!! :D Ojoj...strul verkar gå hand i hand med Classicum :( Hoppas det blir bra i slutänden !
    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera
  30. Synd att du ska behöva förklara för säljaren... Jag gillar företag som själva förstår vitsen av nöjda kunder och när man själv, företaget, har missat. Men drivbänken kommer bli kalas.

    Jag tittade faktiskt på växthus och uterum. Vill självklart ha drivbänk men någonstans behöver jag en lökbädd också...

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera