onsdag 22 februari 2017

Boostar övervintrarna



I bubbelplasttältet mår övervintrarna toppen med LED-ljus 12 timmar om dagen och en värmefläkt som går på vid cirka +8°. Hittills har vintern varit mest ruggig, mulen och inte så vansinnigt kall.  Fläkten har inte gått överdrivet mycket trots att det varit runt nollan i övriga växthuset. De få dagar solen tittat fram har det blivit varmt på en gång och väggen har fått komma upp. Olivträd, gräs och skimmia övervintrar i själva växthuset. De klarar ju till och med nån minusgrad.



Plötsligt såg jag att fuchsian fått ohyra, vilket bekräftade mina fördomar om den växten. Det är alltså min första fuchsia någonsin. Möjligen har jag bidragit till eländet lite genom att låta den torka ut för mycket. Hade ändå tänkt boosta flera av växterna med nässelvatten. Nässelvatten är helt enkelt fantastiskt mot ohyra. Många är de tomatplantor som räddats. Nu hade jag inga egna torkade nässlor, men det finns ju pulver i hälsokostbutiken. Lät en halv deciliter dra i en kanna under natten. När man ska behandla ohyra finns det ingen anledning att låta det stå tills det ruttnat och luktar pyton. Köpenässlor är så finpulvriga att man inte behöver sila. Ställde bara växterna i en balja och vattnade över. Nässelvatten dödar inte ohyran, utan stärker plantornas cellväggar med sitt kisel så att de inte blir mottagliga. Jag antar att krypen helt enkelt svälter ihjäl.
Gyllenlacken som är en ovanligt törstig gynnare fick stå kvar och suga åt sig ordentligt. De hade visserligen inte ohyra, men i förebyggande syfte. Jag fick inte nån riktig blomning att njuta av förra sommaren eftersom det var kållarvsinvasion och även gyllenlacken drabbades. Nu ska de få en ny chans att visa vad de går för. 

Hur gör ni?

Allt gott


28 kommentarer:

  1. Tack för ett gott tips igen! Nässlor är ju något jag använder som gödselvatten till växterna under sommaren, men jag har aldrig tänkt på det som en samtidig bekämpning av ohyra. Bra också att man inte behöver låta nässelvattnet lukta pyton. Vore jag växt så dog jag på fläcken av den odören ;). Jag har inte varit "på plats" i bloggosfären på ett tag så nu sitter jag och läser allt det olästa som jag har missat.

    SvaraRadera
  2. Att köpa nässelpulver i hälsokostaffären var smart. Jag brukar vattna med nässelvatten ibland och har mest tänkt på det som superbra näring för att stärka till exempel tomatplantorna. Och, när deu skriver det, så är det ju förstås så att friska plantor står emot ohyra bättre. Jag har hittills varit ganska förskonad från ohyra men kålfjärilens larver slipper jag ju förstås inte. Vem gör det :) Min grönkål åt de på friskt i somras medan svartkålen och spetskålen klarade sig ganska bra. De växte tillsammans med en massa ringblommor och kanske är det så att de inte gillar doften av ringblomma. Det var förstås larver där också men i betydligt mindre utsträckning.
    Det blir till att köpa nässelpulver nästa gång jag åker till stan. Tack för tipset!
    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  3. Så smart! Jag ska åka till hälsokosten :) När du skriver vattnar över - menar du att du häller vattnet över bladverk och hela fiddevippen, eller är det bara jorden som kommer i kontakt med nässelvattnet precis som vid vanlig vattning?

    Jag har rätt många fuchsior och har haft sådana i flera år. Jag tror knappt att jag någonsin har haft ohyra på just fuchsia, så ge dem en chans om du tycker att de är fina :D :D :D

    Solsken
    Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, bladen tar också upp näring och mineraler så det går bra att vattna över hela plantan, gäller även tomater. Tror till och med det är effektivare än att bara vattna i jorden. De gånger jag har haft ohyra, brukar alla vara borta dagen efter för att inte återkomma mer den säsongen.
      /Anette

      Radera
    2. Tack snälla för svaret. Det låter som om det skulle vara mera effektivt :)

      Jag håller tummarna för fuchsian ;)

      Solsken
      Linda

      Radera
  4. Vad kul att allt trivs hos dig i sitt lilla extrahus, Du gör som de som ska vara med i husdrömmar, på måndag, gör nästan i alla fall. Nässelvatten med nässlor från butiken det va käckt, har en hel del som står här tyckte nämligen de smakade hö, så jag gillade inte det. Då kan jag använda det bra! tack för tipset.
    Gyllenlacken det blev ingen favorit hos mig blommade sååå dåligt.
    Ha det gott mitt i veckan
    Kram Meta

    SvaraRadera
  5. Så härligt att kunna använda växthuset året runt.Nässelvatten det använder även jag hela året och jag håller med det är det bästa mot ohyra och ett väldigt bra näringstillskott.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  6. Åter igen: blir så himla avundsjuk på ditt "inneväxthus"! Har inte hittat något än, ischiasen satte stopp för alla utflykter...
    Något som garanterat tar kål på alla bladlöss är min dunderblandning av chili och vitlök, recept finns på min blogg under etiketten chilipeppar!
    Kram/Laila

    SvaraRadera
  7. Jag har märkt att en ojämn vattning gynnar ohyran på fuchsiorna, Låter jag dem torka ut rejält o sedan vattnar kommer de som ett brev på posten :( Nu mera låter jag övervintrarna få en mer jämn dosering av vatten :) Hoppas att du blir av med eländet. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  8. Allt övervintrande står betydligt svalare hos mig. Där torkar de inte ut och jag har peppar, peppar inte haft ohyra på fuchsia hittills. Men jag såg att nässlorna börjat sticka upp näsan så jag kan väl så småningom förberede att bad till tomaterna i vart fall.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  9. Tidigare samlade jag på fuchsior men nu har jag bara ett par stycken på övervintring i källaren, mörkt och kallt. De brukar väldigt lätt få ohyra om de kommer in i värmen, därför brukar jag flytta dem till kallt och ljust och sedan direkt ut i trädgården. Bra tips om nässelvatten mot ohyra, visste inget om detta.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Bra att nässelvatten motverkar ohyra, kanske därför jag klarade sommaren utan ohyra. Har torkade nässlor kvar så nu kan det vara dags att börja vattna med nässelvatten. Bra tips som inte kostar ett dugg!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  11. Verkar vara en bra metod emot ohyra. Kan man även göra det förebyggande? Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att nässelvattna förebyggande tycker jag är det allra bästa. Stärker hela växten och så kan man ju passa på att blanda en kopp stärkande te till sig själv.
      /Anette

      Radera
  12. Tråkigt när man får ohyra, men det fixar du säkert.
    Tack för tipset med nässelpulvret!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  13. Det växer så det knakar i ditt växthus. Så kul och härligt! Smart idé med litet växthus i det större. :-)
    Önskar dig en fin kväll!

    SvaraRadera
  14. Så många fina växter du har i ditt växthus. Måste vara en hel del jobb.... Kram Suss

    SvaraRadera
  15. Såg din undran...

    Hmm… vid det här laget är jag expert på att få med allt… Det är 2:a trädgården jag lämnat.

    Jag började flytta växter 2011 eller -12 från min trädgård till åkern där jag odlar och fotar nu. Och med hjälp av databasen har jag kunnat pricka av och få med av allt jag velat. Huset såldes hösten 2015 och de nya ägarna har redan lyckats misshandla bokhäcken så att den verkar dö – grannarna har berättat det. Min dotter ville åka förbi i somras och när hon såg häcken… Sen har hon inte bett mig ta vägen om. Så både jag och trädgården är flyttad �� och väntar på ny..Det är projektering av den och hysbyggnation jag håller på och krånglar med nu och under tiden är jag inneboende...

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
  16. Tusen tack så mycket för tipset! Hade ingen aning om att det gick att köpa nässlor i hälsokostbutiken. Det måste jag definitivt pröva. Jodå, fuchsia kan dra åt sig en hel del ohyra, spinn och bladlöss är vanliga. Nu för tiden har jag bara två stycken, 'Celia Smedley' och 'Anita'. Båda är väldigt lättodlade. Jag fick spinn på dom för några år sedan och då fick dom en riktigt hårdhänt behandling. Alla blad åkte väck och så tvättade jag stammarna med såpa. Planterade dessutom om dom i ny jord och nydiskade krukor. Efter den behandlingen har aldrig spinnet kommit tillbaka. Men det är ju alltid lite vanskligt att blada av dom helt men det fungerade.

    Ha en skön helg!
    /Anita

    SvaraRadera
  17. Tack för ett supertips, ska provas. Har också hittat bladlöss i övervintrande väster i orangeriet. Får man inte bort det så sprider det sig blixtsnabbt. Karantän i garaget mm. Ska genast prova med nässelvatten. Tänk alla saker man köper för ett helt annat ändamål än vad man tror i butiken. Som torkade nässlor eller gipslindor (till mina stödformar för betonggjutning, inte till brutna ben), mm mm.
    //Helene

    SvaraRadera
  18. Nästa år ska jag testa att övervintra i ett växthus i växthuset precis som du!
    När det gäller vårskönan så sprider den sig med frö och man kan hitta den lite här och där Men bladen är så karaktäristiska och sitter så lätt i jorden att de bara är att räfsa bort. Inget "farligt" ogräs alls :D

    //Veronica

    SvaraRadera
  19. Bra tips! Har nässelpulver hemma som jag skulle ha i gröten men det gick inte att äta, urk! Det får bli till ohyra istället, mitt citrusträd ska få en dos nu :)
    Önskar dig en skön och glad helg!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  20. Vilket bra tips att använda pulvernässlor. På somrarna gör jag nässelvatten, men hu vad det luktar. Det får stå långt ifrån huset. Har inte testat det mot ohyra, utan som gödning.
    Du är väl igång med frösådderna, men jag ska vänta tills vi varit på besök i Malmö nästa helg. Där är det vill/trädgårdsmässa.
    I Mandelmanns såg jag en tomat som rekommenderades. Det hade fler gjrt, så den var slut på flera ställen. Nu har jag dock fått hem frön. Fick med en extra påse med en chilisort som skulle bli meterhög med stora frukter. Det finns mycket att se fram emot. Ha det fint i ditt fina växthus med innerhus. /Britt

    SvaraRadera
  21. Vi har inte så många övervintrare, men de vi har får bo i gäststugan under vintern. Elementet står på ca 10 grader och växtbelysningen är på hela nätterna. I år har vi (peppar, peppar) klarat oss från ohyra.....än så länge. Hoppas vi har turen att det fortsätter så!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  22. Så fantastiskt bra tips med nässelvatten det visste jag inte.
    Det kanske går att vattna inneblommor också som lätt får ohyra.

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  23. Men vilket bra tips med nässlorna. Det ska jag testa på mina övervintrande chilis. De är riktiga lusmagneter.
    Önskar dig en trevlig helg! 💗

    SvaraRadera
  24. Jag har ju min gyllenlack i garaget, det är nog bäst att jag ger den lite vatten nästa gång jag går till bilen. Soligt och fint idag, även om vinden är isande kall. Kram

    SvaraRadera